2 יצרנים של מוצרים דומים ביצעו עסקת יצוא של תוצרתם.אחד היצרנים ביצע את עסקת היצוא בתמורה ל 100$ ליחידה, ואילו היצרן השני מכר את מוצריו במחיר של 120$ ליחידה.האם ניתן לומר בוודאות כי יצרן ב' ביצע עסקה מוצלחת יותר - שהרי התמורה שקיבל גבוהה ב - 20$ ליחידה מהתמורה שקיבל יצרן א .התשובה הינה ,לא בהכרח . בהחלט יתכן מצב לפיו העסקה שבוצעה בתמורה ל 100$ ליחידה הייתה עסקה מוצלחת מזו שבוצעה בתמורה ל 120$ ליחידה. כדי לתת מענה מדויק לשאלה אנו זקוקים לנתון נוסף.הנתון שחסר לנו הוא באיזה מתנאי הסחר הבינלאומי,דהיינו באיזה מתנאי ה- INCOTERMS בוצעה כל אחת משתי העסקאות. מה הם אותם תנאי INCOTERMS ומה השלכותיהם על תנאי העסקה? תנאי הסחר הבינלאומי או בשמם המוכר תנאי הINCOTERMS (International Commercial Terms)מהווים למעשה מערכת של 13 מונחים שנקבעו ע"י לשכת המסחר הבינלאומית (ICC), ואשר מטרתם לגשר על פני פערים של נהלים, כללים ותקנות הנהוגות בין סוחרים ממדינות שונות המהוות צד לעסקה. 13 תנאי ה- INCOTERMS , קובעים מערכת כללים אחידה וחד-ערכית באשר ל-3 פרמטרים במהלך מסען של הטובין ממחסני היצואן ועד למחסני היבואן. כל אחד מ-13 תנאי ה-INCOTERMS מגדיר באופן ברור עד איזו נקודה במסע תחול זיקת הביטוח על היצואן ומאיזו נקודה תחול זיקת הביטוח על היבואן. דהיינו, עד איזו נקודה במסע היצואן יצטרך לשאת בנזק שנגרם לסחורה ולהתמודד עם חברת הביטוח ומאיזו נקודה נזק שייגרם , היבואן הוא זה שיצטרך לשאת בעלויותיו.
• עד איזו נקודה בדרכן של הטובין היצואן הוא שיצטרך לשאת במטלות השונות הכרוכות בתהליך ומאיזו נקודה היבואן הוא שיצטרך לשאת במטלות השונות.
• עד איזו נקודה במסען של הטובין יחולו הוצאות המסע על כתפי היצואן ומאיזו נקודה יחולו הוצאות המסע על היבואן. די אם נציין את שני תנאי הקצה על מנת להבהיר ולחדד את הדילמה שהעלינו בראשית דברינו: EXW (EX WORKS), בתנאי זה האחריות לביצוע כל מטלות המשלוח, הנשיאה בכל העלויות וזיקת הביטוח, חלות על היבואן מרגע שהטובין נמסרו לרשותו עוד במחסני היצואן. (גם עלות הטענת הסחורה על גבי המשאית או המכולה בחצר המפעל המייצא ונזק שנגרם לטובין במהלך ההעמסה יחולו על היבואן). מרגע בו מסר היצואן את הטובין כשהם ארוזים ליצוא ומסומנים כנדרש, יצא היצואן ידי חובה וניתן לאמור כי קיים את כל מחויבותו לעסקה.עסקה שנעשתה בתנאי EXW והטובין נשוא העסקה, מחויבים ברישיון יצוא במדינת המקור הרי שגם חובה זו חלה על היבואן. מאידך,קיים המצב ההופכי בתנאי הנקרא .DDP (DELIVERED DUTY PAID)בעסקה שנחתמה בתנאי של DDP כל העלויות כולל עלויות שחרור הסחורה מהמכס בארצו של היבואן, עלות הובלת הטובין מנמל ארץ היבוא ועד למחסני היבואן וזיקת הביטוח עד הגעתן של הטובין לחצר היבואן, חלות על היצואן .בעסקה שנחתמה בתנאי ,DDP על היצואן החובה לעמוד בדרישות חוקיות היבוא בארץ היבוא.חשוב להדגיש, כי תנאי ה-INCOTERMS אין להם ולא כלום עם קביעת הנקודה או המועד בו עוברת הבעלות החוקית על הטובין מהיצואן ליבואן. כמו כן, אינם קשורים בקביעת מועד התשלום או שיטת התשלום בגין הטובין. תנאי ה-INCOTERMS פורסמו לראשונה בתחילת שנות ה 30 של ה מאה הקודמת ועברו עם השנים מספר עדכונים. המהדורה התקפה היום הנה מהדורת שנת 2000 אשר נכנסה לתוקף ב1 בינואר 2000. ואשר על כן המהדורה התקפה היום נקראת 2000 INCOTERMS .
• עד איזו נקודה בדרכן של הטובין היצואן הוא שיצטרך לשאת במטלות השונות הכרוכות בתהליך ומאיזו נקודה היבואן הוא שיצטרך לשאת במטלות השונות.
• עד איזו נקודה במסען של הטובין יחולו הוצאות המסע על כתפי היצואן ומאיזו נקודה יחולו הוצאות המסע על היבואן. די אם נציין את שני תנאי הקצה על מנת להבהיר ולחדד את הדילמה שהעלינו בראשית דברינו: EXW (EX WORKS), בתנאי זה האחריות לביצוע כל מטלות המשלוח, הנשיאה בכל העלויות וזיקת הביטוח, חלות על היבואן מרגע שהטובין נמסרו לרשותו עוד במחסני היצואן. (גם עלות הטענת הסחורה על גבי המשאית או המכולה בחצר המפעל המייצא ונזק שנגרם לטובין במהלך ההעמסה יחולו על היבואן). מרגע בו מסר היצואן את הטובין כשהם ארוזים ליצוא ומסומנים כנדרש, יצא היצואן ידי חובה וניתן לאמור כי קיים את כל מחויבותו לעסקה.עסקה שנעשתה בתנאי EXW והטובין נשוא העסקה, מחויבים ברישיון יצוא במדינת המקור הרי שגם חובה זו חלה על היבואן. מאידך,קיים המצב ההופכי בתנאי הנקרא .DDP (DELIVERED DUTY PAID)בעסקה שנחתמה בתנאי של DDP כל העלויות כולל עלויות שחרור הסחורה מהמכס בארצו של היבואן, עלות הובלת הטובין מנמל ארץ היבוא ועד למחסני היבואן וזיקת הביטוח עד הגעתן של הטובין לחצר היבואן, חלות על היצואן .בעסקה שנחתמה בתנאי ,DDP על היצואן החובה לעמוד בדרישות חוקיות היבוא בארץ היבוא.חשוב להדגיש, כי תנאי ה-INCOTERMS אין להם ולא כלום עם קביעת הנקודה או המועד בו עוברת הבעלות החוקית על הטובין מהיצואן ליבואן. כמו כן, אינם קשורים בקביעת מועד התשלום או שיטת התשלום בגין הטובין. תנאי ה-INCOTERMS פורסמו לראשונה בתחילת שנות ה 30 של ה מאה הקודמת ועברו עם השנים מספר עדכונים. המהדורה התקפה היום הנה מהדורת שנת 2000 אשר נכנסה לתוקף ב1 בינואר 2000. ואשר על כן המהדורה התקפה היום נקראת 2000 INCOTERMS .
חיים פרי.
מומחה לסחר בינלאומי.
משמש כיועץ לחברות בנושאי ייבוא ייצוא וחסכון בעלויות הליכי הייבוא וייצוא.
perry@multisphera.com
http://www.multisphera.com
מומחה לסחר בינלאומי.
משמש כיועץ לחברות בנושאי ייבוא ייצוא וחסכון בעלויות הליכי הייבוא וייצוא.
perry@multisphera.com
http://www.multisphera.com