LIFECYCLE- מיום בו עלתה יוזמה/צורך להקמת מערכת מידע ועד יציאתה משימוש.
סיבות לסיום מחזור חיי מערכת: שינוי בפעילות ,התפתחות טכנולוגית , שינוי במערכת קשורה, שינויים סביבתיים , שינוי בציפיות משתמשים
שלבי LIFECYCLE:
1. ייזום : לבדוק הצורך במערכת חדשה, עקב תלונות /שינוי .
2. חקר מצב קיים: ללמוד מצב קיים בארגון: מערכת , בעיות, צרכים. מבוצע בראיונות , ניתוח מסמכים , שאלונים , סיעור מוחות , תצפיות .
3. אפיון ראשוני : הגדרת צורכי הארגון , ומטרות המערכת . להגדיר תהליכים עסקיים , וצורך באוטומציה , גזירת מטרות מערכת , זיהוי אילוצים , יעדי ארגון
4. חקר ישימות : אלו פתרונות קיימים ומה עדיף? ניתוח דפ"אות דרישת RFI , RFP הערכה השוואה ובחירת חלופה
חלופות קיימות:
1. פתוח פנימי של תוכנה מותאמת ( מחלקת מערכות מידע)
2. הרחבה /שינוי במערכת שקיימת .
3. פתוח עצמי של תוכנה- ( משתמשים )
4. פיתוח חיצוני- של תוכנה מותאמת .
5. רכישת מוצר מדף ללא התאמה (VANILA)
6. רכישת מוצר מדף והתאמתו לארגון (CUSTOMIZATION)
קריטריונים לבחירת חלופה: עלות , סיכון , התאמה לארגון.
5. ניתוח : מבוצע במטרה לספק אפיון מפורט של המערכת החדשה.
פונקציות שתבצע המערכת(DFD), אופן ביצוע תהליכים עסקיים , קלטים , פלטים ,נתונים שייאגרו במערכת .
DFD- כלי לתיעוד זרימת נתונים במערכת אשר אינו מתעד לוגיקה או סד"פ.
6. עיצוב: עיצוב המערכת לפי הניתוח שבוצע .
עיצוב של ממשקים , קלטים/פלטים, בסיסי נתונים , תוצרים : תרשימי זרימה, מילון נתונים , מפרטי בדיקה, תוכנת הסבה/התקנה, נהלי פיתוח מחזור חיים
7.הקמה: המטרה לבנות תוכנה ונהלי עבודה עם המערכת - כתיבת תוכנית , בדיקה מלאכותית, בדיקת אמת ( קרוב למצב אמת)
8.יישום - הכנת המערכת לעבודה
הדרכה רעיונית : מטרות מערכת , אילוצים , השלכות על הארגון , השלכות על תהליכים .
הדרכה תפעולית : תוכן קלט/פלט, טעויות אפשריות , הפעלה, מסגרות הפצה הזנה ועדכון מידע.
הסבה : כ"א , נתונים/קבצים , תוכניות מחשב, נהלים ( מיידית/במקביל/בהדרגה)
מבחני קבלה: לוודא מענה לדרישה: תפעול שוטף , תיעוד, מיומנות עובדים , שלמות מערכת , נהלים ברורים .
9.תפעול ואחזקה: לעשות שימוש במערכת תוך כדי שימוש נעשות פעולות אחזקה, תיקון טעויות , שינויים נדרשים , שדרוגים , שיפורי ביצוע?בקרת מערכת תקופתית ,
10.סיום חיי מערכת .
איכות תוכנה: 50% ניתוח . 30% עיצוב . 20% תכנות .
אבטחת איכות תוכנה:
1. בקרת איכות ניתוח דרישות .
2. בקרת איכות עיצוב.
3. אבני דרך ברורות .
4. אשור תוצר אחרי כל אבן דרך .
5. תכנון בדיקות .
6. בדיקת תוצר מוקדם ככל האפשר.
7. ניתוח וניהול סיכונים .
8. נהלי שינויים ובקרת תצורה.
סיבות לסיום מחזור חיי מערכת: שינוי בפעילות ,התפתחות טכנולוגית , שינוי במערכת קשורה, שינויים סביבתיים , שינוי בציפיות משתמשים
שלבי LIFECYCLE:
1. ייזום : לבדוק הצורך במערכת חדשה, עקב תלונות /שינוי .
2. חקר מצב קיים: ללמוד מצב קיים בארגון: מערכת , בעיות, צרכים. מבוצע בראיונות , ניתוח מסמכים , שאלונים , סיעור מוחות , תצפיות .
3. אפיון ראשוני : הגדרת צורכי הארגון , ומטרות המערכת . להגדיר תהליכים עסקיים , וצורך באוטומציה , גזירת מטרות מערכת , זיהוי אילוצים , יעדי ארגון
4. חקר ישימות : אלו פתרונות קיימים ומה עדיף? ניתוח דפ"אות דרישת RFI , RFP הערכה השוואה ובחירת חלופה
חלופות קיימות:
1. פתוח פנימי של תוכנה מותאמת ( מחלקת מערכות מידע)
2. הרחבה /שינוי במערכת שקיימת .
3. פתוח עצמי של תוכנה- ( משתמשים )
4. פיתוח חיצוני- של תוכנה מותאמת .
5. רכישת מוצר מדף ללא התאמה (VANILA)
6. רכישת מוצר מדף והתאמתו לארגון (CUSTOMIZATION)
קריטריונים לבחירת חלופה: עלות , סיכון , התאמה לארגון.
5. ניתוח : מבוצע במטרה לספק אפיון מפורט של המערכת החדשה.
פונקציות שתבצע המערכת(DFD), אופן ביצוע תהליכים עסקיים , קלטים , פלטים ,נתונים שייאגרו במערכת .
DFD- כלי לתיעוד זרימת נתונים במערכת אשר אינו מתעד לוגיקה או סד"פ.
6. עיצוב: עיצוב המערכת לפי הניתוח שבוצע .
עיצוב של ממשקים , קלטים/פלטים, בסיסי נתונים , תוצרים : תרשימי זרימה, מילון נתונים , מפרטי בדיקה, תוכנת הסבה/התקנה, נהלי פיתוח מחזור חיים
7.הקמה: המטרה לבנות תוכנה ונהלי עבודה עם המערכת - כתיבת תוכנית , בדיקה מלאכותית, בדיקת אמת ( קרוב למצב אמת)
8.יישום - הכנת המערכת לעבודה
הדרכה רעיונית : מטרות מערכת , אילוצים , השלכות על הארגון , השלכות על תהליכים .
הדרכה תפעולית : תוכן קלט/פלט, טעויות אפשריות , הפעלה, מסגרות הפצה הזנה ועדכון מידע.
הסבה : כ"א , נתונים/קבצים , תוכניות מחשב, נהלים ( מיידית/במקביל/בהדרגה)
מבחני קבלה: לוודא מענה לדרישה: תפעול שוטף , תיעוד, מיומנות עובדים , שלמות מערכת , נהלים ברורים .
9.תפעול ואחזקה: לעשות שימוש במערכת תוך כדי שימוש נעשות פעולות אחזקה, תיקון טעויות , שינויים נדרשים , שדרוגים , שיפורי ביצוע?בקרת מערכת תקופתית ,
10.סיום חיי מערכת .
איכות תוכנה: 50% ניתוח . 30% עיצוב . 20% תכנות .
אבטחת איכות תוכנה:
1. בקרת איכות ניתוח דרישות .
2. בקרת איכות עיצוב.
3. אבני דרך ברורות .
4. אשור תוצר אחרי כל אבן דרך .
5. תכנון בדיקות .
6. בדיקת תוצר מוקדם ככל האפשר.
7. ניתוח וניהול סיכונים .
8. נהלי שינויים ובקרת תצורה.