קידום אתרים הוא אחת המילים הלוהטות ביותר בשנים האחרונות בתחומי האינטרנט. ועם זאת, כפי שקורה לעיתים, למילה יש מספר משמעויות שונות שהאבחנה ביניהן אינה ברורה תמיד. בואו ננסה, אם כן, לעשות קצת סדר בבלגן. קידום אתרים הוא תהליך הכולל מספר מובנים ומשמעויות שונות. ראשית משמש המונח כקיצור למונח המלא: "קידום אתרים במנועי חיפוש", שדורש, בין השאר, את התהליך הנקרא אופטימיזציה של אתרים למנועי חיפוש - SEO. אופטימיזציה של אתרים למנועי חיפוש היא תורה בפני עצמה, הכוללת פעולה באמצעים שונים - שיפורים טכניים באתר, הוספת תוכן, שיבוץ מילות המפתח התואמות, ארגון התכנים באתר ועוד. המובן השני של קידום אתרים הוא מובן הקרוב במשמעותו ל"שיווק אתרים", כלומר פעילות בדרכים שונות על מנת לחשוף כמות גדולה ככל האפשר של גולשים לאתר שלנו. המטרה של קידום אתרים כזה היא להגדיל את מספר הגולשים באתר ובאופן כזה להגדיל את ערכו של האתר ואת השפעתו. הרצון של בעלי האתר להגדיל את השפעתו יכולה לנבוע ממספר מניעים. המניע הנפוץ ביותר הוא מניע כלכלי מובהק. אתר פופולארי ומשפיע הוא אתר ששוויו הכלכלי גדול יותר, שטח הפרסום בו יקר יותר והוא פלטפורמה נוחה ויעילה יותר לביצוע פעילויות חוץ-אינטרנטיות. מניע אחר לרצון לבצע קידום אתרים עשויים להיות שיקולים המונחים על ידי יעילות. למה הכוונה? למשל לאתרי האינטרנט הרשמיים של מדינת ישראל. אתרים אלה, הידועים בשמם "שער הממשלה", מאפשרים היום לגולשים לבצע פעולות שונות ולקבל מידע רב באמצעות רשת האינטרנט ובאופן כזה לחסוך התרוצצויות, הפסד זמן ועמידה בתורים אינסופיים. גם כאן קיים מניע כלכלי מסוים - פחות אזרחים הצובאים על משרדי הרשויות פירושו חיסכון כספי, אך אין זה המניע היחיד. משום כך מבקשים האחראים על אתרי הממשלה להגדיל את המודעות הציבורית לערכם ותועלתם באמצעות קידום אתרים. הם יצאו בקמפיין באמצעי התקשורת בכיכובו של גידי גוב (תוך ניצול העובדה ששמו של גוב באנגלית זהה לסיומת של אתרי הממשלה - GOV, שהוא קיצור של המילה האנגלית GOVERNMENT, כלומר "שלטון"). כלומר אנו רואים שניתן לעשות קידום אתרים גם באמצעות קמפיין באמצעי התקשורת, שילוט על גבי אוטובוסים, פרסום חוצות וכל דרך פרסום אפקטיבית ומוכרת. דרך נוספת לבצע קידום אתרים היא קידום אתרים באמצעות רשתות חברתיות. לא נרחיב כאן בנושא זה, שכן הקדשנו מאמר מיוחד לנושא. נציין רק שקידום אתרים כזה אינו קידום אתרים שנועד להחליף את שיטות הקידום האחרות אלא לפעול במקביל להן. הכלל בקידום אתרים הוא פשוט - כל המרבה הרי זה משובח. קידום אתרים ברשתות חברתיות יוסיף לקידום אתרים באמצעות תוכן שישפר מצידו את קידום האתרים באמצעות כלי התקשורת וכן הלאה. ככל שיבוצע קידום אתרים באפיקים ובאופנים רבים יותר כך תשתפר יעילותו. דרך שלישית לקידום אתרים היא קידום אתרים באמצעות החלפת קישורים. אחד השיקולים המנחים מנועי חיפוש בקביעת מדרג האתרים שלהם הוא ההשפעה והפופולאריות שהם מייחסים לאתר הנבדק. מידת הפופולאריות נקבעת, בין השאר, על ידי מספר האתרים המפנים אל האתר שלנו. ההנחה שבבסיס השיקול הזה היא ברורה - ככל שהאתר שלנו יהיה חשוב יותר, יפנו אליו יותר אתרים אחרים את גולשיהם, למשל לצורך קבלת מידע נוסף ומורחב. קיימות דרכים שונות להביא לכך שאתרים אחרים ישבצו הפניות אל האתר שלנו. דרך אחת, הברורה ביותר, היא באמת לבנות אתר משמעותי בעל תכנים מפותחים, כלומר להיות אתר חשוב יותר בתחום המדובר. דרך נוספת היא באמצעות החלפת קישורים, הווה אומר יצירת שיתופי פעולה עם אתרים בתחומים קרובים לתחומים בהם אנו עוסקים הסכמי שיתוף פעולה כאלה קובעים לרוב שאנו נשבץ קישור שלהם והם ישבצו קישור שלנו. יש גם דרכים נוספות אך די לנו בכך לעת עתה.
לסיכום - קידום אתרים הוא תורה שלמה הכוללת תחומי משנה רבים. יש לה השפעה רבה על סיכויי ההצלחה של עסקים בעידן האינטרנט ועל כן מומלץ לוודא שאנו מפקידים את ביצועה בידי מי שמסוגל להביא לתוצאות מוכחות.
לסיכום - קידום אתרים הוא תורה שלמה הכוללת תחומי משנה רבים. יש לה השפעה רבה על סיכויי ההצלחה של עסקים בעידן האינטרנט ועל כן מומלץ לוודא שאנו מפקידים את ביצועה בידי מי שמסוגל להביא לתוצאות מוכחות.