ספטמבר 2008
תפיסת הזמן
נזכיר תחילה כי מהות הכתיבה היא השימוש בפילוסופיה במקום בו יכולת השפעתה על חווית האדם היא היעילה ביותר. זו הפילוסופיה הפרקטית שתפקידה לעמוד בצורה נהירה כמה שיותר על מושגים בחיי היומיום כך שהבנתם תועיל לחויית החיים היומיומית שלי. מתוך ההנחה הבסיסית הטוענת כי כיצד שאנו תופסים את מושגי החיים כך מתעצבת חווית החיים עצמה, עולה הפילוסופיה הפרקטית ושמה דגש עלמושגים שונים בחיי היומיום בצורה פשוטה (יחסית) ומקלה על האופן בו אוכל להגיב למצבים. זוהי הפילוסופיה הפרקטית וזהו שימושה:
בפרק זה המתייחס לתפיסת הזמן, אולי יש אלו אשר יגידו כי שומא עלי להיכנס אל מבוכי הפילוסופיה `הכבדה` ולעמוד תחילה על דברי קודמי באשר למהות הזמן, הגדרתו והפרדוקסים הרבים הטמונים במושג `זמן`, לפני שאני ניגש לצד הפשוט של המושג. אמנם הצד הפילוסופי שבי מכיר בחובה זו שחלה עלי להתייחס תחילה לדרך הלוגית שהובילה למושג זמן (זו כיוון שברור לי כי כך או כך אצטרך בעצמי להגיע למקומות אלו במחשבה), אבל לא לחינם פתחתי בפסקה הראשונה המתארת את מהות הכתיבה. אם ברצוני להתייחס לפילוסופיה של הזמן בהיבטה הפרקטי בלבד לא אתייחס לפרדוקסים הקשורים בזמן, אלא לאופן שבו זמן וחוויה קשורים. תחילה אעמיד פה מספר מונחי יסוד אשר (מעבר לפילוסופיה `הכבדה`) רובנו מסכימים עליהם:
· זמן כמושג קיים בהכרח - בין אם נמדד במספר רגעים, מספר מחזורי שמש/ירח או מחזורי חיים. זמן , (מעבר להסתכלות הפילוסופית שם הכול ניתן לערעור) הוא יש הכרחי.
· זמן כדבר קבוע ?הכללים ההסכמיים שנתנו למדידת הזמן הם קבועים (שעה היא 60 דק` , יום הוא 24 שעות וכו`).
· תפיסת הזמן הסובייקטיבית משתנה - כיצד כל אחד מאתנו תופס את הזמן משתנה מאחד לאחד ומרגע לרגע.
מונחי יסוד אלו ינחו אותי בבואי לעמוד על ההסתכלות הפרקטית על הזמן.
תפיסת הזמן כתפיסת חוויה
בשביל לתת לפרק את הגוון הפרקטי אליו אנו שואפים אתייחס תחילה לזמן בתור משך חוויה.
כלומר, תפיסת הזמן של האדם היא תפיסת החוויה שהוא חי. בעצם עבור האדם הזמן הוא תלוי חוויה.
לא בכדי קיים המשפט: "זמן עובר מהר כשנהנים" , לא בכדי ההתייחסות למשך חיים או `סך חוויות החיים` נמדדת במספר השנים שיש לאדם לחיות.
עבור האדם תפיסת הזמן היא תפיסת החוויה,כשהחוויה נעימה הזמן עובר בנעימים, כשהחוויה קשה הזמן עובר לאט ובקושי.
וזו השאלה הגדולה של הפרק, זו ההתייחסות הפרקטית למושג זמן:
אם הזמן קבוע מדוע אנו מרגישים לעיתים שהוא עובר לאט (או מהר)?
דבר נוסף, מדוע בדיעבד זמן עבר מהר?
התשובה לכך טמונה בתודעת האדםהחושב/מדמיין/מנתח , אך נוביל אליה ע"י רצף מסקנות מסודר.
תחילה, נחדד עוד קצת את עניין תפיסת הזמן כתפיסת חוויה שכן ההיבט הזה הוא ההיבט הפרקטי.
מי מאתנו לא חווה רגעים שעברו מהר מדיי? בד"כ רגעים עברו עלינו בחוויה נעימה. מי מאתנו לא הסתכל בשעון כל דקה בצפייה שהזמן יעבור? בד"כ רגעים אלו כרוכים בחוויה קשה שברצוננו שתיגמר. מי מאתנו לא הסתכל אחורה אפילו על רגעים קשים ואמר לעצמו "איך הזמן טס.."?
כמה מאתנו נתקלו בזקנים על ערש דווי שהעידו כי אך אתמול היו בני עשרים ואיך החיים עברו מהר?
כמה מאתנו מרגישים עם בואו של הסופ"ש כיצד השבוע עבר מהר?
כל אלו הם היבטים והוכחות לכך שחווית הזמן תלויה בחווית החיים. לכך אני מתכוון באמרי תפיסת הזמן תלויה בתפיסת חוויה.
האם הדבר נכון גם להפך - האם אפשר להגיד שתפיסת החוויה תלויה בתפיסת הזמן?
על כך נעמוד מייד.
**
להמשך הפרק הנך מוזמן/ת לעבור לבלוג בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1355988
תפיסת הזמן
נזכיר תחילה כי מהות הכתיבה היא השימוש בפילוסופיה במקום בו יכולת השפעתה על חווית האדם היא היעילה ביותר. זו הפילוסופיה הפרקטית שתפקידה לעמוד בצורה נהירה כמה שיותר על מושגים בחיי היומיום כך שהבנתם תועיל לחויית החיים היומיומית שלי. מתוך ההנחה הבסיסית הטוענת כי כיצד שאנו תופסים את מושגי החיים כך מתעצבת חווית החיים עצמה, עולה הפילוסופיה הפרקטית ושמה דגש עלמושגים שונים בחיי היומיום בצורה פשוטה (יחסית) ומקלה על האופן בו אוכל להגיב למצבים. זוהי הפילוסופיה הפרקטית וזהו שימושה:
בפרק זה המתייחס לתפיסת הזמן, אולי יש אלו אשר יגידו כי שומא עלי להיכנס אל מבוכי הפילוסופיה `הכבדה` ולעמוד תחילה על דברי קודמי באשר למהות הזמן, הגדרתו והפרדוקסים הרבים הטמונים במושג `זמן`, לפני שאני ניגש לצד הפשוט של המושג. אמנם הצד הפילוסופי שבי מכיר בחובה זו שחלה עלי להתייחס תחילה לדרך הלוגית שהובילה למושג זמן (זו כיוון שברור לי כי כך או כך אצטרך בעצמי להגיע למקומות אלו במחשבה), אבל לא לחינם פתחתי בפסקה הראשונה המתארת את מהות הכתיבה. אם ברצוני להתייחס לפילוסופיה של הזמן בהיבטה הפרקטי בלבד לא אתייחס לפרדוקסים הקשורים בזמן, אלא לאופן שבו זמן וחוויה קשורים. תחילה אעמיד פה מספר מונחי יסוד אשר (מעבר לפילוסופיה `הכבדה`) רובנו מסכימים עליהם:
· זמן כמושג קיים בהכרח - בין אם נמדד במספר רגעים, מספר מחזורי שמש/ירח או מחזורי חיים. זמן , (מעבר להסתכלות הפילוסופית שם הכול ניתן לערעור) הוא יש הכרחי.
· זמן כדבר קבוע ?הכללים ההסכמיים שנתנו למדידת הזמן הם קבועים (שעה היא 60 דק` , יום הוא 24 שעות וכו`).
· תפיסת הזמן הסובייקטיבית משתנה - כיצד כל אחד מאתנו תופס את הזמן משתנה מאחד לאחד ומרגע לרגע.
מונחי יסוד אלו ינחו אותי בבואי לעמוד על ההסתכלות הפרקטית על הזמן.
תפיסת הזמן כתפיסת חוויה
בשביל לתת לפרק את הגוון הפרקטי אליו אנו שואפים אתייחס תחילה לזמן בתור משך חוויה.
כלומר, תפיסת הזמן של האדם היא תפיסת החוויה שהוא חי. בעצם עבור האדם הזמן הוא תלוי חוויה.
לא בכדי קיים המשפט: "זמן עובר מהר כשנהנים" , לא בכדי ההתייחסות למשך חיים או `סך חוויות החיים` נמדדת במספר השנים שיש לאדם לחיות.
עבור האדם תפיסת הזמן היא תפיסת החוויה,כשהחוויה נעימה הזמן עובר בנעימים, כשהחוויה קשה הזמן עובר לאט ובקושי.
וזו השאלה הגדולה של הפרק, זו ההתייחסות הפרקטית למושג זמן:
אם הזמן קבוע מדוע אנו מרגישים לעיתים שהוא עובר לאט (או מהר)?
דבר נוסף, מדוע בדיעבד זמן עבר מהר?
התשובה לכך טמונה בתודעת האדםהחושב/מדמיין/מנתח , אך נוביל אליה ע"י רצף מסקנות מסודר.
תחילה, נחדד עוד קצת את עניין תפיסת הזמן כתפיסת חוויה שכן ההיבט הזה הוא ההיבט הפרקטי.
מי מאתנו לא חווה רגעים שעברו מהר מדיי? בד"כ רגעים עברו עלינו בחוויה נעימה. מי מאתנו לא הסתכל בשעון כל דקה בצפייה שהזמן יעבור? בד"כ רגעים אלו כרוכים בחוויה קשה שברצוננו שתיגמר. מי מאתנו לא הסתכל אחורה אפילו על רגעים קשים ואמר לעצמו "איך הזמן טס.."?
כמה מאתנו נתקלו בזקנים על ערש דווי שהעידו כי אך אתמול היו בני עשרים ואיך החיים עברו מהר?
כמה מאתנו מרגישים עם בואו של הסופ"ש כיצד השבוע עבר מהר?
כל אלו הם היבטים והוכחות לכך שחווית הזמן תלויה בחווית החיים. לכך אני מתכוון באמרי תפיסת הזמן תלויה בתפיסת חוויה.
האם הדבר נכון גם להפך - האם אפשר להגיד שתפיסת החוויה תלויה בתפיסת הזמן?
על כך נעמוד מייד.
**
להמשך הפרק הנך מוזמן/ת לעבור לבלוג בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1355988
" רק על עצמי לספר ידעתי " :
בשונה מלהעיד על הטקסט עצמו, היכולת להעיד על עצמי היא דרך הצגת הדברים שהובילו לאן שאני היום. 'קצת מעבר' ו 'היום' תוכל לקרוא בכרטיס הפרופיל שלי.
לפרופיל : http://www.articles.co.il/author/3465
לבלוג: http://blog.tapuz.co.il/allandnothing
לבלוג(דיון) בנושא 'אנתרופולוגיה של המפץ הגדול': http://blog.tapuz.co.il/anthropologicaldebat
לבקשות מיוחדות: http://www.bizreef.co.il/biz/MaorShir/mamrim-ktzrim-o-arokim-am-ngiot-pilosopya
לתגובות הערות והצעות צור קשר ב: maorshir@gmail.com
בשונה מלהעיד על הטקסט עצמו, היכולת להעיד על עצמי היא דרך הצגת הדברים שהובילו לאן שאני היום. 'קצת מעבר' ו 'היום' תוכל לקרוא בכרטיס הפרופיל שלי.
לפרופיל : http://www.articles.co.il/author/3465
לבלוג: http://blog.tapuz.co.il/allandnothing
לבלוג(דיון) בנושא 'אנתרופולוגיה של המפץ הגדול': http://blog.tapuz.co.il/anthropologicaldebat
לבקשות מיוחדות: http://www.bizreef.co.il/biz/MaorShir/mamrim-ktzrim-o-arokim-am-ngiot-pilosopya
לתגובות הערות והצעות צור קשר ב: maorshir@gmail.com