שיעורי עלות ביטוח רכב חדש או משומש נקבעים על בסיס מספר נתונים אותם מקובל לבדוק עם קניית הרכב. נתונים אלה כוללים משתנים כגון: עלות ביטוח חובה לרכב, תנאי ביטוח רכב מקיף, נפח המנוע, סוג ההילוכים ונתונים נוספים הקובעים את העלות הסופית של ביטוח רכב לא פחות חשוב לבדוק גם את ציון רמת הבטיחות במבחני הריסוק שבוצעו לרכב, באשר חשיבותו שווה ואף עולה על כל נתון סטנדרטי נבדק אחר. נושא בטיחות הנוסעים בכלי רכב, הוא אחד הנושאים הקריטיים בהנדסת מכוניות. במטרה להגן על חיי הנוסעים, נושא הבטיחות מקבל בשנים האחרונות תאוצה עצומה וכך אנו עדים להופעתן מידי פעם של מערכות הגנה חדשות, כמו כריות אויר (עד 6 ואפילו 7 כריות) , מותחני חגורות בטיחות, תא נוסעים קשוח במבנה "כלוב" למניעת קריסה, אזורים סופגי אנרגיה, וכמובן מערכות תומכות נהיגה שונות כמו ABS , ESP וכדומה. בטיחות רכב פסיבית ובטיחות רכב אקטיבית בטיחות הנוסעים בכלי רכב, מאופיינת בשתי קטגוריות עיקריות, והן: בטיחות רכב פסיבית ובטיחות רכב אקטיבית.בעוד הבטיחות האקטיבית דנה במערכות התנועה של הרכב, כמו: יציבות, דיוק ההיגוי, מתלים, בלימה, שדה ראיה, איכות ההרכבה ומניעת קורוזיה, הנדסת אנוש וכ"ו, בטיחות פסיבית דנה במערכות ההגנה על הנוסעים בעת התנגשות. בטיחות פסיבית כוללת: חגורות בטיחות ומנגנוני מתיחה אוטומטיים, כריות אויר, משענות ראש, תא נוסעים קשוח במבנה כלוב, מרכב חסין עיוות, אזורים סופגי אנרגיה מלפנים ומאחור וכדומה. למעשה מדובר במערך שלם של אמצעים ומערכות הגנה, המשלימות אחת את השנייה ויוצרות רשת הגנה שעשויה להפחית נזקי גוף לנוסעים ברכב. מהם מבחני ריסוק לרכב וכיצד מדורגיםכאמור, מבחני הריסוק דנים בבטיחות הפסיבית בלבד ומיועדים לבחון את יכולת מערכות הבטיחות להפחית את סיכויי ההיפגעות של הנוסעים בזמן התנגשות. תוצאות המבחנים משתקפים ע"י הענקת ציון של עד 5 כוכבי בטיחות, לכל אחת מתת המערכות ברכב וכמוכן ציון משוקלל לרכב כמכלול.הנדסת כלי רכב כפופה בדרך כלל לתקנים מאוד מחמירים, המחייבים את יצרני הרכב בעולם.עם זאת, תוצאות מבחני הריסוק הם עובדתיים וההתחשבות בהם תלויה בעיקר בחומרת תקני הרישוי הנאכפים על יבואני הרכב במדינות השונות. כך אנו עדים לכלי רכב המאושרים לנסיעה, גם אם אינם בהכרח מדורגים ב 5 כוכבי בטיחות. סוגי מבחני ריסוק לרכבמבחני ריסוק לכלי רכב חדשים, אינם בהכרח אחידים. עם זאת כולם מיועדים לבחון את יכולת ההישרדות של הנוסעים והולכי רגל. קיימות מספר קטגוריות בדיקה הממומשות כולן או חלקן: -התנגשות חזיתית ישירה ובהיסט.-התנגשות צדדית.-הגנת ילדים ברכב.-הגנה על הולכי רגל.-התנגשות מאחור.-התהפכות. ארגונים בלתי תלויים לביצוע מבחני ריסוק לרכב בעולם קיימים שלושה ארגונים בלתי תלויים, המבצעים מבחני ריסוק (קיימים כמובן גם שדות ניסויי ליצרני הרכב), אחד באירופה ושניים בארה"ב:EURO NCAP - התכנית האירופאית להערכת מכוניות חדשות.IIHS - ארגון חברות הביטוח (ארה"ב) לבטיחות בדרכים.NHTSA - הארגון האמריקאי לבטיחות בדרכים.הגם שכל הארגונים עוסקים במבחני ריסוק, קיימים בניהם הבדלים באשר למאפייני הבדיקות, סביבת הבדיקות, סוג הציוד, רמת החומרה בסיווג כוכבי הבטיחות וכ"ו. כך ניתן להבחין שלעיתים כלי רכב מסוים אשר נבדק הן באירופה והן בארה"ב, מקבל ציון שונה בכל יבשת. כעובדה, ציונים הניתנים ע"י הארגונים האמריקאים נמוכים יותר, הן עקב האופי המורחב של הבדיקות והן רמת ההתייחסות לממצאים. אמינות מבחני ריסוק לרכבמבחני הריסוק מבוצעים בדרך כלל לדגמי מכוניות חדשות, אך לא בהכרח מייד עם יציאת המודל. לעיתים נוסעות מכוניות שמבחני הריסוק בוצעו זמן רב לאחר יציאתן לשוק, או שבוצעה בהם בדיקה חוזרת וכך בדיעבד הסתבר שהציון הראשוני שניתן, היה גבוה מידיי.ראוי לציין, שבדיקות הריסוק מתבצעות בתנאי מעבדה (במהירויות נמוכות יחסית) ולא בתנאי כביש. בדיקות הריסוק גם אינן בודקות את מערכות העזר לנהיגה, כך שצריך להיות ער לסוג של אי שלמות בבדיקה, הגם שהבדיקה כסטנדרד אכן משקפת רמת בטיחות יחסית בין כלי הרכב. לסיכוםבבואך לקנות רכב, אל תשכך לוודא שרמת בטיחות הרכב מתאימה לך. עם זאת, אין ספק שמעבר לכל אמצעי הבטיחות ברכב, התנהגות כביש נאותה ועפ"י החוק של הנהג, היא הגורם מספר אחד בהצלת חיים.!! סעו בזהירות והצילו חיים, זה רק בידכם !!