בס"ד
סוף עונת הבזבוזים
נכתב ע"י מר משה פרידמן,
מפתח קש קונטרול cash control הסימולטור לניהול נבון של כלכלת המשפחה.
אם כספכם יקר לליבכם, השתדלו להבין מדוע "בא לכם" לצאת לחגיגת קניות ?, סביר להניח שאם תבינו את הסיבות, תוכלו להגדיל את שליטתכם על הוצאות מיותרות, ולשנות הרגלי צריכה.
ניתן לחלק את הסיבות לשתים :
1. כתוצאה מ סיבות פנימיות
2. כתוצאה מ סיבות חיצוניות
בדרך כלל כל בזבוז, מסיבה פנימית או חיצונית, נובע מחוסר הבנה או מחוסר השכלה פיננסית, והיענות או כניעה לדחפים רגשיים. צריך לזכור שעולם השיווק הסובב אותנו, מתמחה בכיוון המסרים הפרסומיים, בדיוק למקומות אלה, בעזרת פנייה ל 5 החושים, מגרים את רגשותינו, ומכניעים את שיקול דעתנו.
סיבות פנימיות נפוצות :
פיצוי עצמי : מן הסתם כאשר חז"ל אמרו "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" מתוך רצון לעודד קיום מציאות של חברה אנושית, אופטימית ושמחה, כנראה כיוונו גם להשלכות הכלכליות הנובעות מעצב, או דיכאון. אנשים המצויים במצב רוח ירוד, נוטים לפצות עצמם ברכישות לא מתוכננות, בצורה בלתי מבוקרת.
ניסיון לקנות אושר בכסף : אנשים רבים מכינים רשימת "קניות" ובטוחים שרכישתן, תביא אושר לחייהם, אך המציאות מוכיחה שההפך הוא נכון, כפי המשפט "אוהב כסף לא ישבע כסף" כך בתוך זמן קצר לאחר רוב הקניות, החוויה שלאחריהן, נגוזה ומייד מחפשים את הקנייה והריגוש הבא. זה מעודד וממריץ את תופעת הסיפוק המיידי .
המלצותי :
היות שהאדם הישגי, מטבעו, הצבת יעדים כלכליים היא דרך מצוינת על מנת להתקדם בחיים. אחת הדרכים לעודד עצמנו ולהצליח, היא להכין רשימת "קניות" אותן נערוך בכסף שנחסוך ו/או נרוויח.
? החוכמה, להכין רשימה זאת תוך הפעלת שיקול דעת : מה אנו צריכים - מול מה אנו רוצים ?.
? גם ברשימה זאת יש תיעדוף : הדברים שהכי צריכים יופיעו בראש הרשימה, לפי סדר החשיבות.
? אנו רוכשים אותם אך ורק כאשר יש לנו כסף עודף, ב"קרן הרכישה" שיצרנו לשם רכישתם.
שוחד כספי להשקטת רגשות אשם: מבוגרים המנסים לכפר על רגשות האשם שלהם באמצעות קנייה או מתן דמי כיס מוגדלים לילדים
אנו נתקלים בהורים קרייריסטים, שאין להם זמן לילדיהם, אזי כדי לקנות את אהבתם, מפקידים בידם דמי כיס, בסכומים לא מבוטלים.
גם הורים שכבר כן מפנים זמן איכות לילדיהם, במקום לשחק איתם בבית ולחבק אותם, מבלים "זמן איכות" שכזה בקולנוע , או במסעדה, אבל ילדים רוצים חום, חיבוק ויחס לא עולים כסף, אך תורמים הרבה יותר להתפתחות הילד...
yes man : יש מבוגרים שפשוט לא מסוגלים להגיד "לא" אפילו במצבים שתשובה זו מתבקשת. בין אם אלה ילדים המתעקשים על קניית מותג, או אפילו בן זוג המתעקש על רכישת מוצר מסוים, או אפילו על ניהול אורח חיים פזרני.
עצלנות : הכנת כריך לעבודה, בד"כ הרבה יותר מזין ממנה פלאפל, וחוסך בין 10 ש"ח - 20 ש"ח ליום, תבדקו אותי, גם יותר בריא, ושווה לפחות 250 ש"ח לחודש.
אשראי אמוני [אופייני לבעלי עסקים עצמאים] יזמים ובעלי עסקים, מטבעם טיפוסים : מאמינים. פעמים רבות, בלי ביסוס כלכלי ומציאותי, מקווים ש...תצא עסקה, ש...העסק יגדל, ש...ההזמנות יכנסו בקרוב ממש, וכך נכנסים להתחייבויות על סמך אירוע עתידי, שאינו בשליטתם.
כוחו של הרגל : חיינו ברמת חיים מסוימת אך חלו שינויים לרעה ברמת ההכנסות במשפחה, במקרה של פיטורים, מעידה עסקית, התחיבות לעזור לבן משפחה, הולדת ילד נוסף, כל המקרים הנ"ל ודומים להם, מחייבים אותנו לחשיבה מחודשת, ובניית תקציב המשפחה מחדש.
סיבות חיצוניות נפוצות :
הרצון להראות עשיר: אומנם אנו משתמשים בביטוי "מרוץ החיים", אך אין כל סיבה אמיתית להתחרות בשכנים. זה נכון שאנו לא אוהבים להראות "חריגים", תופעת העדר, ההליכה אחר הטרנדים, הרצון להיות IN... כולם אולי גורמים לנו להיות "לא חריגים" אך "כן להיות חורגים".
אנו מיוחדים ! כאשר אנו חיים על פי היכולות שלנו, לא לפי היכולות של השכנים, ולא לפי צו האופנה של הסלבס.
בושה : לא בושה לסרב לצאת עם חברים במידה ואין לי כסף, אפשר להזמין אותם לקפה ועוגה אצלנו בבית. לא בושה להגיע לאירוע ולתת מתנה צנועה, כפי יכולתנו ... אנו מרוויחים את כספנו ביושר. שיתביישו הגנבים.
תחושת עוצמה : לפעמים הכיף של האחד זה להוציא לשני את העיניים.
רצון לרכוש כבוד : הכוהנים לבשו בגדים "לכבוד ולתפארת" ,מלמדים בבתי הספר למינהל עסקים ש"לרושם ראשון אין הזדמנות שנייה", אחת מהדרכים שלנו להראות לעולם על מעמדנו, או מצבנו הכלכלי הוא בעזרת המעטפת החיצונית. אז אם מאוד חשוב לכם להראות זאת, יש היום תחרות גדולה, שפע של חנויות, עם הבדלי מחירים עצומים, לרוב המיקום קובע, או שם המותג קובע, אך כמעט כל דבר ניתן לרכוש בהרבה פחות...שווה לעשות סקר שוק, ולהתחיל באינטרנט...
ברכה והצלחה.
http://www.cash-control.org/
סוף עונת הבזבוזים
נכתב ע"י מר משה פרידמן,
מפתח קש קונטרול cash control הסימולטור לניהול נבון של כלכלת המשפחה.
אם כספכם יקר לליבכם, השתדלו להבין מדוע "בא לכם" לצאת לחגיגת קניות ?, סביר להניח שאם תבינו את הסיבות, תוכלו להגדיל את שליטתכם על הוצאות מיותרות, ולשנות הרגלי צריכה.
ניתן לחלק את הסיבות לשתים :
1. כתוצאה מ סיבות פנימיות
2. כתוצאה מ סיבות חיצוניות
בדרך כלל כל בזבוז, מסיבה פנימית או חיצונית, נובע מחוסר הבנה או מחוסר השכלה פיננסית, והיענות או כניעה לדחפים רגשיים. צריך לזכור שעולם השיווק הסובב אותנו, מתמחה בכיוון המסרים הפרסומיים, בדיוק למקומות אלה, בעזרת פנייה ל 5 החושים, מגרים את רגשותינו, ומכניעים את שיקול דעתנו.
סיבות פנימיות נפוצות :
פיצוי עצמי : מן הסתם כאשר חז"ל אמרו "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" מתוך רצון לעודד קיום מציאות של חברה אנושית, אופטימית ושמחה, כנראה כיוונו גם להשלכות הכלכליות הנובעות מעצב, או דיכאון. אנשים המצויים במצב רוח ירוד, נוטים לפצות עצמם ברכישות לא מתוכננות, בצורה בלתי מבוקרת.
ניסיון לקנות אושר בכסף : אנשים רבים מכינים רשימת "קניות" ובטוחים שרכישתן, תביא אושר לחייהם, אך המציאות מוכיחה שההפך הוא נכון, כפי המשפט "אוהב כסף לא ישבע כסף" כך בתוך זמן קצר לאחר רוב הקניות, החוויה שלאחריהן, נגוזה ומייד מחפשים את הקנייה והריגוש הבא. זה מעודד וממריץ את תופעת הסיפוק המיידי .
המלצותי :
היות שהאדם הישגי, מטבעו, הצבת יעדים כלכליים היא דרך מצוינת על מנת להתקדם בחיים. אחת הדרכים לעודד עצמנו ולהצליח, היא להכין רשימת "קניות" אותן נערוך בכסף שנחסוך ו/או נרוויח.
? החוכמה, להכין רשימה זאת תוך הפעלת שיקול דעת : מה אנו צריכים - מול מה אנו רוצים ?.
? גם ברשימה זאת יש תיעדוף : הדברים שהכי צריכים יופיעו בראש הרשימה, לפי סדר החשיבות.
? אנו רוכשים אותם אך ורק כאשר יש לנו כסף עודף, ב"קרן הרכישה" שיצרנו לשם רכישתם.
שוחד כספי להשקטת רגשות אשם: מבוגרים המנסים לכפר על רגשות האשם שלהם באמצעות קנייה או מתן דמי כיס מוגדלים לילדים
אנו נתקלים בהורים קרייריסטים, שאין להם זמן לילדיהם, אזי כדי לקנות את אהבתם, מפקידים בידם דמי כיס, בסכומים לא מבוטלים.
גם הורים שכבר כן מפנים זמן איכות לילדיהם, במקום לשחק איתם בבית ולחבק אותם, מבלים "זמן איכות" שכזה בקולנוע , או במסעדה, אבל ילדים רוצים חום, חיבוק ויחס לא עולים כסף, אך תורמים הרבה יותר להתפתחות הילד...
yes man : יש מבוגרים שפשוט לא מסוגלים להגיד "לא" אפילו במצבים שתשובה זו מתבקשת. בין אם אלה ילדים המתעקשים על קניית מותג, או אפילו בן זוג המתעקש על רכישת מוצר מסוים, או אפילו על ניהול אורח חיים פזרני.
עצלנות : הכנת כריך לעבודה, בד"כ הרבה יותר מזין ממנה פלאפל, וחוסך בין 10 ש"ח - 20 ש"ח ליום, תבדקו אותי, גם יותר בריא, ושווה לפחות 250 ש"ח לחודש.
אשראי אמוני [אופייני לבעלי עסקים עצמאים] יזמים ובעלי עסקים, מטבעם טיפוסים : מאמינים. פעמים רבות, בלי ביסוס כלכלי ומציאותי, מקווים ש...תצא עסקה, ש...העסק יגדל, ש...ההזמנות יכנסו בקרוב ממש, וכך נכנסים להתחייבויות על סמך אירוע עתידי, שאינו בשליטתם.
כוחו של הרגל : חיינו ברמת חיים מסוימת אך חלו שינויים לרעה ברמת ההכנסות במשפחה, במקרה של פיטורים, מעידה עסקית, התחיבות לעזור לבן משפחה, הולדת ילד נוסף, כל המקרים הנ"ל ודומים להם, מחייבים אותנו לחשיבה מחודשת, ובניית תקציב המשפחה מחדש.
סיבות חיצוניות נפוצות :
הרצון להראות עשיר: אומנם אנו משתמשים בביטוי "מרוץ החיים", אך אין כל סיבה אמיתית להתחרות בשכנים. זה נכון שאנו לא אוהבים להראות "חריגים", תופעת העדר, ההליכה אחר הטרנדים, הרצון להיות IN... כולם אולי גורמים לנו להיות "לא חריגים" אך "כן להיות חורגים".
אנו מיוחדים ! כאשר אנו חיים על פי היכולות שלנו, לא לפי היכולות של השכנים, ולא לפי צו האופנה של הסלבס.
בושה : לא בושה לסרב לצאת עם חברים במידה ואין לי כסף, אפשר להזמין אותם לקפה ועוגה אצלנו בבית. לא בושה להגיע לאירוע ולתת מתנה צנועה, כפי יכולתנו ... אנו מרוויחים את כספנו ביושר. שיתביישו הגנבים.
תחושת עוצמה : לפעמים הכיף של האחד זה להוציא לשני את העיניים.
רצון לרכוש כבוד : הכוהנים לבשו בגדים "לכבוד ולתפארת" ,מלמדים בבתי הספר למינהל עסקים ש"לרושם ראשון אין הזדמנות שנייה", אחת מהדרכים שלנו להראות לעולם על מעמדנו, או מצבנו הכלכלי הוא בעזרת המעטפת החיצונית. אז אם מאוד חשוב לכם להראות זאת, יש היום תחרות גדולה, שפע של חנויות, עם הבדלי מחירים עצומים, לרוב המיקום קובע, או שם המותג קובע, אך כמעט כל דבר ניתן לרכוש בהרבה פחות...שווה לעשות סקר שוק, ולהתחיל באינטרנט...
ברכה והצלחה.
http://www.cash-control.org/