לבני דיג'י הדרך הנעימה והנכונה להבנה מתמטית
כאשר ביקשו מרבי עקיבא ללמד את התורה על רגל אחת הוא אמר:" ואהבת לרעך כמוך" ואם יבקשו ממתמטיקאי ללמד מת' על רגל אחת הוא יאמר: "תובנה מספרית".
לצורך התובנה המספרית נחוצה הבנה של שני גורמים עיקריים :
האחד - הכרת המספר אפס
השני - הכרת ערך הספרה במספר
כאשר הילד מפנים שני מושגי בסיס אלו הוא מסוגל לעשות כל פעולה חשבונית שתידרש ממנו, בדרך של חשיבה מתמטית לא באופן אוטומטי ע"י שינון.
העזר היחיד בעולם שמדגים באופן מושלם שני גורמים אלו ומסייע בידי הילד לפתח חשיבה מתמטית הוא ערכת לבני הדיג'י. ציטוט מתוך תכנית הלימודים החדשה: " מרבית תלמידי בית הספר היסודי נמצאים בשלב החשיבה הקונקרטית. לכן התלמידים ברובם יכולים בגיל זה להגיע להכללות, להקיש דבר מתוך דבר, לקשר דברים - כאשר הם מתנסים באמצעים או במושגים מוחשיים להם ופועלים עליהם. למידה מתמטית בגיל זה חייבת להתחיל בפעילות בעצמים. תלמידים אשר עושים רפלקציה על פעילותם מסוגלים כך להגיע אל רמת ההפשטה של המושגים המתמטיים.
אין לחשוש שמא יהיו התלמידים קשורים לנצח להמחשות אלה. כאשר הם מסוגלים לבצע את הפעולות הנדרשות בדמיון ללא עזרים מוחשיים, הם שומטים אותם..." ועוד: " מן הראוי שהלמידה בראשיתה תהיה מלווה בשימוש באבזרים מוחשיים." מערכת לבני דיג'י מהווה מודל מוחשי, סדרתי ורציף, של המבנה העשורי. המבנה של "לבנה בתוך לבנה" מהווה הצגה פשוטה של רעיון החזקה שביסוד המבנה העשורי.
אחד העקרונות החשובים בתובנת המספר הוא היכולת לקלוט את מושג המספר הן בדרך האינטואיטיבית של המניה והן בדרך ההצגה המופשטת בעזרת הספרות 0-9. בעת שהתלמידים אורזים לבנים לתוך המיכלים הם יוצרים לבנה גדולה יותר, לבנה של 10, 100 או לבנה של 1,000. בדרך זו הם חוקרים באופן טבעי את פעולות החשבון ומפתחים אסטרטגיות פתרון שונות. היכולת של הילד לבצע בעצמו הרבה לפני שלמד אלגוריתם חישובי, נותנת לו ביטחון בבצוע הפעולה. ביטחון זה הוא ביסודה של היכולת להשתמש בפעולות החשבון לפתרון בעיות.
מפתח המודל פרופ' איילון קולברג, מרצה מן המניין באוניברסיטת הרווארד, פיתח את השיטה מתוך ניסיון להסביר לאחיינו את יסודות המתמטיקה. בשנת 1997 הוקמה חברת Digi ?Block בארה"ב והחלה להפעיל תוכנית ניסוי במספר מדינות.במקביל נערך ניסוי השיטה גם בארץ בגני ילדים ובבתי ספר. התוצאות במהלך הניסוי ולאחריו הראו יכולות גבוהות של הילדים, יכולות אלו באו לידי ביטוי בתובנה המתמטית ובביצוע פעולות חשבון. אחד היתרונות הייחודיים והבולטים של עזר למידה זה הוא היכולת להדגים באמצעותו פעולות חשבון רבות: חיבור חיסור, כפל חילוק, שברים... וכן ניתן לאפשר לילד לפתח אסטרטגיות פתרון שונות. מתוך תכנית הלימודים: "תרגול לצורך שליטה יתבצע לא רק באמצעות שינון או חזרה אלא בהקשרים שונים. אחת ממטרות התכנית היא לפתח ביטחון אצל התלמידים ביכולתם ללמוד מתמטיקה בהנאה ובהצלחה ולמנוע כשלון".
http://www.idig-block.com עזר הלמידה לבני הדיג'י מאושר ע"י משרד החינוך נמצא בארץ בחלק ניכר מגני הילדים ובתי הספר. עזר זה אינו כפוף לתוכנית לימודים מסוימת או חוברות מסוימות הוא מתאים לכל תוכניות הלימוד באשר הן. עזר זה מתאים ללמידה בכיתה שלמה, קבוצה או באופן אישי יחידני. בשנים האחרונות ישנה עלייה הדרגתית אך משמעותית ברכישת הערכה לשימוש אישי.