לבנות עסק עם מוניטין ושם טוב לוקח לעיתים שנים רבות. בשידור כתבה של מס' דקות יורדת כל ההשקעה לטמיון ולא תמיד הדברים נראים ונשמעים בדיוק כפי שהתרחשו באמת.
לפני כשבועיים שודרה תוכניתו של חיים הכט בנושא קומבינת הסטרטר ונבדקו מוסכים לחשמל רכב. נתמקד בכתבה אחת שצולמה ב"חשמל רכב בנצי" בתל אביב. הנזק שנגרם למקום ולאיש אדיר. גניבה לא הייתה שם ואפילו לא קרוב לכך. מה לא עושים למען רייטינג טוב. איך אפשר לפגוע בשמו של אדם שבמשך שנים רבות עוסק במקצוע, עוזר לכולם ומוכר כאיש ישר ולגרום לו נזק אולי בלתי-הפיך.
הרכב הובא לחשמל רכב בנצי על גבי גרר. בחורה כביכול בעלת הרכב (תמיד נשלחת בחורה כי ידוע לתפיסתם של עורכי התוכניות שאישה אינה מבינה דבר במכונאות חשמלאות מזגנים וכו'). האישה טענה שהרכב לא מתניע ואין תגובה של הסטרטר.
החשמלאי בדק את הרכב ומצא שפלג הפיקוד מנותק מהסטרטר. לשאלתו האם מישהו בדק את הרכב או "שיחק" בחוטים טענה הגב' התמימה שממש לא. החשמלאי יודע שבסוג זה של הרכב אין אפשרות סבירה שהפלג יתנתק מעצמו. מדובר בפלג עם קליפס אבטחה ואין אפשרות סבירה שנותק ללא עזרה כלשהי.
מאחר והרכב הובא על גבי גרר, חשב החשמלאי שהגורר ניתק את פלג הפיקוד בניסיון להתניע את הרכב בחיבור ישיר, פעולה סבירה ואפשרית. רק פעולה כזאת הייתה אפשרית בעיניו ובמחשבתו להסבר לפלג המנותק. המחשבה שכך היה רק חיזקה את דעתו שהבעיה נובעת מהקודנית (אימובילייזר), שכן אם הגורר לא הצליח להתניע את הרכב למרות שהתעסק עם כבל הפיקוד סביר שיש בעיה.
מי מאיתנו לא נתקל בתופעה שלמרות הקשת קוד הרכב לא מתניע, לעיתים מקישים פעם נוספת והכול מסתדר ולעיתים צריך להזמין חשמלאי לנתק את המערכת או להחליפה.
החשמלאי הסיק שהבעיה נובעת מהקודנית. הוצעו לבעלת הרכב שתי אפשרויות: לבצע מעקף קודנית (ביטול הקודנית), פעולה שכרוכה בתשלום של 50-100 ש"ח, או התקנת קודנית חדשה בעלות 450 ש"ח לא כולל מע"מ. סכום סביר ביותר לקודנית.
בעלת הרכב, לאחר התייעצות עם חבר (חיים הכט), "החליטה" להחליף לקודנית חדשה. הקודנית הותקנה, הרכב הותנע, התשלום בוצע ושלום על ישראל.
בנצי החשמלאי הוצג ע"י מר הכט כנוכל. כל אותן מסקנות שהביאו אותו להחלטה הסבירה של החלפת קודנית לא הובאו בשידור. חיים הכט, במספר משפטים חרוזים היטב ותנועות ידיו המיוחדות, לא השאיר ולו ספק קטן: החשמלאי בנצי נוכל והוליך שולל את הלקוחה.
שידור הכתבה פגע בבנצי פגיעה אנושה. חשמלאי ותיק (46 שנים) ידוע ביושרו ובטוב ליבו, כתבה של מס' דקות ערוכה היטב, כאשר לפני הקורבן מניחים את הטרף ואף דוחפים אותו במידת הצורך אל תוך פיו, הרסה את מפעל חייו.
אם לא הייתה מוחלפת קודנית ו/או היה מוחלף סטרטר למרות היותו תקין לחלוטין, אפשר היה לראות את הדברים כפי שהוצגו ע"י מר הכט. אך במקרה הזה לא כך היה הדבר: הקודנית הוחלפה, המחיר סביר ביותר ולכן לא הייתה "סיבה למסיבה".
הרייטינג בתוכניתו של מר הכט ודאי חשוב לו ביותר. טוב יעשה באם יהיה הוגן יותר עם "קורבנות" התוכנית וישדר את הנוכלים האמיתיים בלבד. יצירת נוכלים למען הרייטינג אינה הוגנת, פוגעת פגיעה אנושה ויכולה להביא במקרים רבים לאסון אישי כבד.
לפני כשבועיים שודרה תוכניתו של חיים הכט בנושא קומבינת הסטרטר ונבדקו מוסכים לחשמל רכב. נתמקד בכתבה אחת שצולמה ב"חשמל רכב בנצי" בתל אביב. הנזק שנגרם למקום ולאיש אדיר. גניבה לא הייתה שם ואפילו לא קרוב לכך. מה לא עושים למען רייטינג טוב. איך אפשר לפגוע בשמו של אדם שבמשך שנים רבות עוסק במקצוע, עוזר לכולם ומוכר כאיש ישר ולגרום לו נזק אולי בלתי-הפיך.
הרכב הובא לחשמל רכב בנצי על גבי גרר. בחורה כביכול בעלת הרכב (תמיד נשלחת בחורה כי ידוע לתפיסתם של עורכי התוכניות שאישה אינה מבינה דבר במכונאות חשמלאות מזגנים וכו'). האישה טענה שהרכב לא מתניע ואין תגובה של הסטרטר.
החשמלאי בדק את הרכב ומצא שפלג הפיקוד מנותק מהסטרטר. לשאלתו האם מישהו בדק את הרכב או "שיחק" בחוטים טענה הגב' התמימה שממש לא. החשמלאי יודע שבסוג זה של הרכב אין אפשרות סבירה שהפלג יתנתק מעצמו. מדובר בפלג עם קליפס אבטחה ואין אפשרות סבירה שנותק ללא עזרה כלשהי.
מאחר והרכב הובא על גבי גרר, חשב החשמלאי שהגורר ניתק את פלג הפיקוד בניסיון להתניע את הרכב בחיבור ישיר, פעולה סבירה ואפשרית. רק פעולה כזאת הייתה אפשרית בעיניו ובמחשבתו להסבר לפלג המנותק. המחשבה שכך היה רק חיזקה את דעתו שהבעיה נובעת מהקודנית (אימובילייזר), שכן אם הגורר לא הצליח להתניע את הרכב למרות שהתעסק עם כבל הפיקוד סביר שיש בעיה.
מי מאיתנו לא נתקל בתופעה שלמרות הקשת קוד הרכב לא מתניע, לעיתים מקישים פעם נוספת והכול מסתדר ולעיתים צריך להזמין חשמלאי לנתק את המערכת או להחליפה.
החשמלאי הסיק שהבעיה נובעת מהקודנית. הוצעו לבעלת הרכב שתי אפשרויות: לבצע מעקף קודנית (ביטול הקודנית), פעולה שכרוכה בתשלום של 50-100 ש"ח, או התקנת קודנית חדשה בעלות 450 ש"ח לא כולל מע"מ. סכום סביר ביותר לקודנית.
בעלת הרכב, לאחר התייעצות עם חבר (חיים הכט), "החליטה" להחליף לקודנית חדשה. הקודנית הותקנה, הרכב הותנע, התשלום בוצע ושלום על ישראל.
בנצי החשמלאי הוצג ע"י מר הכט כנוכל. כל אותן מסקנות שהביאו אותו להחלטה הסבירה של החלפת קודנית לא הובאו בשידור. חיים הכט, במספר משפטים חרוזים היטב ותנועות ידיו המיוחדות, לא השאיר ולו ספק קטן: החשמלאי בנצי נוכל והוליך שולל את הלקוחה.
שידור הכתבה פגע בבנצי פגיעה אנושה. חשמלאי ותיק (46 שנים) ידוע ביושרו ובטוב ליבו, כתבה של מס' דקות ערוכה היטב, כאשר לפני הקורבן מניחים את הטרף ואף דוחפים אותו במידת הצורך אל תוך פיו, הרסה את מפעל חייו.
אם לא הייתה מוחלפת קודנית ו/או היה מוחלף סטרטר למרות היותו תקין לחלוטין, אפשר היה לראות את הדברים כפי שהוצגו ע"י מר הכט. אך במקרה הזה לא כך היה הדבר: הקודנית הוחלפה, המחיר סביר ביותר ולכן לא הייתה "סיבה למסיבה".
הרייטינג בתוכניתו של מר הכט ודאי חשוב לו ביותר. טוב יעשה באם יהיה הוגן יותר עם "קורבנות" התוכנית וישדר את הנוכלים האמיתיים בלבד. יצירת נוכלים למען הרייטינג אינה הוגנת, פוגעת פגיעה אנושה ויכולה להביא במקרים רבים לאסון אישי כבד.
בקרו באתר האישי של אביב ירון
http://www.2all.co.il/web/Sites/aviv_ron/
http://www.2all.co.il/web/Sites/aviv_ron/