התיאוריה שעומדת מאחורי הנל"פ היא תיאוריית הייצוג - ייצוגים שאותם מייצר המוח שלנו על-מנת לשרת אותנו ולעזור לנו לשרוד.
כל המידע שנקלט - נכנס אלינו דרך 5 החושים שלנו.
בכל רגע נתון אנחנו קולטים את המציאות דרך החוש שהמוח שלנו רגיל לקלוט דרכו. לדוגמא - אני ואתם היינו באותו אירוע; אני אזכור את התחושה שהייתה לי בו (החוש הקינסטטי, תחושתי), ואתם תזכרו את האנשים שראיתם שם (החוש הויזואלי), או את הסיפורים ששמעתם שם (החוש האודיטורי - שמיעתי) וכדומה.
מה שאנחנו לא רואים, שומעים, וטועמים - לא קיים בשבילנו. ואם אנחנו כבר כן קולטים ממנו משהו, אבל רק במעורפל - כך גם תיתפס המציאות בשבילינו, בהקשר אליו - מעורפלת.
אמרנו שהמידע נכנס אלינו דרך החושים. איזה מידע? כל המידע??
בכל שנייה מערכת העצבים שלנו מקבלת בערך 2 מליון יחידות מידע (אירועים שמתרחשים מסביבנו וגם בתוכנו). אם היינו קולטים הכל - היינו משתגעים. ואכן, המוח שלנו חכם, ומשאיר לנו מקום ל-בערך 7 יחידות מידע זמינות במודעות.
כדי לסנן 2 מליון יחידות מידע - אנחנו קודם כל חייבים להשמיט המון פרטים, אחר-כך, כדי שנתאים את המידע שנשאר לחוויה או למידע קודמים שכבר יש לנו (תפיסה, אמונה, הרגשה) - אנחנו עושים סוגים של עיוות (וזה כמובן לא נעשה במודע) וכל זאת כדי להגיע להכללה, לחוקים.
כאמור, המוח שלנו חכם ויעיל - הוא לומד מהר. ברגע שיש לנו הכללה לגבי כל דבר שאנו קולטים - נוצרת במוחנו מפת עולם שבאמצעותה אנו מתמצאים בעולם המציאותי.
לדוגמא: ראיתי סרט מפחיד - אחר כך תחושת הדריכות והפחד בגוף לא עזבו אותי. לא הצלחתי לישון בלילה - הכללה: סרטים מפחידים גורמים לי לסבל.
בפעם הבאה שאלך לחברים ואגלה שהם הביאו סרט מפחיד שניצפה בו יחד - עוד בטרם הצפייה איזכר אוטומאטית בתחושות הגוף ובנדודי השינה ו...אסבול.
במילים אחרות, מפת העולם, או הייצוג הפנימי כמובן משפיעים על איך שאנחנו מרגישים.
איך שאנחנו מרגישים משפיע על התגובה הפיסיולוגית שלנו (זיעה, רעידות, תזזיות, עייפות) - וכל אלה באים לידי ביטוי בהתנהגות שלנו (פעולות, שפת גוף - כל מה שאנחנו עושים עם הגוף שלנו) ובתוצאות שאנו מקבלים.
אז מה אנחנו עושים באימון NLP עם כל המערכת הזו??
גם באימון וגם ב-NLP אנו מאתגרים את המתאמן - לחשוב אחרת ולפעול אחרת - בכדי להרגיש אחרת!
1. ב- NLP משתמשים בכלים לשוניים שעוזרים לנו לזהות איזה מחיקות המתאמן עושה, איזה סוגים של מידע הוא כן שומר יותר ואיך בדיוק הוא משתמש בו.עצם הזיהוי והמודעות עוזרים למתאמן לשנות פרדיגמות מעכבות ולחליפין - לייצר ייצוגים חדשים שכן ישרתו אותו, ובנוסף; מאפשרים לו לשכלל ייצוגים שעובדים בשבילו - אסטרטגיות תגובה ופעולה, תשומת לב לדברים ספציפיים
2. ב-NLP משתמשים בטכניקות ומיומנויות אימון וטיפול שמתמקדות באחד או יותר משלושת החלקים - מחשבה, רגש, התנהגות. כדי לייצר שינוי לטובה בכל תחום שהמתאמן רוצה.
כל המידע שנקלט - נכנס אלינו דרך 5 החושים שלנו.
בכל רגע נתון אנחנו קולטים את המציאות דרך החוש שהמוח שלנו רגיל לקלוט דרכו. לדוגמא - אני ואתם היינו באותו אירוע; אני אזכור את התחושה שהייתה לי בו (החוש הקינסטטי, תחושתי), ואתם תזכרו את האנשים שראיתם שם (החוש הויזואלי), או את הסיפורים ששמעתם שם (החוש האודיטורי - שמיעתי) וכדומה.
מה שאנחנו לא רואים, שומעים, וטועמים - לא קיים בשבילנו. ואם אנחנו כבר כן קולטים ממנו משהו, אבל רק במעורפל - כך גם תיתפס המציאות בשבילינו, בהקשר אליו - מעורפלת.
אמרנו שהמידע נכנס אלינו דרך החושים. איזה מידע? כל המידע??
בכל שנייה מערכת העצבים שלנו מקבלת בערך 2 מליון יחידות מידע (אירועים שמתרחשים מסביבנו וגם בתוכנו). אם היינו קולטים הכל - היינו משתגעים. ואכן, המוח שלנו חכם, ומשאיר לנו מקום ל-בערך 7 יחידות מידע זמינות במודעות.
כדי לסנן 2 מליון יחידות מידע - אנחנו קודם כל חייבים להשמיט המון פרטים, אחר-כך, כדי שנתאים את המידע שנשאר לחוויה או למידע קודמים שכבר יש לנו (תפיסה, אמונה, הרגשה) - אנחנו עושים סוגים של עיוות (וזה כמובן לא נעשה במודע) וכל זאת כדי להגיע להכללה, לחוקים.
כאמור, המוח שלנו חכם ויעיל - הוא לומד מהר. ברגע שיש לנו הכללה לגבי כל דבר שאנו קולטים - נוצרת במוחנו מפת עולם שבאמצעותה אנו מתמצאים בעולם המציאותי.
לדוגמא: ראיתי סרט מפחיד - אחר כך תחושת הדריכות והפחד בגוף לא עזבו אותי. לא הצלחתי לישון בלילה - הכללה: סרטים מפחידים גורמים לי לסבל.
בפעם הבאה שאלך לחברים ואגלה שהם הביאו סרט מפחיד שניצפה בו יחד - עוד בטרם הצפייה איזכר אוטומאטית בתחושות הגוף ובנדודי השינה ו...אסבול.
במילים אחרות, מפת העולם, או הייצוג הפנימי כמובן משפיעים על איך שאנחנו מרגישים.
איך שאנחנו מרגישים משפיע על התגובה הפיסיולוגית שלנו (זיעה, רעידות, תזזיות, עייפות) - וכל אלה באים לידי ביטוי בהתנהגות שלנו (פעולות, שפת גוף - כל מה שאנחנו עושים עם הגוף שלנו) ובתוצאות שאנו מקבלים.
אז מה אנחנו עושים באימון NLP עם כל המערכת הזו??
גם באימון וגם ב-NLP אנו מאתגרים את המתאמן - לחשוב אחרת ולפעול אחרת - בכדי להרגיש אחרת!
1. ב- NLP משתמשים בכלים לשוניים שעוזרים לנו לזהות איזה מחיקות המתאמן עושה, איזה סוגים של מידע הוא כן שומר יותר ואיך בדיוק הוא משתמש בו.עצם הזיהוי והמודעות עוזרים למתאמן לשנות פרדיגמות מעכבות ולחליפין - לייצר ייצוגים חדשים שכן ישרתו אותו, ובנוסף; מאפשרים לו לשכלל ייצוגים שעובדים בשבילו - אסטרטגיות תגובה ופעולה, תשומת לב לדברים ספציפיים
2. ב-NLP משתמשים בטכניקות ומיומנויות אימון וטיפול שמתמקדות באחד או יותר משלושת החלקים - מחשבה, רגש, התנהגות. כדי לייצר שינוי לטובה בכל תחום שהמתאמן רוצה.
- מאמנת לצמיחה אישית ועסקית, מצטיינת בהנעת אנשים להשגת יעדיהם.
- בעלת תואר שני בניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן, במסלול מחקרי, מטעם אוניברסיטת בר-אילן ומגשרת מוסמכת.
- מפתחת ומנחה תכניות אימון עסקי מותאמות לארגונים ותהליכי אימון אישי לאנשים פרטיים, מעבירה הרצאות המועברות ברוח אימונית.
- עמיתה בלשכת המאמנים בישראל.
- מגיעה משני אפיקים מקבילים - האפיק הניהולי, והאפיק היצירתי.
- מפתחת ומנחה סדנאות NLP
- בעלת תואר שני בניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן, במסלול מחקרי, מטעם אוניברסיטת בר-אילן ומגשרת מוסמכת.
- מפתחת ומנחה תכניות אימון עסקי מותאמות לארגונים ותהליכי אימון אישי לאנשים פרטיים, מעבירה הרצאות המועברות ברוח אימונית.
- עמיתה בלשכת המאמנים בישראל.
- מגיעה משני אפיקים מקבילים - האפיק הניהולי, והאפיק היצירתי.
- מפתחת ומנחה סדנאות NLP