המנהיג המוביל חזון, הקובע יעדים ברורים ותהליך מסודר למימוש החזון ומשתמש בכלים העדכניים ביותר מצליח להגשים הלכה למעשה את אשר הגה ותכנן.
ככל שהמנהיג חולם יותר, קובע חזון, מרחיק לכת ומגביה עוף - תוצאותיו תהיינה טובות יותר. התוצרים האיכותיים ביותר הם כאלה שמקורם בעוצמת היצירתיות.
•
האם יש דכים בהם כדאי לנקוט כדי לטפח יצירתיות?
•
הניתן לשנות צוות עובדים מסור אך רדום מבחינה יצירתית?
•
האם חלום ויצירתיות ניתנים להפעלה בכל קבוצת עובדים?
•
הייתכן שהמנהיג העומד בראש מערכת נושא באחריות ישירה לפיתוח יצירתיות?
•
תהליך השינוי בדפוסי חשיבה ועשייה ממושך?
•
האם קיימת בעיה בין סמכותיות, שיתופיות ועבודת צוות?
•
פיתוח חיי חברה במסגרת העבודה, חיוני ליצירתיות?
מנהיג יצירתי הוא דבר נפלא, אך לא מספיק בתקופה מתקדמת זו. הנכסים החשובים ביותר של כל ארגון טמונים בראשיהם של האנשים. המנהיג צריך לעזור לעובדים לחשוב מחשבות נכונות, לכוון אותם באמצעים מגוונים לחקירת אפיקי חשיבה חדשים. דרך זו תביא אותם לחדשנות, למקוריות וליצירתיות. האם כל העובדים מסוגלים לחשוב יצירתית? לדעתי, כן. המנהיג המוביל צריך ליצור קרקע פורייה כדי שהיצירתיות תתגלה ובהמשך תקרום עור וגידים.
כושר היצירתיות קיים בכל אדם. על המנהיג להוציא מן הכוח אל הפועל תכונה חבויה זו. מקום העבודה המתקדם הוא מפעל ענק לייצור רעיונות. כל יצירה חדשה וכל המצאה חייבת לזכות בהכרה ובתגמול, ביחס הוגן ובעידוד.
המנהיג יוצר אווירה בה צריך לחשוב יצירתי. מותר להסתכן, לא נורא אם טועים ונכשלים ובלבד לנסות כל הזמן משהו חדשני. הכישלון הוא דרך, מתכון למידה - לנצח. ככל שהמנהיג ישכיל להטות אוזן ולבצע מידת הקשבה מעמיקה לכל רעיון חדשני, יצליח לעודד יותר יצירתיות. בעולם של תחרות מודרנית, חייבים להפעיל כמה שיותר מוחות-אנשים כדי להפגין יכולתם היצירתי, לצאת מהמעגל הסגור למרחבים ולמחוזות חדשים ובלתי ידועים. צריך לגלות תוך למידה מתמדת אופקים חדשים ולהתרומם לפסגות חדשות. מהות היצירתיות נובע מההסתכנות, מהניסיון הבלתי פוסק לבדוק, ליצור, לחשוב אחרת. היצירתיות היא חשיבה מקורית שונה מהדרך הקודמת. חשוב לאפשר חשיבה לא קונבנציונלית בה האפשרויות לא מוגבלות. המנהיג מטפח סקרנות, חשיבה מקורית, אומץ, למידה מתמדת, רעיונות חדשים, שיפור איכויות, הגברת התפוקות. המנהיג מחדיר בכל עובד את האמונה ביכולתו שלו ליצור, להתקדם ולשפר, מחדד את הביטחון של כל אחד וגורם לזקיפות קומה ולשביעות רצון בעשייה, מתגמל על כל רעיון חדשני ועל כל חשיבה דמיונית. המנהיג צריך לחשוף את היצירתיות הטמונה בכל אדם, צריך לספק לאנשים סביבה מהנה, שמחה ואופטימיות. הומור משמש כלי מוטיבציוני נפלא ליצירתיות. רבים מהעודים מבלים שעות רבות במשך היום בעבודתם. ההצלחה תלויה בהפיכתו של מקום העבודה לאתר שנעים לשהות בו.
חשוב מאוד לעודד כל פרט ופרט בשחרור האנרגיה הטמונה בו. אך לא פחות מכך חשוב ליצור עבודת צוות. צוות מגובש משמש במה גבוהה מאוד ליצירתיות עילאית.
מדען טוב מוגדר בספרות כאדם היודע לשאול שאלות. שאילת שאלות נכונות וחכמות הן הבסיס ממנו ניתן להגביה כל מנוף לגבהים נוספים. חשוב לעודד האנשים לשאול. כל הגמרא היא שקלא וטריא, שאילת שאלות, ויכוחים ומחלוקות על כל תג ותג.
אסור לברוח מבעיות. יש להעלותן על סדר היום, לגבש את הייאוש ולמצוא תקווה לכל עניין.
מתן דרור לחשיבה מביאה יצירתיות רעננה. צריך להזין באנרגיות חיוביות את האנשים כדי שמוחם יהא יעיל יותר בחשיבה. תנאים פיזיים נאים, יחס הוגן אמיתי וישר ומתן תחושות של שייכות ושיתופיות הם הדשן המפריח כל שממה. לאנשים חסרי אנרגיה אין כושר לעבודה יצרנית ודמיונם רדום. צריך לעמול כדי לשלהב את הדמיון.
חשוב לכל עובד ובוודאי למנהיג - למצוא זמן לקריאה, לעיון בכל חומר ספרותי אף שאינו רלבנטי לנושא העבודה.
הספרות גדושה בדוגמאות חכמות מהן ניתן גם ליישם. המפגש עם תומס אדיסון, אלכסנדר בל, איינשטיין וכמובן עם הרמב"ם, עם רש"י ועם הרמח"ל, יוביל אותך למחוזות אחרים, לחשיבה יצירתית ולכושר המצאה.
המנהיג הנכון קורא חומר מגוון ומטפח קריאת ספרות בקרב עובדיו. קריאת ספר היא טעינת מצברים אנושיים. לינקולן אמר, כי לו היו לי שמונה שעות לגדוע עץ, היה משקיע שש שעות להשחזת הגרזן.
צריך להשביע זמן להתחדשות עצמית, לרגיעה, לשמחות, להפוגה.
לסיכום:
•
ככל שהמנהיג יכין את עצמו ואת צוותו הכנה נפשית, אינטלקטואלית ורגשית, ככל שיפעיל את ה- I.Q. בשילוב ה- E.Q.,
•
ככל שיטפח אחווה ורעות בין העובדים, ככל שייצור חיי חברה נפלאים,
•
ככל שירגיל אנשיו לחשוב יותר, ליצור רעיונות חדשים - לחלום ולחלום,
או אז, היצירתיות המחשבתית תהא פורייה יותר והתפוקות ירקיעו שחקים.
כדי להיות מנהיג אמיתי, מנהיג המשפיע על אחרים והיוצר מוטיבציה, על המנהיג קודם כל להנהיג את עצמו. ראשית עליו לטפס על ההרים, להעפיל לפסגה, לכבוש את עצמו, לקבל עליו אחריות ולנסות להכין קרקע פורייה כדי שהאחרים יהיו יצירתיים. מנהיג חולם בעל חזון הוא נטול אליבי. המנהיג חייב לטפח את עצמו בחום, בעומק, באישיות, בביטחון בחשיבה, בהתחדשות אישית, בקריאת ספרות.
ככל שהמנהיג יטפס יותר גבוה הוא יראה יותר את הסובב אותו.
השינויים הנובעים מיישום הדרכים והשיטות לפיתוח יצירתיות חייבים להיות עמוקים, מלווים בשלווה, בעלי רמות אנרגיה גבוהות. השינוי המתמיד הוא הכוח המניע היום כל הצלחה.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.