הפקה - מושגי יסוד
א
אסטרטגיה - תוכנית פעולה ארוכת טווח להשגת יעד רחוק (ההיפך מטקטיקה).
אקוסטיקה - איכות השמיעה במקום מסויים, האופן שבו מבנהו של החלל משפיע על העברת גלי הקול בו. כשבוחרים חלל להופעה, מוודעים שהוא מאפשר "אקוסטיקה טובה".
ב
באזז - יכול להיות שלילי או חיובי. בשורה התחתונה מדובר על התחושה שיש בציבור לגבי הארוע (סרט, הצגה, מופע) בטרם הוא נחווה בפועל. הבאזז מבוסס לרוב על הציפייה מהיוצרים המעורבים בפרוייקט, על סמך תוצרתם הקודמת.
באנר - המונח הלועזי לשלט או כרזה. נותני החסות לארוע יתעקשו לתקוע בו כמה שיותר באנרים שלהם והמפיק אמור לדעת לווסת אותם.
בום - מוט מתקפל, שעליו מורכב המיקרופון. נמצא בשימוש לרוב בהפקות של סרטים.
במאי - האיש שאחראי לצד האמנותי של ההפקה. מומלץ למפיק לבטוח בחזונו ובראייתו האמנותית של הבמאי שהוא עובד עמו וליצור למענו את התנאים הנוחים לעבודה.
ברייקדאון - לו"ז מפורט של הפקת קולנוע או טלוויזיה, הכולל את זמני הצילום המתוכננים של סצינות ושוטים לפי ימי הפקה.
ג
גובו - מונח מתחום הקולנוע, המציין בד שחור על מבנה מתכתי, אשר נועד לחסום חלקים מהאור או "לחתוך את האור".
גופן - או "פונט" בלעז. הסגנון והצורה של הכתב המודפס. לגופנים השונים ישנם שמות שונים, כאשר הפרמטרים הנוספים שמשתנים הם גודל, מידת ההדגשה, צבע ועוד.
גיליון - דף נייר בגודל סטנדרטי של 70 על 100 ס"מ.
גנרי - מונח שמשתמשים בו ביחס למוצר מסויים, כדי לציין את היותו נטול מותג ואינו מוגן על-ידי פטנט כלשהו. לרוב הדבר מתבטא גם במחיר נמוך.
גריד - מונח מתחום העיצוב, המציין מבנה קבוע, שעליו מולבשים הפרמטרים המשתנים.
גריפ - בהפקות קולנוע וטלוויזיה, אחראי על סיוע פיסי לצוות המצלמה על-ידי בנייה והנאה של מסילות דולי, הצבת חצובות וכד'.
ד
דף הבית - העמוד הראשון של אתר האינטרנט, שמופיע כאשר מקלידים את כתובת האתר.
דפוס דיגיטאלי - דפוס באמצעות מחשב, ללא צורך בסידור לוחות.
ה
הפקה - כינוי מקצועי למכלול הפעולות הכרוכות בהוצאת יצירה מן הכוח אל הפועל, הפיכת תסריט כתוב לסרט או תוכנית טלוויזיה.
ו
וידאו - פורמט צילום והקרנה, שאינו מבוסס על חשיפה של סרט צילום לאור.
ז
זום - מושג בצילום; התקרבות לעצם המצולם על-ידי שינוי אורך המוקד של העדשה וללא התקרבות בפועל של המצלמה.
זום דיגיטלי - התקרבות לעצם המצולם ללא שימוש באופטיקה של המצלמה, אלא על-ידי פעולה של תוכנת המצלמה.
זיכיון - השאלת שם של מותג מבוסס לעצמאיים, המשלמים תמורת השימוש במותג.
זכיין - מי שיש לו זיכיון על דבר מה. לאחרונה המושג משמש הרבה פעמים ביחס לחברות המנהלות את ערוץ 2, "קשת" ו"רשת".
ח
חוזה - הסכם התקשרות בלתי נמנע בין המפיק לאנשים שהוא מעסיק לצורך פרוייקט כזה או אחר. לרוב החוזה מוגבל בזמן ומציין את גובה השכר ותנאי ההעסקה.
חומרה - שם כולל ל"ברזלים" של המחשב: מארזים, מסכים, כרטיסים כאלה ואחרים. ההיפך מתוכנה.
חצי גיליון - דף נייר בגודל סטנדרטי של 70 X 50 ס"מ.
חשיפה - מושג בצילום; המגע בין סרט הצילום לאור, התלוי לרוב במידת הפתיחה של הצמצם. במקרים של יתר חשיפה או תת-חשיפה, החומר המצולם עשוי להיות בלתי שמיש.
ט
טאלנט - אישיות, בדרך כלל טלוויזיונית, שעומדת במרכז התוכנית. במקרים מסויימים, פורמט התוכנית נתפר מסביב לטאלנט, שצריך למצוא לו תעסוקה דחופה, היות ומשלמים לו שכר עתק.
טקטיקה - ההיפך מאסטרטגיה. פעולה להשגת יעד קצר טווח.
טריטמנט - מושג בתסריטאות; שלב ביניים בין התקציר לתסריט המוגמר, המפרט את ההתרחשות בסרט ללא הדיאלוגים.
טרפיק - תפקיד במשרד פרסום שנועד לקשר בין המחלקות השונות ומהווה סוג של מנהל עבודה או מפיק בפועל.
י
יח"צ - יחסי ציבור. פעולות הסברה, פרסום או תעמולה, שנועדה להעניק למושאם תדמית חיובית בדעת הקהל.
יציאה - שקע בתוך מצלמה או מכשיר אלקטרוני אחר, המאפשר חיבור של אמצעי עזר שונים לאותו מכשיר. לדוגמא, יציאת XLR במצלמה מאפשרת חיבור של מיקרופון חיצוני להקלטת קול.
כ
כתובת אינטרנט - רצף של מילים וסימנים מסויימים, המובילים את המקליד לאתר האינטרנט אליו הוא מבקש להגיע. לרוב כתובת האינטרנט נראית בערך כך: bla.comwww.blabla.
ל
ליהוק - מהשלבים החשובים של קדם-הפקה; עבודה מול סוכנויות שחקנים ובחינה של השחקנים הפוטנציאליים לסרט לפי פרמטרים מוגדרים. בסיום התהליך נקבע צוות השחקנים לסרט, "הקאסט".
למינציה - ציפוי של דף מודפס בשכבת מגן, לרוב ניילון.
מ
מדיה - מכלול אמצעי התקשורת. ביחיד: מדיום.
מותג - סמל המגדיר את החברה המייצרת את המוצר, לרוב יותר חשוב מהמוצר עצמו. מוצרים בעלי מותג יקרים יותר ומבוקשים יותר, גם אם לאיו דווקא איכותיים יותר.
מיתוג - תהליך הפיכת המוצר למותג. יצירת זהות יחודית למוצר בפרסום, לרוב על-ידי דימויים מופשטים, שאין להם קשר ישיר למוצר עצמו, כגון: סקס, ביתיות, נעורים וכו'.
מכרז - מהלך של איסוף הצעות מפורטות והצעות מחיר ממספר ספקים, במטרה להגיע להצעה הטובה והמשתלמת ביותר.
מנהל מוצר - האחראי על שיווקו של מוצר ספציפי ויוזם הפעולות השיווקיות הקשורות למוצר.
מפיק - הכוח המניע מאחורי ההפקה. המוח הלוגיסטי, המעסיק של צוות ההפקה, איש החזון הניהולי.
מפיק בפועל - יד ימינו של המפיק. סוגר הכל עם כולם, דואג להתנהלות בפועל של ההפקה, החל מהזמנת הציוד וכלה בקייטרינג.
מקרן - מכשיר המסוגל לקבל מידע ממכשיר וידאו או מחשב ולהציג אותו בהגדלה משמעותית על מסך חיצוני לו באמצעות אלומת אור הבוקעת ממנו.
נ
נערת תסריט - או בשם התקין פוליטית "מנהלת תסריט" או "קונטיניואיטי". איש או אשת צוות, האחראי על עקביות של פרטים בין צילום לצילום, כגון בגדים, רמת המים בכוס, כיווני ההסתכלות של השחקנים וכו'.
ס
סיורי לוקיישן - שלב איתור אתרי הצילום בהם יצולם הסרט או תוכנית הטלוויזיה. צוות מצומצם, הכולל לרוב את המפיק, הבמאי והצלם מסייר בין מספר אתרים פוטנציאליים ובוחר את המועדפים. אחרי סיורי הלוקיישן מתקיים מו"מ בין המפיק לאחראים על אתרי הצילום הפוטנציאליים. בתחום הפקת ארועים פעולה דומה זוכה לשם "סיורי שטח".
סינופסיס - מושג בתסריטאות; תקציר העלילה של הסרט מראשיתו ועד סופו.
ע
עדשה - מכשיר אופטי המורכב על המצלמה, שתפקידו לרכז או לפזר את קרני האור ליצירת בבואות של עצמים.
עדשה צרה (Tele) - מאפשרת הגדלה של עצם מרוחק (70 מ"מ ומעלה).
עדשה רחבה - מאפשר להכניס כמות גדולה של עצמים לאותו הפריים (35 מ"מ ומטה).
עדשת זום - עדשה המאפשרת שינוי אורכי מוקד, כך שבאותה עדשה עצמה ניתן להשתמש כעדשה צרה ועדשה רחבה.
עוזר במאי - יד ימינו של הבמאי על הסט, מקשר בין הבמאי לצוות הטכני ודואג להגשמה בפועל של הברייקדאון.
עומק שדה - מונח באופטיקה, הקובע את מידת המיקוד (פוקוס) של העצם המצולם או הרקע שלו.
עורך - דמות מפתח בשלב ה"פוסט", שתפקידו להפוך את השוטים הנפרדים, שצולמו במהלך ימי הצילום למוצר שלם ועקבי באמצעות תוכנת עריכה דוגמת AVID. לרוב פועל בשיתוף פעולה צמוד עם הבמאי.
עורך קול - דמות מפתח נוספת בשבל ה"פוסט", שתפקידו להביא לשלמות טכנית את הפס-קול של הסרט על-ידי סילוק רעשי רקע, הוספת אפקטים קוליים חיצוניים וכו'.
פ
פורמט - צורה, תבנית ייחודית כזאת או אחרת; קיימים פורמטים שונים של הקרנה וצילום.
פילטר - דיסקית זכוכית או ג'ל המורכבת על העדשה או על הפנס ומשמשת להשגת אפקטים שונים, כגון ריכוך הדימוי המצולם, סגנון צבע וכד'.
פלנר - פרסום; האחראי על האסטרטגיה השיווקית של המוצר, שתפקידו לתכנן אותה לפי הכרות מעמיקה עם השוק.
צ
צלם - בהפקת טלוויזיה הקולנוע - ראש הצוות הטכני. אחראי לתרגם את רעיונותיו של הבמאי למושגים של תנועות מצלמה וכיווני תאורה.
צמצם - פתח מכאני הקובע את מידת חדירת האור אל העדשה. סגירת הצמצם מגדילה את עומק השדה ופתיחתו מקטינה אותו.
ק
קבוצת מיקוד - קבוצה של כ- 10 צרכים, המשמשת למחקר שיווקי.
קד"מ - קידום מכירות. פעולה הננקטת לשם הגדלת המכירות של המוצר או השרות. לדוגמא, פרסום בתקשורת, מבצעי פרסים וכו'.
קוליסה - פאנל עץ מכוסה בחומרים שונים, המשמש ליצירת תפאורה בסיסית.
קופירייטר - הרעיונאי של הקמפיין הפרסומי.
קמפיין - מסע פרסום או יחסי ציבור, הנפרש על-פני ערוצי מדיה שונים.
קרן - גוף במימון ממשלתי או פרטי, האחראי למתן תמיכה כספית להפקות ללא מטרת רווח. רוב הפקות הקולנוע בארץ ממומנות בחלקן הגדול על-ידי קרנות ממשלתיות כגון קרן הקולנוע הישראלי או קרן רבינוביץ'.
ר
רבע גיליון - דף בגודל סטנדרטי של 35 ס"מ X 50 ס"מ.
רול אפ - שלט נייד על מתקן קפיצי, המאפשר פרישה וקיפול מהירים.
רולטקה - סרט מדידה ארוך המתקפל לתוך גלגלת.
רזולוציה - איכות התמונה הנקבעת על-פי כמות הפיקסלים לרוחב ולגובה. ככל שיש יותר פיקסלים, כך התמונה איכותית יותר.
ש
שיווק - מערכת פעולות עיסקיות, שנועדו לספק סחורות לשרותים לצרכן ולהעלות את הביקוש להם.
שיטת שידור - לרוב PAL או NTSC, פורמט ארופאי או אמריקאי. מונח המגדיר את ההתאמה בין מכשיר השידור (לדוגמא וידאו-טייפ) למוצר המוצג על-ידי, לדוגמא הסרט המוקלט על קלטת. אי-התאמה בין שיטות השידור יכולה לגרום לעיוותים בקול ובתמונה.
ת
תוכנה - רצף של פקודות, שנועדו להפעיל את החומרה (לרוב בתחום המחשבים).
תסריט - טקסט תאורי-ספרותי, המהווה בסיס לברייקדאון וללו"ז הפקה. התסריט כולל תאורי התרחשות בסצינות ודיאלוגים של הדמויות.
תקציב - סכום כסף מוגדר לצורך ההפקה, הנרשם בתוכנית מפורטת ומרובת סעיפים.
א
אסטרטגיה - תוכנית פעולה ארוכת טווח להשגת יעד רחוק (ההיפך מטקטיקה).
אקוסטיקה - איכות השמיעה במקום מסויים, האופן שבו מבנהו של החלל משפיע על העברת גלי הקול בו. כשבוחרים חלל להופעה, מוודעים שהוא מאפשר "אקוסטיקה טובה".
ב
באזז - יכול להיות שלילי או חיובי. בשורה התחתונה מדובר על התחושה שיש בציבור לגבי הארוע (סרט, הצגה, מופע) בטרם הוא נחווה בפועל. הבאזז מבוסס לרוב על הציפייה מהיוצרים המעורבים בפרוייקט, על סמך תוצרתם הקודמת.
באנר - המונח הלועזי לשלט או כרזה. נותני החסות לארוע יתעקשו לתקוע בו כמה שיותר באנרים שלהם והמפיק אמור לדעת לווסת אותם.
בום - מוט מתקפל, שעליו מורכב המיקרופון. נמצא בשימוש לרוב בהפקות של סרטים.
במאי - האיש שאחראי לצד האמנותי של ההפקה. מומלץ למפיק לבטוח בחזונו ובראייתו האמנותית של הבמאי שהוא עובד עמו וליצור למענו את התנאים הנוחים לעבודה.
ברייקדאון - לו"ז מפורט של הפקת קולנוע או טלוויזיה, הכולל את זמני הצילום המתוכננים של סצינות ושוטים לפי ימי הפקה.
ג
גובו - מונח מתחום הקולנוע, המציין בד שחור על מבנה מתכתי, אשר נועד לחסום חלקים מהאור או "לחתוך את האור".
גופן - או "פונט" בלעז. הסגנון והצורה של הכתב המודפס. לגופנים השונים ישנם שמות שונים, כאשר הפרמטרים הנוספים שמשתנים הם גודל, מידת ההדגשה, צבע ועוד.
גיליון - דף נייר בגודל סטנדרטי של 70 על 100 ס"מ.
גנרי - מונח שמשתמשים בו ביחס למוצר מסויים, כדי לציין את היותו נטול מותג ואינו מוגן על-ידי פטנט כלשהו. לרוב הדבר מתבטא גם במחיר נמוך.
גריד - מונח מתחום העיצוב, המציין מבנה קבוע, שעליו מולבשים הפרמטרים המשתנים.
גריפ - בהפקות קולנוע וטלוויזיה, אחראי על סיוע פיסי לצוות המצלמה על-ידי בנייה והנאה של מסילות דולי, הצבת חצובות וכד'.
ד
דף הבית - העמוד הראשון של אתר האינטרנט, שמופיע כאשר מקלידים את כתובת האתר.
דפוס דיגיטאלי - דפוס באמצעות מחשב, ללא צורך בסידור לוחות.
ה
הפקה - כינוי מקצועי למכלול הפעולות הכרוכות בהוצאת יצירה מן הכוח אל הפועל, הפיכת תסריט כתוב לסרט או תוכנית טלוויזיה.
ו
וידאו - פורמט צילום והקרנה, שאינו מבוסס על חשיפה של סרט צילום לאור.
ז
זום - מושג בצילום; התקרבות לעצם המצולם על-ידי שינוי אורך המוקד של העדשה וללא התקרבות בפועל של המצלמה.
זום דיגיטלי - התקרבות לעצם המצולם ללא שימוש באופטיקה של המצלמה, אלא על-ידי פעולה של תוכנת המצלמה.
זיכיון - השאלת שם של מותג מבוסס לעצמאיים, המשלמים תמורת השימוש במותג.
זכיין - מי שיש לו זיכיון על דבר מה. לאחרונה המושג משמש הרבה פעמים ביחס לחברות המנהלות את ערוץ 2, "קשת" ו"רשת".
ח
חוזה - הסכם התקשרות בלתי נמנע בין המפיק לאנשים שהוא מעסיק לצורך פרוייקט כזה או אחר. לרוב החוזה מוגבל בזמן ומציין את גובה השכר ותנאי ההעסקה.
חומרה - שם כולל ל"ברזלים" של המחשב: מארזים, מסכים, כרטיסים כאלה ואחרים. ההיפך מתוכנה.
חצי גיליון - דף נייר בגודל סטנדרטי של 70 X 50 ס"מ.
חשיפה - מושג בצילום; המגע בין סרט הצילום לאור, התלוי לרוב במידת הפתיחה של הצמצם. במקרים של יתר חשיפה או תת-חשיפה, החומר המצולם עשוי להיות בלתי שמיש.
ט
טאלנט - אישיות, בדרך כלל טלוויזיונית, שעומדת במרכז התוכנית. במקרים מסויימים, פורמט התוכנית נתפר מסביב לטאלנט, שצריך למצוא לו תעסוקה דחופה, היות ומשלמים לו שכר עתק.
טקטיקה - ההיפך מאסטרטגיה. פעולה להשגת יעד קצר טווח.
טריטמנט - מושג בתסריטאות; שלב ביניים בין התקציר לתסריט המוגמר, המפרט את ההתרחשות בסרט ללא הדיאלוגים.
טרפיק - תפקיד במשרד פרסום שנועד לקשר בין המחלקות השונות ומהווה סוג של מנהל עבודה או מפיק בפועל.
י
יח"צ - יחסי ציבור. פעולות הסברה, פרסום או תעמולה, שנועדה להעניק למושאם תדמית חיובית בדעת הקהל.
יציאה - שקע בתוך מצלמה או מכשיר אלקטרוני אחר, המאפשר חיבור של אמצעי עזר שונים לאותו מכשיר. לדוגמא, יציאת XLR במצלמה מאפשרת חיבור של מיקרופון חיצוני להקלטת קול.
כ
כתובת אינטרנט - רצף של מילים וסימנים מסויימים, המובילים את המקליד לאתר האינטרנט אליו הוא מבקש להגיע. לרוב כתובת האינטרנט נראית בערך כך: bla.comwww.blabla.
ל
ליהוק - מהשלבים החשובים של קדם-הפקה; עבודה מול סוכנויות שחקנים ובחינה של השחקנים הפוטנציאליים לסרט לפי פרמטרים מוגדרים. בסיום התהליך נקבע צוות השחקנים לסרט, "הקאסט".
למינציה - ציפוי של דף מודפס בשכבת מגן, לרוב ניילון.
מ
מדיה - מכלול אמצעי התקשורת. ביחיד: מדיום.
מותג - סמל המגדיר את החברה המייצרת את המוצר, לרוב יותר חשוב מהמוצר עצמו. מוצרים בעלי מותג יקרים יותר ומבוקשים יותר, גם אם לאיו דווקא איכותיים יותר.
מיתוג - תהליך הפיכת המוצר למותג. יצירת זהות יחודית למוצר בפרסום, לרוב על-ידי דימויים מופשטים, שאין להם קשר ישיר למוצר עצמו, כגון: סקס, ביתיות, נעורים וכו'.
מכרז - מהלך של איסוף הצעות מפורטות והצעות מחיר ממספר ספקים, במטרה להגיע להצעה הטובה והמשתלמת ביותר.
מנהל מוצר - האחראי על שיווקו של מוצר ספציפי ויוזם הפעולות השיווקיות הקשורות למוצר.
מפיק - הכוח המניע מאחורי ההפקה. המוח הלוגיסטי, המעסיק של צוות ההפקה, איש החזון הניהולי.
מפיק בפועל - יד ימינו של המפיק. סוגר הכל עם כולם, דואג להתנהלות בפועל של ההפקה, החל מהזמנת הציוד וכלה בקייטרינג.
מקרן - מכשיר המסוגל לקבל מידע ממכשיר וידאו או מחשב ולהציג אותו בהגדלה משמעותית על מסך חיצוני לו באמצעות אלומת אור הבוקעת ממנו.
נ
נערת תסריט - או בשם התקין פוליטית "מנהלת תסריט" או "קונטיניואיטי". איש או אשת צוות, האחראי על עקביות של פרטים בין צילום לצילום, כגון בגדים, רמת המים בכוס, כיווני ההסתכלות של השחקנים וכו'.
ס
סיורי לוקיישן - שלב איתור אתרי הצילום בהם יצולם הסרט או תוכנית הטלוויזיה. צוות מצומצם, הכולל לרוב את המפיק, הבמאי והצלם מסייר בין מספר אתרים פוטנציאליים ובוחר את המועדפים. אחרי סיורי הלוקיישן מתקיים מו"מ בין המפיק לאחראים על אתרי הצילום הפוטנציאליים. בתחום הפקת ארועים פעולה דומה זוכה לשם "סיורי שטח".
סינופסיס - מושג בתסריטאות; תקציר העלילה של הסרט מראשיתו ועד סופו.
ע
עדשה - מכשיר אופטי המורכב על המצלמה, שתפקידו לרכז או לפזר את קרני האור ליצירת בבואות של עצמים.
עדשה צרה (Tele) - מאפשרת הגדלה של עצם מרוחק (70 מ"מ ומעלה).
עדשה רחבה - מאפשר להכניס כמות גדולה של עצמים לאותו הפריים (35 מ"מ ומטה).
עדשת זום - עדשה המאפשרת שינוי אורכי מוקד, כך שבאותה עדשה עצמה ניתן להשתמש כעדשה צרה ועדשה רחבה.
עוזר במאי - יד ימינו של הבמאי על הסט, מקשר בין הבמאי לצוות הטכני ודואג להגשמה בפועל של הברייקדאון.
עומק שדה - מונח באופטיקה, הקובע את מידת המיקוד (פוקוס) של העצם המצולם או הרקע שלו.
עורך - דמות מפתח בשלב ה"פוסט", שתפקידו להפוך את השוטים הנפרדים, שצולמו במהלך ימי הצילום למוצר שלם ועקבי באמצעות תוכנת עריכה דוגמת AVID. לרוב פועל בשיתוף פעולה צמוד עם הבמאי.
עורך קול - דמות מפתח נוספת בשבל ה"פוסט", שתפקידו להביא לשלמות טכנית את הפס-קול של הסרט על-ידי סילוק רעשי רקע, הוספת אפקטים קוליים חיצוניים וכו'.
פ
פורמט - צורה, תבנית ייחודית כזאת או אחרת; קיימים פורמטים שונים של הקרנה וצילום.
פילטר - דיסקית זכוכית או ג'ל המורכבת על העדשה או על הפנס ומשמשת להשגת אפקטים שונים, כגון ריכוך הדימוי המצולם, סגנון צבע וכד'.
פלנר - פרסום; האחראי על האסטרטגיה השיווקית של המוצר, שתפקידו לתכנן אותה לפי הכרות מעמיקה עם השוק.
צ
צלם - בהפקת טלוויזיה הקולנוע - ראש הצוות הטכני. אחראי לתרגם את רעיונותיו של הבמאי למושגים של תנועות מצלמה וכיווני תאורה.
צמצם - פתח מכאני הקובע את מידת חדירת האור אל העדשה. סגירת הצמצם מגדילה את עומק השדה ופתיחתו מקטינה אותו.
ק
קבוצת מיקוד - קבוצה של כ- 10 צרכים, המשמשת למחקר שיווקי.
קד"מ - קידום מכירות. פעולה הננקטת לשם הגדלת המכירות של המוצר או השרות. לדוגמא, פרסום בתקשורת, מבצעי פרסים וכו'.
קוליסה - פאנל עץ מכוסה בחומרים שונים, המשמש ליצירת תפאורה בסיסית.
קופירייטר - הרעיונאי של הקמפיין הפרסומי.
קמפיין - מסע פרסום או יחסי ציבור, הנפרש על-פני ערוצי מדיה שונים.
קרן - גוף במימון ממשלתי או פרטי, האחראי למתן תמיכה כספית להפקות ללא מטרת רווח. רוב הפקות הקולנוע בארץ ממומנות בחלקן הגדול על-ידי קרנות ממשלתיות כגון קרן הקולנוע הישראלי או קרן רבינוביץ'.
ר
רבע גיליון - דף בגודל סטנדרטי של 35 ס"מ X 50 ס"מ.
רול אפ - שלט נייד על מתקן קפיצי, המאפשר פרישה וקיפול מהירים.
רולטקה - סרט מדידה ארוך המתקפל לתוך גלגלת.
רזולוציה - איכות התמונה הנקבעת על-פי כמות הפיקסלים לרוחב ולגובה. ככל שיש יותר פיקסלים, כך התמונה איכותית יותר.
ש
שיווק - מערכת פעולות עיסקיות, שנועדו לספק סחורות לשרותים לצרכן ולהעלות את הביקוש להם.
שיטת שידור - לרוב PAL או NTSC, פורמט ארופאי או אמריקאי. מונח המגדיר את ההתאמה בין מכשיר השידור (לדוגמא וידאו-טייפ) למוצר המוצג על-ידי, לדוגמא הסרט המוקלט על קלטת. אי-התאמה בין שיטות השידור יכולה לגרום לעיוותים בקול ובתמונה.
ת
תוכנה - רצף של פקודות, שנועדו להפעיל את החומרה (לרוב בתחום המחשבים).
תסריט - טקסט תאורי-ספרותי, המהווה בסיס לברייקדאון וללו"ז הפקה. התסריט כולל תאורי התרחשות בסצינות ודיאלוגים של הדמויות.
תקציב - סכום כסף מוגדר לצורך ההפקה, הנרשם בתוכנית מפורטת ומרובת סעיפים.
הכותב הנו עורך התוכן של אינדקס בידור ובמה, פורטל הבידור המוביל בישראל הכולל את כל הגורמים הרלוונטיים בתחום הבידור והבמה בארץ. http://bidur.index.co.il/