לוגיקה או מחשבה ישרה היא כלי חשוב בכדי להבין, לנתח ולעשות
קישורים נכונים. לא תמיד יש צורך להבין את כל השמות, התיאוריות
ולהכנס לכל פרט טפל ומבלבל. לדעתי, לוגיקה או יכולת שיפוט ושימוש
בשכל הישר, היו צריכים להיות נושאי לימוד בבתי ספר ואוניברסיטאות,
בדיוק כמו שאר מקצועות החובה.
כאשר המדובר במדע בן ימינו, נראה שכבר גילו הכל....... גם אם לא הכל,
זה כמעט בילתי אפשרי להתמודד עם כמויות אינפורמצוה כמעט אינסופיות,
אשר נערמות מאמר אחר מאמר על האינטרנט כל יום. למשל, אם אנו רוצים
ללמוד על חיי הדולפינים, הקצב אשר בו מופיעות תגליות חדשות או מאמרים
או תצפיות חדשות, תמונות, קליפים וכ'ו, גורם לנו להרגיש כאילו אנו
הולכים לאחור.
אך כאן באה הלוגיקה לעזרתנו. קודם כל לסנן מה חשוב ומה לא, אח"כ לזהות
מה נראה נכון ומה מוגזם או יותר מדי תיאורטי או חשוד כהתחזות. כאשר
המדובר בפיזיקה או אסטרונומיה למשל, המדד הוא בדרך כלל "אם מנסים לסבך
את החיים" - זה בדרך כלל לא נכון. זה לא שלא שאין תהליכים מורכבים
בטבע, או חישובים מתמטיים, אך ההסבר צריך להשמיע את ה"קליק" או כמה
כאלו, כאשר ישנה התאמה עם הטבע.
בדרך כלל אדם ממוצע ידע להבחין בכך גם ללא השכלה אקדמאית באותו
התחום, אך לצערי זה לא קורה הרבה, משתי סיבות : א. לא לימדו אותנו
בביה"ס ששכלנו הישר חזק ומדוייק באבחנותיו - אלף מונים יותר ממה שאנו
חושבים. ב. המדע תוחם גבולותיו בחומת אינפורמציה בילתי עבירה,
וגורם לנו לחשוב ש"מדע שייך רק למדענים" ועדיף גם לציית למה שהספרים
אומרים, אחרת גם תצא טיפש....
הנה לדוגמא, מספר עובדות מדעיות, אשר עם קצת מחשבה, "לא יחזיקו מים" :
1. למה למשל בטבע יש זכר/נקבה ושרא הפכים דואלים כיסוד ליצירה,
וכשזה מגיעלחלקיקי החומר הבסיסיים יש לנו רק פוטון, אלקטרון, פרוטון,
ניוררון, בוזון, גלואון, פוזיטרון, ועוד אינספור מהם ?
למה אין רק שניים שווים בכוחם, המשלימים זה את זה, ואינם יכולים
לחיות בלעדי השני - למה יש יותר מדי מהם - ולמה לא רק שניים או שלושה
שיוצרים את כל השאר ?
לא מדובר פה בפילוסופיה, זו מתמטיקה טהורה - רק שאף אחד לא שאל עדיין.
2. מהירות האור : זה כנראה נכון שהארגיה הטמונה בחומר מחושבת עי"פ
מהירות האור, אבל זה גם נכון שכפועל יוצא מכך, אור הוא חומר. חלקיקי
חומר הנישאים למרחקים עצומים, וכשהם פוגעים בצמח למשל, הם נהפכים לחלק
מבשרו. חלקיק החומר אשר נישא ע"י גל או גל של חלקיקים אחרים, הוא
אשר "נדבק" לצמח, והחלקיקים אשר נשאו אותו גם הם עוברים טרנספורמציה.
אך מה היה קורה אילולא אותו גל נושא של חלקיקים, לא היה צריך לשאת על
גבו את משקל חלקיק החומר - האם הוא היה מתקדם מהר יותר ?
האם הוא היה בעל כושר חדירות גבוהה יותר - אחרי הכל, חדירות וגודל
קשורים זה בזה. ואמנם אור חודר עלה או נייר, אך מגנטים למשל עוברים
דרך כדור הארץ מקוטב אל קוטב קרוב כמעט באפס זמן.......
3. לא ברור לי למה מציג המדע את הגלים כתנועה דו-ממדית עולה ויורדת,
ולא כתנועה סלילית. איך גל קול או אלקטרומגנטי יכול להתפשט במרחב או
בתוך חומר ועדיין להיות דו-ממדי ?
חומר למחשבה.
4. פעם ביקרתי ב Grand Canyon באריזונה. נאמר לנו שהוא נוצר ע"י
נהר הקולורדו במשך מיליוני שנים. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין
שזו עבודה בעיניים. הרי קירות הקניון והשברים המיוחדים, אשר ניראים
כמו ברק (במאוזן) ובכלל הפרופורציות בין הנחל לקניון עצמו, מספרים
סיפור אחר לגמרי.
כמה שנים אחרי, התחלתי לחקור את מבנה השכבות , זוויות השבירה, לקחתי
סיור לא מודרך ב Google Earth, ונראה לי שמצאתי את התשובה.
"לחץ מוארך" מלמטה דחף את כל האיזור מעלה, ומשום מבנה השכבתי
המיוחד, נוצרו השברים בצורה המסויימת אותה אנו רואים כיום. יותר ויותר
גיאלוגים משתכנעים כיום שמה שמספרים לתיירים תמימים כמוני, אין הוא
נכון. אך זה כבר היה מאוחר, משום שמיד הבנתי שגאולוגים יודעים
הרבה פחות על כדור הארץ ומבנהו הפנימי, ממה שאומרים להם הספרים.
וסתם קרויז שנזכרתי : מוכרים לכם אותם גיאולוגים אשר סיכנו את חיהם
בלטפס על הרי-געש פעילים - רק כדי להבינם ובכך להציל חיי אחרים ?
משהו טוב יצא מזה עדיין - הרי בכדי לצפות התפרצות יש להם סיסמוגרפים
וכל מיני מכשירי מדידה, וגם זה לא תמיד עוזר, אז בשביל מה למות בשם
המדע, אם אין צורך ?
5. "נדידת היבשות" : מספרים זקני השבט שפעם היתה רק יבשת אחת אשר שמה
היה "פנג'אה" (או למי שלא קורא אנגלית Pangea). אומרים שלפני 250
מיליון שנה לערך, כל היבשות היו מחוברות כיבשת אחת, אשר ישבה פחות או
יותר על קו המשווה (אם זכרונם אינו מטעה אותנו), ובמשך אותה תקופה ועד
היום, נקרעו פיסות יבשת זו למספר יבשות אשר שטו להן אל מקומן כיום.
אני מורכח לציין לזכותם שמלמעלה, זה באמת נראה שפעם חלקן היו מחוברות
ובדרך כלשהי הן נקרעו והתרחקו אחת מהשניה. אך משהו פה נראה לי חשוד,
על כן החלטתי לגיס למחקר את השכל הישר וההיגיון, על מנת להבין מה לא
בסדר אצלי.
דבר ראשון ששמתי לב אליו, הוא שכל האנימציות המשוכללות והתמונות המשכנעות על
האינטרנט, מראות איך כל זה קרה - מלמעלה, ולא מלמטה (שהרי אין זה קשור בדרך
כלשהי למבנה הפנימי של כדור ארצנו). מחשבה ראשונה שעלתה בראשי היא שאם כל
היבשות אכן היו מחוברות ליבשת אחת, הרי שכדור הארץ היה אמור להסתובב כסביבון
שתי שניות לפני שהוא נופל, משום שחלוקת המשקל המוזרה הזו היתה גורמת לו לאובדן
שווי משקל ולהתנודד על צירו. אשר כנראה גם הוה משפיע על הירח ומסלולו סביב
השמש.
דבר נוסף נבצר מבינתי, הוא מהו הכח הצידי אשר מסוגל לקרוע יבשות ולהסיען
על פני שכבת המגמה - ואם בכלל זה אפשרי, הרי הכוחות החזקים בכדור דינמי זה
אמורים להרים מעלה או למשוך מטה, אשר יכולום לגרום גם לתנועה צידית מסויימת,
אך להפריד ולהשיט יבשות שלמות - ועוד שהן מחוברות בתחתיותיהן - משהו פה
חסר...... גם כאשר עובי קרום כדה"צ הוא בין 20 ל 70 ק"מ, עדיין דרוש כח
צידי נכבד להזיזו.
חוץ מזה אם אומרים שהקרום מחולק כיום ללוחות ענק, וכתוצאה מתזוזתם קורות רעידות
אדמה, אז איך מסבירים רעידות הקורות סמוך למרכזם של לוחות אלו ?
אם אכן זזות לוחות אלו אחת ביחס למקיפות אותה, אין אנו אמורים לקבל התפרצויות
לבה לאורך מאות קילומטרים בבת אחת (כמו אלף הרי געש המחוברים זה אל זה).
שהרי על מנת למדוד אלפי קילומטרים על פני ים של מגמה, מוכרחים להווצר חריצי ענק
מפעם לפעם בין הלוחות.
ומה עם הרים וגבעות המופעים בכל מקום על פני הכדור - הרי לפי הספר הם אמורים
להופיע משלוש סיבות : א. פעילות טכתונית ב. התערמות (כמו הרי געש)
ג. ע"י שחיקה של מים ורוח היוצרים גיאיות וערוצים. אז מה דחף למעלה את הגבעה
מול החלון שלי - הרי איני מקורב לאף שבר קרקעי (לפחות למיטב ידעתי).
ככל שאני מנסה להבין תיאוריה זו, כך יורד מספר "הקליקים" שאמורים היו להשמיע קול
בכל פעם כאשר הסבר מדעי היה מחליק למקומו הטבעי לפי הגיוני. אז או שהגיוני
החליד משהו, או שחלק מהמדע הוא ב mode של המצאות מעורבות עם אמיתות.
אם לכולם מותר, אז גם לי מותר לבוא עם מודל על נדידת היבשות וגיאולוגיה.
נראה לי שכדור הארץ שלנו היה פעם קצת יותר קטן....... במילים אחרות, הוא
גדל ע"י חילוף חומרים וכח הכבידה. האור ושאר הגלים האלקטרומגנטיים (כולל קרינה
קוסמית שהמדע מודה בקיומה אך לא מסוגל לשים עליה אצבע) - מתווספים לצמחים,
עצים לכל דבר אורגני (כולל בתוך האוקיינוסים), טיפות מים באטמוספירה וכנראה
גם אל סלעים, אדמה ומינרלים. כראה הרבה טונות כל יום מאז יום העצמאות של כדור
הארץ. אם נשקול את כל החומר האורגני על פני הכדור, נחסר את משקל המים והחומרים
האורגניים שנשאבו מן האדמה, נקבל את משקל האור ושאר הקרינות. כמובן שחלק
מהחיים האורגניים שותף למחזור ההאכלה בטבע, אך הרבה ממנו גם מגיע לאמא אדמה
ובסופו של דבר היא עולה.
אך כל זה הוא רק חלק מהסיפור.
כח הכבידה הוא כנראה האחראי העיקרי לחילוף החומרים (בתוך הכדור) ויצירת קליפת
כדור הארץ, כולל הרים, יבשות, אוקיינוסים, עמקים ונדידת יבשות (יותר נכון הפרדת
יבשות). כח הכבידה מושך הכל מטה, בזמן שחום ולחץ דוחפים החוצה.
המכניקה של תנועה צידית מתקבלת ע"י תנועה אנכית. למשל, אם פעם היתה יבשת
אטלנטיס בין אירופה ואמריקה הצפונית ובין אפריקה ואמריקה הדרומית, אז כאשר שקעה
אטלנטיס (וזה כנראה קרה בזמן קצר מאוד, אולי מספר ימים), היא דחפה את אירופה
מזרחה, אמריקה הצפונית - מערבה, אפריקה דרום מזרחה ואמריקה הדרומית - דרום
מערבה.
כאשר שטח אדמה יורד, אז או שבמקומות אחרים מתרוממת קליפת כדור הארץ או שהיא
נדחפת לצדדים (או שניהם). זהו מקור הכוחות הצידיים. זו גם בדיוק הסיבה שאין
התפרצויות געש אורכיות של אלפי קילומטרים לאורך המפגשים בין הלוחות הטקטוניים,
אלא רק שורות של הרי געש.
כח המשיכה הוא גם האחראי לרעידות אדמה, ולא נדידת היבשות כפי שמקובל לחשוב.
תחת קרום כדור הארץ נוצרים חללים, או אזורים רכים אשר אינם יכולים לתמוך בקליפה,
ומדי פעם נופלים ומתרוממים לוחות אלו, ע"י כח המשיכה.
עובדות מדעיות רבות פתוחות למחשבה נוספת ולבדיקה חוזרת, ולפעמים ההגיון והשכל
הישר סוללים דרכים חדשות, גם מבלי לסבך את החיים בים של אינפורמציה לא הכרחית.
קישורים נכונים. לא תמיד יש צורך להבין את כל השמות, התיאוריות
ולהכנס לכל פרט טפל ומבלבל. לדעתי, לוגיקה או יכולת שיפוט ושימוש
בשכל הישר, היו צריכים להיות נושאי לימוד בבתי ספר ואוניברסיטאות,
בדיוק כמו שאר מקצועות החובה.
כאשר המדובר במדע בן ימינו, נראה שכבר גילו הכל....... גם אם לא הכל,
זה כמעט בילתי אפשרי להתמודד עם כמויות אינפורמצוה כמעט אינסופיות,
אשר נערמות מאמר אחר מאמר על האינטרנט כל יום. למשל, אם אנו רוצים
ללמוד על חיי הדולפינים, הקצב אשר בו מופיעות תגליות חדשות או מאמרים
או תצפיות חדשות, תמונות, קליפים וכ'ו, גורם לנו להרגיש כאילו אנו
הולכים לאחור.
אך כאן באה הלוגיקה לעזרתנו. קודם כל לסנן מה חשוב ומה לא, אח"כ לזהות
מה נראה נכון ומה מוגזם או יותר מדי תיאורטי או חשוד כהתחזות. כאשר
המדובר בפיזיקה או אסטרונומיה למשל, המדד הוא בדרך כלל "אם מנסים לסבך
את החיים" - זה בדרך כלל לא נכון. זה לא שלא שאין תהליכים מורכבים
בטבע, או חישובים מתמטיים, אך ההסבר צריך להשמיע את ה"קליק" או כמה
כאלו, כאשר ישנה התאמה עם הטבע.
בדרך כלל אדם ממוצע ידע להבחין בכך גם ללא השכלה אקדמאית באותו
התחום, אך לצערי זה לא קורה הרבה, משתי סיבות : א. לא לימדו אותנו
בביה"ס ששכלנו הישר חזק ומדוייק באבחנותיו - אלף מונים יותר ממה שאנו
חושבים. ב. המדע תוחם גבולותיו בחומת אינפורמציה בילתי עבירה,
וגורם לנו לחשוב ש"מדע שייך רק למדענים" ועדיף גם לציית למה שהספרים
אומרים, אחרת גם תצא טיפש....
הנה לדוגמא, מספר עובדות מדעיות, אשר עם קצת מחשבה, "לא יחזיקו מים" :
1. למה למשל בטבע יש זכר/נקבה ושרא הפכים דואלים כיסוד ליצירה,
וכשזה מגיעלחלקיקי החומר הבסיסיים יש לנו רק פוטון, אלקטרון, פרוטון,
ניוררון, בוזון, גלואון, פוזיטרון, ועוד אינספור מהם ?
למה אין רק שניים שווים בכוחם, המשלימים זה את זה, ואינם יכולים
לחיות בלעדי השני - למה יש יותר מדי מהם - ולמה לא רק שניים או שלושה
שיוצרים את כל השאר ?
לא מדובר פה בפילוסופיה, זו מתמטיקה טהורה - רק שאף אחד לא שאל עדיין.
2. מהירות האור : זה כנראה נכון שהארגיה הטמונה בחומר מחושבת עי"פ
מהירות האור, אבל זה גם נכון שכפועל יוצא מכך, אור הוא חומר. חלקיקי
חומר הנישאים למרחקים עצומים, וכשהם פוגעים בצמח למשל, הם נהפכים לחלק
מבשרו. חלקיק החומר אשר נישא ע"י גל או גל של חלקיקים אחרים, הוא
אשר "נדבק" לצמח, והחלקיקים אשר נשאו אותו גם הם עוברים טרנספורמציה.
אך מה היה קורה אילולא אותו גל נושא של חלקיקים, לא היה צריך לשאת על
גבו את משקל חלקיק החומר - האם הוא היה מתקדם מהר יותר ?
האם הוא היה בעל כושר חדירות גבוהה יותר - אחרי הכל, חדירות וגודל
קשורים זה בזה. ואמנם אור חודר עלה או נייר, אך מגנטים למשל עוברים
דרך כדור הארץ מקוטב אל קוטב קרוב כמעט באפס זמן.......
3. לא ברור לי למה מציג המדע את הגלים כתנועה דו-ממדית עולה ויורדת,
ולא כתנועה סלילית. איך גל קול או אלקטרומגנטי יכול להתפשט במרחב או
בתוך חומר ועדיין להיות דו-ממדי ?
חומר למחשבה.
4. פעם ביקרתי ב Grand Canyon באריזונה. נאמר לנו שהוא נוצר ע"י
נהר הקולורדו במשך מיליוני שנים. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין
שזו עבודה בעיניים. הרי קירות הקניון והשברים המיוחדים, אשר ניראים
כמו ברק (במאוזן) ובכלל הפרופורציות בין הנחל לקניון עצמו, מספרים
סיפור אחר לגמרי.
כמה שנים אחרי, התחלתי לחקור את מבנה השכבות , זוויות השבירה, לקחתי
סיור לא מודרך ב Google Earth, ונראה לי שמצאתי את התשובה.
"לחץ מוארך" מלמטה דחף את כל האיזור מעלה, ומשום מבנה השכבתי
המיוחד, נוצרו השברים בצורה המסויימת אותה אנו רואים כיום. יותר ויותר
גיאלוגים משתכנעים כיום שמה שמספרים לתיירים תמימים כמוני, אין הוא
נכון. אך זה כבר היה מאוחר, משום שמיד הבנתי שגאולוגים יודעים
הרבה פחות על כדור הארץ ומבנהו הפנימי, ממה שאומרים להם הספרים.
וסתם קרויז שנזכרתי : מוכרים לכם אותם גיאולוגים אשר סיכנו את חיהם
בלטפס על הרי-געש פעילים - רק כדי להבינם ובכך להציל חיי אחרים ?
משהו טוב יצא מזה עדיין - הרי בכדי לצפות התפרצות יש להם סיסמוגרפים
וכל מיני מכשירי מדידה, וגם זה לא תמיד עוזר, אז בשביל מה למות בשם
המדע, אם אין צורך ?
5. "נדידת היבשות" : מספרים זקני השבט שפעם היתה רק יבשת אחת אשר שמה
היה "פנג'אה" (או למי שלא קורא אנגלית Pangea). אומרים שלפני 250
מיליון שנה לערך, כל היבשות היו מחוברות כיבשת אחת, אשר ישבה פחות או
יותר על קו המשווה (אם זכרונם אינו מטעה אותנו), ובמשך אותה תקופה ועד
היום, נקרעו פיסות יבשת זו למספר יבשות אשר שטו להן אל מקומן כיום.
אני מורכח לציין לזכותם שמלמעלה, זה באמת נראה שפעם חלקן היו מחוברות
ובדרך כלשהי הן נקרעו והתרחקו אחת מהשניה. אך משהו פה נראה לי חשוד,
על כן החלטתי לגיס למחקר את השכל הישר וההיגיון, על מנת להבין מה לא
בסדר אצלי.
דבר ראשון ששמתי לב אליו, הוא שכל האנימציות המשוכללות והתמונות המשכנעות על
האינטרנט, מראות איך כל זה קרה - מלמעלה, ולא מלמטה (שהרי אין זה קשור בדרך
כלשהי למבנה הפנימי של כדור ארצנו). מחשבה ראשונה שעלתה בראשי היא שאם כל
היבשות אכן היו מחוברות ליבשת אחת, הרי שכדור הארץ היה אמור להסתובב כסביבון
שתי שניות לפני שהוא נופל, משום שחלוקת המשקל המוזרה הזו היתה גורמת לו לאובדן
שווי משקל ולהתנודד על צירו. אשר כנראה גם הוה משפיע על הירח ומסלולו סביב
השמש.
דבר נוסף נבצר מבינתי, הוא מהו הכח הצידי אשר מסוגל לקרוע יבשות ולהסיען
על פני שכבת המגמה - ואם בכלל זה אפשרי, הרי הכוחות החזקים בכדור דינמי זה
אמורים להרים מעלה או למשוך מטה, אשר יכולום לגרום גם לתנועה צידית מסויימת,
אך להפריד ולהשיט יבשות שלמות - ועוד שהן מחוברות בתחתיותיהן - משהו פה
חסר...... גם כאשר עובי קרום כדה"צ הוא בין 20 ל 70 ק"מ, עדיין דרוש כח
צידי נכבד להזיזו.
חוץ מזה אם אומרים שהקרום מחולק כיום ללוחות ענק, וכתוצאה מתזוזתם קורות רעידות
אדמה, אז איך מסבירים רעידות הקורות סמוך למרכזם של לוחות אלו ?
אם אכן זזות לוחות אלו אחת ביחס למקיפות אותה, אין אנו אמורים לקבל התפרצויות
לבה לאורך מאות קילומטרים בבת אחת (כמו אלף הרי געש המחוברים זה אל זה).
שהרי על מנת למדוד אלפי קילומטרים על פני ים של מגמה, מוכרחים להווצר חריצי ענק
מפעם לפעם בין הלוחות.
ומה עם הרים וגבעות המופעים בכל מקום על פני הכדור - הרי לפי הספר הם אמורים
להופיע משלוש סיבות : א. פעילות טכתונית ב. התערמות (כמו הרי געש)
ג. ע"י שחיקה של מים ורוח היוצרים גיאיות וערוצים. אז מה דחף למעלה את הגבעה
מול החלון שלי - הרי איני מקורב לאף שבר קרקעי (לפחות למיטב ידעתי).
ככל שאני מנסה להבין תיאוריה זו, כך יורד מספר "הקליקים" שאמורים היו להשמיע קול
בכל פעם כאשר הסבר מדעי היה מחליק למקומו הטבעי לפי הגיוני. אז או שהגיוני
החליד משהו, או שחלק מהמדע הוא ב mode של המצאות מעורבות עם אמיתות.
אם לכולם מותר, אז גם לי מותר לבוא עם מודל על נדידת היבשות וגיאולוגיה.
נראה לי שכדור הארץ שלנו היה פעם קצת יותר קטן....... במילים אחרות, הוא
גדל ע"י חילוף חומרים וכח הכבידה. האור ושאר הגלים האלקטרומגנטיים (כולל קרינה
קוסמית שהמדע מודה בקיומה אך לא מסוגל לשים עליה אצבע) - מתווספים לצמחים,
עצים לכל דבר אורגני (כולל בתוך האוקיינוסים), טיפות מים באטמוספירה וכנראה
גם אל סלעים, אדמה ומינרלים. כראה הרבה טונות כל יום מאז יום העצמאות של כדור
הארץ. אם נשקול את כל החומר האורגני על פני הכדור, נחסר את משקל המים והחומרים
האורגניים שנשאבו מן האדמה, נקבל את משקל האור ושאר הקרינות. כמובן שחלק
מהחיים האורגניים שותף למחזור ההאכלה בטבע, אך הרבה ממנו גם מגיע לאמא אדמה
ובסופו של דבר היא עולה.
אך כל זה הוא רק חלק מהסיפור.
כח הכבידה הוא כנראה האחראי העיקרי לחילוף החומרים (בתוך הכדור) ויצירת קליפת
כדור הארץ, כולל הרים, יבשות, אוקיינוסים, עמקים ונדידת יבשות (יותר נכון הפרדת
יבשות). כח הכבידה מושך הכל מטה, בזמן שחום ולחץ דוחפים החוצה.
המכניקה של תנועה צידית מתקבלת ע"י תנועה אנכית. למשל, אם פעם היתה יבשת
אטלנטיס בין אירופה ואמריקה הצפונית ובין אפריקה ואמריקה הדרומית, אז כאשר שקעה
אטלנטיס (וזה כנראה קרה בזמן קצר מאוד, אולי מספר ימים), היא דחפה את אירופה
מזרחה, אמריקה הצפונית - מערבה, אפריקה דרום מזרחה ואמריקה הדרומית - דרום
מערבה.
כאשר שטח אדמה יורד, אז או שבמקומות אחרים מתרוממת קליפת כדור הארץ או שהיא
נדחפת לצדדים (או שניהם). זהו מקור הכוחות הצידיים. זו גם בדיוק הסיבה שאין
התפרצויות געש אורכיות של אלפי קילומטרים לאורך המפגשים בין הלוחות הטקטוניים,
אלא רק שורות של הרי געש.
כח המשיכה הוא גם האחראי לרעידות אדמה, ולא נדידת היבשות כפי שמקובל לחשוב.
תחת קרום כדור הארץ נוצרים חללים, או אזורים רכים אשר אינם יכולים לתמוך בקליפה,
ומדי פעם נופלים ומתרוממים לוחות אלו, ע"י כח המשיכה.
עובדות מדעיות רבות פתוחות למחשבה נוספת ולבדיקה חוזרת, ולפעמים ההגיון והשכל
הישר סוללים דרכים חדשות, גם מבלי לסבך את החיים בים של אינפורמציה לא הכרחית.
מדע אחר