טעויות נפוצות בעסקים
הקשבה מול שמיעה
מילת המפתח בחיים: "הקשבה" ומתוך זה "הבנה" של הצד השני
כאשר אתה מקשיב לצד השני במקום להיות עסוק מה אתה רוצה להגיד על זה.. יש יותר סיכוי שהצד השני "ירגיש" אותך כחלק ממנו ו"יפתח"
הדבר נכון בכל דרג ובכל מקום - בבית, בעבודה, בחברה וכיוצ"ב.
הגדרת גבולות מול "השמים הם הגבול"...
מי שלא מגדיר לעצמו גבולות - אחרים דואגים להגדיר לו. דוגמאות:
• אם תמשיך לחרוג ממסגרת האשראי בבנק - הבנק יעצור אותך
• אם לא תהיה מתואם עם השותף שלך - יהיו המון חיכוכים ואי הבנות
• אם לא תשחרר לחצים בעבודה - תרגיש חולה ובאפיסת כוחות
שליטה מול ידיעה
שאלת מפתח למנכ"ל - האם בכל רגע נתון אתה יכול לצאת מהעסק ולדעת בבטחה שהעניינים מנוהלים ומדווחים לך בזמן אמת?
שאלת מפתח למשווק - מהו הפריט/השירות הנמכר ביותר שהוא גם הרווחי ביותר באחוזים ובכסף, ובעל שטח המדף הקטן ביותר?
שאלת מפתח לעובד - מהם מטרות החברה וכיצד היא מיישמת אותן?
פעולות מניבות מול פעולות תומכות
לא כל פעולה - מניבה תוצאה ולא כל תוצאה הינה רצויה
השאיפה שכל פעולה תהיה מניבה תוצאה רצויה! חלק מהפעולות המניבות הינן ניסוי וטעייה, חלק ניסיון אישי או של אחרים וחלק מזל.
עדיף למקד פעילות בפעולות מניבות מאשר בפעולות לא מניבות! לדוג'
• הגדרת "ליבת העסק" ומטרות החברה ובניית ה"מתווה העסקי" להשגתם עם מנגנוני "FALLBACK".
• הגדרת קהל המטרה, הבנת צרכיו ואופן גישתו לשרות/מוצר יקלו על החדרתו והסכמתו של הלקוח למהלך
עובדים אסטרטגים מול עובדים תומכים
מה שמניע עסק הם מערכת השיווק והמכירות
העובדים האסטרטגים לארגון הינם אלו המחוללים את השיווק והמכירות מרמת הבעלים ועד אחרון העובדים. שאר העובדים הינם תומכים ומייצרים הוצאות (עלות שכרם, הוצאות רכש ותפעול וכד')
אין חולק לגבי נחיצותם של האחרונים, אולם יותר קשה למצוא עובדים ב"חזית" מאשר ב"מטה"
חלוקת "עוגת הזמן"
דמיינו את הזמן שלכם בצורת עוגה. כמה אחוזים/נתחים ממנה אתם מקריבים לטובת ייעודכם או הגדרת תפקידכם בחברה וכמה לטיפול בעיות או לסגירת חורים או לכיבוי שריפות?
אם אתה חזק במכירות ונהיית מנהל גדול שמטפל באדמיניסטרציה ובפתרון בעיות, משהו מפוספס..
חוזקות מול חולשות אנשים
עדיף לטפל בחוזקות ולא בחולשות של בני אדם. כל אחד בנוי באופן שונה ולכל אחד ואחת צדדים חזקים יותר וחזקים פחות.
אחת הדרכים המהירות לבחון זאת הינה בעזרת תרגיל "דואר נכנס". המסמכים העליונים במגירת הדואר שכל אחד מסדר לעצו לטיפול - הינם החוזקות שלו. (לדוג' מי שחזק בכספים - מסמכים בתחום יופיעו תמיד למעלה והפחות יהיו בתחתית הערימה)
משבר יזום מול משבר כפוי
קיימים שני סוגי משברים
משבר ייזום - במשבר זה האימון לשיפור תוצאות והחקירה העצמית המתמדת מביאה להיווצרות המשבר הייזום ואנו ממשיכים את השגרה ופועלים לתקן מבעוד מועד את התקלה
משבר כפוי - במשבר זה אנו עוצרים את השגרה ומטפלים בפעולות מתקנות
השאיפה הטבעית הינה להגיע למצב בו אתה שולט במשברים ולא הם בך. כמובן שלא תמיד ניתן לחזות מראש משברים ולמנעם מבעוד מועד (משבר ייזום), ומצד שני משבר כפוי יכול להתרחש גם אם התכוננת יפה ויזמת משברים וביצעת פעולות מתקנות.
אבל כאן מצוי ההבדל הגדול!! אתה יכול לבצע פעולות מתקנות מבעוד מועד ולהבטיח שבמצבים של משברים כפויים יהיו לך כבר ארסנל פתרונות שיקטינו את הנזק.
החשיבה מתוך לחץ כשיש גם את השוטף לטפל בו, לא תמיד יעילה.
הבעיה נעוצה תמיד בקצוות.. בשוטף כולם עסוקים ואין זמן לחשוב. כשהעסק בקצה - במינוס או בפלוס מתחילות המריבות והכעסים, ההאשמות והלחצים. אז למה להגיע לשם.
המבחן הגדול - מוכנות לניצול הזדמנויות מול מוכנות לטיפול במשברים
הכותב הינו מומחה בינ"ל לאדריכלות עסקית http://www.alorin.co.il/, alon@alorin.co.il
alon@alorin.co.il