נומרולוגיה בפרשה:
לפני מתן תורה מזהיר משה: "ויאמר אל העם היו נכונים לשלושת ימים..." (שמות י"ט/טו').
נשאלת השאלה: מדוע ראה משה להזהיר את העם במידה של 3, מדוע לא הזהיר את העם במידה של 4 ימי הגבלה, או מספר אחר?
עיון במקומות השונים בהם מופיע המספר 3 בתורה יגלה כי בחלק ניכר של הופעותיו, אם לא בכולן, מבטא המספר 3 מידה של קביעות והרגל, וממילא גם אבחנה בין מצב אחד לבין מצב אחר. המרחק בין עדרו של לבן לעדרו של יעקב היה שלושת ימי הליכה, ובקשתו הראשונה של משה מפרעה התייחסה ל"דרך שלושת ימים", לא פחות ולא יותר. מכת החושך, על מנת שתורגש, שררה במצרים במשך 3 ימים, ונראה שבדרך דומה הפרידו 3 ימים בין שר האופים לבין מותו, הם 3 הימים שהפרידו בין שר המשקים לבין שחרורו, וכך יוסף שם את אחיו במשמר למשך 3 ימים. כיוצא בכך, יהושע, למשל, הזהיר את העם כי בעוד 3 ימים הם חוצים את הירדן, ועזרא המתין 3 ימים בטרם נכנס לירושלים.
אופיו של המספר 3 ניכר, למשל, בדברי יעקב. יעקב סיפר לנשותיו כי חותנו אינו מתנהג עימו כתמול שלשום. פירוש: אם החתן רואה כי יום אחד חותנו מביט בו בעין לא יפה, אין זאת אלא שהיה חולה. אם עשה זאת יומיים - אך מקרה הוא, ואולם, הואיל וחותנו אינו מתנהג עימו בצורה יפה, שלושה ימים ברציפות, הרי זה מראה בבירור כי יש משמעות לצורה בה הוא מביט בחתנו. עד כה התנהג החותן בדרך אחת, ועתה הוא שינה את הרגלו. כלומר, המספר 3 הביע במקורו הרגל-דבר, היינו הפוך מפעולה חד-פעמית חסרת-משמעות. 3 מבטא הרגל וקביעות גם במשנה (בבא בתרא ג,א), וחז"ל עשו שימושים נוספים במספר 3, בהמשך לאופן השימוש במספר זה בתורה.
במספרים אחרים בתורה ניכר אופיים 'היהודי' ואילו על המס' 3 ניתן לומר כי יש לו אופי אוניברסלי, היינו שבין עמים רבים מביע המספר 3 את רעיון הקביעות. כבר אמר החכם באדם: "והחוט המשולש לא במהרה ינתק" (קהלת ד'/יב'), שהרי בכל מקומות הופעתו של ה-3 הוא מציין חוזק וחזקה, ומעבר ממצב אחד למשנהו.
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מנכ"ל ארגון "אור לנוער"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים" מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he