החתימה
חתימה לעיתים קרובות היא ה"סמל המסחרי" של הכותב.
היום, לגבי אנשים רבים חתימה היא מעשה יומיומי. הנורמה היום היא שלא "לדקדק" בקטנות. אין נותנים לחתימה תשומת לב מרובה, אלא היא משמשת כאישור לנוכחותו של החותם.
החתימות היום ספונטאניות, מהירות, מהוות הזדמנות "להיפטר" מהצורך להיצמד לצורת האותיות, ומשקפות, מבלי דעת, את התנועה המוטורית והביו פיזיקלית האמיתית של החותם. לעיתים - מסגירות סימני תנועה שאינם מופיעים בכתב עצמו.
גם אם החתימה היא חיקוי של חתימה אחרת, היא מתפתחת עם השנים ומקבלת את צביונה ומתאימה למי ש"אימץ" אותה, היא משתנה קצת, מגיעה לעקביות ויציבות ונרשמת באופן ספונטאני. בכך - נותנת תמונה של תנועתו הספונטאנית של החותם, זו המייחדת אותו.
תוך כדי מהלך החיים, החתימה משתנה, במיוחד כאשר יש שינויים במצב הבריאותי של החותם או כאשר משתנה הסביבה. שינויים כאלה מביאים בדרך כלל לשינוי הדרגתי, או פתאומי של החתימה, או לחילופין, נוספת חתימה חדשה, מועדפת, שמשום מה מתאימה יותר...
ובכל זאת - מה זה אומר? איך מסיקים מכך לגבי אישיותו של הכותב?
את החתימה מנתחים קודם כל בהשוואה לכתב. משווים את גודלה, את מהירות הכתיבה, צורות הקישור. מנתחים למעשה את השוני. את "כמות" השוני ואת מהותו. ככלל אנו מצפים שיהיו אלמנטים דומים בין הכתב לחתימה. שוני רב מרמז שהאיש כלפי חוץ - הרי החתימה היא "הסמל המסחרי" שלו - מציג "תמונה" שונה מהמהות הפנימית שלו. במצבים קיצוניים אנו רואים זאת כסימן לאי יושר.
יש לציין שסימן אחד בלבד לאי יושר אינו משמעותי. רק במידה ויש מספר סימנים, ארבעה או חמישה לפחות, יש מקום לחשוד בכנותו ואמינותו של האיש.
לאחר מכן מנתחים את החתימה על מרכיביה - תנועה זרימה ולחץ, גודל, צורה, קישוטיות, קריאות, ועוד ועוד כל מרכיבי הכתב.
האלמנט השלישי לניתוח הם הסימבולים. יש חתימות בהם מדעת או שלא מדעת מופיעים סימבולים המביאים לידי ביטוי תכנים שמעסיקים את החותם. יש חתימות הנראות כציור ויש הנראות כסמלים מוכרים.
יש להיזהר בניתוח ולא להיגרר למסקנות מרחיקות לכת. רק גרפולוג מיומן מסוגל להתיחס נכון לפרופורציות של כל סימן יחסית לסימנים האחרים.
יש סקרנות רבה באשר לניתוח כתב יד וחתימות, ובצדק. הרי אנו רוצים להבין את הנסתר מעינינו, הגלוי לעין אינו הכל.
ולשאלה האם החתימה משקפת את אישיותו של הכותב - ניתן בהחלט להתיחס אליה כמביאה לידי ביטוי את אישיותו של הכותב, מצב רוחו, מצב בריאותו, ומצבו המנטאלי. בהחלט כן.
חתימה לעיתים קרובות היא ה"סמל המסחרי" של הכותב.
היום, לגבי אנשים רבים חתימה היא מעשה יומיומי. הנורמה היום היא שלא "לדקדק" בקטנות. אין נותנים לחתימה תשומת לב מרובה, אלא היא משמשת כאישור לנוכחותו של החותם.
החתימות היום ספונטאניות, מהירות, מהוות הזדמנות "להיפטר" מהצורך להיצמד לצורת האותיות, ומשקפות, מבלי דעת, את התנועה המוטורית והביו פיזיקלית האמיתית של החותם. לעיתים - מסגירות סימני תנועה שאינם מופיעים בכתב עצמו.
גם אם החתימה היא חיקוי של חתימה אחרת, היא מתפתחת עם השנים ומקבלת את צביונה ומתאימה למי ש"אימץ" אותה, היא משתנה קצת, מגיעה לעקביות ויציבות ונרשמת באופן ספונטאני. בכך - נותנת תמונה של תנועתו הספונטאנית של החותם, זו המייחדת אותו.
תוך כדי מהלך החיים, החתימה משתנה, במיוחד כאשר יש שינויים במצב הבריאותי של החותם או כאשר משתנה הסביבה. שינויים כאלה מביאים בדרך כלל לשינוי הדרגתי, או פתאומי של החתימה, או לחילופין, נוספת חתימה חדשה, מועדפת, שמשום מה מתאימה יותר...
ובכל זאת - מה זה אומר? איך מסיקים מכך לגבי אישיותו של הכותב?
את החתימה מנתחים קודם כל בהשוואה לכתב. משווים את גודלה, את מהירות הכתיבה, צורות הקישור. מנתחים למעשה את השוני. את "כמות" השוני ואת מהותו. ככלל אנו מצפים שיהיו אלמנטים דומים בין הכתב לחתימה. שוני רב מרמז שהאיש כלפי חוץ - הרי החתימה היא "הסמל המסחרי" שלו - מציג "תמונה" שונה מהמהות הפנימית שלו. במצבים קיצוניים אנו רואים זאת כסימן לאי יושר.
יש לציין שסימן אחד בלבד לאי יושר אינו משמעותי. רק במידה ויש מספר סימנים, ארבעה או חמישה לפחות, יש מקום לחשוד בכנותו ואמינותו של האיש.
לאחר מכן מנתחים את החתימה על מרכיביה - תנועה זרימה ולחץ, גודל, צורה, קישוטיות, קריאות, ועוד ועוד כל מרכיבי הכתב.
האלמנט השלישי לניתוח הם הסימבולים. יש חתימות בהם מדעת או שלא מדעת מופיעים סימבולים המביאים לידי ביטוי תכנים שמעסיקים את החותם. יש חתימות הנראות כציור ויש הנראות כסמלים מוכרים.
יש להיזהר בניתוח ולא להיגרר למסקנות מרחיקות לכת. רק גרפולוג מיומן מסוגל להתיחס נכון לפרופורציות של כל סימן יחסית לסימנים האחרים.
יש סקרנות רבה באשר לניתוח כתב יד וחתימות, ובצדק. הרי אנו רוצים להבין את הנסתר מעינינו, הגלוי לעין אינו הכל.
ולשאלה האם החתימה משקפת את אישיותו של הכותב - ניתן בהחלט להתיחס אליה כמביאה לידי ביטוי את אישיותו של הכותב, מצב רוחו, מצב בריאותו, ומצבו המנטאלי. בהחלט כן.
הכותבת מירי אגסי הינה גרפולוגית מוסמכת. בעלת תואר B.A. בפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל אביב. בעלת נסיון רב במיון והשמת כח אדם כמו גם בייעוץ אישי ותעסוקתי. הכותבת היא גם גרפולוגית משפטית. עדה ממונה מטעם בית המשפט. http://agassi.co.il