החיים בימינו שונים מקצה לקצה מהחיים בשנות השמונים והתשעים. השוני - הגלובליזציה, התפתחות המדיה התקשורתית, החברות המסחריות בעזרת שיווק אגרסיבי (סמוי וגלוי), הפרסומות, מובילי דעת קהל ואנשי המכירות הפכו את המותרות שבחיינו לצורך בסיסי. ההבדל בין צורך בסיסי, שמוגדר כיכולת האדם למלא אחר צרכיו הבסיסיים (שהם: מזון, מגורים, לבוש, בריאות והיגיינה - עפ"י מאסלו) למותרות שמוגדרות כהוצאות שאינן מחויבות המציאות ושניתן לחיות בלעדיהן. בסקירה שאערוך אציג חלק מהשינויים שעברנו בשלושים השנים האחרונות, שמשפיעים בצורה קשה על הוצאות משק הבית ועל היכולת להשיג איזון בין הכנסות להוצאות. היותר מבוגרים שבינכם (גילאי 30+) בוודאי זוכרים ש:
·בשנות השמונים עלו לכבישי הארץ כ- 60,000 רכבים חדשים בכל שנה , בעוד בשנת 2007 נמכרו בישראל כ- 190,000 רכבים חדשים - עליה של יותר מ- 300%.
·בעבר, בטלוויזיה היה ערוץ אחד וכיום ישנם מאות ערוצי טלוויזיה שעולים לנו מאות שקלים בכל חודש.
·בעבר, נדרשה המתנה של שנה לקו טלפון בעוד כיום קו טלפון אישי משיגים בתוך 30 דקות, זאת מבלי להתייחס לטלפונים הניידים שנכנסו לחיינו בשנות ה-90 ומשפיעים קשות על הוצאות התקשורת.
·בעבר, את אסיפות הכיתה היינו עורכים בגינה הציבורית וכיום לאסיפת כיתה נדרשים לפחות 50 ש"ח ואם הולכים לסרט אז 100 ש"ח.
·בעבר, המותגים המובילים היו נעלי אדידס ומכנסי ליוויס וכיום המותגים והפיתויים (אודות לפרסומות הרבות ולשטיפות המוח) הם אדירים והפגיעה בכיס בהתאם.
·בעבר, היינו משחקים בגולות ובגוגואים. וכיום החליפו את הגולות והגוגואים משחקי המחשב והמשחקים האלקטרוניים שעלותם אלפי שקלים.
·בעבר, חלק מהבגדים היו נקנים בבזארים העירוניים והחלק השני היה עובר בין בני המשפחה. כיום, תקציב הביגוד החודשי עומד על מאות עד אלפי שקלים.
ואלו רק חלק מהדוגמאות.
השינוי שעברנו הוא אדיר וכך גם השפעותיו על מצבנו הכלכלי.
חברים יקרים, תמונה זו משקפת במדויק את הבור האדיר שנוצר לרובנו בחשבון הבנק! שימו לב, כ- 60% ממשקי הבית נמצאים, כיום, באוברדראפט.
במצב הנוכחי, גם בעלי המשכורות הגבוהות מתקשים לשרוד. אין זה אומר שצריך להתרחק מהקדמה ומההנאות שהיא מביאה, אך עלינו לדאוג שלא להישאב למערבולת שלא נוכל לצאת ממנה.
מגדל הקלפים, שמקורו בארה"ב, מתגלה בימים אלו במלוא מערומיו, כאשר בנקים וחברות, שהתנפחו לממדי ענק, קורסים בזה אחר זה.
אז לכל אלו שזוכרים את העבר ולאלו שהספיקו לשכוח, תכנון פיננסי, צרכנות נבונה ותקציב מאוזן הם הפתרון.
ומי יודע? אולי חיינו יהיו שלווים יותר.
בהצלחה!
מאת: ניסים חליבה
מחבר "הרווח כולו שלך"
המדריך לחסכון במשק הבית.
רוצים לדעת יותר?
www.gain.co.il
·בשנות השמונים עלו לכבישי הארץ כ- 60,000 רכבים חדשים בכל שנה , בעוד בשנת 2007 נמכרו בישראל כ- 190,000 רכבים חדשים - עליה של יותר מ- 300%.
·בעבר, בטלוויזיה היה ערוץ אחד וכיום ישנם מאות ערוצי טלוויזיה שעולים לנו מאות שקלים בכל חודש.
·בעבר, נדרשה המתנה של שנה לקו טלפון בעוד כיום קו טלפון אישי משיגים בתוך 30 דקות, זאת מבלי להתייחס לטלפונים הניידים שנכנסו לחיינו בשנות ה-90 ומשפיעים קשות על הוצאות התקשורת.
·בעבר, את אסיפות הכיתה היינו עורכים בגינה הציבורית וכיום לאסיפת כיתה נדרשים לפחות 50 ש"ח ואם הולכים לסרט אז 100 ש"ח.
·בעבר, המותגים המובילים היו נעלי אדידס ומכנסי ליוויס וכיום המותגים והפיתויים (אודות לפרסומות הרבות ולשטיפות המוח) הם אדירים והפגיעה בכיס בהתאם.
·בעבר, היינו משחקים בגולות ובגוגואים. וכיום החליפו את הגולות והגוגואים משחקי המחשב והמשחקים האלקטרוניים שעלותם אלפי שקלים.
·בעבר, חלק מהבגדים היו נקנים בבזארים העירוניים והחלק השני היה עובר בין בני המשפחה. כיום, תקציב הביגוד החודשי עומד על מאות עד אלפי שקלים.
ואלו רק חלק מהדוגמאות.
השינוי שעברנו הוא אדיר וכך גם השפעותיו על מצבנו הכלכלי.
חברים יקרים, תמונה זו משקפת במדויק את הבור האדיר שנוצר לרובנו בחשבון הבנק! שימו לב, כ- 60% ממשקי הבית נמצאים, כיום, באוברדראפט.
במצב הנוכחי, גם בעלי המשכורות הגבוהות מתקשים לשרוד. אין זה אומר שצריך להתרחק מהקדמה ומההנאות שהיא מביאה, אך עלינו לדאוג שלא להישאב למערבולת שלא נוכל לצאת ממנה.
מגדל הקלפים, שמקורו בארה"ב, מתגלה בימים אלו במלוא מערומיו, כאשר בנקים וחברות, שהתנפחו לממדי ענק, קורסים בזה אחר זה.
אז לכל אלו שזוכרים את העבר ולאלו שהספיקו לשכוח, תכנון פיננסי, צרכנות נבונה ותקציב מאוזן הם הפתרון.
ומי יודע? אולי חיינו יהיו שלווים יותר.
בהצלחה!
מאת: ניסים חליבה
מחבר "הרווח כולו שלך"
המדריך לחסכון במשק הבית.
רוצים לדעת יותר?
www.gain.co.il
נשוי ואב לשניים, בעל תואר ראשון בניהול וסוציולוגיה, עובד בתחום הפיננסי שנים רבות.
רוצים לדעת יותר?
http://www.gain.co.il
רוצים לדעת יותר?
http://www.gain.co.il