נהיגת שטח נתפסת כחוויית החופש המוחלטת - שקט , שלווה ואוויר צלול. אבל גם בשטח אורבים לא מעט מצבים מסוכנים שעלולים לקטוע את חוויית הטיול ולהפוך אותו לסיוט לכן לכבוד האביב שבפתח ועימו החופשות והטיולים כינסנו בעבורכם מספר טיפים לירידה לשטח.
הכנת הרכב ליציאה לשטח
בדקו בקפידה את מצב הרכב - בלמים, היגוי, צמיגים, תאורה , ווישרים (אל תזלזלו - מעבר בשטח בוצי ללא מגבים יגרום לבעיה), נזילות שמן מהמנוע ומהבולמים וברגים משוחררים. אם גם שום מניעה, לפני טיול רציני, לגשת למוסך ולבקש בדיקה כללית.
העמסת הציוד
רוב רכבי השטח מצוידים בוויי קשירה בתא המטען, אליהם יש לקבע היטב את הציוד בעזרת רצועות או גומיות קשירה המצוידות בוויי מתכת, או באמצעות רשת מטען גמישה. פריטים כבדים (אביזרי חילוץ וחפירה, גלגל רזרבי וכו') יש לאבטח ולקבע על גבי מנשאים ייעודיים או אל גוף הרכב מראש. ארגזי ציוד כבדים (כלי עבודה, גזיה גדולה, ערכות קפה) יש להניח בתחתית הערימה, קרוב ככל האפשר לרצפת תא המטען ובקיבוע חזק אליה, ואת הפריטים הקלים יותר וה"רכים" לקשור מעליהם. לאלו מבינכם המצוידים בגגונים - אל תעמיסו יותר מ-50 ק"ג לערך. העמסת הגגון מעלה מאוד את מרכז הכובד של הרכב ומגדילה את סכנת ההתהפכות בשיפועי צד.
חגורות בטיחות
רוב הפציעות הקשות ומקרי המוות קורים כאשר נהג/נוסע לא חגורים מתעופפים מהרכב ונמחצים על ידו או נפגעים מעצמים שונים בשטח, כמו סלעים ועצים.
בזמן נהיגה טכנית המחייבת תזוזה מרובה במושב ניתן לחגור רק את חגורת המותניים ולהעביר את הרצועה האלכסונית אל מאחורי הגב. תינוקות וילדים חובה להושיב בהתקני ריסון ייעודיים .
בנהיגה
צפו קדימה ככל האפשר ותכננו את נהיגתכם מראש. עם הכניסה לשטח שנו מעט את תנוחת הנהיגה כדי לקבל נקודת תצפית גבוהה וטובה יותר. שלבו להנעה כפולה בכל ירידה מהכביש. הנעה כפולה משולבת משפרת פלאים את אחיזת הרכב בשביל וגם מאפשרת לכם להיכנס למצבים מעט מסובכים יותר מבלי להסתכן.
מכשולים
לעולם לא להסתער על מכשול מבלי לרדת מהרכב ולבדוק אותו פיזית, ברגליים, ובסבלנות הראויה. חובה גם להעריך מראש את יכולתכם כנהגים. היו כנים עם עצמכם בסעיף חשוב זה ואל תתביישו לבקש מנהג מנוסה יותר להסביר לכם איך לבצע מעבר נכון ובטוח, ואם עדיין אינכם בטוחים, אולי גם לנהוג בקטע הבעייתי במקומכם.
החילוץ הגדול
נתקעתם? פרט לאלה העוסקים בחילוץ הרחיקו את השאר מטווח פגיעתם של כבלים או רצועות שעלולים להיקרע ולהצליף בחוזקה. חשוב מאוד להשתמש בציוד חילוץ תקני ותקין, המתאים למשקל רכבכם ולהגן על הידיים בזמן העבודה.
חוזרים לכביש
וודאו שהרכב במצב תקין לאחר התלאות שעבר. בצעו בדיקת ראייה מקיפה לכל מכלולי הרכב תוך שימת דגש מיוחדת לצמיגים, לבלמים, לשברים ונזילות. התחילו את הנסיעה על הכביש באיטיות למספר דקות וחפשו רעשים ורעידות לא מוכרים. אל תתביישו לעצור ולוודא פעם נוספת.
הכנת הרכב ליציאה לשטח
בדקו בקפידה את מצב הרכב - בלמים, היגוי, צמיגים, תאורה , ווישרים (אל תזלזלו - מעבר בשטח בוצי ללא מגבים יגרום לבעיה), נזילות שמן מהמנוע ומהבולמים וברגים משוחררים. אם גם שום מניעה, לפני טיול רציני, לגשת למוסך ולבקש בדיקה כללית.
העמסת הציוד
רוב רכבי השטח מצוידים בוויי קשירה בתא המטען, אליהם יש לקבע היטב את הציוד בעזרת רצועות או גומיות קשירה המצוידות בוויי מתכת, או באמצעות רשת מטען גמישה. פריטים כבדים (אביזרי חילוץ וחפירה, גלגל רזרבי וכו') יש לאבטח ולקבע על גבי מנשאים ייעודיים או אל גוף הרכב מראש. ארגזי ציוד כבדים (כלי עבודה, גזיה גדולה, ערכות קפה) יש להניח בתחתית הערימה, קרוב ככל האפשר לרצפת תא המטען ובקיבוע חזק אליה, ואת הפריטים הקלים יותר וה"רכים" לקשור מעליהם. לאלו מבינכם המצוידים בגגונים - אל תעמיסו יותר מ-50 ק"ג לערך. העמסת הגגון מעלה מאוד את מרכז הכובד של הרכב ומגדילה את סכנת ההתהפכות בשיפועי צד.
חגורות בטיחות
רוב הפציעות הקשות ומקרי המוות קורים כאשר נהג/נוסע לא חגורים מתעופפים מהרכב ונמחצים על ידו או נפגעים מעצמים שונים בשטח, כמו סלעים ועצים.
בזמן נהיגה טכנית המחייבת תזוזה מרובה במושב ניתן לחגור רק את חגורת המותניים ולהעביר את הרצועה האלכסונית אל מאחורי הגב. תינוקות וילדים חובה להושיב בהתקני ריסון ייעודיים .
בנהיגה
צפו קדימה ככל האפשר ותכננו את נהיגתכם מראש. עם הכניסה לשטח שנו מעט את תנוחת הנהיגה כדי לקבל נקודת תצפית גבוהה וטובה יותר. שלבו להנעה כפולה בכל ירידה מהכביש. הנעה כפולה משולבת משפרת פלאים את אחיזת הרכב בשביל וגם מאפשרת לכם להיכנס למצבים מעט מסובכים יותר מבלי להסתכן.
מכשולים
לעולם לא להסתער על מכשול מבלי לרדת מהרכב ולבדוק אותו פיזית, ברגליים, ובסבלנות הראויה. חובה גם להעריך מראש את יכולתכם כנהגים. היו כנים עם עצמכם בסעיף חשוב זה ואל תתביישו לבקש מנהג מנוסה יותר להסביר לכם איך לבצע מעבר נכון ובטוח, ואם עדיין אינכם בטוחים, אולי גם לנהוג בקטע הבעייתי במקומכם.
החילוץ הגדול
נתקעתם? פרט לאלה העוסקים בחילוץ הרחיקו את השאר מטווח פגיעתם של כבלים או רצועות שעלולים להיקרע ולהצליף בחוזקה. חשוב מאוד להשתמש בציוד חילוץ תקני ותקין, המתאים למשקל רכבכם ולהגן על הידיים בזמן העבודה.
חוזרים לכביש
וודאו שהרכב במצב תקין לאחר התלאות שעבר. בצעו בדיקת ראייה מקיפה לכל מכלולי הרכב תוך שימת דגש מיוחדת לצמיגים, לבלמים, לשברים ונזילות. התחילו את הנסיעה על הכביש באיטיות למספר דקות וחפשו רעשים ורעידות לא מוכרים. אל תתביישו לעצור ולוודא פעם נוספת.
כתב: טל בן יוסף עבור אתר http://www.hotcar.co.il השתתף במכרז הסגור של אתר HotCar ותן לחברות לחזר אחריך- ליסינג, השכרת רכב בארץ, השכרת רכב בחו"ל, ביטוח רכב, הנעה בגז וחיפוש רכב יד ראשונה מליסינג.