מיהו מורה איכותי?
כפי שנאמר המושג "מורה" טומן בחובו הגדרת תפקיד מסוימת: מורה אמור להורות דרך, להצביע על כיוון. אלא שההצבעה על הדרך אינה אמורה להיות אקראית, אלא להתבסס על ידע מסוים שאינו מצוי בידי מבקשי הדרך. סמכותו של המורה מקורה אם כן בידע הבלעדי שיש לו.
קיימות גישות רבות להגדרת המורה האיכותי, כעת אסקור שלוש מהנ"ל. הקושי הקיים בהגדרת "המורה האיכותי" נובע מכמות המידע הנדרשת כדי להוכיח שמורה מסוים הוא אכן כזה. בנוסף, חסר מידע ממשי המשקף קורלציה פנימית בין המקצוע הנלמד לערך המוסף של המורה. הגדרה הראשונה למורה איכותי, נמצאת בהישגי תלמידים, אשר כביכול מייצגים תוצאה של תשומות המעשה החינוכי. באופן מעשי, אין ביכולתנו לכמת את שלל הגורמים הרלוונטיים, בשל העובדה כי אפשרי שדווקא הגורמים הלא מדידים הם הרלוונטיים, לכן אין לראות בשיטה "הקונבנציונלית" כמדד טוב לאיכות המורה
הגישה השנייה, גישת "הערך המוסף"(The Value Added Model) , אשר מנסה לבודד את האפקטים של תשומות ביה"ס במשך זמן מוגדר. הגישה מנתחת גידול בהישגים בין כיתה מסוימת לכיתה העוקבת. כאשר מטרת הגישה היא למפות את השפעת התשומות הספציפיות על אובייקט מסוים.
גישה שלישית בוחנת את האפקט הכולל של המורה ((Total Teacher Effects. כאשר הגישה בוחנת את השפעות המורים באופן יחסי. קיום בחינה עקבית של תלמידי המורה, תאמוד לרשותו את איכות המורה. אך גם בזו קיימת בעיה מתודולוגית, משום שלא ניתן באמת להפריד בין השפעות מורה, השפעות ביה"ס והשפעות הכיתה.
המורה האיכותי כמתווה דרך ומצביע על הכיוון, משמש דוגמא ובעל הידע. מאפיינים אילו טומנים בחובם ומבטאים מרכיבי מנהיגות. על המורה לשמש כמנהיג .
במאמרים העוסקים במנהיגות מורים מובלטת חשיבותו של המורה -המעצב מול המורה הרגיל -המתגמל, אף המורים-מנהיגים ראו עצמם כמנהיגים בעל כורחם. בהעדר סביבה שטיפחה את מנהיגותם, נאלצו המורים לתמרן בין הצורך לבצע את תכתיבי המערכת לבין מנהיגותם.
חוקרת בשם וילסון עמדה על מאפייניהם של המורים המנהיגים. לדבריה, מורים מנהיגים הם יצירתיים, מעוררים מוטיבציה ללמידה, עוסקים בהקניית מיומנויות למידה ובטיפוח תלמידיהם.
"אתגר המנהיגות: איך לעשות דברים מרהיבים בארגונים" להבנת מנהיגות של מורים נמצא מספר נקודות המשותפות למורים מנהיגים:
1) חיפוש אתגרים וצמיחה:
* בדומה למנהיגים בתחומים שונים (עסקי, פוליטי) גם המורה המנהיג מחפש אתגר, שינויים
וצמיחה.
* מורים מנהיגים יוצאים מגדרם בחיפוש אחר חידושים, תוכניות מלהיבות לטובת
התלמידים וגם לטובתם עצמם.
2) חזון משותף:
* למורה מנהיג קיים חזון של עתיד אידיאלי ויוצא דופן- הם רוצים שבתי הספר יהיו קהילות
עם יותר משאבים להוראה, השפעה טובה יותר ושליטה למורים- אולם, רעיונות אלו, לא
בוטאו באופן משכנע מספיק בכדי לעורר השראה לחזון משותף.
* הם מחויבים ונחושים באשר למטרות אידיאליסטיות אישיות אך הססניים לגבי מטרות
ביה"ס וחסרי רצון לפעול למענן.
* מביעים חלומות עתידיים מעורפלים שלא ניתן לעצב איתם ביה"ס
אין ספק שמורים כאלו אנו צריכים בבתי הספר בארץ ובשביל לקלוט ולמשוך מורים מנהיגים, אנו צריכים לתגמלם ולעצימם כראוי ולא רק כספית אלא גם חברתית.
כפי שנאמר המושג "מורה" טומן בחובו הגדרת תפקיד מסוימת: מורה אמור להורות דרך, להצביע על כיוון. אלא שההצבעה על הדרך אינה אמורה להיות אקראית, אלא להתבסס על ידע מסוים שאינו מצוי בידי מבקשי הדרך. סמכותו של המורה מקורה אם כן בידע הבלעדי שיש לו.
קיימות גישות רבות להגדרת המורה האיכותי, כעת אסקור שלוש מהנ"ל. הקושי הקיים בהגדרת "המורה האיכותי" נובע מכמות המידע הנדרשת כדי להוכיח שמורה מסוים הוא אכן כזה. בנוסף, חסר מידע ממשי המשקף קורלציה פנימית בין המקצוע הנלמד לערך המוסף של המורה. הגדרה הראשונה למורה איכותי, נמצאת בהישגי תלמידים, אשר כביכול מייצגים תוצאה של תשומות המעשה החינוכי. באופן מעשי, אין ביכולתנו לכמת את שלל הגורמים הרלוונטיים, בשל העובדה כי אפשרי שדווקא הגורמים הלא מדידים הם הרלוונטיים, לכן אין לראות בשיטה "הקונבנציונלית" כמדד טוב לאיכות המורה
הגישה השנייה, גישת "הערך המוסף"(The Value Added Model) , אשר מנסה לבודד את האפקטים של תשומות ביה"ס במשך זמן מוגדר. הגישה מנתחת גידול בהישגים בין כיתה מסוימת לכיתה העוקבת. כאשר מטרת הגישה היא למפות את השפעת התשומות הספציפיות על אובייקט מסוים.
גישה שלישית בוחנת את האפקט הכולל של המורה ((Total Teacher Effects. כאשר הגישה בוחנת את השפעות המורים באופן יחסי. קיום בחינה עקבית של תלמידי המורה, תאמוד לרשותו את איכות המורה. אך גם בזו קיימת בעיה מתודולוגית, משום שלא ניתן באמת להפריד בין השפעות מורה, השפעות ביה"ס והשפעות הכיתה.
המורה האיכותי כמתווה דרך ומצביע על הכיוון, משמש דוגמא ובעל הידע. מאפיינים אילו טומנים בחובם ומבטאים מרכיבי מנהיגות. על המורה לשמש כמנהיג .
במאמרים העוסקים במנהיגות מורים מובלטת חשיבותו של המורה -המעצב מול המורה הרגיל -המתגמל, אף המורים-מנהיגים ראו עצמם כמנהיגים בעל כורחם. בהעדר סביבה שטיפחה את מנהיגותם, נאלצו המורים לתמרן בין הצורך לבצע את תכתיבי המערכת לבין מנהיגותם.
חוקרת בשם וילסון עמדה על מאפייניהם של המורים המנהיגים. לדבריה, מורים מנהיגים הם יצירתיים, מעוררים מוטיבציה ללמידה, עוסקים בהקניית מיומנויות למידה ובטיפוח תלמידיהם.
"אתגר המנהיגות: איך לעשות דברים מרהיבים בארגונים" להבנת מנהיגות של מורים נמצא מספר נקודות המשותפות למורים מנהיגים:
1) חיפוש אתגרים וצמיחה:
* בדומה למנהיגים בתחומים שונים (עסקי, פוליטי) גם המורה המנהיג מחפש אתגר, שינויים
וצמיחה.
* מורים מנהיגים יוצאים מגדרם בחיפוש אחר חידושים, תוכניות מלהיבות לטובת
התלמידים וגם לטובתם עצמם.
2) חזון משותף:
* למורה מנהיג קיים חזון של עתיד אידיאלי ויוצא דופן- הם רוצים שבתי הספר יהיו קהילות
עם יותר משאבים להוראה, השפעה טובה יותר ושליטה למורים- אולם, רעיונות אלו, לא
בוטאו באופן משכנע מספיק בכדי לעורר השראה לחזון משותף.
* הם מחויבים ונחושים באשר למטרות אידיאליסטיות אישיות אך הססניים לגבי מטרות
ביה"ס וחסרי רצון לפעול למענן.
* מביעים חלומות עתידיים מעורפלים שלא ניתן לעצב איתם ביה"ס
אין ספק שמורים כאלו אנו צריכים בבתי הספר בארץ ובשביל לקלוט ולמשוך מורים מנהיגים, אנו צריכים לתגמלם ולעצימם כראוי ולא רק כספית אלא גם חברתית.
לירון משולם