אחד מהנושאים שמטרידים ישראלים בחו"ל הוא ההוראה בחוק ביטוח לאומי וביטוח בריאות ממלכתי לפיה מי שחדל להיות תושב ישראל וחוזר לאחר מכן לארץ, יהיה חייב ב"תקופת המתנה" עד לקבלת השירותים הרפואיים בארץ. הוראה זו תקפה גם לגבי מי ששהה בחו"ל שנתיים ויותר ופיגר בתשלום לביטוח לאומי במשך תקופה של 12 חודשים לפחות. מסיבה זו יש המשלמים את דמי הביטוח המינימליים (כיום 141 ש"ח לחודש) אך בכך מגבירים, במידת מה, את הסיכון לקביעת תושבות ישראלית לצורכי מס הכנסה.
לאחרונה קבעה הכנסת כי החל מנובמבר 2008, תתקצר הסנקציה של "תקופת ההמתנה" והיא תעמוד כעת על חודש לכל שנת היעדרות מן הארץ (במקום חודשיים לכל שנה, כפי שהיה עד כה). תקופת ההמתנה המינימלית התקצרה לחודשיים (במקום 4 חודשים עד כה) וגם התקופה המקסימלית התקצרה ל- 6 חודשים (במקום 18 חודשים עד כה). מי שהתחיל את תקופת ההמתנה לפני 1.11.08, יתרת תקופת ההמתנה שיצטרך להמתין לאחר 1.11.08 לא תעלה על 6 חודשים.
נותרה ההוראה לפיה ניתן לפדות את תקופת ההמתנה בתשלום לביטוח לאומי - כיום 8,880 ש"ח (ניתן גם ב- 6 תשלומים חודשים שווים), ובכך ליהנות מקבלת שירותים רפואיים מלאים לאחר תום 6 חודשים מתחילת התשלום, ובתנאי שהיחיד חזר להיות תושב ישראל. אגב - תושב חוזר שיתחיל בתשלום פדיון תקופת ההמתנה עד תום שנת 2008, משרד הקליטה בישראל מציע (בין שאר תמריצים שונים) להחזיר לו את הסכום ששולם למוסד לביטוח לאומי, כפוף לרישום מראש. החזר התשלום המיוחד יתבצע ע"י משרד הקליטה לאחר תום 6 החודשים הנ"ל, עם קבלת אישור תושבות ישראלית מביטוח לאומי ועם הצגת האישור על התשלום.
כידוע שיטת המס בישראל הינה "פרסונלית", משמע - כל עוד היחיד הינו "תושב ישראל", הוא נדרש לדווח למס הכנסה בישראל ובהתאם להתחייב במס על הכנסותיו מכל מקורות ההכנסה שלו ברחבי העולם. על מנת להיחשב "תושב חוץ", מס הכנסה מקפיד על קיום רשימת קריטריונים ארוכה אשר בוחנת את "ניתוק התושבות" והעברת "מרכז החיים" של היחיד מישראל לחו"ל. אחד מהנושאים שמס הכנסה בודק, הוא הכיצד דיווח אותו יחיד על תושבותו לצורכי ביטוח לאומי. ברור שניתוק התושבות לצורך ביטוח לאומי מחזק במידה מסוימת את טענת ניתוק התושבות לצורך מס הכנסה (אם כי אדגיש כי זהו רק קריטריון אחד מני רבים, ומס הכנסה אינו מחויב בהכרח לקביעת התושבות בביטוח לאומי).
עד כה מהלך זה של ניתוק תושבות בביטוח לאומי היה מלווה בחשש מוצדק לגבי סנקציית "תקופת ההמתנה" שציינתי לעיל. עתה, עם צמצום משמעותי של סנקציה זו, יהיה קל יותר ליחיד לשקול את ניתוק תושבותו בביטוח לאומי (ובכך להגביר במידת מה את ניתוק תושבותו למס הכנסה), שהרי הרבה מ"העוקץ" שבסנקציית "תקופת ההמתנה" - למעשה נוטרל. יחד עם זאת, אני מדגיש כי תמיד הבריאות חשובה יותר, ותמיד יש לוודא רצף כיסוי ביטוח בריאות הולם, כל אחד לפי נסיבותיו הוא.
ההקלה בסנקציות בביטוח לאומי, משתלבת עם שורת ההקלות במס הכנסה לעולים חדשים ותושבים חוזרים, כפי שחוקקה הכנסת לאחרונה (ראו מאמר קודם שלי בנושא זה). מאידך יש לזכור כי לעיתים קרובות בפרקטיקה מתברר כי חקיקה מיטיבה בכנסת - תיבחן בקשיחות במס הכנסה ובביטוח לאומי. כשם שישנם יתרונות מס ויתרונות ביטוח לאומי, קיימות גם מלכודות רבות. המלצתי היא לקבל יעוץ מס מראש לגבי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה, על מנת לנצל היטב את יתרונות המס והביטוח הלאומי ולהימנע ממלכודות כואבות.
לאחרונה קבעה הכנסת כי החל מנובמבר 2008, תתקצר הסנקציה של "תקופת ההמתנה" והיא תעמוד כעת על חודש לכל שנת היעדרות מן הארץ (במקום חודשיים לכל שנה, כפי שהיה עד כה). תקופת ההמתנה המינימלית התקצרה לחודשיים (במקום 4 חודשים עד כה) וגם התקופה המקסימלית התקצרה ל- 6 חודשים (במקום 18 חודשים עד כה). מי שהתחיל את תקופת ההמתנה לפני 1.11.08, יתרת תקופת ההמתנה שיצטרך להמתין לאחר 1.11.08 לא תעלה על 6 חודשים.
נותרה ההוראה לפיה ניתן לפדות את תקופת ההמתנה בתשלום לביטוח לאומי - כיום 8,880 ש"ח (ניתן גם ב- 6 תשלומים חודשים שווים), ובכך ליהנות מקבלת שירותים רפואיים מלאים לאחר תום 6 חודשים מתחילת התשלום, ובתנאי שהיחיד חזר להיות תושב ישראל. אגב - תושב חוזר שיתחיל בתשלום פדיון תקופת ההמתנה עד תום שנת 2008, משרד הקליטה בישראל מציע (בין שאר תמריצים שונים) להחזיר לו את הסכום ששולם למוסד לביטוח לאומי, כפוף לרישום מראש. החזר התשלום המיוחד יתבצע ע"י משרד הקליטה לאחר תום 6 החודשים הנ"ל, עם קבלת אישור תושבות ישראלית מביטוח לאומי ועם הצגת האישור על התשלום.
כידוע שיטת המס בישראל הינה "פרסונלית", משמע - כל עוד היחיד הינו "תושב ישראל", הוא נדרש לדווח למס הכנסה בישראל ובהתאם להתחייב במס על הכנסותיו מכל מקורות ההכנסה שלו ברחבי העולם. על מנת להיחשב "תושב חוץ", מס הכנסה מקפיד על קיום רשימת קריטריונים ארוכה אשר בוחנת את "ניתוק התושבות" והעברת "מרכז החיים" של היחיד מישראל לחו"ל. אחד מהנושאים שמס הכנסה בודק, הוא הכיצד דיווח אותו יחיד על תושבותו לצורכי ביטוח לאומי. ברור שניתוק התושבות לצורך ביטוח לאומי מחזק במידה מסוימת את טענת ניתוק התושבות לצורך מס הכנסה (אם כי אדגיש כי זהו רק קריטריון אחד מני רבים, ומס הכנסה אינו מחויב בהכרח לקביעת התושבות בביטוח לאומי).
עד כה מהלך זה של ניתוק תושבות בביטוח לאומי היה מלווה בחשש מוצדק לגבי סנקציית "תקופת ההמתנה" שציינתי לעיל. עתה, עם צמצום משמעותי של סנקציה זו, יהיה קל יותר ליחיד לשקול את ניתוק תושבותו בביטוח לאומי (ובכך להגביר במידת מה את ניתוק תושבותו למס הכנסה), שהרי הרבה מ"העוקץ" שבסנקציית "תקופת ההמתנה" - למעשה נוטרל. יחד עם זאת, אני מדגיש כי תמיד הבריאות חשובה יותר, ותמיד יש לוודא רצף כיסוי ביטוח בריאות הולם, כל אחד לפי נסיבותיו הוא.
ההקלה בסנקציות בביטוח לאומי, משתלבת עם שורת ההקלות במס הכנסה לעולים חדשים ותושבים חוזרים, כפי שחוקקה הכנסת לאחרונה (ראו מאמר קודם שלי בנושא זה). מאידך יש לזכור כי לעיתים קרובות בפרקטיקה מתברר כי חקיקה מיטיבה בכנסת - תיבחן בקשיחות במס הכנסה ובביטוח לאומי. כשם שישנם יתרונות מס ויתרונות ביטוח לאומי, קיימות גם מלכודות רבות. המלצתי היא לקבל יעוץ מס מראש לגבי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה, על מנת לנצל היטב את יתרונות המס והביטוח הלאומי ולהימנע ממלכודות כואבות.
ישי עציון, רואה חשבון
etsion@zahav.net.il
יעוץ מיסים ישראלים בחו"ל, יחידים וחברות, תכנוני מס, מיסוי היי-טק, מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס שבח ומס ערך מוסף.
etsion@zahav.net.il
יעוץ מיסים ישראלים בחו"ל, יחידים וחברות, תכנוני מס, מיסוי היי-טק, מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס שבח ומס ערך מוסף.