במשך שנים, ההחלטות במסדרונות הכנסת התבססו על חברי הכנסת ב"ייעוץ" חברי המפלגה. מי שחיפש להשפיע על מקבלי ההחלטות, היה צריך להיות "חבר מפלגה". כל השאר, ויהיו צרכיהם חשובים ככל שיהיו, נתקלו בגדרות הגבוהות.
פניות בכתב, ויהיו אלו החשובות ביותר, מצאו עצמן בפח או במגרסה, פעמים רבות מבלי שנקראו. פניות בע"פ נאמרו (אך לא תמיד נשמעו) והוצגו בצורה לא נכונה. לפיכך, התקבלו החלטות רבות מבלי שתינתן זכות לנפגעים להשמיע קולם בפני מקבלי ההחלטות. כתוצאה מכך, הלך וגבר הצורך בייעוץ מקצועי.
בדומה למדינות אחרות בעולם, החלו לפעול בישראל הלוביסטים המקצועיים. תרומתם נראתה מייד. בתחילה היו לוביסטים לארגונים הכלכליים הגדולים, ובהדרגה הלך והתפשט התהליך. כיום, ארגונים וגופים שונים נעזרים באיש מקצוע, המסייע להם להציג את עמדותיהם בפני מקבלי ההחלטות.
תפקיד הלוביסט הוא להיות פרקליטו של לקוחו (גוף, מוסד, או ציבור מסויים) בפני מקבלי ההחלטות - בדרך כלל לפני קבלת ההחלטות, ובמקרים אחרים אחרי ההחלטה, בכדי לשנות את רוע הגזרה.
במסגרת זו משמשים הלוביסטים כ"פה" עבור אלה שבכוחות עצמם, ללא היכרות עם המערכות הציבוריות ודרכי הפעולה - לא היו זוכים לכך שקולם ישמע ושדעתם תילקח בחשבון.
אנו, הלוביסטים, מנתחים את הזירה: חולשות וחוזקות, פרטים אישיים של חבר הכנסת, ומידע גלוי יותר ופחות.
המטרה היא אחת: למצוא את נקודות ההשקה שבין מטרותיו של חבר הכנסת ובין מטרתו של הלקוח. תוחלת העבודה היא ייצוג לקוחותינו מול הרשות המחוקקת והרשויות המבצעות, בדיוק כפי שעורך-דין מייצג את מרשו בפני הרשות השופטת.
לוביסט טוב צריך להיות בעל תכונות רבות: בעל יושר אישי (מעבר לתקנות הכנסת בנושא, שהרי לא ניתן(וגם לא מומלץ בכלל ) לשקר לאורך זמן והלוביסט עובד מול קבוצה מצומצמת של מקבלי החלטות), סבלנות רבה, איש מודיעין בנשמתו, בעל יכולת
משא ומתן וכושר שכנוע, אסטרטג, טקטיקן, ופסיכולוג.
מהלוביסט נדרשת הבנה בתחום המשפט (גם אם איננו משפטן הוא חייב להבין בתחום, ולהיעזר במשפטנים), ידע ובקיעות בהליכים ונהלי הכנסת, יכולת ניתוח מחקרית (סקרים, דוחו"ת, סטטיסטיקה), כושר עיבוד אינפורמציה, תגובה מהירה, ויכולת לתרגם בזמן אמת מידע רלבנטי לטובת הלקוח.
בכנסת, השימוש בלוביסט לא מקצועי עלול לעלות הרבה (תיקון תקלות שעשה חובבן).
החובבן עלול לגרום לך לחסכון כספי היום שיעלה לך כסף רב בעתיד. למען הצלחתך- היעזר בכלים המקצועיים הנכונים
פניות בכתב, ויהיו אלו החשובות ביותר, מצאו עצמן בפח או במגרסה, פעמים רבות מבלי שנקראו. פניות בע"פ נאמרו (אך לא תמיד נשמעו) והוצגו בצורה לא נכונה. לפיכך, התקבלו החלטות רבות מבלי שתינתן זכות לנפגעים להשמיע קולם בפני מקבלי ההחלטות. כתוצאה מכך, הלך וגבר הצורך בייעוץ מקצועי.
בדומה למדינות אחרות בעולם, החלו לפעול בישראל הלוביסטים המקצועיים. תרומתם נראתה מייד. בתחילה היו לוביסטים לארגונים הכלכליים הגדולים, ובהדרגה הלך והתפשט התהליך. כיום, ארגונים וגופים שונים נעזרים באיש מקצוע, המסייע להם להציג את עמדותיהם בפני מקבלי ההחלטות.
תפקיד הלוביסט הוא להיות פרקליטו של לקוחו (גוף, מוסד, או ציבור מסויים) בפני מקבלי ההחלטות - בדרך כלל לפני קבלת ההחלטות, ובמקרים אחרים אחרי ההחלטה, בכדי לשנות את רוע הגזרה.
במסגרת זו משמשים הלוביסטים כ"פה" עבור אלה שבכוחות עצמם, ללא היכרות עם המערכות הציבוריות ודרכי הפעולה - לא היו זוכים לכך שקולם ישמע ושדעתם תילקח בחשבון.
אנו, הלוביסטים, מנתחים את הזירה: חולשות וחוזקות, פרטים אישיים של חבר הכנסת, ומידע גלוי יותר ופחות.
המטרה היא אחת: למצוא את נקודות ההשקה שבין מטרותיו של חבר הכנסת ובין מטרתו של הלקוח. תוחלת העבודה היא ייצוג לקוחותינו מול הרשות המחוקקת והרשויות המבצעות, בדיוק כפי שעורך-דין מייצג את מרשו בפני הרשות השופטת.
לוביסט טוב צריך להיות בעל תכונות רבות: בעל יושר אישי (מעבר לתקנות הכנסת בנושא, שהרי לא ניתן(וגם לא מומלץ בכלל ) לשקר לאורך זמן והלוביסט עובד מול קבוצה מצומצמת של מקבלי החלטות), סבלנות רבה, איש מודיעין בנשמתו, בעל יכולת
משא ומתן וכושר שכנוע, אסטרטג, טקטיקן, ופסיכולוג.
מהלוביסט נדרשת הבנה בתחום המשפט (גם אם איננו משפטן הוא חייב להבין בתחום, ולהיעזר במשפטנים), ידע ובקיעות בהליכים ונהלי הכנסת, יכולת ניתוח מחקרית (סקרים, דוחו"ת, סטטיסטיקה), כושר עיבוד אינפורמציה, תגובה מהירה, ויכולת לתרגם בזמן אמת מידע רלבנטי לטובת הלקוח.
בכנסת, השימוש בלוביסט לא מקצועי עלול לעלות הרבה (תיקון תקלות שעשה חובבן).
החובבן עלול לגרום לך לחסכון כספי היום שיעלה לך כסף רב בעתיד. למען הצלחתך- היעזר בכלים המקצועיים הנכונים
אופיר שפיגל מנהל את משרד יחסי הציבור אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל . www.ofirpr.com