הרצון ללמד תלמידים על המורכבות והחשיבות שיש בפרויקט טכני ומתן אפשרות להתנסות בפרויקט טכני, הביא את תלמידי "אורט אפק" בשיתוף העמותה למצוינות בחינוך ומהנדסי מערכת מרפאל לפתח מכונית המונעת באנרגיה סולארית ומופעלת ללא נהג.
המכונית החכמה היא בעלת מנגנון חישה המבחין במכשול המתקרב, זאת על-ידי ניתוח תמונות מוקלטות והבחנה בעצמים. ברגע שהמחשב מזהה מכשול או שיפוע, הוא פוקד על בלימה חשמלית של המכונית. קופסת הבקרה שבמכונית מפעילה מנוע שלוחץ על מתג חשמלי זעיר ובמידת הצורך משחרר, כך שהזרם מהתא הסולארי יכול לעבור למנוע החשמלי ולגרום למכונית לנסוע. כל זאת נעשה בצורה אוטונומית, ללא נהג.
פיתוח המכונית למודל אופטימאלי בגודל של 90X60 הצריכה את המפתחים לעמוד בקריטריונים שונים הכוללים נסיעה בקו ישר לאורך 30 מ' במהירות מקסימאלית ובסטייה מהקו הישר שלא תעלה על 2 מ' ; הבחנה במכשול בצורת בובה המונחת במסלול הנסיעה של המכונית, לעצור לפניה מבלי לדרוס אותה ולהמשיך בנסיעה לאחר סילוק הבובה; ולהבחין בעצמה בשיפוע הצד, להאט לפניו ולרדת ממנו מבלי להתהפך. בנוסף, המכונית הייתה צריכה להתמודד עם שיפוע קדמי וצדדי- בשיפוע הקדמי היה צריך לעצור ולרדת מהמסילה במהירות איטית מבלי להתהפך ואת שיפוע הצד היה צריך לעבור בהחלקה מינימאלית.
אביגדור זוננשיין, עמית מחקר בכיר ברפאל וחבר בהנהלת איגוד מהנדסי מערכות, אמר כי " בחרנו להתמקד דווקא בנושא זה על-מנת ללמד ילדים כיצד להתמודד עם פרויקט טכני מורכב באמצעות התנסות. הידע העצום של מהנדסי מערכות המועבר לתלמידים, מלמד אותם כיצד פועלת מערכת הנדסית מורכבת ובמה היא כרוכה. זוננשיין הוסיף כי "מדובר בפרויקט המשלב בין מספר מערכות הנדסיות שונות זו מזו. המעורבות של מהנדסי המערכת מרפאל אפשרו לתלמידים לראות איך אפשר לשלב בין מערכות שונות על מנת שאפשר יהיה להעמיד פרויקט מורכב מסוג זה. "
כאמור הפיתוח החדש אשר נעשה על ידי תלמידי "אורט אפק" בהנחייתם של מהנדסי מערכות מרפאל, עמיקם צ., דב ט., מוטי ב. ובסיועה של ליאת פ. מיחידת האחריות החברתית , הנו חלק מ"פרויקט גילדור" שבמסגרתו תלמידי תיכון בשיתוף מומחים מהתעשייה מתכננים מוצר תוך הגדרה מראש של קריטריונים להצלחה.
המתקן יוצג בכנס הלאומי החמישי של האיגוד הישראלי להנדסת מערכות - INCOSE_IL
שיתקיים השנה תחת הסיסמה: תיכון מערכתי ליתרון תחרותי. הכנס יתקיים בתאריכים 2-3 במרץ במלון דניאל בהרצלייה וב-4 במרץ בטכניון בחיפה. הכנס נערך בשיתוף אילט"ם - איגוד משתמשי טכנולוגיות מתקדמות במערכות משולבות עתירות ידע ומכון גורדון .הכנס מיועד למהנדסי מערכות מכל התחומים בתעשייה, מהנדסי מערכות בכל זרועות הצבא, מנהלי פרויקטים מערכתיים, מנהלי פיתוח מערכות ולמנהלי ומהנדסי תכנה העוסקים בפיתוח מערכתי
המכונית החכמה היא בעלת מנגנון חישה המבחין במכשול המתקרב, זאת על-ידי ניתוח תמונות מוקלטות והבחנה בעצמים. ברגע שהמחשב מזהה מכשול או שיפוע, הוא פוקד על בלימה חשמלית של המכונית. קופסת הבקרה שבמכונית מפעילה מנוע שלוחץ על מתג חשמלי זעיר ובמידת הצורך משחרר, כך שהזרם מהתא הסולארי יכול לעבור למנוע החשמלי ולגרום למכונית לנסוע. כל זאת נעשה בצורה אוטונומית, ללא נהג.
פיתוח המכונית למודל אופטימאלי בגודל של 90X60 הצריכה את המפתחים לעמוד בקריטריונים שונים הכוללים נסיעה בקו ישר לאורך 30 מ' במהירות מקסימאלית ובסטייה מהקו הישר שלא תעלה על 2 מ' ; הבחנה במכשול בצורת בובה המונחת במסלול הנסיעה של המכונית, לעצור לפניה מבלי לדרוס אותה ולהמשיך בנסיעה לאחר סילוק הבובה; ולהבחין בעצמה בשיפוע הצד, להאט לפניו ולרדת ממנו מבלי להתהפך. בנוסף, המכונית הייתה צריכה להתמודד עם שיפוע קדמי וצדדי- בשיפוע הקדמי היה צריך לעצור ולרדת מהמסילה במהירות איטית מבלי להתהפך ואת שיפוע הצד היה צריך לעבור בהחלקה מינימאלית.
אביגדור זוננשיין, עמית מחקר בכיר ברפאל וחבר בהנהלת איגוד מהנדסי מערכות, אמר כי " בחרנו להתמקד דווקא בנושא זה על-מנת ללמד ילדים כיצד להתמודד עם פרויקט טכני מורכב באמצעות התנסות. הידע העצום של מהנדסי מערכות המועבר לתלמידים, מלמד אותם כיצד פועלת מערכת הנדסית מורכבת ובמה היא כרוכה. זוננשיין הוסיף כי "מדובר בפרויקט המשלב בין מספר מערכות הנדסיות שונות זו מזו. המעורבות של מהנדסי המערכת מרפאל אפשרו לתלמידים לראות איך אפשר לשלב בין מערכות שונות על מנת שאפשר יהיה להעמיד פרויקט מורכב מסוג זה. "
כאמור הפיתוח החדש אשר נעשה על ידי תלמידי "אורט אפק" בהנחייתם של מהנדסי מערכות מרפאל, עמיקם צ., דב ט., מוטי ב. ובסיועה של ליאת פ. מיחידת האחריות החברתית , הנו חלק מ"פרויקט גילדור" שבמסגרתו תלמידי תיכון בשיתוף מומחים מהתעשייה מתכננים מוצר תוך הגדרה מראש של קריטריונים להצלחה.
המתקן יוצג בכנס הלאומי החמישי של האיגוד הישראלי להנדסת מערכות - INCOSE_IL
שיתקיים השנה תחת הסיסמה: תיכון מערכתי ליתרון תחרותי. הכנס יתקיים בתאריכים 2-3 במרץ במלון דניאל בהרצלייה וב-4 במרץ בטכניון בחיפה. הכנס נערך בשיתוף אילט"ם - איגוד משתמשי טכנולוגיות מתקדמות במערכות משולבות עתירות ידע ומכון גורדון .הכנס מיועד למהנדסי מערכות מכל התחומים בתעשייה, מהנדסי מערכות בכל זרועות הצבא, מנהלי פרויקטים מערכתיים, מנהלי פיתוח מערכות ולמנהלי ומהנדסי תכנה העוסקים בפיתוח מערכתי
בכנס הלאומי החמישי של האיגוד הישראלי להנדסת מערכות - INCOSE_IL
שיתקיים השנה תחת הסיסמה: תיכון מערכתי ליתרון תחרותי. הכנס יתקיים בתאריכים 2-3 במרץ במלון דניאל בהרצלייה וב-4 במרץ בטכניון בחיפה. הכנס נערך בשיתוף אילט"ם - איגוד משתמשי טכנולוגיות מתקדמות במערכות משולבות עתירות ידע ומכון גורדון .הכנס מיועד למהנדסי מערכות מכל התחומים בתעשייה, מהנדסי מערכות בכל זרועות הצבא, מנהלי פרויקטים מערכתיים, מנהלי פיתוח מערכות ולמנהלי ומהנדסי תכנה העוסקים בפיתוח מערכתי.
שיתקיים השנה תחת הסיסמה: תיכון מערכתי ליתרון תחרותי. הכנס יתקיים בתאריכים 2-3 במרץ במלון דניאל בהרצלייה וב-4 במרץ בטכניון בחיפה. הכנס נערך בשיתוף אילט"ם - איגוד משתמשי טכנולוגיות מתקדמות במערכות משולבות עתירות ידע ומכון גורדון .הכנס מיועד למהנדסי מערכות מכל התחומים בתעשייה, מהנדסי מערכות בכל זרועות הצבא, מנהלי פרויקטים מערכתיים, מנהלי פיתוח מערכות ולמנהלי ומהנדסי תכנה העוסקים בפיתוח מערכתי.