אין זה סוד שנושא תאונות הדרכים בישראל הפך לסוג של מכת מדינה. תאונות רכב או תאונות עם הולכי רגל מתרחשות מדי יום בישראל ועל כן הנושא מחייב טיפול מיידי ומדוקדק ע"י כל הרשויות והמשתמשים בדרך. בטיחות הולכי רגל בדרכים, הינה לרוב עניין של חיים ומוות והיא תלויה ומושפעת ממספר רב של גורמים אשר רק בעזרת טיפול בכולם יהיה ניתן להגיע לרמת בטיחות כוללת ומתקבלת על הדעת. אפשר כמובן להטיל את האשם בתשתיות ובחוקי התעבורה והאכיפה, עם זאת אין תחליף להתנהגות כביש אחראית וזהירה הן של הנהגים ברכב והן הולכי הרגל, שהרי לפחות גורם הזהירות האישית הוא בידינו. יש לזכור שבמפגש בין כלי רכב להולך רגל הרכב תמיד "מנצח". עפ"י הסטטיסטיקה, כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי הרגל ובעיקר ילדים וזקנים. בטיחות הולכי רגל - הגורמים המשפיעים ניתן לחלק את הגורמים המשפיעים על בטיחות הולכי הרגל עפ"י התחומים שלהלן: - התנהגות הולך הרגל.- התנהגות נהג הרכב.- תנאי הדרך.- שדה הראייה ונראות הולך הרגל לפי עונות השנה.- שדה הראייה ונראות נהג הרכב לפי עונות השנה.- מבנה קידמת המכונית (הנדסת רכב).- תקינות הרכב. "המדרכה לאיש ולמכונית הכביש" - חלוקת טריטוריות בדרך הייתה בעבר סיסמה שהבהירה באופן בהיר את חלוקת הטריטוריות בדרכים, "המדרכה לאיש ולמכונית הכביש". המדרכה והכביש הן שתי טריטוריות נפרדות, האסורות בכניסה למי שאינו מורשה בכך, אלא אם נתקבלה רשות ברורה מהמורשה בדרך וננקטו כל כללי הזהירות בהתאם לחוק. בטיחות הולכי רגל - מעבר במעבר חצייה בעת מעבר כביש, על הולך הרגל להיות מודע לכך שהוא עומד להיכנס לטריטוריית המכוניות ולכן עליו לנהוג משנה זהירות. חשוב מאוד לבחור מקום מתאים למעבר, כמו: מנהרה תת קרקעית, גשר הולכי רגל או מעבר חצייה מרומזר. באין כאלו, חציית כביש בטוחה תיתכן רק ממקום בו להולך הרגל יש שדה ראייה של כ 150 מטר לפחות לכל כוון. הוראות נוספות לחצייה בטוחה: 1. השתדל לחצות רק במעבר חצייה מרומזר, גם אם הדבר כרוך בבחירת מסלול הליכה ארוך יותר.2. בבואך לחצות כביש, עצור כמטר לפני שפת המדרכה והתבונן לכל הצדדים, האזן לקולות בכביש והיה ערני לתנועה, לצורך הערכת מצב הדרך.3. לאחר שרמזור הולכי הרגל התחלף לירוק, הסתכל לשני צידי הכביש וודא שהתנועה נעצרה.4. צור קשר עין עם הנהג שעצר מול מעבר החצייה, וודא שראה אותך. אם בסמוך למעבר נותר מסלול תנועה חופשי ללא רכב, צעד בזהירות - וודא שאין רכב המנסה לעקוף את הרכב שעצר ועלול לפגוע בך.5. חצה את הכביש במעבר החצייה בקו ישר, תוך הסתכלות לשני צידי הכביש, עד לפינוי הכביש. !! זכור - זכות מעבר לא לוקחים, זכות מעבר מקבלים !! בטיחות הולכי רגל - הנחיות כלליות1. בעת צעידה לילית או בתנאי ראות קשים, יש לצעוד הרחק מהכביש, לבושים בבגדים בהירים המעוטרים במחזירי אור הצמודים באזור בין המותניים ומטה.2. אין לחצות כביש רטוב בריצה, עקב סכנת החלקה בזמן החצייה.3. יש להשתדל שלא לחצות בין מכוניות חונות. אם אין ברירה, חובה להתקדם לאט בין המכוניות עד לקו שבין הכביש למכוניות, להסתכל לשני צידי הכביש ורק כשהכביש פנוי לחצות בקו ישר.4. במעבר כביש בלתי מרומזר, חובה לחצות אך ורק לאחר שכל המכוניות חלפו. אסור בשום פנים ואופן לעבור לפני מכונית נוסעת, גם כשהיא נראית רחוקה.5. בעת חציית כביש בלילה, יש לזכור שגם כאשר רואים את הרכב המתקרב אין שום ביטחון שהנהג הרכב רואה אתכם. אלומת האור של פנסי הרכב צרה יחסית ולא בהכרח מכוונת אליכם.6. כאשר יורדים מרכב, חובה לצאת מהדלת הפונה למדרכה. !! הולך רגל, שמירה על כללי בטיחות בסיסיים מצילה חיים !!