תהליכי חקיקה מיסויים בתמ"א 38
ענינו של מאמר זה בהיסטוריית היבטי המיסוי של תמ"א 38 ,תוכנית מתאר ארצית שאושרה ע"י ממשלת ישראל בחודש מאי 2005. אומנם התוכנית אושרה בממשלה לפני כשלוש שנים, אך בנוגע להטבות במיסוי הנוגעות לתוכנית מיוחדת זו, ההתקדמות היתה איטית מאוד .רק לפני כמספרחודשים לערך עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק המתוקנת להטבות המס (תיקון 62 לחוק מיסוי מקרקעין), הכוללת בין שאר התיקונים את תיקון מספר 34 בחוק מע"מ. גלגוליה של הצעת החוק הזו הנם רבים. מיום אישור התוכנית במאי 2005 הבינו יוצרי תמ"א 38 , וביניהם אנשי משרד הפנים, שהיו אחראים לגיבושה, שבלי גיבוש סדרת הטבות משמעותיות הנלוות לתוכנית התמ"א, לא יהיה אף לא יזם אחד בארץ שיאמץ אותה ויגיש תוכנית מפורטת על פיה. הסיבה לכך פשוטה - העלות של חיזוק בניין ע"פ דרישות התמ"א היא עצומה ומוערכת במאות רבות של אלפי שקלים, ולכן גם עם כל הטבות המס שאושרו בזמן האחרון , עדיין מספר הבניינים שהתוכנית רלוונטית להם במישור הכלכלי הנם מועטים. מבחינה כלכלית , התוכנית רלוונטית כמעט אך ורק במרכזי הערים הגדולות במרכז הארץ (מבלי לפגוע,הכוונה לא ללוד ורמלה!!) ובשכונות הותיקות והיקרות בירושלים. בנוסף, ישנן בעיות יישומיות לא פשוטות בתוכנית המתאר מבחינת התפישה התכנונית וכד' של הוגי התוכנית ויועציהם , כגון החובה למציאת מקומות חנייה ליחידות החדשות שמתווספות, בהתייחס לכך שרוב הבניינים הישנים אין בנמצא מקומות חנייה בסביבתם ואף פתרון בנוסח "כופר חניה" הקיים בתוכנית לא תמיד יכול להושיע, ועוד כהנה וכהנה "מוקשים" ומכשולים . הנובע מכאן שישום התוכנית רלוונטי למעגל יחסית קטן של נכסים ואך ורק במקומות המרכזיים כפי שצוין לעיל .
מאמר זה ,שהנו חלק מסדרת מאמרים בנושא מיסוי תמ"א 38 , מיועד לפשט עד כמה שניתן את הוראות המיסוי המיוחדות לתמ"א 38 ,לבאר ולדון , מנקודת מבטו של כותב מאמר זה , ברמה הבסיסית בעקרי תיקון 62 ביחס לתוכנית המכונה תמ"א 38.
סביר להניח שיהיו ,אשר יחלקו על פרשנות ו/או קביעה כזו ו/או אחרת המובאת פה , וכך טבעו של עולם. במאמר זה הצעתי רעיונות בפרשנות החוק שלעניות דעתי הינם אפשריים, אך לא בהכרח יהיו מקובלים על רשות המיסים ו/או על רשות שיפוטית .
ענינו של מאמר זה בהיסטוריית היבטי המיסוי של תמ"א 38 ,תוכנית מתאר ארצית שאושרה ע"י ממשלת ישראל בחודש מאי 2005. אומנם התוכנית אושרה בממשלה לפני כשלוש שנים, אך בנוגע להטבות במיסוי הנוגעות לתוכנית מיוחדת זו, ההתקדמות היתה איטית מאוד .רק לפני כמספרחודשים לערך עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק המתוקנת להטבות המס (תיקון 62 לחוק מיסוי מקרקעין), הכוללת בין שאר התיקונים את תיקון מספר 34 בחוק מע"מ. גלגוליה של הצעת החוק הזו הנם רבים. מיום אישור התוכנית במאי 2005 הבינו יוצרי תמ"א 38 , וביניהם אנשי משרד הפנים, שהיו אחראים לגיבושה, שבלי גיבוש סדרת הטבות משמעותיות הנלוות לתוכנית התמ"א, לא יהיה אף לא יזם אחד בארץ שיאמץ אותה ויגיש תוכנית מפורטת על פיה. הסיבה לכך פשוטה - העלות של חיזוק בניין ע"פ דרישות התמ"א היא עצומה ומוערכת במאות רבות של אלפי שקלים, ולכן גם עם כל הטבות המס שאושרו בזמן האחרון , עדיין מספר הבניינים שהתוכנית רלוונטית להם במישור הכלכלי הנם מועטים. מבחינה כלכלית , התוכנית רלוונטית כמעט אך ורק במרכזי הערים הגדולות במרכז הארץ (מבלי לפגוע,הכוונה לא ללוד ורמלה!!) ובשכונות הותיקות והיקרות בירושלים. בנוסף, ישנן בעיות יישומיות לא פשוטות בתוכנית המתאר מבחינת התפישה התכנונית וכד' של הוגי התוכנית ויועציהם , כגון החובה למציאת מקומות חנייה ליחידות החדשות שמתווספות, בהתייחס לכך שרוב הבניינים הישנים אין בנמצא מקומות חנייה בסביבתם ואף פתרון בנוסח "כופר חניה" הקיים בתוכנית לא תמיד יכול להושיע, ועוד כהנה וכהנה "מוקשים" ומכשולים . הנובע מכאן שישום התוכנית רלוונטי למעגל יחסית קטן של נכסים ואך ורק במקומות המרכזיים כפי שצוין לעיל .
מאמר זה ,שהנו חלק מסדרת מאמרים בנושא מיסוי תמ"א 38 , מיועד לפשט עד כמה שניתן את הוראות המיסוי המיוחדות לתמ"א 38 ,לבאר ולדון , מנקודת מבטו של כותב מאמר זה , ברמה הבסיסית בעקרי תיקון 62 ביחס לתוכנית המכונה תמ"א 38.
סביר להניח שיהיו ,אשר יחלקו על פרשנות ו/או קביעה כזו ו/או אחרת המובאת פה , וכך טבעו של עולם. במאמר זה הצעתי רעיונות בפרשנות החוק שלעניות דעתי הינם אפשריים, אך לא בהכרח יהיו מקובלים על רשות המיסים ו/או על רשות שיפוטית .
משה טרספולסקי,עו"ד,חשבונאי וכלכלן בעל משרד עורכי דין המתמחה בנדל"ן ,מיסוי נדל"ן תמ"א 38 יצוג ועדים,קבוצות וקבלנים.אתרנו http://www.misim.co.il