נומרולוגיה בפרשה
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
משה רבנו עלה למרום וקיבל את התורה ב- 40 יום ו- 40 לילה, והשאלה הנשאלת היא: מדוע? מדוע לא קיבל משה את התורה במספר אחר של ימים? מדוע, בעצם, המספר 40 מופיע בתורה קרוב ל-100 פעם (הרבה יותר מאשר מספרים רבים)? מה מיוחד במספר זה שאף תרבויות אחרות עושות בו שימוש?
ראשית, המספר 40 הוא כפולה של 4 ב- 10, היינו העצמה של שתי התכונות הניכרות במספרים אלו. אשר ל-10, מספר זה כבר נדון ביחס ל- 10 הדיברות כמו גם ביחס ל- 10 מכות מצרים, וברור שמדובר במספר המבטא את הגוף האנושי. לעומת זאת, 4 לא נדון, וראוי הוא לבחינה. ראשית, ראוי לזכור כי בגן עדן היו 4 נהרות, ואין מספר זה מקרי כלל. 4 הוא גם מספר רוחות השמים, כפי שנגזר הדבר ממקומו של כדור הארץ ביחס לשמש וסיבובו העצמי. לשון אחרת, 4 הוא מספר המביא את הקוסמוס (יקום, עולם ומלואו).
הכפלת 4 ב- 10 משולה להעצמת הגוף בדרך קוסמית, תופעה אותה ניתן לכנות בשם מטא-מורפוזה (שינוי הגוף). דוגמה מובהקת לכך מובאת בפרשה שלנו, שכן כאשר משה עולה למרום, הוא לא רק נמצא עם ה', אלא אף: "...לחם לא אכל ומים לא שתה..." (שמות ל"ד/כח'). כלומר, הגוף של משה השתנה ונהיה כאחד ממלאכי השרת. כיוצא בכך, העולם השתנה ב- 40 ימי המבול, ובני ישראל השתנו ב- 40 שנות היותם במדבר, מעם של עבדים לעם של לוחמים. ב- 40 יום עובר אדם מעולם הזה לעולם הבא "כי כן ימלאו ימי החנוטים", ויצחק, כמו גם עשו בנו, נשאו אשה בהיותם בני 40. כלומר: ב- 40 השתנה מעמדו של אדם, וב- 40 הוא לוקה כדי לחזור למוטב. טבעי הדבר שיונה הנביא ניבא על נינוה כי היא נהפכת בעוד 40 יום, ולא בעוד מספר אחר של ימים.
לסיכום, 40 הוא מספר בעל עוצמה קוסמית, מספר המביע שינוי, ואין זה מקרה כי, 40 מלקות הופכים אדם חייב לזכאי, ולפי חז"ל, אדם עובר ממצב של טומאה לטהרה באמצעות מקווה בן 40 סאה.
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית'
ו'נומרולוגיה מקראית '
(ספריית בית-אל)
על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת