1. הסביבה הדמוגרפית.
2. הסביבה הכלכלית.
3. הסביבה הטבעית.
התכנון האסטרטגי של התאגיד מחולק ל-4 חלקים:
1. הגדרת המשימה.
2. חילוק לחלקים שונים- מחלקות.
3. מיפוי המשימות לפי המטריצות (למשל של בוסטון)
4. צמיחה ב-3 דרכים: א. צמחה אינטנסיבית (אם מה שיש לנו רק יותר טוב). ב. צמיחה אינטגרטיבית (קונים את המתחרים או מקימים עוד מחלקות כמו מה שיש לנו). ג. צמיחה של גיוון (פותחים מחלקות חדשות שעדיין אין לנו).
2. הסביבה הכלכלית
בסביבה הכלכלית יש הרבה משתנים, אך אנו נתמקד על שני משתנים בלבד.
1. שינויים בהכנסה- כוח הקניה (כולל את המשכורות, חסכונות והאשראי). למרות שנדמה שההכנסה הולכת וגדלה אם השנים, ההפך הוא הנכון ההכנסה הולכת וקטנה באופן הדרגתי (לפי מחקר בארה"ב). פעם בארה"ב פועל היה יכול לפרנס את המשפחה שלו לבד, כיום הוא לא יכול. ההכנסה הממוצעת- היא הדבר הקובע לאיש השיווק וכמו כן גם התפלגות ההכנסות בין התושבים.
2. שינויים בהרגלי הצריכה של הצרכן- (חוקי אנגל- ככל שההכנסה גדלה כך קטן החלק המוצא על מזון).
3. הסביבה הטבעית
בסביה הזו כמו כן יש בעיות שונות:
1. מחסור הולך וגדל בחומרי הגלם. יש לנו מספר סוגים של חומרי גלם: א. חומרי גלם מתכלים שאינם מתחדשים (נפט למשל). ב. חומרי גלם מתכלים ומתחדשים (עצים, פרחים וכו'). ג. חומרי גלם שאינם מתכלים (מים, אוויר וכו').
2. גידול בעלות האנרגיה (מדברים בעיקר על נפט).
3. עליה ברמת הזיהום- בגלל זה הופיעו הזדמנויות עסקיות כגון מזון אורגני.
4. התערבות הולכת וגדלה של הממשלה.
4. הסביבה הטכנולוגית
1. האצת הקצב השינוי הטכנולוגי- הטכנולוגיה מתקדמת ומשפיעה על החברה.
2. הזדמנויות בלתי מוגבלות לחדשנות.
3. שינויים בתקציבי מחקר ופיתוח (מו"פ), הרבה חברות עוסקות במו"פ בצורה משותפת אם חברות אחרות (אם התחום הוא יקר מאוד ואם הרבה סיכון).
4. התמקדות בשיפורים קטנים (הגנתיים) לעומת שיעורים גדולים שהם התקפיים.
5. הגברת הפיקוח על שינויים טכנולוגיים- המדינה הופכת להיות יותר ויותר מעורבת בשינויי הטכנולוגיים בגלל סיבות כאלו ואחרות.
5. סביבה פוליטית
1. בכל למדינה ישנם חוקים אשר מגנים על תאגידים וחברות (מלחמה במונופולים ושיתוף פעולה גדול בין עסקים).
2. בכל מדינה ישנם חוקים אשר מגנים על הצרכנים.
3. ישנם חוקים אשר מגנים על האוכלוסייה.
6. הסביבה התרבותית
1. ערכים המקובלים בחברה יכולים להגביל את השיווק של המוצר.
2. היחס לסביבה.
2. הסביבה הכלכלית.
3. הסביבה הטבעית.
התכנון האסטרטגי של התאגיד מחולק ל-4 חלקים:
1. הגדרת המשימה.
2. חילוק לחלקים שונים- מחלקות.
3. מיפוי המשימות לפי המטריצות (למשל של בוסטון)
4. צמיחה ב-3 דרכים: א. צמחה אינטנסיבית (אם מה שיש לנו רק יותר טוב). ב. צמיחה אינטגרטיבית (קונים את המתחרים או מקימים עוד מחלקות כמו מה שיש לנו). ג. צמיחה של גיוון (פותחים מחלקות חדשות שעדיין אין לנו).
2. הסביבה הכלכלית
בסביבה הכלכלית יש הרבה משתנים, אך אנו נתמקד על שני משתנים בלבד.
1. שינויים בהכנסה- כוח הקניה (כולל את המשכורות, חסכונות והאשראי). למרות שנדמה שההכנסה הולכת וגדלה אם השנים, ההפך הוא הנכון ההכנסה הולכת וקטנה באופן הדרגתי (לפי מחקר בארה"ב). פעם בארה"ב פועל היה יכול לפרנס את המשפחה שלו לבד, כיום הוא לא יכול. ההכנסה הממוצעת- היא הדבר הקובע לאיש השיווק וכמו כן גם התפלגות ההכנסות בין התושבים.
2. שינויים בהרגלי הצריכה של הצרכן- (חוקי אנגל- ככל שההכנסה גדלה כך קטן החלק המוצא על מזון).
3. הסביבה הטבעית
בסביה הזו כמו כן יש בעיות שונות:
1. מחסור הולך וגדל בחומרי הגלם. יש לנו מספר סוגים של חומרי גלם: א. חומרי גלם מתכלים שאינם מתחדשים (נפט למשל). ב. חומרי גלם מתכלים ומתחדשים (עצים, פרחים וכו'). ג. חומרי גלם שאינם מתכלים (מים, אוויר וכו').
2. גידול בעלות האנרגיה (מדברים בעיקר על נפט).
3. עליה ברמת הזיהום- בגלל זה הופיעו הזדמנויות עסקיות כגון מזון אורגני.
4. התערבות הולכת וגדלה של הממשלה.
4. הסביבה הטכנולוגית
1. האצת הקצב השינוי הטכנולוגי- הטכנולוגיה מתקדמת ומשפיעה על החברה.
2. הזדמנויות בלתי מוגבלות לחדשנות.
3. שינויים בתקציבי מחקר ופיתוח (מו"פ), הרבה חברות עוסקות במו"פ בצורה משותפת אם חברות אחרות (אם התחום הוא יקר מאוד ואם הרבה סיכון).
4. התמקדות בשיפורים קטנים (הגנתיים) לעומת שיעורים גדולים שהם התקפיים.
5. הגברת הפיקוח על שינויים טכנולוגיים- המדינה הופכת להיות יותר ויותר מעורבת בשינויי הטכנולוגיים בגלל סיבות כאלו ואחרות.
5. סביבה פוליטית
1. בכל למדינה ישנם חוקים אשר מגנים על תאגידים וחברות (מלחמה במונופולים ושיתוף פעולה גדול בין עסקים).
2. בכל מדינה ישנם חוקים אשר מגנים על הצרכנים.
3. ישנם חוקים אשר מגנים על האוכלוסייה.
6. הסביבה התרבותית
1. ערכים המקובלים בחברה יכולים להגביל את השיווק של המוצר.
2. היחס לסביבה.