שאילת שאלות מביאה לחכמה
מעריכה את עבודתי מאתגרת וגורמת ליצירתיות ולהתחדשות
חשוב מאוד לשאול את עצמי...
עקרונות חינוכיים
v האם קיימים כלים חינוכיים בהם אני משתמש כדי להצליח בעמלי החינוכי?
v האוכל לסדר ולארגן יסודות אלה בסדר הגיוני?
v האם "העיקרים" הללו יכולים לבוא לידי ביטוי בהרצאות? בדיבור? בכנסים? בפאנל?
v הניתן למקד רעיונות מרכזיים לשיחה בת 5 דקות ולהרצאה בת 20 דקות?
v כדאי לכתוב הרעיונות החינוכיים בהם אנו עוסקים ולהפיצם?
v האם אני חש כי עבודתי החינוכית יש בה "שליחות"?
v האם ראוי כי בדברי אשלב כמה תת נושאים המהווים דילמות/ מעוררי-כעס/ מחלוקות?
v השיווק החינוכי יעיל? חכם? רצוי?
v עד כמה יש חשיבות לדברי הפתיחה בכל שיעור? בכל הרצאה? ובכל אמירה?
v האם כל מורה יכול לבטא 4-5 עקרונות המנחים אותו בדרכו להצלחה חינוכית?
v האם אתה המנהל-המנהיג יכול לתאר 4-5 התחומים הבסיסיים המובילים אותך קדימה?
v הקשבה, אמפתיה, אכפתיות, נחישות, העזה, מוטיבציה, נחרצות, כבוד, יחס, אהבה, חיזוקים חיוביים, שיתופיות, שייכות, יושר, תכנון והערכה, יצירתיות, שאילת שאלות. עד כמה מושגים אלו נידונים ומיושמים הלכה למעשה?
v האם קיים עידוד לשאילת שאלות? עד כמה?
v
דילמות בחינוך
v הקיימת ראייה אופטימית בבית הספר? האם היא מסייעת לך להתגבר על בעיות?
v אל מי פונה מורה כשיש לו דילמות וקשיים בחינוך הכיתה?
v
דמות המורה והמנהל
v האוכל להבהיר לשומעי כי הנני מנהיג ולא מנהל?
v המנהל מאמין בעצמו?
v המנהל והמורים כמנהיגים- היבטים שונים במנהיגות.
v במה מתבטא העידוד שלך כמנהיג?
v המורים מאמינים בעצמם? ביכולתם?
v גאווה או ענווה במה לבחור?
v לשיווק העצמי יש חלק בהצלחה?
v כמה חיזוקים חיוביים הנך מעריף על אנשים מדי יום?
דיאלוג ופתיחות ליוזמות ושינויים
v האם מורה או תלמיד יכול להיכנס לחדרך ולהציע רעיון חדשני? תפיסת עולם? משהו אחר?
v דלת המנהל פתוחה?
v מה עושים כאשר קיימות התנגדויות לתהליכי שינוי?
v האם מורים יוזמים מקבלים פרגון?
v מה עושים עם יוזמות מורים?
v כל כמה זמן דנים בתהליכי שינוי?
v מי ומי בצוות-חשיבה לתהליכי השינוי?
v
העשרה, הרחבת אופקים והעצמת המורה
v התוכל להכין מידי חודש רשימה של מאמר טוב שקראת? ספר טוב שקראת?
v ספר או מאמר טוב שבזכותך קראו המורים?
v עד כמה התלמידים, המורים, המנהל, קוראים?
v האם המושגים נכונים?- מורה קורא- תלמיד קורא.
מורה בר אוריין - כך תלמידיו.
מורה בעל ידע - כך תלמידיו.
האם ושננת לבניך תקף?
הלימודים בע"פ.
v המורה- אידאל לחיקוי?
v היש הוראת עמיתים?
v האם המורים רוכשים ידע עולם?
v כמה גמולי השתלמות רכשו המורים בסיועך?
v לכמה מורים תואר שני?
v מי מהמורים לימד - למד לתואר שני בזכותך?
v פיתוח המצויינים - עד כמה? בקרב המורים?
v פיתוח הרטוריקה מקבל זמן ומהות?
v
עבודת-צוות
v מי מארגן ומחליט על נושאי ישיבות המורים?
v מה תוכן ישיבות המורים?
v האם המורים שותפים בתוכן הישיבות?
v כמה מורים הובילו בשנה האחרונה ישיבות המורים?
v היש פרוטוקולים בישיבות המורים?
v האם הפרוטוקולים מופצים?
v היש הערכה בסיכום כל ישיבה?
v עד כמה נבדקת כל פעולה הנעשית בבית הספר?
v האם המורים שותפים להערכה בית ספרית?
v כיצד קולטים מורה חדש?
v האם המורים המקבילים פועלים כצוות?
v האם יש וועדות בית-ספריות של המורים?
v
היבטים חברתיים של התלמידים
v באיזו מידה חברת הילדים פעילה?
v היש רכזת לחינוך החברתי?
v האם המורים המקצועיים מפעילים חינוך חברתי?
v היש מועצת תלמידי פעילה?
v כיצד מופעלים מנהיגי הנוער?
v אילו ועדות נוער פעילות?
דיאלוג תלמידים-מורים-הורים
v האם השותפות של המורים מעשית?
v התלמידים שותפים בחשיבה ובעשייה?
v היש הורים הלוקחים חלק בשותפות? (מעורבות)
v עד כמה המורים חשים שייכות?
v לתלמידים תחושת שייכות?
v הורים הם חלק מבית הספר?
v ההורים מודעים ליעדי בית הספר?
v האם מתקיימות שיחות אישיות עם המורים? עם התלמידים? תדירות?
v
הישגיות, מצויינות ומדדים להערכה והצלחה
v האם ההישגים נבדקים בכל המקצועות?
v היש כלי הערכה אפקטיביים בבית הספר?
v האם נערכים לתהליכי שינוי בגין הערכות?
v היש קשר בין ההישגים הלימודיים והחברתיים?
v האם הישגים גבוהים מוסיפים לערכי החיים?
v עד כמה המורים לוקחים "אחריות"?
v האם המורים מקנים "אחריות" לתלמידים?
v מי בודק הישגי התלמידים?
v האם נבדקות איכויות בתהליכי למידה?
v האם פיתוח המצויינות קיים בבית ספרך? האם מטפחים אותו? בקרב מורים מעולים? ובקרב תלמידים?
v מאיזה שלב מתחילים לסייע למצויינות?
v פיתוח המצויינים - עד כמה? ובאיזה דרכים?
v הניסית לאתר הפוטנציאל הטמון בכל מורה? ובכל ילד?
v מהם הכלים לפתח ביטחון עצמי בקרב תלמידים?
v כיצד מגבירים את הדימוי העצמי?
v
היבטים פיזיים ואקלים בית-ספרי
v שמירת רכוש קיימת?
v האומנויות- אומנות, מוסיקה, מחול, דרמה וציור- האם מקבלים מקום מכובד?
v מה קורה בתחום האסתטיקה? בכיתות? במרחבים?
v היש מרחבי למידה פעילים?
v האם קיים קשר פיזי ומאחד בין המבנים השונים במתחם?
v היש קבוצה/ וועדה משולבת הדואגת לשיפור התנאים הפיזיים בבית-הספר? - מעבדות, מחשוב, סטודיוס, ספרייה, גינון, פינות-ישיבה, ניקיון, מספיק פחי-אשפה, גדר, שער, סמל ביה"ס, תצוגות עבודות מתחלפות ופרסים, פיתוח האתר הבית-ספרי ועוד?
v האם נושא "האקלים המיטבי" נדון בישיבות מורים?
v האם נערך דיון על דרכים לבניית אקלים בית-ספרי מיטבי?
v טיפוח הכיתות? טיפוח חדר-המורים?
v מעורבות התלמידים בפתרון קונפליקטים ומניעת אלימות.
v הספריה מנוצלת כראוי?
v הלימוד בחברותא קיים?
v עד כמה התלמידים נפגשים עם ידע עולם?
שאילת שאלות מוסיפה חכמה-
התוכל להוסיף עוד שאלות המתאימות למוסדך?
כדי להצליח!!!
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.