1. מירוב הצריכה- למה? גידול בהכנסות ממסים, גידול בצריכה ולכן גידול ביצור ובתעסוקה.
2. מירוב אפשרויות הבחירה- בגלל התפתחות הכלכלה יש גלובליזציה ולכן מירוב אפשרויות הבחירה.
? ביקורות: המגוון מייקר (כיוון שיש כל כך הרבה בחירה כל החברות מיקרות את המוצרים שלהן כדי עדיין להרוויח), הצרכן מתוסכל בבחירה (יש לו יותר מידי בחירה והוא לא יודע במה לבחור).
3. מירוב איכות המוצר, הסביבה הפיזית והסביבה התרבותית- לשמור על איכות הסביבה ולהודיע לצרכן על קיומו של המוצר שלנו, אך לא יותר מידי.
אנו יכולים לעשות מספר דיונים בקשר למטרות:
1. דיון נורמטיבי- איזו מטרה מהללו היא ראויה- הכי טובה בתיאוריה- דיון פילוסופי.
2. דיון אמפירי- מה שקיים אצלנו ביד ואם מה שאנו עובדים- דיון מדעי.
תכנון ותכנון אסטרטגי (ברמת התאגיד)
תכנון- מה רצוי בתכנון?
1. מריץ לחשוב בצורה מסודרת- ביצוע יותר טוב, מהיר, מסודר וכו'.
2. מגביר את המעורבות של המשתתפים בתכנון- המשתתפים יכולים להגיע להגשמה עצמית כי המעורבות שלהם עולה.
3. ליטוש יעדים ומטרות- מגדיר באופן מדויק את המטרות של הביצוע.
4. משפר תיאום בין המעורבים בפעולה.
5. מספק תקני ביצוע- יודעים למה לשאוף.
6. מכין את החברה להתפתחויות בלתי צפויות- ככל שאתה עוסק יותר בתכנון כך אתה תהיה טוב יותר בטיפול בדברים בלתי צפויים ואם תיפול לך הזדמנות לידיים אתה תדע לנצל אותה.
גישות בתכנון
1. תכנון מלמעלה למטה- הנהר (הרוב) קובע את היעדים- מפתחת תוכניות הגשמת ומורידה אותם ליחידה הכפופה לה.
2. תכנון מלמטה למעלה- היחידה קובעת יעדים ומפתחת תוכניות להגשמת היעדים ומקבלת את האישור מההנהלה הראשית.
3. יעדים יורדים ותוכניות עולות- ההנהלה הראשית קובעת יעדים, היחידות מפתחות תכניות ומקבלות אישור מההנהלה הראשית לתוכניות שפיתחו- השיטה הנפוצה ביותר.
תכנון אסטרטגי ברמת התאגיד
מה ההבדל בין חברה לתאגיד- תאגיד מכיל עסקים שונים (למשל סוני שיש לה עסקים של טלוויזיות וידאו וכו').
התאמה בין החברה לסביבה המשתנה- תכנון אסטרטגי
ישנם 4 פעולות בתכנון אסטרטגי ברמת התאגיד:
1. הגדרת המשימה- משימה זה מה אנו עושים- מה המטרות הגדולות שלנו.
2. זיהוי יחידות עסקיות אסטרטגיות- SBU.
3. ניתוח תיק עסקי קיים.
4. ניתוח עסקים חדשים.
קודם כל אנו צריכים לקבוע לחברה שלנו חזון (1), לאחר מכן אנו מזהים אילו יחידות אסטרטגיות יש לנו(2) לאחר מכן אנו עושים ניתוח של העסקים שיש לנו ולפי זה איך לפעול לפי מה שיש לנו (3) ולאחר מכן אנו פועלים להשגת עסקים חדשים (4).
הגדרת המשימה
המשימה מעוצבת ע"י 5 גורמים
1. היסטוריה- היסטוריית הארגון מעצבת את המשימה שלו.
2. העדפת ההנהלה והנהלים- אנו תמיד נבצע את המשימה שהארגון רוצה.
3. סביבת השוק- אם השוק לא מוכן למשימה שלנו אנו לא נבצע אותה.
4. משאבים- המשימה אמורה להתאים למשאבים של החברה.
5. יכולות בולטות- לכל ארגון יש את היכולות הבולטות שלו והמשימה אמורה להתאים ליכולות אלו.
מרכיבים להצהרת משימה מוצלחת
? מספר מטרות מוגבל- לא תמיד אפשר לבצע את הכול יחד.
? התמקדות בערכים ומדיניות בהן הפירמה רוצה לדגול.
? הגדרת תחומי תחרות- תחום התעשייה (מכוניות למשל), תחום פלח השוק (גבוהה, נמוך), תחום גיאוגרפי (אפו בעולם למכור).
אנו נזהה את היחידות העסקיות לפי:
1. תכנון נפרד.
2. מתחרים נפרדים.
3. המנהלים בכל עסק אחראים לפעולות והרווחים.
ניתוח תיק עסקים קיים
של קבוצות יועצי בוסטון- ההתחלקות של המוצרים לפי הניתוח תעשה לפי כלב- מוצר גרוע בלי נתח שוק, כוכב- אם נתח שוק ומוצר מצוין, סימן שאלה- יש לו צמיחה גבוהה, אך נתח שוק נמוך ופרה חולבת- נתח שוק גבוהה, אל ללא צמיחה. אנו יכולים להבין את סוגי המוצרים כמו במסחר בינלאומי.
2. מירוב אפשרויות הבחירה- בגלל התפתחות הכלכלה יש גלובליזציה ולכן מירוב אפשרויות הבחירה.
? ביקורות: המגוון מייקר (כיוון שיש כל כך הרבה בחירה כל החברות מיקרות את המוצרים שלהן כדי עדיין להרוויח), הצרכן מתוסכל בבחירה (יש לו יותר מידי בחירה והוא לא יודע במה לבחור).
3. מירוב איכות המוצר, הסביבה הפיזית והסביבה התרבותית- לשמור על איכות הסביבה ולהודיע לצרכן על קיומו של המוצר שלנו, אך לא יותר מידי.
אנו יכולים לעשות מספר דיונים בקשר למטרות:
1. דיון נורמטיבי- איזו מטרה מהללו היא ראויה- הכי טובה בתיאוריה- דיון פילוסופי.
2. דיון אמפירי- מה שקיים אצלנו ביד ואם מה שאנו עובדים- דיון מדעי.
תכנון ותכנון אסטרטגי (ברמת התאגיד)
תכנון- מה רצוי בתכנון?
1. מריץ לחשוב בצורה מסודרת- ביצוע יותר טוב, מהיר, מסודר וכו'.
2. מגביר את המעורבות של המשתתפים בתכנון- המשתתפים יכולים להגיע להגשמה עצמית כי המעורבות שלהם עולה.
3. ליטוש יעדים ומטרות- מגדיר באופן מדויק את המטרות של הביצוע.
4. משפר תיאום בין המעורבים בפעולה.
5. מספק תקני ביצוע- יודעים למה לשאוף.
6. מכין את החברה להתפתחויות בלתי צפויות- ככל שאתה עוסק יותר בתכנון כך אתה תהיה טוב יותר בטיפול בדברים בלתי צפויים ואם תיפול לך הזדמנות לידיים אתה תדע לנצל אותה.
גישות בתכנון
1. תכנון מלמעלה למטה- הנהר (הרוב) קובע את היעדים- מפתחת תוכניות הגשמת ומורידה אותם ליחידה הכפופה לה.
2. תכנון מלמטה למעלה- היחידה קובעת יעדים ומפתחת תוכניות להגשמת היעדים ומקבלת את האישור מההנהלה הראשית.
3. יעדים יורדים ותוכניות עולות- ההנהלה הראשית קובעת יעדים, היחידות מפתחות תכניות ומקבלות אישור מההנהלה הראשית לתוכניות שפיתחו- השיטה הנפוצה ביותר.
תכנון אסטרטגי ברמת התאגיד
מה ההבדל בין חברה לתאגיד- תאגיד מכיל עסקים שונים (למשל סוני שיש לה עסקים של טלוויזיות וידאו וכו').
התאמה בין החברה לסביבה המשתנה- תכנון אסטרטגי
ישנם 4 פעולות בתכנון אסטרטגי ברמת התאגיד:
1. הגדרת המשימה- משימה זה מה אנו עושים- מה המטרות הגדולות שלנו.
2. זיהוי יחידות עסקיות אסטרטגיות- SBU.
3. ניתוח תיק עסקי קיים.
4. ניתוח עסקים חדשים.
קודם כל אנו צריכים לקבוע לחברה שלנו חזון (1), לאחר מכן אנו מזהים אילו יחידות אסטרטגיות יש לנו(2) לאחר מכן אנו עושים ניתוח של העסקים שיש לנו ולפי זה איך לפעול לפי מה שיש לנו (3) ולאחר מכן אנו פועלים להשגת עסקים חדשים (4).
הגדרת המשימה
המשימה מעוצבת ע"י 5 גורמים
1. היסטוריה- היסטוריית הארגון מעצבת את המשימה שלו.
2. העדפת ההנהלה והנהלים- אנו תמיד נבצע את המשימה שהארגון רוצה.
3. סביבת השוק- אם השוק לא מוכן למשימה שלנו אנו לא נבצע אותה.
4. משאבים- המשימה אמורה להתאים למשאבים של החברה.
5. יכולות בולטות- לכל ארגון יש את היכולות הבולטות שלו והמשימה אמורה להתאים ליכולות אלו.
מרכיבים להצהרת משימה מוצלחת
? מספר מטרות מוגבל- לא תמיד אפשר לבצע את הכול יחד.
? התמקדות בערכים ומדיניות בהן הפירמה רוצה לדגול.
? הגדרת תחומי תחרות- תחום התעשייה (מכוניות למשל), תחום פלח השוק (גבוהה, נמוך), תחום גיאוגרפי (אפו בעולם למכור).
אנו נזהה את היחידות העסקיות לפי:
1. תכנון נפרד.
2. מתחרים נפרדים.
3. המנהלים בכל עסק אחראים לפעולות והרווחים.
ניתוח תיק עסקים קיים
של קבוצות יועצי בוסטון- ההתחלקות של המוצרים לפי הניתוח תעשה לפי כלב- מוצר גרוע בלי נתח שוק, כוכב- אם נתח שוק ומוצר מצוין, סימן שאלה- יש לו צמיחה גבוהה, אך נתח שוק נמוך ופרה חולבת- נתח שוק גבוהה, אל ללא צמיחה. אנו יכולים להבין את סוגי המוצרים כמו במסחר בינלאומי.