נומרולוגיה בפרשה
אחת השאלות המעניינות היא: מדוע בחר האל במספר 7 שייצג אותו? מה אלוהי במספר זה שגרם לכך שהאל עשה בו שימוש כה מרובה? יש הסבורים כי לא ניתן לענות על שאלה מעין זו, בין מפני שאי אפשר לרדת לכוונת האל, ובין מפני שהמספר 7 עשוי להיות מורכב בכמה צורות, כגון: 4+3, 5+2, וכיוצא בכך.
מגמת הדברים להלן היא להראות כי מקור קדושת ה-7 היא בהיותו מתחלק ל- (6+1 ).
המספר 7 נחלק במקרא לפי מתכונת זו, ורק זו, יותר מעשר פעמים, ובפרשה שלנו בלבד קורה הדבר ארבע פעמים. ראשית, עבד עברי עובד 6 שנים, ובשביעית יוצא לחופשי חינם.
אחר כך מובאת מצוות שמיטה ושבת העשויות בדרך דומה (שמות כ"ג/י'-יב'): "ושש שנים תזרע את ארצך... והשביעית תשמטנה ונטשתה... ששת ימים תעשה מעשיך וביום השביעי תשבות", ולבסוף כתוב (שמות כ"ד/טז'):
"וישכן כבוד ה' על הר סיני ויכסהו הענן ששת ימים ויקרא אל משה ביום השביעי מתוך הענן". תבנית זו 1+6, עומדת כמובן, גם בבריאת העולם, והצד השווה בכל המקרים הללו שהמספר 6 מסמל את הפעולה והעשייה (או: הכנה) בעוד שהמספר 7 מסמל את השביתה, חוסר- פעולה המוכר לכל מאז שבת ה' מכל מלאכה בשבת הראשונה. ברור, אם כן, שאדם הנוהג בדרך זו הולך בדרכי האל, ככתוב "והלכת בדרכיו", ולא נותר אלא לברר מדוע כך הולך האל בעצמו.
6 מבטא פעולה ועשייה, ושני הסברים לכך:
א. זהו מספר מושלם (שסכום גורמיו שווה לו עצמו: 3+2+1=6), והאל המושלם פועל בדרך מושלמת.
ב. המציאות עשויה כמו לבנה, יש בה 6 פאות, ולפיכך העולם והמציאות מיוצגים ב-6, ומה שאינו מוחשי, ונמצא מעבר (או מעל) כל זה, הוא האל, ועל כן הוא מסומל ב-7.
פרופ' מאיר בר-אלן
אוניברסיטת "בר אילן"
אחת השאלות המעניינות היא: מדוע בחר האל במספר 7 שייצג אותו? מה אלוהי במספר זה שגרם לכך שהאל עשה בו שימוש כה מרובה? יש הסבורים כי לא ניתן לענות על שאלה מעין זו, בין מפני שאי אפשר לרדת לכוונת האל, ובין מפני שהמספר 7 עשוי להיות מורכב בכמה צורות, כגון: 4+3, 5+2, וכיוצא בכך.
מגמת הדברים להלן היא להראות כי מקור קדושת ה-7 היא בהיותו מתחלק ל- (6+1 ).
המספר 7 נחלק במקרא לפי מתכונת זו, ורק זו, יותר מעשר פעמים, ובפרשה שלנו בלבד קורה הדבר ארבע פעמים. ראשית, עבד עברי עובד 6 שנים, ובשביעית יוצא לחופשי חינם.
אחר כך מובאת מצוות שמיטה ושבת העשויות בדרך דומה (שמות כ"ג/י'-יב'): "ושש שנים תזרע את ארצך... והשביעית תשמטנה ונטשתה... ששת ימים תעשה מעשיך וביום השביעי תשבות", ולבסוף כתוב (שמות כ"ד/טז'):
"וישכן כבוד ה' על הר סיני ויכסהו הענן ששת ימים ויקרא אל משה ביום השביעי מתוך הענן". תבנית זו 1+6, עומדת כמובן, גם בבריאת העולם, והצד השווה בכל המקרים הללו שהמספר 6 מסמל את הפעולה והעשייה (או: הכנה) בעוד שהמספר 7 מסמל את השביתה, חוסר- פעולה המוכר לכל מאז שבת ה' מכל מלאכה בשבת הראשונה. ברור, אם כן, שאדם הנוהג בדרך זו הולך בדרכי האל, ככתוב "והלכת בדרכיו", ולא נותר אלא לברר מדוע כך הולך האל בעצמו.
6 מבטא פעולה ועשייה, ושני הסברים לכך:
א. זהו מספר מושלם (שסכום גורמיו שווה לו עצמו: 3+2+1=6), והאל המושלם פועל בדרך מושלמת.
ב. המציאות עשויה כמו לבנה, יש בה 6 פאות, ולפיכך העולם והמציאות מיוצגים ב-6, ומה שאינו מוחשי, ונמצא מעבר (או מעל) כל זה, הוא האל, ועל כן הוא מסומל ב-7.
פרופ' מאיר בר-אלן
אוניברסיטת "בר אילן"
על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת