גישת הניהול הרזה (LEAN MANAGEMENT) או הייצור הרזה, אשר בשלושים השנה האחרונות, כבשה לה אחיזה איתנה בעולם המערבי ובעשור האחרון גם בישראל, היא תולדה של שיטות לייעול הייצור, השירות וכלל שרשרת האספקה אשר פותחו במפעלי חברת טויטה. כתמיד הראשונים ליישם שיטות ניהול חדשניות הן החברות הגדולות והמבוססות. אולם מרגע שמצטבר מספיק ניסיון בחברות הגדולות, השיטות החדשניות זולגות גם לחברות קטנות יותר. כך קורה גם בנושא הניהול הרזה. כשפעלתי ליישום תהליכי ניהול רזה בחברה גדולה, אחד הדברים שנדרשתי לעסוק בהם היה ללמד חלק מספקי החברה את התהליכים והשיטות הללו. כך מצאתי עצמי מבצע אירועי קאיזן בחברה של 60 עובדים ומוביל אותה לשיפורים. אולם בעוד חברות גדולות מסוגלות ליישם את כלל אסטרטגיית השיפור המתמיד של הניהול הרזה על כל כליה, חברות קטנות מסוגלות ליישם אותה בשלבים איטיים יותר. בד"כ חברות ויועצים המדברים על יישום ניהול רזה פונים בשלב הראשון לביצוע אירוע קאיזן. אירוע קאיזן מוביל ליצירת שיפור מהותי, בולט, שכל אחד מבין את יתרונותיו. אולם אירוע קאיזן, הנמשך חמישה ימי עבודה, בחברה קטנה עשוי לעצור את פעילות החברה באותו השבוע. זאת לעומת חברה גדולה, המבצעת אירוע קאיזן, בה הפעילות נמשכת תוך כדי האירוע. אירוע קאיזן עשוי להיות יקר לחברה קטנה, לא בגלל עלות היועץ אלא בגין העלות של קבוצת עובדים שאינם נותנים תפוקה בשבוע הקאיזן אך מקבלים תשלום מלא.
לכן הצעתי לחברות קטנות ליישם את הניהול הרזה בדרך מעט שונה, איטית יותר. הנקודה המעניינת כאן היא: שבדיוק באופן הזה, האיטי יותר, חברת טויוטה שפיתחה את השיטה יישמה אותה במפעליה במשך מספר עשורים. כשטויוטה החלה לפתח שיטה זו היא הייתה חברה קטנה ומדי פעם הוסיפה שיטה נוספת לייעול תהליכים. כך נולדה, לאט, לאט גישת הניהול הרזה. בפוסט הבא אביא דוגמאות למספר שיטות שחברות קטנות יכולות ליישם ללא הוצאות גבוהות ובהשקעת זמן מועטה למדי, אך אם יקפידו על היישום הרי שהצטברות השיפורים לאורך זמן יובילו לתועלות גבוהות, גבוהות מאוד. דוגמאות לתועלות: בחברת מזון קטנה, בארץ, שיפרו תהליך רכש מסוים ממשך של 300 יום ל50 יום, בחברה אחרת העוסקת בעיבוד שבבי פתרו בעיה של תיקי הזמנות ושרטוטים שהלכו לאיבוד ובחברת דפוס הצליחו להקטין את משך השבתת מכונת דפוס, בין הזנות, לאפס.
מידע מפורט על השיטות עצמן מופיע באתר הרשום מטה.
לכן הצעתי לחברות קטנות ליישם את הניהול הרזה בדרך מעט שונה, איטית יותר. הנקודה המעניינת כאן היא: שבדיוק באופן הזה, האיטי יותר, חברת טויוטה שפיתחה את השיטה יישמה אותה במפעליה במשך מספר עשורים. כשטויוטה החלה לפתח שיטה זו היא הייתה חברה קטנה ומדי פעם הוסיפה שיטה נוספת לייעול תהליכים. כך נולדה, לאט, לאט גישת הניהול הרזה. בפוסט הבא אביא דוגמאות למספר שיטות שחברות קטנות יכולות ליישם ללא הוצאות גבוהות ובהשקעת זמן מועטה למדי, אך אם יקפידו על היישום הרי שהצטברות השיפורים לאורך זמן יובילו לתועלות גבוהות, גבוהות מאוד. דוגמאות לתועלות: בחברת מזון קטנה, בארץ, שיפרו תהליך רכש מסוים ממשך של 300 יום ל50 יום, בחברה אחרת העוסקת בעיבוד שבבי פתרו בעיה של תיקי הזמנות ושרטוטים שהלכו לאיבוד ובחברת דפוס הצליחו להקטין את משך השבתת מכונת דפוס, בין הזנות, לאפס.
מידע מפורט על השיטות עצמן מופיע באתר הרשום מטה.
מוטי קומפורטי
בעל 20 שנות ניסיון בניהול מערכות תפעול ושרשרת אספקה. מומחה לתהליכי שיפור וניהול רזה. כותב בתחומים אלה באתר http://www.kom40.com .
בעל 20 שנות ניסיון בניהול מערכות תפעול ושרשרת אספקה. מומחה לתהליכי שיפור וניהול רזה. כותב בתחומים אלה באתר http://www.kom40.com .