מבנים מסוכנים-חיזוק עמודיי בניין
במאמר זה אנסה לתת תיאור לחיזוק ותיקון עמודיי בניין ויסודות שנפגעו
מקורוזיה והתפוררות הבטון,ובעליי הבניין התבקשו על ידיי צו עירייה
לחזקם ולתקנם.או מכורח המציאות כשיש צורך לטפל בעמודים הפגועים.
שלב א.בחירת מהנדס
בחירת מהנדס בניין שיבדוק את כל העמודים בבניין,ויכין כתב כמויות,ותכנית
משורטטת לחיזוק העמודים עם אופציה לחיזוק היסודות-תיקון היסודות לאחר
חפירת האדמה עד לקורות הקישור התת קרקעיים,רצויי לקבל תכנית מפורטת
עם הסבר כתוב לביצוע המורה על כל עמוד בנפרד,את דרכיי הפעולות שיש
לבצע ספציפית לאותו עמוד,היות שיש עמודים שבתיקון מקצועי עם מיטב
החומרים הקיימים בשוק אפשר לחסוך בעלויות עיבויי העמוד.
בעמודים שהברזלים הקונסטרוקטיביים נפגעו ללא תקנה המהנדס יכין פרט
משורטט,כתב כמויות,והנחיות ביצוע ליציקת הבטון
שלב ב- קבלת הצעות לביצוע
בעבודות מסוג זה יש להקפיד על מספר כללים אלמנטריים שבלעדיהם כל
תהליך העבודה יהפוך להרפתקה עם הימור.
1.-לוודא שלקבלן יש אישור מרשם הקבלנים לביצוע עבודה מסוג זה.
2.-לפי חוק משרד העבודה בסוג זה של עבודת שיפוץ,ובנייה חייב להמצא
בשטח מנהל עבודה לבניין מוסמך בעל רישום בר תוקף לזמן הביצוע.
3.-בכל מקרה,ובכל מצב אין להתחיל את העבודות עד לודאות מוחלטת
שיש כיסויי ביטוחי,מלא ומוקפד פוליסת ביטוח קבלנים
הכוללת ביטוח אחריות מוצר.
כללים שנרכשו מניסיון בשטח
א. כלל ברזל שכדאיי לדעת,יש להקפיד התחלת עבודה ברגל ימין,שזה אומר
לא לסתת, ולפרק בטונים סביב ברזלים קונסטרוקטיביים בבת אחת על מנת
למנוע מצב שהברזלים יתכופפו,אלה בשלבים זהירים לדוגמה:בניין ממוצע
שיושב על 12 עמודים בקומה פתוחה,לעולם לא לסתת העמודים במכה אחת
אלה לפעול בזהירות,ולהתחיל בטיפול עם 2 עמודים שאינם סמוכים אחד לשני
ולדאוג לתמוך ברגליי תמיכה ממתכת לפחות 8 תמיכות לכל עמוד.
ב.לאחר שלב סיתות חלקיי בטון וטיח רופפים,וניקויי הברזלים הקיימים יש
לזמן את המהנדס להערכת מצב, וקבלת הנחיות מהמהנדס להמשך העבודה
לאחר שבדק את מצב עמודיי הבניין והיסוד.
ג.לאחר קבלת הוראות מהמהנדס,ולפניי יציקת הבטון יש לזמן שוב את המהנדס
לפניי סגירת הטפסות שיבדוק עם קונסטרוקציית הברזלים החדשה תואמת לתכנית.
לאחר קבלת אישור ליציקה רצויי לבדוק שימוש במכשיר רטט לבטון המפזר
את הבטון בצורה אחידה,ומונע סגרגצייה.-קן חצץ.
ד.השלב הבא שהוא חשוב בפניי עצמו לדאוג לאשפרת מים רציפה לקרור
הבטון לקבלת הידרציה נכונה לבטון שיוכל להגיע לחוזקו המכסימלי.
ה.ולסיום ביצוע מערכת איטום תת קרקעית שתמנע בעתיד תופעה קפילרית
של חלחול מים לעמוד.
טיפ:יש למהנדסים מכשיר לבדיקת חוזק הבטון הנקרא -פטיש שמידט-
שמראה שחוזק הבטון החדש נעשה כראויי.
כותב המאמר יעקוב גד-רם www.gadram.com
במאמר זה אנסה לתת תיאור לחיזוק ותיקון עמודיי בניין ויסודות שנפגעו
מקורוזיה והתפוררות הבטון,ובעליי הבניין התבקשו על ידיי צו עירייה
לחזקם ולתקנם.או מכורח המציאות כשיש צורך לטפל בעמודים הפגועים.
שלב א.בחירת מהנדס
בחירת מהנדס בניין שיבדוק את כל העמודים בבניין,ויכין כתב כמויות,ותכנית
משורטטת לחיזוק העמודים עם אופציה לחיזוק היסודות-תיקון היסודות לאחר
חפירת האדמה עד לקורות הקישור התת קרקעיים,רצויי לקבל תכנית מפורטת
עם הסבר כתוב לביצוע המורה על כל עמוד בנפרד,את דרכיי הפעולות שיש
לבצע ספציפית לאותו עמוד,היות שיש עמודים שבתיקון מקצועי עם מיטב
החומרים הקיימים בשוק אפשר לחסוך בעלויות עיבויי העמוד.
בעמודים שהברזלים הקונסטרוקטיביים נפגעו ללא תקנה המהנדס יכין פרט
משורטט,כתב כמויות,והנחיות ביצוע ליציקת הבטון
שלב ב- קבלת הצעות לביצוע
בעבודות מסוג זה יש להקפיד על מספר כללים אלמנטריים שבלעדיהם כל
תהליך העבודה יהפוך להרפתקה עם הימור.
1.-לוודא שלקבלן יש אישור מרשם הקבלנים לביצוע עבודה מסוג זה.
2.-לפי חוק משרד העבודה בסוג זה של עבודת שיפוץ,ובנייה חייב להמצא
בשטח מנהל עבודה לבניין מוסמך בעל רישום בר תוקף לזמן הביצוע.
3.-בכל מקרה,ובכל מצב אין להתחיל את העבודות עד לודאות מוחלטת
שיש כיסויי ביטוחי,מלא ומוקפד פוליסת ביטוח קבלנים
הכוללת ביטוח אחריות מוצר.
כללים שנרכשו מניסיון בשטח
א. כלל ברזל שכדאיי לדעת,יש להקפיד התחלת עבודה ברגל ימין,שזה אומר
לא לסתת, ולפרק בטונים סביב ברזלים קונסטרוקטיביים בבת אחת על מנת
למנוע מצב שהברזלים יתכופפו,אלה בשלבים זהירים לדוגמה:בניין ממוצע
שיושב על 12 עמודים בקומה פתוחה,לעולם לא לסתת העמודים במכה אחת
אלה לפעול בזהירות,ולהתחיל בטיפול עם 2 עמודים שאינם סמוכים אחד לשני
ולדאוג לתמוך ברגליי תמיכה ממתכת לפחות 8 תמיכות לכל עמוד.
ב.לאחר שלב סיתות חלקיי בטון וטיח רופפים,וניקויי הברזלים הקיימים יש
לזמן את המהנדס להערכת מצב, וקבלת הנחיות מהמהנדס להמשך העבודה
לאחר שבדק את מצב עמודיי הבניין והיסוד.
ג.לאחר קבלת הוראות מהמהנדס,ולפניי יציקת הבטון יש לזמן שוב את המהנדס
לפניי סגירת הטפסות שיבדוק עם קונסטרוקציית הברזלים החדשה תואמת לתכנית.
לאחר קבלת אישור ליציקה רצויי לבדוק שימוש במכשיר רטט לבטון המפזר
את הבטון בצורה אחידה,ומונע סגרגצייה.-קן חצץ.
ד.השלב הבא שהוא חשוב בפניי עצמו לדאוג לאשפרת מים רציפה לקרור
הבטון לקבלת הידרציה נכונה לבטון שיוכל להגיע לחוזקו המכסימלי.
ה.ולסיום ביצוע מערכת איטום תת קרקעית שתמנע בעתיד תופעה קפילרית
של חלחול מים לעמוד.
טיפ:יש למהנדסים מכשיר לבדיקת חוזק הבטון הנקרא -פטיש שמידט-
שמראה שחוזק הבטון החדש נעשה כראויי.
כותב המאמר יעקוב גד-רם www.gadram.com
כותב המאמר מנהל עבודה לבניין מספר רישוי 27707
מניסיון בשטח כותב יעקוב גד רם http://www.gadram.com 0522529941
מניסיון בשטח כותב יעקוב גד רם http://www.gadram.com 0522529941