אימון התפתחותי
מונח ה"אימון" נלקח מעולם הספורט, וקיבל פרשנויות רבות וגישות רבות בעולמות אחרים. אימון התפתחותי משלב את עקרונות האימון האישי יחד עם התפתחות אישית.
תהליך האימון
בבסיס הרעיון של תהליך האימון עומדת הגישה האומרת כי לאדם יש יכולת בחירה חופשית בכל שלב ושלב והוא יכול לשנות את דרך התנהלותו. באימון התפתחותי ה"שינוי" מוצג כ"התרחבות אישית".
תהליך האימון אמור להביא את המתאמן למקום יותר רחב, מקום בו יש יותר אפשרויות ממצב ההתחלה, והאפשרויות החדשות שנוצרו הן אלו שיכולות לקדם את המתאמן לעבר מטרותיו. ה"התרחבות" יכולה להתבצע בשלבים קטנים או גדולים. בסוף כל מפגש אימוני חשוב שהמתאמן ירגיש שעבר "התרחבות" כלשהי - שהתקדם ולו במעט לעבר מטרותיו.
דוגמא עבור אימון לזוגיות : מתאמן אשר שם לו למטרה למצוא בן-זוג מתאים יוכל במהלך האימון ליצור לעצמו אפשרויות חדשות למציאת בן זוג מתאים, וליצירת תקשורת "מזמינה" עם בני זוג מתאימים. אפשרויות אלו יוכלו לאפשר למתאמן להרחיב את אופן ההתנהלות שלו מול אנשים מתאימים, ולמקד את ה"מסר" שהוא משדר כלפי אותם אנשים.
התהליך הזה יכול לחזור על עצמו, בצורה הדרגתית - בהתאם לרצון ולמטרות המתאמן, כשכל תהליך מרחיב עוד יותר את טווח האפשרויות של המתאמן, ממקד אותו ומקרב אותו לעבר מטרותיו המקוריות או לעבר מטרות חדשות שנוצרו תוך כדי האימון.
הצלחה של אימון
בכדי שאימון יצליח חשוב שהמתאמן יהיה פתוח לשינוי כלשהו. שינוי שהוא יבחר, בקצב ובזמן המתאים לו, אך שינוי מהותי - כזה שיוכל לפתוח לפחות "דלת" אחת במסגרת הקיימת, בכדי לאפשר מעבר למסגרת רחבה יותר.
על המאמן מוטלת המשימה לעזור למתאמן למצוא "דלת" אחת או יותר לשינוי שכזה, לתמוך בו בתהליך המעבר, ולהעצים אותו בסיום כל שלב.
יעילות של אימון
שני הצדדים יכולים לקדם את היעילות של האימון. על המאמן להשתמש בכל כישוריו בכדי למקד את המתאמן בבחירת מטרותיו, לוודא שהכיוון שהמתאמן בחר אכן נעשה מתוך בחירה חופשית, והולם את המטרות של המתאמן.
המתאמן מצידו יכול לייעל את תהליך האימון על ידי פתיחות לכמה שיותר גורמי שינוי (דלתות מעבר), ועל ידי תקשורת פתוחה לגבי מצבו, רצונותיו, תחושותיו וכוונותיו בהווה. אמירות בסגנון: זה מתאים לי , זה קשה לי, אני לא בטוח שאוכל לבצע את זה, וכו' יכולות לקדם וליעל את האימון.