איך תזהו תוכנית עסקית שכדאי להיזהר ממנה...
הדרך בין תרגום רעיון למוצר או שירות מצליח מתחילה, כמו כל דרך, כבר בצעדים הראשונים - בתוכנית העסקית. מה עושה תוכנית עסקית אחת לטובה מהאחרת. איך מנתחים מידע, אוספים אינפורמציה חיצונית, משתמשים נכון במאגרי מידע. על מי אפשר לסמוך, על מי לא... ואיך להימנע משגיאות קריטיות אשר יובילו למשקיע לומר NOGO כבר בתמצית המנהלים?
משקיעים מנוסים יוכלו לזהות די מהר מתי התוכנית העסקית אינה משקפת את המציאות העסקית.
אז מה הן אותן שגיאות נפוצות אשר ניתן לזהות כבר בקריאה הראשונה?
הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות (או במילים אחרות, אהבה ללא גבולות...)
הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות תעורר חשדות מידיים כבר בשלב תמצית המנהלים. כולנו יודעים שכשאנחנו מאוהבים - כל דיבור על פגם במושא אהבתנו נופל על אוזניים אטומות.
הערכות פשטניות ולא מבוססות
אמירה פשטנית: אנו הולכים למכור 10 מליון ש"ח בשנה ה - 2 לפעילותנו... מבלי להסביר איך הגעתם למספר הזה, תעורר תהיות. ברור לגמרי שאין דרך אשר תביא לדיוק של 100% בהערכת פעילות עסקית עתידית ובמיוחד כאשר מדובר ב - start up, יחד עם זאת תוכנית עסקית טובה תתבסס על שורה של הנחות יסוד מפורטות המגובות במחקר שוק ובנתוני אמת על מתחרים ועל הענף בו אתם פועלים.
שימוש בסיסמאות ובקלישאות
"אנו מתכוונים להיות מס' 1 בקטגוריית ה...", "נהיה הטובים ביותר בשרות ...", "נכבוש את שוק ה..." סיסמאות גרנדיוזיות ואמירות מכירתיות ריקות מתוכן תעוררנה חשד אם הן לא תגובנה באסטרטגיה עסקית ברורה ובהירה. שני כוחות משפיעים בד"כ על הסיכוי למכור מוצר ו/א שרות ללקוח; הראשון, צמצום כאב.
התעלמות מתזרים המזומנים. התעלמות מתקופת ההחזר על ההשקעה.
רב האנשים נוטים לחשוב במונחי רווח במקום במונחים של תזרים מזומנים. תוכנית עסקית ללא תזרים מזומנים לוקה בחסר וצריכה לעורר חשדות.
סימני אזהרה אחרים
העדר אבני דרך ברורים להתפתחות העסקית, התעלמות ממתחרים, חוסר מיקוד בקהל המטרה, חורים בלוחות הזמנים ליישום התוכנית, התעלמות ממקדמי עונתיות, התעלמות ממקדמי התייצבות בחודשי הפעילות הראשונים, שימוש במושגים טכניים מדי, אופטימיות
וגם...
שימוש בשפה דלה או לחלופין שימוש בשפה גבוהה מדי, תוכנית ארוכה או קצרה מדי, חזרה על תוכן לאורך התוכנית, עודף נספחים, מראה לא מקצועי.
כתיבת תוכנית עסקית
הדרך בין תרגום רעיון למוצר או שירות מצליח מתחילה, כמו כל דרך, כבר בצעדים הראשונים - בתוכנית העסקית. מה עושה תוכנית עסקית אחת לטובה מהאחרת. איך מנתחים מידע, אוספים אינפורמציה חיצונית, משתמשים נכון במאגרי מידע. על מי אפשר לסמוך, על מי לא... ואיך להימנע משגיאות קריטיות אשר יובילו למשקיע לומר NOGO כבר בתמצית המנהלים?
משקיעים מנוסים יוכלו לזהות די מהר מתי התוכנית העסקית אינה משקפת את המציאות העסקית.
אז מה הן אותן שגיאות נפוצות אשר ניתן לזהות כבר בקריאה הראשונה?
הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות (או במילים אחרות, אהבה ללא גבולות...)
הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות תעורר חשדות מידיים כבר בשלב תמצית המנהלים. כולנו יודעים שכשאנחנו מאוהבים - כל דיבור על פגם במושא אהבתנו נופל על אוזניים אטומות.
הערכות פשטניות ולא מבוססות
אמירה פשטנית: אנו הולכים למכור 10 מליון ש"ח בשנה ה - 2 לפעילותנו... מבלי להסביר איך הגעתם למספר הזה, תעורר תהיות. ברור לגמרי שאין דרך אשר תביא לדיוק של 100% בהערכת פעילות עסקית עתידית ובמיוחד כאשר מדובר ב - start up, יחד עם זאת תוכנית עסקית טובה תתבסס על שורה של הנחות יסוד מפורטות המגובות במחקר שוק ובנתוני אמת על מתחרים ועל הענף בו אתם פועלים.
שימוש בסיסמאות ובקלישאות
"אנו מתכוונים להיות מס' 1 בקטגוריית ה...", "נהיה הטובים ביותר בשרות ...", "נכבוש את שוק ה..." סיסמאות גרנדיוזיות ואמירות מכירתיות ריקות מתוכן תעוררנה חשד אם הן לא תגובנה באסטרטגיה עסקית ברורה ובהירה. שני כוחות משפיעים בד"כ על הסיכוי למכור מוצר ו/א שרות ללקוח; הראשון, צמצום כאב.
התעלמות מתזרים המזומנים. התעלמות מתקופת ההחזר על ההשקעה.
רב האנשים נוטים לחשוב במונחי רווח במקום במונחים של תזרים מזומנים. תוכנית עסקית ללא תזרים מזומנים לוקה בחסר וצריכה לעורר חשדות.
סימני אזהרה אחרים
העדר אבני דרך ברורים להתפתחות העסקית, התעלמות ממתחרים, חוסר מיקוד בקהל המטרה, חורים בלוחות הזמנים ליישום התוכנית, התעלמות ממקדמי עונתיות, התעלמות ממקדמי התייצבות בחודשי הפעילות הראשונים, שימוש במושגים טכניים מדי, אופטימיות
וגם...
שימוש בשפה דלה או לחלופין שימוש בשפה גבוהה מדי, תוכנית ארוכה או קצרה מדי, חזרה על תוכן לאורך התוכנית, עודף נספחים, מראה לא מקצועי.
כתיבת תוכנית עסקית