גוף האדם הוא כנראה המכונה המשוכללת ביותר בנמצא. אחת היכולות המדהימות ביותר של האדם היא יכולת ההסתגלות - הסתגלות לסביבה, לחברה, למצבים פנימיים וחיצוניים. היכולת להסתגל במהירות למצבים מגוונים עומדת בבסיס היכולת של האנושות לשרוד ולהגיע להישגים אליהם הגענו. לא פעם אנו מנסים לדמות ארגונים לאורגניזמים חיים, בדרך כלל על מנת לנתח את פעילותם בצורה "טבעית" יותר. מה אם ניקח את ההשוואה הזו צעד נוסף קדימה וננסה לחשוב כיצד יכול הארגון באמת לפעול בדומה לאדם - לזהות, לנתח, להגיב ולהסתגל - האם נוכל ליישם חלק מן היכולות של האדם ולשפר משמעותית את ביצועי הארגון. הבה ננסה לייצר הקבלה בסיסית בין חלק ממרכיבי האדם לרכיבי הארגון ולהציע יישום אפשרי, מבוסס טכנולוגיה, לחלק מן היכולות האנושיות.
יכולת ההסתגלות של האדם המבוססת על יכולת הזיהוי, הניתוח והתגובה למגוון גורמים ואירועים ומבוססת בעיקר על המערכת העצבית והמוח. שאר חלקי הגוף הם בעיקר ביצועיים, השלד , האיברים הפנימיים, הבלוטות השונות והשרירים. אם בעבר, שימשה רשת התקשורת להולכת נתונים בלבד, כמו רשת של כלי דם, הרי שכיום מהווה רשת התקשורת הארגונית מקבילה לרשת העצבית, המעבירה נתונים ואירועים ממגוון מקורות. מערכות המידע מהוות סוג של מוח ארגוני, בסיסי יחסית, שמשרת את עובדי והנהלת הארגון.
להבדיל ממערכת העצבים האנושית שמסוגלת לנייד מיידית את כל האירועים הרלוונטיים למוח האדם ואף לקבל החלטה עצמאית במקרים קריטיים (אינסטינקט מונוסינפטי הוא החלטה שמתקבלת בעמוד השדרה ורק אח"כ מגיעה למוח) תשתיות המידע בארגון לא ידעו לזהות ולהתריע על כל האירועים הרלוונטיים ורשת התקשורת לא הייתה מסוגלת, עד לאחרונה, לקבל החלטות מיידיות בעצמה. התפתחויות טכנולוגיות רבות ושינוי תפיסתי שהחל לאחרונה משנים את המצב ומאפשרים לארגונים לסגל יכולות אנושיות אלו. לדוגמא, מערכת ה-Inflight של חברת Radware , שמאפשרת מימוש של Event Driven Architecture, מסוגלת לזהות אירועים עסקיים של לקוחות, לנתח אותם מיידית ובדומה לרשת העצבים האנושית, להחליט האם להפעיל תגובה מיידית ואו להעביר הלאה אל מערכות המידע בארגון לעיבוד נוסף. מערכת ה- Inflight הופכת את רשת התקשורת הבסיסית לרשת עצבית מבלי לשנות את הרשת עצמה או את המערכות שנמצאות עליה. ארגונים מודרניים נדרשים לזהות, לנתח ולהגיב למגוון אירועים בסביבה עסקית דינאמית מאי פעם.
במציאות יש מגוון יישומים הדורשים מערכת עצבית ארגונית שעונה על מודל הזיהוי - ניתוח - תגובה, לדוגמא:
? גורם עוין מנסה לבצע הונאה - זיהוי פעילות חשודה - חסימה מיידית והעברה למערכות זיהוי הונאות.
? לקוח מתעניין בשירותים נוספים באתר - זיהוי פוטנציאל עסקי - הקפצת הצעה אטרקטיבית והעברה למערכת CRM
? לקוח מתקשה להשלים טרנסאקציה כספית - זיהוי מקור הבעיה - העברה למערכות שירות לקוחות ולמערכות שו"ב
תחום הרשת הנבונה או Business Oriented Networking בבינת מציע מספר פתרונות אשר מאפשרים לארגונים לזהות, לנתח ולהגיב בזמן אמת לגורמים פנימיים וחיצוניים .
יכולת ההסתגלות של האדם המבוססת על יכולת הזיהוי, הניתוח והתגובה למגוון גורמים ואירועים ומבוססת בעיקר על המערכת העצבית והמוח. שאר חלקי הגוף הם בעיקר ביצועיים, השלד , האיברים הפנימיים, הבלוטות השונות והשרירים. אם בעבר, שימשה רשת התקשורת להולכת נתונים בלבד, כמו רשת של כלי דם, הרי שכיום מהווה רשת התקשורת הארגונית מקבילה לרשת העצבית, המעבירה נתונים ואירועים ממגוון מקורות. מערכות המידע מהוות סוג של מוח ארגוני, בסיסי יחסית, שמשרת את עובדי והנהלת הארגון.
להבדיל ממערכת העצבים האנושית שמסוגלת לנייד מיידית את כל האירועים הרלוונטיים למוח האדם ואף לקבל החלטה עצמאית במקרים קריטיים (אינסטינקט מונוסינפטי הוא החלטה שמתקבלת בעמוד השדרה ורק אח"כ מגיעה למוח) תשתיות המידע בארגון לא ידעו לזהות ולהתריע על כל האירועים הרלוונטיים ורשת התקשורת לא הייתה מסוגלת, עד לאחרונה, לקבל החלטות מיידיות בעצמה. התפתחויות טכנולוגיות רבות ושינוי תפיסתי שהחל לאחרונה משנים את המצב ומאפשרים לארגונים לסגל יכולות אנושיות אלו. לדוגמא, מערכת ה-Inflight של חברת Radware , שמאפשרת מימוש של Event Driven Architecture, מסוגלת לזהות אירועים עסקיים של לקוחות, לנתח אותם מיידית ובדומה לרשת העצבים האנושית, להחליט האם להפעיל תגובה מיידית ואו להעביר הלאה אל מערכות המידע בארגון לעיבוד נוסף. מערכת ה- Inflight הופכת את רשת התקשורת הבסיסית לרשת עצבית מבלי לשנות את הרשת עצמה או את המערכות שנמצאות עליה. ארגונים מודרניים נדרשים לזהות, לנתח ולהגיב למגוון אירועים בסביבה עסקית דינאמית מאי פעם.
במציאות יש מגוון יישומים הדורשים מערכת עצבית ארגונית שעונה על מודל הזיהוי - ניתוח - תגובה, לדוגמא:
? גורם עוין מנסה לבצע הונאה - זיהוי פעילות חשודה - חסימה מיידית והעברה למערכות זיהוי הונאות.
? לקוח מתעניין בשירותים נוספים באתר - זיהוי פוטנציאל עסקי - הקפצת הצעה אטרקטיבית והעברה למערכת CRM
? לקוח מתקשה להשלים טרנסאקציה כספית - זיהוי מקור הבעיה - העברה למערכות שירות לקוחות ולמערכות שו"ב
תחום הרשת הנבונה או Business Oriented Networking בבינת מציע מספר פתרונות אשר מאפשרים לארגונים לזהות, לנתח ולהגיב בזמן אמת לגורמים פנימיים וחיצוניים .
מייק תלם, מנהל פיתוח עסקי, בינת תקשורת מחשבים