מערכות מידע הפכו למוצר : משלמים עבורו, מגנים עליו, משקיעים בו ויש מוכנות למסחר במידע אבל נושא המידע מורכב מידי ואינו מתיישב במודל כלכלי כלשהו.
נתונים(DATA) - עובדות אובייקטיביות.
מידע(INFORMATION) -נתונים מעובדים ומנותחים שיש להם משמעות.
ידע(KNOWLEDGE) -איכות אנושית הנשענת על נתונים בנוסף לניסיון ערכים ותבונה. הוא משלב מידע שהופנם, כללים, רעיונות, ופרוצדורות שמדריכים את הפרט כיצד לפעול.
ערך המידע; גורמים חיצוניים: הזמן בו הוא מסופק, מספר האנשים המחזיקים בו, תנאים בהם המידע זמין (קשר בין מידע למערכת המפיצה אותו).
מאפייני מידע: איכות - דיוק, שלמות, עדכניות. נגישות, הצגה.
מודל שרשרת הערך
מודל לניתוח ובחינת פעילות/השפעה טכנולוגית שמוסיפה ערך לח"ג כדי להופכו למוצר סופי או שרות ללקוח.
המודל מתייחס להמרה של משאבים לתפוקה. כל שלב מהווה חוליה בשרשרת הערך וכל חוליה מוסיפה ערך.
בשרשרת הערך ישנן פעולות עיקריות ופעולות תומכות. הלוגיסטיקה בארגון היא חלק משרשרת הערך
פעולות עיקריות בשרשרת הערך:
1. לוגיסטיקה נכנסת : הבאת חומרי גלם לארגון : אחסון , שינוע, בקרת מלאי , החזרות
2. לוגיסטיקה יוצאת : אסוף הזמנות , אריזה ומשלוח , תזמון , הובלות .
3. תפעול : המרה של תשומות לתפוקות : ייצור הרכבה , אריזה , הפעלת ציוד , תכנון ומדיניות מלאי .
4. שיווק ומכירות פרסום , קידום מכירות, הצעות מכירות.
5. שרות - התקנה, תיקונים , הדרכת משתמשים .
פעולות תומכות :
1. רכש - רכישת חומרי גלם, נכסים, מכונות. איתור ספקים, אספקה בכמות נכונה, איכות, קביעת עלות ותזמון.
2. פיתוח- מו"פ, שפור תכנון מוצר ותהליך ייצור- פתוח מידע.
3. משאבי אנוש- גיוס, הכשרה, קביעת שכר, תגמולים ופיטורין.
4. תשתיות - מבנה ארגוני , ניהול כללי, הנה"ח , ניהול.
שרשרת ערך ומערכות מידע: היכן כדאי להכניס את מערכת המידע כדי להגדיל את התפוקה.
נתונים(DATA) - עובדות אובייקטיביות.
מידע(INFORMATION) -נתונים מעובדים ומנותחים שיש להם משמעות.
ידע(KNOWLEDGE) -איכות אנושית הנשענת על נתונים בנוסף לניסיון ערכים ותבונה. הוא משלב מידע שהופנם, כללים, רעיונות, ופרוצדורות שמדריכים את הפרט כיצד לפעול.
ערך המידע; גורמים חיצוניים: הזמן בו הוא מסופק, מספר האנשים המחזיקים בו, תנאים בהם המידע זמין (קשר בין מידע למערכת המפיצה אותו).
מאפייני מידע: איכות - דיוק, שלמות, עדכניות. נגישות, הצגה.
מודל שרשרת הערך
מודל לניתוח ובחינת פעילות/השפעה טכנולוגית שמוסיפה ערך לח"ג כדי להופכו למוצר סופי או שרות ללקוח.
המודל מתייחס להמרה של משאבים לתפוקה. כל שלב מהווה חוליה בשרשרת הערך וכל חוליה מוסיפה ערך.
בשרשרת הערך ישנן פעולות עיקריות ופעולות תומכות. הלוגיסטיקה בארגון היא חלק משרשרת הערך
פעולות עיקריות בשרשרת הערך:
1. לוגיסטיקה נכנסת : הבאת חומרי גלם לארגון : אחסון , שינוע, בקרת מלאי , החזרות
2. לוגיסטיקה יוצאת : אסוף הזמנות , אריזה ומשלוח , תזמון , הובלות .
3. תפעול : המרה של תשומות לתפוקות : ייצור הרכבה , אריזה , הפעלת ציוד , תכנון ומדיניות מלאי .
4. שיווק ומכירות פרסום , קידום מכירות, הצעות מכירות.
5. שרות - התקנה, תיקונים , הדרכת משתמשים .
פעולות תומכות :
1. רכש - רכישת חומרי גלם, נכסים, מכונות. איתור ספקים, אספקה בכמות נכונה, איכות, קביעת עלות ותזמון.
2. פיתוח- מו"פ, שפור תכנון מוצר ותהליך ייצור- פתוח מידע.
3. משאבי אנוש- גיוס, הכשרה, קביעת שכר, תגמולים ופיטורין.
4. תשתיות - מבנה ארגוני , ניהול כללי, הנה"ח , ניהול.
שרשרת ערך ומערכות מידע: היכן כדאי להכניס את מערכת המידע כדי להגדיל את התפוקה.