"קידום אתרים" הוא שם הקיצור של "קידום אתרים בתוצאות מנועי החיפוש".
דיון בנושא קידום אתרים מחייב אותנו לקבוע מספר אבחנות מקדימות. ראשית, כל קידום של אתר בתוצאות החיפוש הוא קידום המכוון למילת חיפוש מסוימת או לצירוף מילים מסוים. כאשר גולש מחפש מידע מסוים, הוא מקליד מילה או מספר מילים המהוות צירוף או ביטוי. מקומו של אתר בתוצאות החיפוש הוא מקום המשתנה בין מילת חיפוש אחת למשנה. אתר עשוי להיות במקום הראשון במילת חיפוש אחת ובמקום השלושים במילת חיפוש אחרת. משום כך מומלץ בחום, בטרם נקיטת פעולות של קידום אתרים, להחליט מהן מילות המפתח שיש לקדם ומה הרלבנטיות של כל מילת חיפוש באתר. החלטה כזו תאפשר השקעת מאמצים שתהיה פרופורציונאלית לרלבנטיות של מילות החיפוש השונות.
אבחנה שנייה היא שקיימות שיטות רבות ושונות של קידום אתרים. מאחר ומנועי החיפוש אינם מפרסמים את אמות המידה המדויקות על פיהן הם מדרגים את תוצאות החיפוש, קידום אתרים אינו מדע מדויק. עניין זה גורם לויכוחים ערים בין מקדמי אתרים, בנוגע לשאלה מהן השיטות הטובות ביותר לקדם אתרים. קביעה שלישית היא שקיימות שיטות קידום אתרים לגיטימיות ושיטות קידום אתרים בלתי לגיטימיות. מידת הלגיטימיות של השיטות נקבעות על ידי מנועי החיפוש עצמם. שיטות קידום לגיטימיות תסייענה במידה ניכרת לקידומו של אתר ושיטות בלתי לגיטימיות עשויות לגרום לו נזק כבד (כמו שמעיד, למשל, המקרה הידוע של חברת ב.מ.וו, שגורשה על ידי גוגל מאינדקס האתרים שלה, בשל מה שהוגדר על ידי גוגל כ "ניסיון להטעות את מנוע החיפוש" ונדרשה להתנצל על מנת שתורשה לשוב לאינדקס).
עולם קידום האתרים הוא עולם מורכב, שקשה לאנשים שאינם מצויים בו למצוא את ידיהם ורגליהם. בכדי להקל מעט, נסקור עתה מספר סוגי שיטות (לגיטימיות בלבד, אל דאגה..) של קידום אתרים. כל אחד מן הסוגים של קידום אתרים כולל סוגי משנה וחלוקות שונות.
שיטה ראשונה של קידום היא קידום באמצעות תוכן. אחד הפרמטרים המרכזיים בדירוגו של אתר היא כמות התוכן המקורי המתפרסם בו. משום כך השקעה בתוכן היא אחד הצעדים החשובים ביותר לקידומו של אתר.
שיטה שנייה של קידום היא קידום "חברתי" כלומר הפצה של עובדת קיומו של האתר בפורומים ובקהילות הרלבנטיים.
שיטה שלישית היא פרסום של האתר באינדקסים השונים המאנדקסים אתרים בתחומים שונים.
שיטה רביעית היא באמצעות החלפת קישורים עם אתרים אחרים.
שיטה חמישית היא על ידי השקעה באתר באופן שימשוך את הגולשים לאתר, יגרום לו להישאר זמן בו רב יותר, לחזור אליו ולהמליץ עליו לאחרים. לקטגוריה זו משתייך גם קידום אתרים באמצעות עיצוב. אתר נעים שימושי וברור והקפדה על עיצוב ממשק המשתמש שלו ימשכו גולשים לחזור אליהם שוב ושוב.
בקיצור - השיטות לקידום אתרים הן רבות, שונות ואינן קופאות על שמריהן. עולם קידום האתרים הוא עולם מורכב, אך מומלץ להכירו ולנצל את פוטנציאל החשיפה חסר התקדים שהוא מציע, בעלות נמוכה ביותר ביחס לתועלת הגלומה בו.
דיון בנושא קידום אתרים מחייב אותנו לקבוע מספר אבחנות מקדימות. ראשית, כל קידום של אתר בתוצאות החיפוש הוא קידום המכוון למילת חיפוש מסוימת או לצירוף מילים מסוים. כאשר גולש מחפש מידע מסוים, הוא מקליד מילה או מספר מילים המהוות צירוף או ביטוי. מקומו של אתר בתוצאות החיפוש הוא מקום המשתנה בין מילת חיפוש אחת למשנה. אתר עשוי להיות במקום הראשון במילת חיפוש אחת ובמקום השלושים במילת חיפוש אחרת. משום כך מומלץ בחום, בטרם נקיטת פעולות של קידום אתרים, להחליט מהן מילות המפתח שיש לקדם ומה הרלבנטיות של כל מילת חיפוש באתר. החלטה כזו תאפשר השקעת מאמצים שתהיה פרופורציונאלית לרלבנטיות של מילות החיפוש השונות.
אבחנה שנייה היא שקיימות שיטות רבות ושונות של קידום אתרים. מאחר ומנועי החיפוש אינם מפרסמים את אמות המידה המדויקות על פיהן הם מדרגים את תוצאות החיפוש, קידום אתרים אינו מדע מדויק. עניין זה גורם לויכוחים ערים בין מקדמי אתרים, בנוגע לשאלה מהן השיטות הטובות ביותר לקדם אתרים. קביעה שלישית היא שקיימות שיטות קידום אתרים לגיטימיות ושיטות קידום אתרים בלתי לגיטימיות. מידת הלגיטימיות של השיטות נקבעות על ידי מנועי החיפוש עצמם. שיטות קידום לגיטימיות תסייענה במידה ניכרת לקידומו של אתר ושיטות בלתי לגיטימיות עשויות לגרום לו נזק כבד (כמו שמעיד, למשל, המקרה הידוע של חברת ב.מ.וו, שגורשה על ידי גוגל מאינדקס האתרים שלה, בשל מה שהוגדר על ידי גוגל כ "ניסיון להטעות את מנוע החיפוש" ונדרשה להתנצל על מנת שתורשה לשוב לאינדקס).
עולם קידום האתרים הוא עולם מורכב, שקשה לאנשים שאינם מצויים בו למצוא את ידיהם ורגליהם. בכדי להקל מעט, נסקור עתה מספר סוגי שיטות (לגיטימיות בלבד, אל דאגה..) של קידום אתרים. כל אחד מן הסוגים של קידום אתרים כולל סוגי משנה וחלוקות שונות.
שיטה ראשונה של קידום היא קידום באמצעות תוכן. אחד הפרמטרים המרכזיים בדירוגו של אתר היא כמות התוכן המקורי המתפרסם בו. משום כך השקעה בתוכן היא אחד הצעדים החשובים ביותר לקידומו של אתר.
שיטה שנייה של קידום היא קידום "חברתי" כלומר הפצה של עובדת קיומו של האתר בפורומים ובקהילות הרלבנטיים.
שיטה שלישית היא פרסום של האתר באינדקסים השונים המאנדקסים אתרים בתחומים שונים.
שיטה רביעית היא באמצעות החלפת קישורים עם אתרים אחרים.
שיטה חמישית היא על ידי השקעה באתר באופן שימשוך את הגולשים לאתר, יגרום לו להישאר זמן בו רב יותר, לחזור אליו ולהמליץ עליו לאחרים. לקטגוריה זו משתייך גם קידום אתרים באמצעות עיצוב. אתר נעים שימושי וברור והקפדה על עיצוב ממשק המשתמש שלו ימשכו גולשים לחזור אליהם שוב ושוב.
בקיצור - השיטות לקידום אתרים הן רבות, שונות ואינן קופאות על שמריהן. עולם קידום האתרים הוא עולם מורכב, אך מומלץ להכירו ולנצל את פוטנציאל החשיפה חסר התקדים שהוא מציע, בעלות נמוכה ביותר ביחס לתועלת הגלומה בו.