המונח "תקציב פרסום שנתי" מוכר לכולנו.
אך כמה מאיתנו, בעלי העסקים הקטנים, באמת מגדירים תקציב קבוע, נצמדים אליו ומנהלים בתוך המסגרת את אפיקי הפרסום בצורה אפקטיבית?
מתי מעט בלבד.
מדוע?
חוסר הבנה וחוסר ניסיון בעולם הפרסום והשיווק.
קבלת החלטות שאינן מבוססות על ידע אלא על אינטואיציות ודעות קדומות.
חוסר בזמן הנדרש לסקירה של המגוון העצום של אפיקי הפרסום העומדים לרשותנו.
חוסר מעקב אחר תוצאות הפרסום ורמת הפקטיביות שלהן לאורך זמן.
ועוד ועוד ועוד....
לעסקים שונים מתאימים אפיקי פרסום ושיווק שונים.
זה תלוי במיתוג, באיפיון קהל הלקוחות, בתקציב ובסוג המוצר והשירות.
אך יש מספר אפשרויות שיווקיות המוצעות חינם אין כסף ומתאימות לכלל העסקים הקטנים:
1. כמעט בכל תחום קיים פורטל ייעודי (אתר אינטרנט המהווה נקודת מפגש למספר גדול של עסקים באותו תחום) - לרוב, רישום העסק שלכם בסוג אתרים כזה הינו בחינם.
אני חייב להדגיש נקודה חשובה שהיא נקודת המוצא לשיווק באינטרנט:
נתקלתי לא פעם בחברים בעלי עסקים קטנים שסיפרו לי בגאווה על האתר החדש שהם מקימים לעסק.
כמובן ששמחתי לשמוע אך כששאלתי אותם כיצד הם מתכוונים לפרסם אותו - לא ממש ידעו לענות...
אתר אינטרנט משול לחנות או לשלט פרסומת.
יכולה להיות החנות עם המוצרים הטובים והמבוקשים ביותר בעולם והשלט הכי מרשים ומושך שקיים אך אם החנות נמצאת במושב קטן ולא מוכר ליד אתר החרמון...או השלט מוצב בגאווה מאחרוי בניין ענק ואינו נראה לעין - אזי ירדה כל ההשקעה לטימיון.
הגולש הממוצע כאשר בוחר לחפש מוצר או שירות מסויים בוחר לרוב במנוע חיפוש כמו google או בפורטל מוכר אחר המציע מנוע חיפוש כדי למצוא כמה שיותר תוצאות חיפוש תואמות.
הוא רושם את שם השירות או המוצר המבוקש והאתרים שמופיעים ראשונים (בעמוד הראשון ובמיקום גבוה) הם הזוכים למירב הכניסות.
פרסום אפקטיבי בגוגל מצריך ידע מקצועי רב וברוב המקרים גם תקציב פרסום המושפע מהביקוש ומההיצע.
יחד עם זאת באפשרותנו להשפיע בצורה מהותית על רמת החשיפה שלנו במנוע חיפוש זה ובכלל אם נדע ונבין כיצד פועל מנוע החיפוש ומהם הפרמטרים לפיהם מוצגים אתרים שונים.
בהחלט לא נכנס לזה עכשיו - נשאיר את זה למאמר הבא...
במאמר זה פשוט אפרט את השיטות המחתרתיות המאפשרות לנו לזכות בחשיפה חיובית ורבה במנועי חיפוש בכלל ובגוגל בפרט.
2. למעשה, על מנת להגיע לאתרים הרלוונטים נשתמש גם אנחנו במנוע החיפוש של GOOGLE ונקליד ת שם המוצר או השירות שאנו מספקים.
3. מה שנותר לנו לעשות בשלב זה, לפרסם את עצמנו בכל אתר אינטרנט המאפשר לנו לפרסם בחינם. לרוב מציעים האתרים פרסום של מידע, העלאת מספר תמונות ולוגו, קישור לאתר האינטרנט שלנו ופרטי יצירת קשר.
שוב, לא נכנס להסבר הטכני כרגע ורק אומר לכם שככל שתופיעו במספר אתרים גדול יותר וככל שיותר אתרים יקשרו את הגולשים אליכם לאתר כך תקבלו חשיפה גדולה יותר במנועי החיפוש.
4. לאחר שפרסמנו את העסק בכל אתר המפשר פרסום בחינם נעבור לשלב הבא:
ביקורות, המלצות, בלוגים, מאמרים, קומוניקטים ועוד...
רישמו את המילים שציינתי לעיל ובמגוון וריאציות והתחילו לפרסם באתרים אלו.
באתרי ביקורות - בקשו מלקוחות מרוצים לרשום חוות דעת חיובית (תוכלו אפילו לקבל אותה בכתב ולהעלות אותה בעצמכם לאתר)
באתרי המלצות - בקשו מלקוחותיכם (בהנחה שיצאו מרוצים..:-) לרשום המלצה על בית העסק שלכם באתרים שתשלחו להם במייל. (אל תשכחו לשלוח ולנדנד להם - אין מה לעשות...)
באתרי בלוגים - פרסמו בלוג - פיתוח בלוג של בית העסק ופרסמו חוויה מעניינת שעברתם, חדשות בתחומכם, מידע מעניין על המוצר או השירות. הקפידו להוסיף תכנים נוספים מידי פעם - לפחות פעם בשבוע.
באתרי מאמרים - עשו מה שאני עושה עכשיו - שחקו אותה כאילו אתם מומחים בתחומכם ורישמו מאמר מקצועי..:-)))) נסו לחדש ולתת מניסיונכם מידע יקר מפז - אנשים יעריכו זאת.
5. הוסיפו את עצמכם למגוון רשתות חברתיות כגון: FACEBOOK, MYSPACE, BEBO, YAHOO וכו' - פרסמו תמונות מבית העסק, מידע וקישורים לאתר ומידי פעם פרסמו איזה תמונה מעניינת או ידיעה מרעישה..
6. פיתחו אתר לבית העסק במגוון אתרים המאפשרים זאת בחינם:NING, SYINTHASITE
העלו תמונות, מידע וקישורים וקשרו את האתרים האלו לעמודים שלכם ברשתות החברתיות.
7. הקפידו להעלות תמונות הנושאות את שם העסק או המוצר או השירות.
ז"א - אל תעלו תמונות עם השם: 45367.jpg אלא שנו את השם של התמונה ורק אז תעלו אותה עם השם שלכם. לדוגמא: viagra.jpg (אם אתם מוכרים ויאגרה..)
8. אם בא לכם קצת להשקיע העלו לאתר YOUTUBE סרטון או מצגת תמונות - תנו לסרטון את שם המוצר או השירות והפיצו גם את הלינק לסרטון בכל המקומות שציינו.
9. אם בא לכם הרבה להשקיע השקיעו מחשבה בסרטון, תבלו אותו בהומור מקורי וזכו לחשיפה ולהפצה ויראלית רחבה יותר.
10. כנסו לאתר WIDGETBOX צרו בשלושה שלבים פשוטים WIDGET (גם על יתרונותיו המופלאים של כלי זה נרחיב במאמר הבא) והפיצו אותו לכל רוחות השמיים (הוסיפו אותו באתרכם, בכל העמודים שיצרתם ברשת, שילחו במייל לחברים ועוד..)
המאמר -" 10 טיפים - ההמשך" יציד בפניכם את עשרת הטיפים הנוספים לפרסום חינם ברשת.
טיפ נוסף לסיום:
בכל פרסום נסו להתבלט - נסו להוסיף גוון אישי שלכם שאינו מופיע אצל המתחרים -
השתמשו בהומור, פרסמו תמונות מיוחדות, הציעו הצעות אטרקטיביות ייחודיות לגולשי האתר שבו אתם מפרסמים ועוד..
בינתיים, בהצלחה!
אך כמה מאיתנו, בעלי העסקים הקטנים, באמת מגדירים תקציב קבוע, נצמדים אליו ומנהלים בתוך המסגרת את אפיקי הפרסום בצורה אפקטיבית?
מתי מעט בלבד.
מדוע?
חוסר הבנה וחוסר ניסיון בעולם הפרסום והשיווק.
קבלת החלטות שאינן מבוססות על ידע אלא על אינטואיציות ודעות קדומות.
חוסר בזמן הנדרש לסקירה של המגוון העצום של אפיקי הפרסום העומדים לרשותנו.
חוסר מעקב אחר תוצאות הפרסום ורמת הפקטיביות שלהן לאורך זמן.
ועוד ועוד ועוד....
לעסקים שונים מתאימים אפיקי פרסום ושיווק שונים.
זה תלוי במיתוג, באיפיון קהל הלקוחות, בתקציב ובסוג המוצר והשירות.
אך יש מספר אפשרויות שיווקיות המוצעות חינם אין כסף ומתאימות לכלל העסקים הקטנים:
1. כמעט בכל תחום קיים פורטל ייעודי (אתר אינטרנט המהווה נקודת מפגש למספר גדול של עסקים באותו תחום) - לרוב, רישום העסק שלכם בסוג אתרים כזה הינו בחינם.
אני חייב להדגיש נקודה חשובה שהיא נקודת המוצא לשיווק באינטרנט:
נתקלתי לא פעם בחברים בעלי עסקים קטנים שסיפרו לי בגאווה על האתר החדש שהם מקימים לעסק.
כמובן ששמחתי לשמוע אך כששאלתי אותם כיצד הם מתכוונים לפרסם אותו - לא ממש ידעו לענות...
אתר אינטרנט משול לחנות או לשלט פרסומת.
יכולה להיות החנות עם המוצרים הטובים והמבוקשים ביותר בעולם והשלט הכי מרשים ומושך שקיים אך אם החנות נמצאת במושב קטן ולא מוכר ליד אתר החרמון...או השלט מוצב בגאווה מאחרוי בניין ענק ואינו נראה לעין - אזי ירדה כל ההשקעה לטימיון.
הגולש הממוצע כאשר בוחר לחפש מוצר או שירות מסויים בוחר לרוב במנוע חיפוש כמו google או בפורטל מוכר אחר המציע מנוע חיפוש כדי למצוא כמה שיותר תוצאות חיפוש תואמות.
הוא רושם את שם השירות או המוצר המבוקש והאתרים שמופיעים ראשונים (בעמוד הראשון ובמיקום גבוה) הם הזוכים למירב הכניסות.
פרסום אפקטיבי בגוגל מצריך ידע מקצועי רב וברוב המקרים גם תקציב פרסום המושפע מהביקוש ומההיצע.
יחד עם זאת באפשרותנו להשפיע בצורה מהותית על רמת החשיפה שלנו במנוע חיפוש זה ובכלל אם נדע ונבין כיצד פועל מנוע החיפוש ומהם הפרמטרים לפיהם מוצגים אתרים שונים.
בהחלט לא נכנס לזה עכשיו - נשאיר את זה למאמר הבא...
במאמר זה פשוט אפרט את השיטות המחתרתיות המאפשרות לנו לזכות בחשיפה חיובית ורבה במנועי חיפוש בכלל ובגוגל בפרט.
2. למעשה, על מנת להגיע לאתרים הרלוונטים נשתמש גם אנחנו במנוע החיפוש של GOOGLE ונקליד ת שם המוצר או השירות שאנו מספקים.
3. מה שנותר לנו לעשות בשלב זה, לפרסם את עצמנו בכל אתר אינטרנט המאפשר לנו לפרסם בחינם. לרוב מציעים האתרים פרסום של מידע, העלאת מספר תמונות ולוגו, קישור לאתר האינטרנט שלנו ופרטי יצירת קשר.
שוב, לא נכנס להסבר הטכני כרגע ורק אומר לכם שככל שתופיעו במספר אתרים גדול יותר וככל שיותר אתרים יקשרו את הגולשים אליכם לאתר כך תקבלו חשיפה גדולה יותר במנועי החיפוש.
4. לאחר שפרסמנו את העסק בכל אתר המפשר פרסום בחינם נעבור לשלב הבא:
ביקורות, המלצות, בלוגים, מאמרים, קומוניקטים ועוד...
רישמו את המילים שציינתי לעיל ובמגוון וריאציות והתחילו לפרסם באתרים אלו.
באתרי ביקורות - בקשו מלקוחות מרוצים לרשום חוות דעת חיובית (תוכלו אפילו לקבל אותה בכתב ולהעלות אותה בעצמכם לאתר)
באתרי המלצות - בקשו מלקוחותיכם (בהנחה שיצאו מרוצים..:-) לרשום המלצה על בית העסק שלכם באתרים שתשלחו להם במייל. (אל תשכחו לשלוח ולנדנד להם - אין מה לעשות...)
באתרי בלוגים - פרסמו בלוג - פיתוח בלוג של בית העסק ופרסמו חוויה מעניינת שעברתם, חדשות בתחומכם, מידע מעניין על המוצר או השירות. הקפידו להוסיף תכנים נוספים מידי פעם - לפחות פעם בשבוע.
באתרי מאמרים - עשו מה שאני עושה עכשיו - שחקו אותה כאילו אתם מומחים בתחומכם ורישמו מאמר מקצועי..:-)))) נסו לחדש ולתת מניסיונכם מידע יקר מפז - אנשים יעריכו זאת.
5. הוסיפו את עצמכם למגוון רשתות חברתיות כגון: FACEBOOK, MYSPACE, BEBO, YAHOO וכו' - פרסמו תמונות מבית העסק, מידע וקישורים לאתר ומידי פעם פרסמו איזה תמונה מעניינת או ידיעה מרעישה..
6. פיתחו אתר לבית העסק במגוון אתרים המאפשרים זאת בחינם:NING, SYINTHASITE
העלו תמונות, מידע וקישורים וקשרו את האתרים האלו לעמודים שלכם ברשתות החברתיות.
7. הקפידו להעלות תמונות הנושאות את שם העסק או המוצר או השירות.
ז"א - אל תעלו תמונות עם השם: 45367.jpg אלא שנו את השם של התמונה ורק אז תעלו אותה עם השם שלכם. לדוגמא: viagra.jpg (אם אתם מוכרים ויאגרה..)
8. אם בא לכם קצת להשקיע העלו לאתר YOUTUBE סרטון או מצגת תמונות - תנו לסרטון את שם המוצר או השירות והפיצו גם את הלינק לסרטון בכל המקומות שציינו.
9. אם בא לכם הרבה להשקיע השקיעו מחשבה בסרטון, תבלו אותו בהומור מקורי וזכו לחשיפה ולהפצה ויראלית רחבה יותר.
10. כנסו לאתר WIDGETBOX צרו בשלושה שלבים פשוטים WIDGET (גם על יתרונותיו המופלאים של כלי זה נרחיב במאמר הבא) והפיצו אותו לכל רוחות השמיים (הוסיפו אותו באתרכם, בכל העמודים שיצרתם ברשת, שילחו במייל לחברים ועוד..)
המאמר -" 10 טיפים - ההמשך" יציד בפניכם את עשרת הטיפים הנוספים לפרסום חינם ברשת.
טיפ נוסף לסיום:
בכל פרסום נסו להתבלט - נסו להוסיף גוון אישי שלכם שאינו מופיע אצל המתחרים -
השתמשו בהומור, פרסמו תמונות מיוחדות, הציעו הצעות אטרקטיביות ייחודיות לגולשי האתר שבו אתם מפרסמים ועוד..
בינתיים, בהצלחה!