הצורך בעבודה וקריירה מלווה את כולנו לאורך שלבי הבגרות . ההגדרה הבסיסית של להיות אדם בוגר על פי פרויד הינה להיות אדם עובד ואוהב.
במילים אחרות כשאנחנו מתמודדים בהצלחה עם היכולת שלנו לפרנס את עצמנו , לממש את עצמנו, להיות מעורבים עם אנשים אחרים ולקדם את עצמנו לאורך שלבי החיים דרך עשייה יצירה והישגים , רק אז הגדרת הבגרות שלנו שלמה.
משימה זו אינה פשוטה ורובנו מאותגרים במימושה בצמתים שונים לאורך חיי הקריירה.
אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז , ולקויות למידה מוצאים עצמם מאותגרים באופן מיוחד ולעיתים קרובות יותר בבואם לממש פוטנציאל הקריירה שלהם . הייחודיות שלהם בדרכי התפיסה ,הלמידה והתגובה יכולה לתת להם יתרון בשוק התחרותי, אך פעמים רבות מהווה קושי, בעיקר בתחילת הדרך.
מטרת מאמר זה הינה לגבש תוכנית מובנית, רב שלבית שתהווה סולם שעל שלביו אפשר לטפס בדרך למימוש העצמי של אוכלוסיה ייחודית זאת.
חשוב להזכיר שהסדר השלבים במודל לא חייב להיות כסדר ההצגה ובמציאות השלבים משתלבים זה בזה . אך עדיין תחושת השליטה, גיבוש המטרות ובדיקת התוצאות לשם למידה וארגון מחדש , מהווים תנאי הכרחי לניצול יעל של הפוטנציאל התעסוקתי.
הנחת הבסיס של המודל הינה שיש צורך בהיכרות הן עם העולם הפנימי והן עם העולם החיצוני כדי לפתח קריירה. אינטגרציה מוצלחת של חסרונות ויתרונות, אפשריות וחסמים, מודעות ריאלית ואופטימיות מבוססת, יכולה להוות תמריץ נכון לניהול קריירה שלב אחר שלב. חלק מהשלבים אנשים יכולים לעשות בעצמם , חלק מהשלבים קשה לעשות לבד, ויש מקום להיעזר באחרים משמעותיים, בכתיבה ובאנשי מקצוע כדי לממשם.
אפשר להתחיל מכל שלב שנראה קל יותר להשגה. (בתנאי שזה לא תוכנית מעקב כמובן).
חשוב בהתחלה ליצור לעצמנו מטלות ריאליות וליצור חוויה של הצלחה, כי כולנו יודעים שאין כמו חווית הצלחה כדי ליצור תמריץ להמשך הדרך.
השלבים הם:
שלב ראשון: עיבוד מחדש של ניסיון החיים
החשיבה העומדת מאחורי שלב זה טוענת ש כדי להמשיך הלאה כל אחד מהנקודה בה הוא נמצא , אם זה בתחילת דרכו המקצועית ,אם באמצע או אם לקראת סופה, הצורך בעצירה ובהתבוננות הינו קריטי. כדי להמשיך הלאה בתבונה , עלינו ללמוד מניסיון חיינו. אין טעם לכל המצבור החשוב הזה שנקרא ניסיון וחוכמת חיים, אם איננו משתמשים בו. זהו משאב חיוני שעומד לרשותנו כמו כל כישור והזדמנות אחרת היכולת להתבונן ולהבין בפרספקטיבה מחודשת את החוויות ,ההישגים, הכאבים, והכישלונות , הינה חשובה. חשוב שחוויה זו תהיה מזווית התבוננות אמפטית מקבלת ומלאת הבנה.
נקודת מבט שמתייחסת אחרת לכך שלא באתי לבי"ס כי קראו לי " הליקופטר" בהפסקות , או לכך ששיקרתי למורים לגבי שיעורי הבית ואף פעם לא הצבעתי בכיתה כשביקשו לקרוא את הפרק בתנ"ך כי לא ידעתי איך להתחיל. ההבנה של הגורמים האובייקטיבים שגרמו לקשיים ולפגיעות חשובה. ההכרה שלא יכולתי לעשות אחרת בצמתים המשמעותיים נותנת כח. ההחלטה מה לעשות אחרת היום על סמך התבוננות מעמיקה יכולה להיות מבוססת יותר. . בנוסף חשוב לציין, עומדים לרשותנו ניסיון החיים של הסובבים אותנו , כאלה שהלכו בשביל קצת לפנינו ורואים מה יש מאחורי העיקול אליו לא הגענו. כאלה, בני דורנו שהולכים לצידינו ונהנים מזווית שונה וחוויות קצת אחרות , וגם בבוא הזמן אלה שהולכים אחרינו בזמן מגלים זוויות ושבילים חדשים שיכולים לרענן ולהעשיר את הזווית שלנו.
ביבליוגרפיה:
דהן, א', צדוק, א' (2009) (בעריכה). מלקות לחרות.
וינקלר (1998 ) ליקוי למידה וייעוץ תעסוקתי, גדיש 5 , חוברת 23
צדוק-לויתן,א', ברונז, ר' (2004) מבוגרים בעלי לקות למידה מאפייני הצלחה בעולם התעסוקה אדם ועבודה כרך 13 מס 1-2.
צדוק א', ויצחקי, א' (2003).לקראת מודל ייעוץ קריירה בקרב בוגרים בעלי לקות למידה. אדם ועבודה .כרך 12. מס' 1-2.
עינת,ע' (בהכנה לדפוס). נחיתה קשה, השתלבות בוגרים עם ליקויי למידה בעולם העבודה. הוצ' הקיבוץ המאוחד/קו אדום.
יצחקי, א', צדוק, א' (2003) לקראת מודל לייעוץ בקרב בוגרים בעלי לקות למידה. "אדם ועבודה", כרך 12 1-2.
וינקלר, י' (2003 ). ליקויי למידה וייעוץ תעסוקתי . הוגש כמסמך לכנס גל מס 1.
מלצר, י', צדוק, א', דהן, ד' (בהכנה) (2009). הנגשת עולם העבודה - הכנה וליווי של סטודנטים בוגרים עם ליקויי למידה.
אורלי- לויתן, א', בליך, נ' (2008 ) (בעריכה). מעבר לקבלת ההחלטה יעוץ פסיכולוגי תעסוקתי ארוך טווה כתהליך תומך בישום שינוי תעסוקתי אדם ועבודה.
Ness, J & Price L.A. (1990). Meeting the psychosocial needs of adolscents and adult with LD. Intervention in School and Clinic, 26 (1), 16-21.
Reid,G.&Kirk,J (200 1) Dyslexia in Adults ;Education and Employment. Jhon
Kathleen.gnadeau.2005
Vogel, S,A,& Vogel,G,& Sharony,V,& Dhan,O, (2003) Learning Disabilities in Higher Education and Beyond. York press . Baltimore Maryland
Jacobs- Connell, J.D. (1989). Counseling clients with specific learning disabilities to overcome employer resistance. Journal of Applied Rehabilitation Counseling , 20 (1), 3-7.
Schmitt, P.& Hall,R.(1986). About the unique vocational adjustment needs of students with learning disability. The Directive Teacher, Summer,7-8.
במילים אחרות כשאנחנו מתמודדים בהצלחה עם היכולת שלנו לפרנס את עצמנו , לממש את עצמנו, להיות מעורבים עם אנשים אחרים ולקדם את עצמנו לאורך שלבי החיים דרך עשייה יצירה והישגים , רק אז הגדרת הבגרות שלנו שלמה.
משימה זו אינה פשוטה ורובנו מאותגרים במימושה בצמתים שונים לאורך חיי הקריירה.
אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז , ולקויות למידה מוצאים עצמם מאותגרים באופן מיוחד ולעיתים קרובות יותר בבואם לממש פוטנציאל הקריירה שלהם . הייחודיות שלהם בדרכי התפיסה ,הלמידה והתגובה יכולה לתת להם יתרון בשוק התחרותי, אך פעמים רבות מהווה קושי, בעיקר בתחילת הדרך.
מטרת מאמר זה הינה לגבש תוכנית מובנית, רב שלבית שתהווה סולם שעל שלביו אפשר לטפס בדרך למימוש העצמי של אוכלוסיה ייחודית זאת.
חשוב להזכיר שהסדר השלבים במודל לא חייב להיות כסדר ההצגה ובמציאות השלבים משתלבים זה בזה . אך עדיין תחושת השליטה, גיבוש המטרות ובדיקת התוצאות לשם למידה וארגון מחדש , מהווים תנאי הכרחי לניצול יעל של הפוטנציאל התעסוקתי.
הנחת הבסיס של המודל הינה שיש צורך בהיכרות הן עם העולם הפנימי והן עם העולם החיצוני כדי לפתח קריירה. אינטגרציה מוצלחת של חסרונות ויתרונות, אפשריות וחסמים, מודעות ריאלית ואופטימיות מבוססת, יכולה להוות תמריץ נכון לניהול קריירה שלב אחר שלב. חלק מהשלבים אנשים יכולים לעשות בעצמם , חלק מהשלבים קשה לעשות לבד, ויש מקום להיעזר באחרים משמעותיים, בכתיבה ובאנשי מקצוע כדי לממשם.
אפשר להתחיל מכל שלב שנראה קל יותר להשגה. (בתנאי שזה לא תוכנית מעקב כמובן).
חשוב בהתחלה ליצור לעצמנו מטלות ריאליות וליצור חוויה של הצלחה, כי כולנו יודעים שאין כמו חווית הצלחה כדי ליצור תמריץ להמשך הדרך.
השלבים הם:
שלב ראשון: עיבוד מחדש של ניסיון החיים
החשיבה העומדת מאחורי שלב זה טוענת ש כדי להמשיך הלאה כל אחד מהנקודה בה הוא נמצא , אם זה בתחילת דרכו המקצועית ,אם באמצע או אם לקראת סופה, הצורך בעצירה ובהתבוננות הינו קריטי. כדי להמשיך הלאה בתבונה , עלינו ללמוד מניסיון חיינו. אין טעם לכל המצבור החשוב הזה שנקרא ניסיון וחוכמת חיים, אם איננו משתמשים בו. זהו משאב חיוני שעומד לרשותנו כמו כל כישור והזדמנות אחרת היכולת להתבונן ולהבין בפרספקטיבה מחודשת את החוויות ,ההישגים, הכאבים, והכישלונות , הינה חשובה. חשוב שחוויה זו תהיה מזווית התבוננות אמפטית מקבלת ומלאת הבנה.
נקודת מבט שמתייחסת אחרת לכך שלא באתי לבי"ס כי קראו לי " הליקופטר" בהפסקות , או לכך ששיקרתי למורים לגבי שיעורי הבית ואף פעם לא הצבעתי בכיתה כשביקשו לקרוא את הפרק בתנ"ך כי לא ידעתי איך להתחיל. ההבנה של הגורמים האובייקטיבים שגרמו לקשיים ולפגיעות חשובה. ההכרה שלא יכולתי לעשות אחרת בצמתים המשמעותיים נותנת כח. ההחלטה מה לעשות אחרת היום על סמך התבוננות מעמיקה יכולה להיות מבוססת יותר. . בנוסף חשוב לציין, עומדים לרשותנו ניסיון החיים של הסובבים אותנו , כאלה שהלכו בשביל קצת לפנינו ורואים מה יש מאחורי העיקול אליו לא הגענו. כאלה, בני דורנו שהולכים לצידינו ונהנים מזווית שונה וחוויות קצת אחרות , וגם בבוא הזמן אלה שהולכים אחרינו בזמן מגלים זוויות ושבילים חדשים שיכולים לרענן ולהעשיר את הזווית שלנו.
ביבליוגרפיה:
דהן, א', צדוק, א' (2009) (בעריכה). מלקות לחרות.
וינקלר (1998 ) ליקוי למידה וייעוץ תעסוקתי, גדיש 5 , חוברת 23
צדוק-לויתן,א', ברונז, ר' (2004) מבוגרים בעלי לקות למידה מאפייני הצלחה בעולם התעסוקה אדם ועבודה כרך 13 מס 1-2.
צדוק א', ויצחקי, א' (2003).לקראת מודל ייעוץ קריירה בקרב בוגרים בעלי לקות למידה. אדם ועבודה .כרך 12. מס' 1-2.
עינת,ע' (בהכנה לדפוס). נחיתה קשה, השתלבות בוגרים עם ליקויי למידה בעולם העבודה. הוצ' הקיבוץ המאוחד/קו אדום.
יצחקי, א', צדוק, א' (2003) לקראת מודל לייעוץ בקרב בוגרים בעלי לקות למידה. "אדם ועבודה", כרך 12 1-2.
וינקלר, י' (2003 ). ליקויי למידה וייעוץ תעסוקתי . הוגש כמסמך לכנס גל מס 1.
מלצר, י', צדוק, א', דהן, ד' (בהכנה) (2009). הנגשת עולם העבודה - הכנה וליווי של סטודנטים בוגרים עם ליקויי למידה.
אורלי- לויתן, א', בליך, נ' (2008 ) (בעריכה). מעבר לקבלת ההחלטה יעוץ פסיכולוגי תעסוקתי ארוך טווה כתהליך תומך בישום שינוי תעסוקתי אדם ועבודה.
Ness, J & Price L.A. (1990). Meeting the psychosocial needs of adolscents and adult with LD. Intervention in School and Clinic, 26 (1), 16-21.
Reid,G.&Kirk,J (200 1) Dyslexia in Adults ;Education and Employment. Jhon
Kathleen.gnadeau.2005
Vogel, S,A,& Vogel,G,& Sharony,V,& Dhan,O, (2003) Learning Disabilities in Higher Education and Beyond. York press . Baltimore Maryland
Jacobs- Connell, J.D. (1989). Counseling clients with specific learning disabilities to overcome employer resistance. Journal of Applied Rehabilitation Counseling , 20 (1), 3-7.
Schmitt, P.& Hall,R.(1986). About the unique vocational adjustment needs of students with learning disability. The Directive Teacher, Summer,7-8.
אורלי צדוק
ייעוץ ותכנון קריירה
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית
מדריכה מוסמכת
7438808-09
7706330-054
zadok.orly@gmail.com
http://www.orlyzadok.com
ייעוץ ותכנון קריירה
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית
מדריכה מוסמכת
7438808-09
7706330-054
zadok.orly@gmail.com
http://www.orlyzadok.com