הגאים שבקרבנו הם מיעוט גאה, והם מבקשים להפגין את גאוותם בראש חוצות ירושלים. בשם חופש הביטוי ושמירת זכויות הפרט יש מקום להפגנה גאה כזו.
גם החרדים שבקרבנו הם מיעוט גאה, והם מבקשים להפגין את אמונתם בראש חוצות ירושלים במטרה שהגאים הגאים לא יפגינו. בשם חופש הביטוי ושמירת זכויות הפרט יש מקום להפגנה גאה כזו.
לא לי לשפוט איזה מיעוט מביניהם גאה יותר בדרכו ובאמונתו. לא לי לחרוץ דין באיזו דרך בוחר של מיעוט גאה להפגין את תפישת עולמו - בדרך של הפגנה או בדרך של הפגנה למניעת הפגנה.
כמי שאינו גאה גאה ואינו חרדי גאה, יושב על הגדר, מתבונן באוחזים מכאן ומכאן, ומקשיב לטוענים בלהט לזכויות הפרט ולזכויות המיעוטים בחברה דמוקרטית וליברלית. כל טענה, נימוק וטעם הם לעיסה מחדש של מה שנאמר ומה שנכתב אין ספור פעמים בידי הוגי דעות. לא שמעתי שום רעיון חדש, מקורי ומאתגר מהתומכים ומהשוללים של מיעוט זה או אחר, ואין בכך רבותא.
אז מה טעם מצאתי להלאות אתכם, קוראים יקרים, בכל ההקדמה הארוכה הזו?
על שום שבשני עמים עסקינן.
עם אחד מכבד את מסורת ישראל, מדליק נרות בחנוכה, מרעיש ברעשנים בפורים, בונה סוכה מידי פעם ויושב בה ערב אחד, מקיים סדר פסח שלא כהלכתו ומקנח בפיתה עסיסית, עולה לתורה בבית כנסת וחוזר לבקר שם אחת לשנה, מזמין רב עוטה זקן לערוך את טקס נישואיו וכועס על שלושת הרבנים שאינם מתרצים בקלות לשחרר אותו מכבלי הנישואין.
העם האחד הזה אינו מחבב את המיעוט הגאה, מלגלג עליו, חושש מעט ממנו, אבל מוכן לסבול את הפגנתו הגאה, להציץ בסקרנות באקסטרווגנד מבלי לגעת בו.
העם האחר מכבד את מסורת ישראל ומקיימה כהלכות רבניה, אינו אוכל שפנים, אינו בועל נידות, אינו קונה בשר כשר הנמכר בחנות הפותחת את שעריה בשבת, אינו מתחתן עם בני העם האחד ויושב שבעה על מי שסטה מדרך הישר ונשא איש או אישה מבני העם האחד, שומר שבת בקפידה אבל משליך אבנים בשבת על מי שנוהג ברכב, ומקיים את מצוות לא תגזול אבל קושר קשר לרישומים פיקטיביים של תלמידי ישיבות.
העם האחר הזה אינו מחבב את המיעוט הגאה, אינו מוכן לסבול את הפגנתו הגאה, מוכן לשפוך את דמם, וגורס כי חוקיו של האיש הרואה ואינו נראה שבשמים גוברת על חוקיהם של אוכלי השפנים ובועלי הנידות.
לא, לא כל הציבור החרדי ילך בכל דרך העוועים הזו, אבל עשרות אלפים ילכו, ובודדים ירחיקו לכת.
כמי שנמנה על העם האחד, איני מוצא כל פסול בדרך זו של העם האחר. אם לא יפרו את חוקיהם של אוכלי השפנים ובועלי הנידות, יפה זכותם של החרדים הגאים להפגין בדרכם כמו זכותם של הגאים הגאים. מפרי חוק ישפטו ככל האדם, וישמור עליהם האיש הרואה ואינו נראה.
אבל שלא יספרו לי שאנו עם אחד. שאני יהודי כמותם. את השקר הזה לא ניתן למכור לי. את הלוקש הזה איני קונה. בקהלם לא תבוא נפשי. אנו לא אותו עם, ושלא ילכו עליי אימה בקרע בעם. מדינה אחת לשני עמים, עם אחד ועם אחר.
בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב (1974).
פרקליט וחבר בלשכת עורכי-הדין (1976).
דוקטורט בשיווק בפקולטה לכלכלה, אוניברסיטת אורדיה, רומניה (2001).
ספרים: ארנונה עירונית, מס שבח מקרקעין, הפטור ממס שבח לדירת מגורים, היטל השבחה.
מרצה, עיתונאי, עורך מגזין ARNONA באינטרנט, עורך
האנציקלופדיה של דיני הארנונה העירונית.
פרקליט וחבר בלשכת עורכי-הדין (1976).
דוקטורט בשיווק בפקולטה לכלכלה, אוניברסיטת אורדיה, רומניה (2001).
ספרים: ארנונה עירונית, מס שבח מקרקעין, הפטור ממס שבח לדירת מגורים, היטל השבחה.
מרצה, עיתונאי, עורך מגזין ARNONA באינטרנט, עורך
האנציקלופדיה של דיני הארנונה העירונית.