עם עליית הדרישה והצורך לנוכחות ברשת של כל בית עסק, הפכה בניית אתרים לנושא עימו צריכים להתמודד מנהלי עסקים וסוחרים רבים בכל התחומים. התמודדות זו, עם זאת, היא משהו שאין להם כל כלים מקצועיים לבצע. מטרתנו במאמר זה אינה להחליף קורס מקיף של בניית אתרים, אלא לסקור מספר נושאים עליהם יש לתת את הדעת בטרם נכנסים להרפתקה של בניית אתרים לבית העסק. המאמר לא יהפוך אותך למומחה בניית אתרים, אך עשוי לספק לך מספר כלים ומונחים בסיסיים, שיאפשרו לך לשאול את השאלות הנכונות.
ההנחה הראשונה שיש לזכור בנושא של בניית אתרים היא שכל אתר, גדול כקטן, הוא מכלול של צורה ותוכן. ההנחה השנייה היא שכל אתר נועד להשיג מטרה מסוימת. נסקור עתה את הדברים עליהם יש לתת את הדעת בתהליך של בניית אתרים ונראה כיצד ההנחות הללו משתלבות בתחומים השונים.
אחת הסיבות המרכזיות להקים בכלל אתרים היא בכדי להעביר לגולשים תוכן. תוכן הוא מילה כללית שיכולה להתייחס לסוגים שונים של תכנים, כגון תוכן שיווקי, תוכן אינפורמטיבי, תוכן ויזואלי, תוכן צלילי ועוד. תוכן מתאים לאתר הוא אחד הדברים המרכזיים ביותר ואחד הדברים הראשונים עליהם יש לתת את הדעת בתהליך של בניית אתרים. תוכן של אתר משמש למטרות שונות במקביל. תוכן של אתר משמש להעברת מידע לגולש, לצורך יצירת הרושם הנכון והמבוקש על ידינו בנוגע לאתר או לבית העסק, משמש לצורך הנעה לפעולה (למשל הצטרפות למועדון לקוחות או משלוח פרטים לצורך המשך התקשרות עסקית) ואחרון אך בהחלט לא פחות חשוב - לצורך קידום אתרים וקידום מקומו של האתר במנועי החיפוש השונים.
דבר שני שיש להקפיד עליו כאשר מתכננים בניית אתרים הוא שמבנהו הטכני של האתר יהיה מתאים לצורך קידום אתרים במנועי חיפוש. מקומו של האתר נקבע על ידי גורמים שונים וביניהם גם קריטריונים טכניים שונים שקצר כאן המקום לפרטם. משום כך חשוב שתדרוש מבונה האתרים שלך אתר בעל מבנה נוח לצורך קידום אתרים.
מרכיב נוסף שהפך בשנים האחרונות למקובל יותר היא מערכת ניהול תוכן דינאמית יש בעלי אתרים המבקשים להוסיף בעצמם תכנים שונים מדי פעם (למשל עדכון על אירועים). אם גם אתה נמנה עליהם תוכל לבקש מבונה האתרים שלך לבנות עבורך, או להוסיף לאתרך מערכת ניהול תוכן שתאפשר לך להוסיף בעצמך תוכן. מערכת ניהול תוכן דינאמית מייקרת, באופן טבעי, את עלותו של האתר אך אם הנושא הוא בנפשך וחשוב מאוד עבורך תוכל לבקש זאת.
נושא חשוב נוסף ולעיתים אף קריטי במהלך בניית אתרים הוא עיצוב הממשק של האתר. עיצוב ממשק יכול להיות ההבדל בין הצלחה לבין כשלון של האתר. יש לוודא שממשק המשתמש הוא ברור, נוח, ידידותי ואף אינטואיטיבי (כלומר שגם אדם שלא גלש מעולם באתר יוכל להבין כיצד הוא בנוי, למצוא בו את דרכו בקלות ולהתחיל להשתמש בו באופן מייד בלי צורך לקחת קורס מיוחד בנושא..)
עיצוב ויזואלי של האתר חשוב מאוד גם הוא בתהליך של בניית אתרים. עיצוב ויזואלי פירושו בחירת צבעים, חלוקת העמוד, בחירת פונט, לוגו מתאים, מקום בולט לסלוגן וכן הלאה מרכיבים ממרכיבים שונים.
קיימים עוד מספר גורמים נוספים החשובים עבור בניית אתרים. גורם אחד הוא תכנון מבנה האתר. מתכנן האתר צריך לשים עצמו במקומו של הגולש ולשאול עצמו מה אני רוצה שהגולש יעשה באתר, את מה אני רוצה שימצא בקלות וכן הלאה. את כל המסקנות מן השאלות הללו יש להטמיע במבנה האתר ולאפשר לו להשיג את יעדיו. גורם חשוב נוסף הוא נוחות השימוש באתר - אתר לא נוח יבריח את הגולשים לאתרים מתחרים ויהפוך "שקוף" בעיניהם. גורם משמעותי נוסף עבור חלק מן האתרים הוא בניית מאגר המידע המשרת את האתר (כאשר כמות התוכן והמידע באתר מצדיקה זאת). גורם אחרון חשוב ביותר גם הוא, היא האינטראקטיביות עם הגולש. אם אנו בונים אתר בכדי שהגולש יצור איתנו קשר למשל, או ישלח פרטים, יש לספק לו את כל הכלים לעשות זאת ולהבליט אותם בצורה מספקת כך שלא יאלץ לטרוח לחפשם. אין מה לעשות, הגולשים של עידן האינטרנט התרגלו לקבל את המידע הדרוש להם על מגש של כסף...
לסיכום, בניית אתרים אינה תהליך פשוט, אך הקפדה על כל הגורמים הקשורים בתהליך ועבודה עם אנשי מקצוע טובים ומוכשרים תאפשר לנו לבנות אתר שייצג אותנו בכבוד ברשת ויאפשר לנו להפיק ממנו את המיטב.
ההנחה הראשונה שיש לזכור בנושא של בניית אתרים היא שכל אתר, גדול כקטן, הוא מכלול של צורה ותוכן. ההנחה השנייה היא שכל אתר נועד להשיג מטרה מסוימת. נסקור עתה את הדברים עליהם יש לתת את הדעת בתהליך של בניית אתרים ונראה כיצד ההנחות הללו משתלבות בתחומים השונים.
אחת הסיבות המרכזיות להקים בכלל אתרים היא בכדי להעביר לגולשים תוכן. תוכן הוא מילה כללית שיכולה להתייחס לסוגים שונים של תכנים, כגון תוכן שיווקי, תוכן אינפורמטיבי, תוכן ויזואלי, תוכן צלילי ועוד. תוכן מתאים לאתר הוא אחד הדברים המרכזיים ביותר ואחד הדברים הראשונים עליהם יש לתת את הדעת בתהליך של בניית אתרים. תוכן של אתר משמש למטרות שונות במקביל. תוכן של אתר משמש להעברת מידע לגולש, לצורך יצירת הרושם הנכון והמבוקש על ידינו בנוגע לאתר או לבית העסק, משמש לצורך הנעה לפעולה (למשל הצטרפות למועדון לקוחות או משלוח פרטים לצורך המשך התקשרות עסקית) ואחרון אך בהחלט לא פחות חשוב - לצורך קידום אתרים וקידום מקומו של האתר במנועי החיפוש השונים.
דבר שני שיש להקפיד עליו כאשר מתכננים בניית אתרים הוא שמבנהו הטכני של האתר יהיה מתאים לצורך קידום אתרים במנועי חיפוש. מקומו של האתר נקבע על ידי גורמים שונים וביניהם גם קריטריונים טכניים שונים שקצר כאן המקום לפרטם. משום כך חשוב שתדרוש מבונה האתרים שלך אתר בעל מבנה נוח לצורך קידום אתרים.
מרכיב נוסף שהפך בשנים האחרונות למקובל יותר היא מערכת ניהול תוכן דינאמית יש בעלי אתרים המבקשים להוסיף בעצמם תכנים שונים מדי פעם (למשל עדכון על אירועים). אם גם אתה נמנה עליהם תוכל לבקש מבונה האתרים שלך לבנות עבורך, או להוסיף לאתרך מערכת ניהול תוכן שתאפשר לך להוסיף בעצמך תוכן. מערכת ניהול תוכן דינאמית מייקרת, באופן טבעי, את עלותו של האתר אך אם הנושא הוא בנפשך וחשוב מאוד עבורך תוכל לבקש זאת.
נושא חשוב נוסף ולעיתים אף קריטי במהלך בניית אתרים הוא עיצוב הממשק של האתר. עיצוב ממשק יכול להיות ההבדל בין הצלחה לבין כשלון של האתר. יש לוודא שממשק המשתמש הוא ברור, נוח, ידידותי ואף אינטואיטיבי (כלומר שגם אדם שלא גלש מעולם באתר יוכל להבין כיצד הוא בנוי, למצוא בו את דרכו בקלות ולהתחיל להשתמש בו באופן מייד בלי צורך לקחת קורס מיוחד בנושא..)
עיצוב ויזואלי של האתר חשוב מאוד גם הוא בתהליך של בניית אתרים. עיצוב ויזואלי פירושו בחירת צבעים, חלוקת העמוד, בחירת פונט, לוגו מתאים, מקום בולט לסלוגן וכן הלאה מרכיבים ממרכיבים שונים.
קיימים עוד מספר גורמים נוספים החשובים עבור בניית אתרים. גורם אחד הוא תכנון מבנה האתר. מתכנן האתר צריך לשים עצמו במקומו של הגולש ולשאול עצמו מה אני רוצה שהגולש יעשה באתר, את מה אני רוצה שימצא בקלות וכן הלאה. את כל המסקנות מן השאלות הללו יש להטמיע במבנה האתר ולאפשר לו להשיג את יעדיו. גורם חשוב נוסף הוא נוחות השימוש באתר - אתר לא נוח יבריח את הגולשים לאתרים מתחרים ויהפוך "שקוף" בעיניהם. גורם משמעותי נוסף עבור חלק מן האתרים הוא בניית מאגר המידע המשרת את האתר (כאשר כמות התוכן והמידע באתר מצדיקה זאת). גורם אחרון חשוב ביותר גם הוא, היא האינטראקטיביות עם הגולש. אם אנו בונים אתר בכדי שהגולש יצור איתנו קשר למשל, או ישלח פרטים, יש לספק לו את כל הכלים לעשות זאת ולהבליט אותם בצורה מספקת כך שלא יאלץ לטרוח לחפשם. אין מה לעשות, הגולשים של עידן האינטרנט התרגלו לקבל את המידע הדרוש להם על מגש של כסף...
לסיכום, בניית אתרים אינה תהליך פשוט, אך הקפדה על כל הגורמים הקשורים בתהליך ועבודה עם אנשי מקצוע טובים ומוכשרים תאפשר לנו לבנות אתר שייצג אותנו בכבוד ברשת ויאפשר לנו להפיק ממנו את המיטב.