איזופתיה הוליסטית
חדשנות ברפואה האלטרנטיבית
איזופתיה הוליסטית היא טיפול אלטרנטיבי מהפכני המאפשר, לראשונה בהיסטוריה,
להתאים באופן אובייקטיבי את הרמדי האינדיבידואלית לכל מטופל.
איזופתיה הוליסטית הינה שילוב בין הומיאופתיה קלאסית והאקומולטור של דר' וילהלם רייך.
במאמר זה אציג לקורא/ת את מקורות האיזופתיה ההוליסטית, מסגרת הטיפול בשיטה זו
ומקרה לדוגמה מנסיוני הקליני בשנים האחרונות.
המאמר כתוב בלשון זכר לשם הנוחות בלבד ומכוון לנשים ולגברים כאחד.
קריאה מהנה,
דרור פיליפ
מבוא
מאז ייסודה של ההומיאופתיה הקלאסית לפני כמאתיים שנה פותחו מספר דרכים המנסות לפתור את הקושי המרכזי בשיטה זו: התאמה שיטתית של רמדי המכילה שדה אנרגטי הדומה ככל הניתן לשדה האנרגטי של המטופל. עד כה לא נמצא פיתרון שיטתי לקושי זה.
איזופתיה הוליסטית היא שיטת ריפוי המבוססת על ההומיאופתיה הקלאסית ומציעה פתרון שיטתי לנושא זה. על מנת להבין מהו הפתרון אותו מציעה האיזופתיה יש קודם לכן הכרח להכיר בקצרה את ההומיאופתיה הקלאסית.
הומיאופתיה קלאסית הינה רפואה גרמנית שפותחה לקראת סוף המאה ה-18 על ידי ד"ר סמואל האנמן (1755-1843). משמעות השם הומיאופתיה (בלטינית): הומיאו = דומה, פתוס = סבל. ההומיאופתיה הקלאסית טוענת כי לכל אדם כוח חיים Spirit Like Life Force המנהל, מחייה ומשמר את בריאותו כפי שבאה לידי ביטוי בכל מישורי החיים: המנטלי, הרגשי והפיזי. כאשר כוח חיים זה נפגע על ידי כוח אנרגטי עויין לחייםDynamic Morbific Agent Inimical to Life מופרת בו ההרמוניה וכתוצאה מכך מופיעים סמפטומים עליהם מתלונן האדם. המקור היחידי לחולי ממנו סובל האדם הוא הקלקול האנרגטי בכוח החיים שלו .(Hahnemann, 2001)
עקרונות וחוקים
עיקרון הריפוי המרכזי עליו מסתמכת ההומיאופתיה הקלאסית הוא חוק הדומים: דומה בדומה ירפא Similia Similibus Curentur. לפי עקרון זה, כדי לגרום לריפוי, יש לתת לאדם רמדי הומיאופתית (תרופה הומיאופתית) המכילה קלקול אנרגטי מלאכותי (שדה אנרגטי) הדומה ככל הניתן לקלקול האנרגטי (השדה האנרגטי) שלו. השימוש בחוק הדומים מתבסס על חוק הרזוננס. חוק הרזוננס (חוק התהודה) קובע כי כדי לגרום לתגובה בין שני גופים או יותר, עליהם להיות דומים אחד לשני במידה מספקת .(Vithulkas, 1980) ללא דמיון זה, לא תתרחש ביניהם תגובה. ברגע המפגש של כוח החיים עם הרמדי ההומיאופתית מתחיל תהליך של השבת ההרמוניה בשדה האנרגטי המתבטא בהפחתה והעלמות הסמפטומים מהם סובל האדם.
מקורות לרמדיס
המקורות לרוב הרמדיס ההומיאופתיות הם חומרים מהטבע: מממלכות המינרלים, הצמחים והחיות, ואף ממקורות אנרגטיים כגון קרינת ירח וקרני רנטגן. בתהליך הכנת הרמדי ההומיאופתית עובר החומר המקורי תהליך של דילול וניעור (העלאה בפוטנץ. פוטנץ = מספר הדילולים והניעורים) מספר משתנה של פעמים (1-50,000), כך שלבסוף מתקבלת רמדי אשר אינה מכילה מולקולות מהחומר המקורי, אלא רק את השדה האנרגטי שלו (Hahnemann, 2001).
אופן ההתאמה
ההומיאופת אינו יכול להתאים באופן ישיר בין השדה האנרגטי של הרמדי לזה של האדם ולכן יש להתאימם באופן עקיף. כלומר, על פי תמונת הסמפטומים שהם מסוגלים ליצור. על מנת לדעת מהי תמונת הסמפטומים שיכול שדה אנרגטי ליצור, עורכים תהליך הנקרא פרובינג Proving. בתהליך זה נותנים לנסיינים בריאים מנות חוזרות של רמדי העשויה מהחומר אותו רוצים לבדוק. בתהליך זה בודקים מהם הסמפטומים שהרמדי מסוגלת ליצור או לשנות בנסיינים. לאחר איסוף ומיון הסמפטומים הרלוונטיים מתקבלת תמונת הסמפטומים אותה יכולה ליצור הרמדי הנבדקת. בצורה זו מתקבלת המטריה מדיקה Materia Medica ההומיאופתית (Hahnemann, 2001). על מנת לקבל את תמונת הסמפטומים של המטופל, נערך ראיון מקיף בו מספר המטופל על הסמפטומים מהם הוא סובל בכל מישורי החיים: המנטלי, הרגשי והפיזי. כדי להשלים תמונה זו נעזר ההומיאופת בהתבוננותו שלו על המטופל ואף בקרוביו.
הקושי המרכזי
התאמת הרמדי למטופל היתה ונשארה הקושי המרכזי בטיפול ההומיאופתי. בתהליך התאמה זה מחפש ההומיאופת במטריה מדיקה רמדי אחת ויחידה הדומה ככל הניתן בתמונת הסמפטומים שלה לתמונת הסמפטומים של המטופל. הרמדיס אינן נבדלות באופן מובהק. ישנן רמדיס הדומות מאוד אחת לשניה, ולא בנקל ניתן להבדיל ביניהן. ככלל, הרמדי שתיבחר היא הרמדי המתאפיינת בדמיון הרב ביותר בינה לבין תמונת הסמפטומים של המטופל. ככל שעולה מידת הדמיון בין הסמפטומים של הרמדי לאלו של המטופל, כך טובות יותר תוצאות הטיפול. במטריה מדיקה ההומיאופתית יש כ-3,000 רמדיס אשר תמונת הסמפטומים שלהן ידועה במידה זו או אחרת אולם בטבע קיימים עוד אין-סוף מקורות אפשריים שטרם נעשו רמדיס מהם.
נסיונות לפתור את הקושי המרכזי
במהלך השנים פותחו שיטות שונות הבאות להקל על תהליך ההתאמה בין הרמדי למטופל. לדוגמה: הרפרטורי של קנט, שיטת הסגמנטים והמעגלים של הרשקו, שיטת הדינאמיס של שר ושיטת התחושה הויטאלית של שנקראן. למרות השיטות השונות לוקה תהליך ההתאמה במספר חסרונות בסיסיים, ללא קשר לשיטת ההתאמה:
א. ההתאמה נעשית באופן עקיף. התאמת השדה האנרגטי נעשית על פי תמונת הסמפטומים שהוא יכול ליצור ולא על פי השדה האנרגטי עצמו.
ב. המטריה מדיקה מוגבלת במספר הרמדיס הנמצאות בה ולא בהכרח שהרמדי עבור מטופל ספציפי אכן תמצא שם.
ג. ההומיאופת בוחר את הרמדי על פי שיקול דעתו הסובייקטיבי המושפע בין היתר ממידת נסיונו, מידת היכרותו את הרמדיס השונות, טיב ההכשרה המקצועית שלו והכלים בהם הוא נעזר לצורך בחירה זו (תוכנות מחשב וספרות מקצועית).
ד. לא בקלות מתקבלת תמונת הסמפטומים המלאה של המטופל. גם מטופלים המשתפים פעולה באופן מלא מתקשים לתאר במדויק את מכלול הסמפטומים מהם הם סובלים. במקרים בהם המטופלים לא משתפים פעולה, (בטיפול בתינוקות ובאנשים הסובלים מבעיות תקשורת) מתקשה ההומיאופת עוד יותר לקבל את תמונת סמפטומים המלאה.
איזופתיה הוליסטית מציעה דרך נוספת כדי להתגבר על הקושי בהתאמת הרמדי למטופל. בדרך זו נעשה לראשונה שימוש במכשיר אובייקטיבי המאפשר קבלת רמדי המכילה שדה אנרגטי הזהה לשדה האנרגטי של המטופל. האיזופתיה נסמכת על אותם העקרונות עליהם מתבססת ההומיאופתיה הקלאסית, אבל שונה ממנה בכך שהרמדי האיזופתית עשויה מדגימה מהשדה האנרגטי של המטופל ולא ממקור חיצוני לו - חומרי או אנרגטי. באופן זה מקבלת רמדי בעלת מידת התאמה ברמה של זהות. משמעות השם איזופתיה (בלטינית): איזו = זהה, פתוס = סבל.
לצורך קבלת דגימה מהשדה האנרגטי של המטופל, עושה האיזופתיה ההוליסטית שימוש במכשיר הנקרא פיליפונקט Philipunkt, המבוסס על האקומולטור של אנרגיית האורגון Orgone Energy Accumulator של ד"ר וילהלם רייך (Reich, 1942; DeMeo, 1989).
מקורות האיזופתיה
ד"ר וילהלם רייך (1897-1957) היה רופא ופסיכואנליטיקאי אוסטרי, מתלמידיו של זיגמונד פרויד. במהלך חיפושיו אחרי האנרגיה המניעה את החיים (שכונתה על ידי פרויד ליבידו Libido) גילה כי אנרגיה זו אכן קיימת (אותה כינה אנרגיית אורגון - Orgone Energy) וכי ניתן לקלוט ולהעצים אותה באמצעות מכשיר אותו המציא, לו קרא אקומולטור של אנרגיית האורגוןOrgone Energy Accumulator . רייך תיאר אנרגייה זו כאנרגיה הבסיסית המחייה את כל הקיים בעולמנו (Kelley, 1962). במהלך עבודתו הקלינית, הושיב רייך מטופלים הסובלים מסרטן במרכז האקומולטור למשך פרקי זמן שונים בהם נחשפו לאנרגיית האורגון שנאגרה והועצמה בחלל האקומולטור. לאחר מספר טיפולים בני כחצי שעה נראה שיפור במצבם של המטופלים והתוצאות התבטאו אף בבדיקות הדם שנערכו במהלך הטיפול (Reich, 1948). באיזופתיה הוליסטית משמש הפיליפונקט לצורך קליטת דגימה מהשדה האנרגטי של האדם ולא על מנת שישב בתוכו.
הנחות יסוד
איזופתיה הוליסטית מתבססת על טענותיו של רייך כי אנרגיה זו אכן קיימת וכי ניתן לקלוט ולהעצים אותה בעזרת המכשיר שפיתח. בנוסף לכך, מתבססת איזופתיה הוליסטית על שתי הנחות נוספות: האחת - כי המקור לסמפטומים מהם סובל המטופל נמצא בשדה האנרגטי המקיף את המטופל (Aura), והשניה - כי דגימה ממנו תכיל דגימה מהשדה האנרגטי העויין לחיים. דגימה זו משמשת כבסיס להכנת הרמדי האיזופתית. הדגימה עוברת תהליך של ניעור ודילול כמקובל בהומיאופתיה עד לפוטנץ המתאים. בדרך זו מתקבלת רמדי המכילה שדה אנרגטי הזהה לשדה האנרגטי של האדם.
הרמדי האיזופתית מתאפיינת בכך שהיא:
א. מתקבלת באופן ישיר מהשדה האנרגטי של המטופל.
ב. מותאמת לכל אדם, ללא קשר האם הרמדי שלו מוכרת במטריה מדיקה או לא.
ג. מותאמת למטופל באופן אובייקטיבי, ללא שיקול דעתו של ההומיאופת.
ד. מתקבלת ללא קשר למידת שיתוף הפעולה של המטופל.
כך, על ידי שימוש באקומולטור של רייך, פותרת איזופתיה הוליסטית את הקושי המרכזי בהומיאופתיה - התאמה שיטתית של רמדי המכילה שדה אנרגטי הדומה ככל הניתן לשדה האנרגטי של המטופל.
References
Hahnemann, S. (2001). Organon of the Medical Art, 6th edition, edited by O'Reilly W.B. Palo Alto, California, Birdcage Books.
Charles, R. K. (2004). Life Force: The Creative Process in Man and in Nature. Trafford on Demand.
Vithoulkas, G. (1980). The Science of Homeopathy. Grove Weidenfeld, N.Y.
Reich, W. (1942). The Discovery of the Orgone. The Function of the Orgasm. Farrar, Straus and Giroux, N.Y.
Reich, W. (1948). The Discovery of the Orgone. The Cancer Biopathy. Farrar, Straus and Giroux, N.Y.
DeMeo, J. (1989). Orgone Accumulator Handbook: Construction Plans Experimental Use and Protection Against Toxic Energy. Natural Energy Works.
מסגרת הטיפול באיזופתיה הוליסטית
הטיפול כולל ראיון הכרות ופגישות מעקב, שביניהן המטופל/ת מתבקשים לקחת את הרמדי האיזופתית על פי הנחיות האיזופת ולדווח על שינויים בהתאם לצורך. הטיפול באיזופתיה הוליסטית דומה לטיפול בהומיאופתיה קלאסית למעט ההבדל שהמקור לרמדי האיזופתית איננו חיצוני (חומרי או אנרגטי) למטופל אלא מהשדה האנרגטי שלו עצמו.
הפגישה הראשונה
בפגישה זו מתבקשים המטופל/ת לתאר באופן מקיף ומעמיק את הנושא המרכזי שבגללו באו לטיפול. לרוב נערך הראיון בסגנון של שיחה חופשית ולעתים נשאלות שאלות נקודתיות הקשורות לנושא זה. כמו כן, מתבקשים המטופל/ת לתאר נושאים כלליים נוספים כגון: הרגלי השינה, תיאבון, מצב הרוח וכדומה. משך הפגישה - כשעתיים.
בתום הפגישה הראשונה מתקבלת דגימה מהשדה האנרגטי של המטופל/ת. תהליך זה אורך מספר דקות ומתבצע בחדר מיוחד שהוכן לצורך זה. לפני סיום הפגישה נקבעת מראש פגישת מעקב, לרוב לאחר 4-8 שבועות. במקרים אקוטיים או במקרים של טיפול בילדים, יתכן וייקבעו פגישות מעקב תכופות יותר.
לקיחת הרמדי
הרמדי האיזופתית מתקבלת בצורה של טיפות אותן יש למהול במים ולשתות על פי הנחיות האיזופת. לרוב מתבקשים המטופל/ת לדלל 3 טיפות מהרמדי בחצי כוס מים וממנה ללגום לגימה אחת בלבד, שתחשב כמנה מהרמדי. ניתן לדלל את הרמדי גם בנפחי מים אחרים.
דיווחים בין הפגישות
לאורך כל תקופת הטיפול יכולים המטופל/ת להתקשר בכל שאלה או עניין, גם אם הקשר בינם לבין הטיפול אינו נראה באופן ברור. כאמור, זהו טיפול הוליסטי המשפיע בו זמנית על הגוף והנפש גם יחד.
פגישת המעקב
בפגישה זו מספרים המטופל/ת על השינויים שחלו מאז שהתחילו לקחת את הרמדי. על פי שינויים אלו ניתן לקבוע את המינון הבא עבורם. משך הפגישה - כשעה. פגישות מעקב נוספות נערכות אף הן לאחר 4-8 שבועות, תלוי במקרה.
מקרה לדוגמה
עצירת גדילה בילד בן 12
פגישה ראשונה (29.3.06).
ר', בן 13. בן בכור. 3 אחים קטנים.
תלונה מרכזית: עצירת גדילה כבר שלוש שנים. לא גובה ולא עולה במשקל.
התבוננות: רזה מאוד.
עצירת גדילה: הגובה כיום: 146 ס"מ. המשקל: 30 ק"ג. ללא שינוי שלוש שנים. הכי נמוך בכיתה בהפרש של 'ראש' מהאחרים.
תיאבון: התיאבון טוב אבל לא אוכל פירות וירקות. מוכן לשתות מיצי פירות. "רוצה לאכול פירות וירקות אבל זה מגעיל."
רגשית: "אני יותר מדי רגיש." בוכה בלי שום סיבה. ילדותי. מרגיש עצב, דיכאון. "קשה לי כש-'יורדים' עלי בבית הספר. הבנים האחרים לא איתי. מרגיש כאילו אני אוויר."
לימודים: מרגיש שמתדרדר בלימודים. כל מה שקשור בבית הספר מתחיל להפחיד אותו. הציונים פחות טובים.
חברתית: נמצא בחבורה של נערים שמתייחסים מאוד לא יפה אחד אל השני (לדברי האמא). משתתף בקורס הישרדות.
פיזית: כאבי בטן, דקירות בחזה. לא נושם דרך האף. כל הזמן נוגע באף. 3-4 יציאות ביום. שילשולים כשכואבת הבטן. משפשף הרבה את העיניים. זיעה חריפה.
בבית: מתייחס לא יפה לאחים שלו. ילדותי כמוהם.
הסטוריה: דלקות גרון ואוזניים לאחר מעבר לגן בגיל שנה. האטה בגדילה מגיל שנה. תיאבון נמוך ורגישות לחלב.
טיפולים אלטרנטיביים: הומיאופתיה קלאסית. לא עזר בנושא הגדילה.
פוטנץ: 30CK, מנה חד פעמית.
פגישת מעקב מס' 1 (5.6.06) - חודשיים לאחר תחילת הטיפול.
ר' מספר: מרגיש יותר טוב. בלימודים הציונים יותר טובים. יותר בטחון עצמי. משחק טוב יותר בספורט.
פיזית: גבה בס"מ אחד. מרגיש שמתחזק. פחות כאבי בטן. אין שלשולים. פחות הולך לשרותים. הזיעה יותר חריפה. עלה במשקל חצי ק"ג. כמעט ולא מרגיש את הכאב הדוקר בחזה. עין שמאל נפוחה ואדומה. שם טיפות.
רגשית: "יותר שמח. לא נותן לאחרים 'לרדת' עליי כמו שהיה בעבר. יותר בטוח בהחלטות שלי."
תיאבון: יותר רעב. פירות וירקות עדיין מגעילים אותו אבל בעוצמה פחותה מבעבר.
אמא שלו: בשבועיים הראשונים הרגשנו שינוי משמעותי. הכין שיעורים לבד. התחיל לגבוה.
סיכום פגישה: להמתין.
פגישת מעקב מס' 2 (28.8.06) - 5 חודשים לאחר תחילת הטיפול.
רגשית: טיפה יותר בטחון עצמי. מרגיש שיכול להשיב מלחמה כשצוחקים עליו.
פיזית: גבה 3 ס"מ בשלושת החודשים האחרונים. עלה 1 ק"ג. אין כאבי בטן. אין כאבים בחזה. עדיין לא נושם ביום דרך האף אבל בלילה כן.
אמא שלו: חגג בר מצווה והיה 'מעל מעבר'. עדיין חייבים 'לשבת לו על הראש' כדי שיכין את עבודות הבית שקיבל לחופש. מבחינה חברתית מתקרב יותר לחבורה מקורס ההישרדות, זו שמפרגנת אחד לשני. הבטחון העצמי השתפר.
סיכום פגישה: להמתין
פגישת מעקב מס' 3 (7.11.06) - 7 חודשים לאחר התחלת הטיפול.
ציונים טובים מאוד בלימודים. התחיל לשחק טניס. משתפר בקורס ההישרדות. שם יש לו הרבה חברים.
פיזית: ממשיך לגבוה. כבר לא מודד כי לא אכפת לו. כולם אומרים לו שגדל. כאבי ברכיים בטניס. הופיעו פצעים על הפנים. שם מי פנים.
אמא שלו: טיפה יותר רצינות בלמודים. קצת יותר משקיע.
סיכום פגישה: להמתין.
פגישת מעקב מס' 4 (9.1.07) - 9 חודשים לאחר התחלת הטיפול.
פיזית: בעיות בעקבים כשמתאמן הרבה בטניס. ממשיך לגבוה - כרגע 153 ס"מ. (גבה 6 ס"מ בתשעה חודשים). שוקל 34 ק"ג. (עלה 4 ק"ג מתחילת הטיפול). אין כאבי ברכיים. היתה פעם אחת שהיה לו חום גבוה למשך כמה ימים וכאבי גרון.
לימודים: חסר מוטיבציה. חייבים ללחוץ עליו כדי שילמד.
בבית: עדיין רב עם האחים שלו. (ללא שינוי בנושא זה לאורך כל תקופת הטיפול).
הפוטנץ הבא: 10/2MK, מנה חד פעמית מדגימה מעודכנת.
פגישת מעקב מס' 5 (27.3.07) - שנה לאחר התחלת הטיפול.
ר': "רוצה לעזוב את בית הספר. כל החברים נהיו רעים. חברים ש-'יורדים' אחד על השני. בקורס ההישרדות אני מהמקובלים. בלימודים בסדר. בבית מרגיש מצויין. מתייחסים אלי יותר כבוגר. זה כיף."
פיזית: ממשיך לגבוה ועולה במשקל. לפעמים יש כאבי ראש אחרי בית הספר. לאחר שינה זה עובר.
תיאבון: גדל. אין שינוי במגוון המזונות. עדיין לא אוכל פירות וירקות. מפחד שלא יהיה לו טעים.
אמא שלו: יותר טוב לו עם עצמו. בבית הספר יש לו יופי של ציונים. קצת יותר אחראי בבית. חייב ללמוד עם מישהו, מאוד לא עצמאי. מתייחס לא יפה אל אחיו הקטן. מצא לו חברים אחרים.
סיכום הפגישה: להמתין.
פגישת מעקב מס' 6 (29.5.07) - שנה וחודשיים לאחר התחלת הטיפול.
חברתית: עזב את החבורה שלא אהב. עבר לחבורה של ילדים הרבה יותר נחמדים. רוצה להתחזק. בבית הספר הרבה יותר טוב. "עכשיו אני יותר רציני."
פיזית: ממשיך לגבוה ולעלות במשקל.
תיאבון: אוכל הרבה. כל הזמן מחפש משהו לאכול. אין שינוי במגוון המזונות.
אמא שלו: מצא חברים חדשים. כשלבד בבית עם האחים שלו הם מסתדרים. ההתנהגות עדיין כמו של ילד.
הפוטנץ הבא: 30DR, מנה חד פעמית מדגימה מעודכנת.
פגישת מעקב מס' 7 (18.9.07) - שנה וחמישה חודשים לאחר התחלת הטיפול.
פיזית: ממשיך לגבוה ולעלות במשקל. גובה - 159 ס"מ. משקל - 39 ק"ג. (מתחילת הטיפול גבה 13 ס"מ ועלה תשעה ק"ג). מרגיש חלש יותר כבר חודש. מתקשה להרדם.
בית הספר: התחיל להקפיד על הכנת שיעורים. מרגיש שעושה שם רושם טוב. משקיע.
מגוון מזונות: לא רוצה לאכול דברים חדשים אבל זה כבר לא מגעיל אותו.
אמא שלו: יותר טוב עם שיעורי הבית. מתייחס לא יפה לאחים שלו. יש לו שני חברים חדשים בכיתה.
סיכום פגישה: להמתין.
פגישת מעקב מס' 8 (20.12.07) - שנה ושמונה חודשים לאחר התחלת הטיפול.
קצת מנוזל ומשתעל. ממשיך לגבוה ולעלות במשקל. גובה - 162, משקל 40 ק"ג.
בבית הספר: תקופה טובה מאוד.
בבית: מסתדר טוב עם אחד האחים.
תיאבון: התחיל לאכול ירקות במרק. אוכל אפונה ושעועית. מנסה הרבה דברים חדשים: חומוס, פסטרמה, בטטה ותפ"א.
אמא שלו: התקדמות מאוד יפה. אוכל יפה מאוד. נראה שלוקח את הלימודים ברצינות. מאוד קשה לו חברתית. יש לו כמה חברים מקורס ההישרדות. בבית הספר הוא לגמרי לבד. עדיין מאוד ילדותי.
סיכום פגישה: להמתין.
סיכום
את האיזופתיה ההוליסטית פיתחתי בשנת 2004 יחד עם שותפי משה שמאי. עד היום טופלו באיזופתיה הוליסטית כ-500 איש, בכל הגילאים ובמגוון רחב של בעיות.
אני מעוניין להעביר את הידע והנסיון שצברתי אל מי שיוכל לעשות בו שימוש נכון ואחראי. אינני שומר את סודות המקצוע ואין השיטה רשומה כפטנט. אם התעוררו בכם שאלות אשמח לענות עליהן.
בברכה,
דרור פיליפ
מטפל באיזופתיה הוליסטית - טיפול אלטרנטיבי לכל הגילאים ובמגוון בעיות.
http://holistic-isopathy.com/