מאת: אלי וינוקור
תארו לכם שהייתם נכנסים לחדר קסום שממנו מתנהלת כל המציאות, כאילו שמישהו הסיר וילון עבה וגילה לנו את התמונה השלמה. מה הייתם רואים אז? ברגע אחד היו נפרשים בפניכם חייהם של כל האנשים בעולם בכל הגלגולים שעברו, הייתם מבינים את הסיבות לכל מה שקרה עד היום ולכל מה שעוד יקרה בעתיד.
מה היה קורה אם הייתם יודעים מה יביא את האנושות אל האושר? במילים אחרות: מה היה קורה אם היו נותנים לכם הזדמנות להיות מקובלים ליום אחד?
המקובל הוא אדם שיכול להיכנס לאותו חדר קסום, "חדר הפיקוד של המציאות". אבל מה הוא רואה בו?
המקובל רואה תהליך שלם שמחולק לסדרה של תמונות, נקודות ציון עיקריות בהתפתחותה של האנושות. מתגלה לו כיצד דרך נקודות אלה האנושות לומדת איך להגיע אל השלמות. בקיצור, מקובל הוא אדם שיודע מה אנו צריכים לעשות כדי להגיע לעתיד טוב יותר.
אז בואו ניכנס לאותו חדר קסום ונצא יחד עם המקובלים למסע מופלא בזמן, מסע שמתחיל בבבל העתיקה ומגיע לסיומו בזמננו.
תמונה ראשונה: בבל נחרבת, המקובל הראשון קם"אברהם התחיל לשוטט בדעתו ולחשוב ביום ובלילה: איך אפשר שיהיה הגלגל (הכוכב) הזה נוהג (מסתובב) תמיד, ולא יהיה לו מנהיג; ומי יסבב אותו, לפי שאי אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו לא מלמד ולא מודיע דבר... ובן ארבעים שנה, הכיר אברהם את בוראו" (הרמב"ם, הלכות עבודה זרה, פרק א).
בבל העתיקה, האלף השלישי לפני הספירה. כל תושבי המקום חיים בהרמוניה כמשפחה גדולה ומלוכדת ומדברים בשפה אחת: שפה של אחדות ואהבה. פתאום, ללא שום הודעה מוקדמת, מתרחש תהליך מדהים שמשנה לחלוטין את פני האנושות. הוראה שיורדת מאותו "חדר פיקוד עליון" מביאה להתפרצות פתאומית של אגו בין האנשים. לפתע כל אחד מתחיל "לדבר בשפה משלו", כלומר להיות מרוכז בצרכיו האישיים, וחושב רק איך לספק את רצונותיו. מתחילים להיווצר חיכוכים ועימותים בין האנשים, והקשרים שהתקיימו עד כה מפנים את מקומם לפילוג הולך וגדל. המשפחה הבבלית מתחילה להתפרק. למה הורסים פתאום את החיים המושלמים של תושבי בבל? מה הכוח העליון רוצה מהם? אדם אחד בלבד יודע את התשובה.
בתוך הפירוד שמתגלה, מעורר הכוח העליון אדם אחד, בבלי כמו כל הבבלים האחרים, וגורם לו לחפש אחר הסיבות לכל מה שמתרחש סביבו. אותו אדם מתחיל לחקור את המציאות ולהכיר את הכוח שמנהל אותה. אברהם, המקובל הראשון שפותח את מסענו, פשוט לא יכול לעמוד מן הצד ולהשלים עם כך שבני האדם מתרחקים זה מזה. אבל מה יכול לעשות אדם אחד מול האגו ההרסני?
אברהם מפתח שיטה לאיחוד ולאהבה על פני השנאה והפירוד ומתחיל להפיץ אותה ברבים. במקביל, הוא מייסד את קבוצת המקובלים הראשונה בתולדות האנושות ומלמד אותה את השיטה להתמלאות באושר ובשפע אינסופיים. ברבות הימים, מתרחבת הקבוצה שאברהם הקים והופכת לעם שמוכר לכולנו - עם ישראל.
תשובה מחדר הפיקודאברהם מגיע לאחד הרגעים הגורליים ביותר בחייו. הכוח העליון מראה לו את שיא ההתפתחות שאליו תגיע האנושות. אולם אברהם לא נרגע, הוא רוצה להבין איך הוא וממשיכי דרכו יוכלו להגיע לטוב ולאושר. ממרומי "חדר הפיקוד של המציאות" מגיעה אליו התשובה: "האגו המתגבר מפעם לפעם יקרב את האנושות אל פסגת השלמות". אברהם מקבל את התשובה בשמחה.
למה התשובה הזו מספקת אותו? איך יתכן שדווקא המצבים הגרועים ביותר יביאו אותנו אל השלמות?
בשביל להבין את זה צריך להמשיך לנקודת ההתפתחות הבאה - למצרים.
תמונה שנייה: האגו הוא המלך החדשכמה דורות מאוחר יותר. עם שלם נמצא בשבי המצרי - בני ישראל הופכים לעבדים חסרי ערך. העם משווע למנהיג שיתמודד מול פרעה וישנה את המצב. ואז, בשעה החשוכה ביותר, כשנראה כאילו הכל כבר אבוד, מופיע משה, המקובל הגדול הבא על במת ההיסטוריה. האדם היחיד שיכול לעשות זאת.
איך נקלענו למצב הזה, איך כל זה קרה?
התשובה מסתתרת מאחורי הקלעים של המציאות. לבורא יש תוכנית: בני ישראל ילמדו לשמור על האהבה ביניהם בארץ שבה שולט האגו הגדול. ואכן, בשנים הראשונות מצבם רק משתפר - הם שומרים על החיבור ביניהם וזוכים לתקופה של שגשוג. העתיד נראה מבטיח מאי פעם, אבל לכוח העליון יש תוכניות אחרות...
בני ישראל מתחילים להתערבב בין המצרים, ומפתחים רצון חזק להצליח על חשבון הזולת. איש אינו שם לב כיצד האגו מתעורר מחדש.
"מלך חדש" קם במצרים - האגואיזם - ובני ישראל מתחילים להיות משועבדים אליו. אבל להם נדמה שמצבם מעולם לא היה טוב יותר.
בבת אחת קשרי האהבה וההרמוניה נהרסים ומתחלפים בפילוג שהולך וגובר. ואם זה לא מספיק, פרעה מתחיל למרר את חייהם של בני ישראל. העתיד שנראה כה מאיר הופך ברגע אחד למציאות חשוכה. אפילו השעבוד הקשה אינו מצליח לאחד בין בני ישראל.
למה פתאום מתחיל פרעה למרר את חייהם של בני ישראל? למה פתאום איכפת לו מהם?
למען האמת, אין כאן שום דבר אישי. הוראה שיורדת מ"חדר הפיקוד העליון" גורמת לו למרר את חייהם של בני ישראל. הבורא, הבמאי הנסתר של סצינת המתח הזאת, מושך בחוטים ומכביד את ליבו של פרעה.
לאהוב מחדש"זהו גדולתו של משה במה שיצא אל אחיו: שהיה כל אחד מבני ישראל בעיניו כאחיו ממש..." (רבי שלמה הכהן מראדומסק, ספר תפארת שלמה לשמות ב, יא).
משה יוצא אל אחיו. בפניו עומדת משימה בלתי אפשרית. אם בבבל אברהם היה היחיד שהצליח להתגבר על האגו, הרי שבמצרים עם שלם צריך לעשות זאת.
משה מגלה שחוסר האחדות בין בני ישראל הוא הגורם לתוצאות הקשות. רק אהבת הזולת יכולה להציל אותם משבי האגואיזם. אבל איך אפשר לאהוב מחדש? הרי האגו קשה ואכזרי יותר.
כדי לשחרר את אחיו מהעבדות לאגו, יהיה על משה להתאים את שיטת אברהם לדור החדש. אך לפני כן, הוא יצטרך לשכנע את בני ישראל שהאגו שולט בהם.
לוקח לו זמן, אבל לבסוף אהבתו של משה חודרת לליבם של בני ישראל והם מתחילים לשמוע. היציאה ממצרים מתחילה. בעזרת הכוח העליון שעומד לצידו, משה מאחד את העם וסוחף אותו אחריו. בני ישראל יוצאים ממצרים כעם שלם ומאוחד. משם, הדרך להר סיני כבר סלולה. הפרק השני בתהליך ההתפתחות מגיע לסיומו.
עוד פירוד בדרך לגאולה האחרונהפסח בבית המקדש, קולות של שמחה נשמעים מכל עבר. העם עולה לירושלים לחגוג את זכר האחדות והאהבה שהוציאו אותם ממצרים. החיבור מגיע לגבהים חדשים - עם שלם נמצא בהשגה רוחנית.
אבל התוכנית של הכוח העליון עוד לא הסתיימה. שוב פורץ האגו ומכה בעם. בני ישראל יוצאים לגלות, והפעם בממלכת פרס.
ואז כמו בפעמים הקודמות, קם מקובל. מרדכי היהודי מנהיג את העם בחזרה לאהבה ולגאולה, היהודים חוזרים לארץ ובונים את בית המקדש השני. אבל גם זה לא מחזיק מעמד זמן רב מדי. שנאת החינם פורצת בעם היהודי במימדים גדולים מאי פעם. שוב יוצא העם לגלות, והפעם לגלות שתימשך יותר מאלפיים שנה.
בשביל מה צריך את כל זה? איך הפירוד והאגו יקרבו את בני ישראל לפסגת השלמות?
אברהם כבר קיבל את התשובה לכך: "האגו יגדל בעם במשך ארבע גלויות ויביא בכל פעם לפירוד קשה יותר, אבל כשתתגברו עליו אתם תגיעו לגאולה הרביעית, הגאולה השלמה. אתם תלמדו לאהוב באמת ותגיעו לאושר ולשלמות".
יציאת מצרים קרובה"השאלות הרוחניות, שהיו נפתרות רק לגדולים, מחויבות להיפתר עכשיו לכלל העם" (הראי"ה קוק, אדר היקר, קמד).
תוכניתו של הבורא להכניס אותנו אל מסתרי חדר הפיקוד העליון ולחשוף בפנינו את סודות הבריאה מתבהרת מתמונה לתמונה.
הנוסחה לחיבור בינינו ברורה: בכל פעם שפורץ האגו, מתייצב בראש העם מקובל שמפתח את שיטתו של אברהם ומתאים אותה לדורו, לדרגה גבוהה יותר של חיבור.
אז מה כל כך מיוחד בדור שלנו?
בזמננו אנו נמצאים בסוף הגלות האחרונה, האגו הגיע לשלב האחרון וסיים את התפתחותו. המקובלים מבטיחים שאנו חיים בתקופה מאוד מיוחדת - צעד אחד לפני שמתעלים לחיים הטובים ביותר.
למרות שהיום הפירוד עדיין קיים בינינו, ולא פשוט להתחבר - "יציאת מצרים" קרובה.
גדולי המקובלים השאירו בידינו את השיטה לאיחוד. אם נממש אותה, מחכים לנו חיים טובים, נצחיים, עשירים וללא הגבלות, חיים באהבה ובחיבור.
אז דמיינו לכם שנוכל להיות כמו כל המקובלים, אך לא רק ליום אחד, אלא לתמיד.
להמשך קריאה
צרות מבית-צרות מן החוץ