נו, רצת, טרחת, השתוללת והשגת אודישן. עכשיו מה - אודישנים יכולים להיות דבר נורא מלחיץ בשביל שחקנים והמון מחשבות מתרוצצות בראש לפני. מה לעשות - מה לא לעשות - איך לשבת - איך לדבר - מה לענות לבמאי אם הוא ישאל אותי איך אני רואה את הדמות, ומה להגיד למלהקת על קורות החיים שלי.
מאמר זה מנסה לבוא לעזרתכם ולתת לכם מספר עצות, שאם לא יעזרו לכם לקבל את התפקיד, לפחות יעזרו לכם לעבור את האודישן בשלום ולהיות קצת יותר רגועים. העצות אמנם כתובות בלשון זכר אך הן פונות, כמובן, גם לשחקניות שביניכם.
אתם מוזמנים לקרוא את העצות, להפנים, ולהשתמש רק במה שנראה לכם נכון ונוגע לאודישן הספציפי אותו אתם צריכים לעבור. לא בטוח שתעשו אודישן מושלם, כי בכל זאת מה שקובע בסוף הוא הכישרון, אבל אם לפחות הצלחנו לעזור לכם להיות קצת פחות לחוצים - דיינו.
סדר הכל לקראת יום האודישן ואל תשאיר שום דבר לרגע האחרון.
שים לב- גם במאי יכול להיות לחוץ או חסר ביטחון עצמי. תהיה נחמד אליו, תקסים אותו ותן לו תחושה שיהיה כיף לעבוד איתך.
אל תשב בתנוחה מזלזלת. לפעמים מספיקה תנוחת הישיבה כדי לפסול אותך.
אל תשלב ידיך - זה נותן לבמאי תחושה שאתה נסגר או גרוע מכך, מעמיד אותו במבחן.
הכי טוב לשבת ב"תנוחת נתינה" - בית החזה חשוף והרגליים משוכלות או בפיסוק, אך לא רחב מדי.
היזהר מלהיתקע בתנוחת גוף סטאטית שתראה לך מראה מפוחד ונוקשה. הקפד על טבעיות.
שנה את צורת הישיבה וההבעה שלך בהתאם למידע שאתה מקבל במהלך האודישן על הדמות.
אל תפהק.
אל תאחר.
היה מנומס תמיד.
אל תשאל מה תאריכי הצילום לפני שקיבלת את התפקיד.
אל תדליק סיגריה, תשתה או תאכל ללא רשות הבמאי.
אל תשתף את הבמאי בבעיות אישיות.
אל תיתן עצות איך לשפר את התסריט.
אל תזלזל באף אודישן. אם תיתן הופעה רעה המלהקת עשויה לזכור זאת ולא להזמין אותך לכל שאר הפרויקטים שתלהק בעתיד.
הכר את הדמות אליה אתה נבחן והתלבש בצורה דומה לזו בה הייתה מתלבשת הדמות לדעתך.
אם אינך מכיר את הדמות - שאל את הסוכנות שלך בזכות איזו מתמונותיך קיבלת את האודישן, כדי לדעת איך להתלבש - אל תיראה מחויט אם אהבו את תמונת הערס שלך ואל תבואי סקסית אם אהבו את תמונת ה"ילדה טובה" שלך.
תגיע לאודישן לפני השעה היעודה כדי לברר כמה שיותר פרטים על התפקיד מכל מי שרק אפשר.
קח איתך תיק עם פריטים שונים (משקפיים, כובע וכו...) בהם תוכל להשתמש בהתאם למידע אותו תגלה על הדמות.
נסה להראות מראה נוסף שלך במהלך האודישן. נשים יכולות לאסוף או לפזר את שיערן, גברים מזוקנים יכולים להראות תמונה בלי זקן.
אם חשוב לך לציין שאתה יכול להיראות אחרת - אמור זאת, אל תתבייש.
אם הוזמנת לאודישן שני - תגיע בדיוק כמו שנראית באודישן הראשון, אלא אם הודיעו לך אחרת.
כשמבקשים ממך לספר על עצמך, כדאי להתחיל בסיפור מרתק על משהו שקרה לך/עשית בזמן האחרון. אבל אם אין לך סיפור ממש טוב - עבור מייד לקורות החיים.
זכור את קורות החיים שלך בע"פ.
התחל לספר את קורות החיים שלך מהתפקיד המשמעותי ביותר שעשית, בסדר יורד אל הפחות משמעותי. ציין בסוף היכן למדת משחק.
אם זכית בפרסים כלשהם או מלגות - ציין זאת.
אם אין לך ניסיון בתחום (נגיד קולנוע) תגיד שעד עכשיו עסקת בטלוויזיה אבל כעת אתה רוצה לעבור לקולנוע.
אף פעם אל תגיד שעשית תפקיד קטן או לא חשוב - כל תפקיד הוא חשוב.
זכור את שמות הבמאים איתם עבדת.
אל תלכלך על אף אחד - אף פעם אי אפשר לדעת מי חבר של מי ומי מכיר את מי.
אם התחלת לדבר והבמאי קוטע אותך - הפסק מייד. זה סימן שהוא שמע מספיק או שהוא לחוץ בזמן.
תבהיר לבמאי שאתה מוכן, ואף נלהב ללמוד דברים חדשים הדרושים לצורך התפקיד.
תכין רפרטואר של שירים, למקרה שיבקשו ממך לשיר.
תכין סיפר מצחיק או בדיחה טובה למקרה שיבקשו ממך להצחיק.
אם יש משהו שאתה יודע לעשות טוב במיוחד (נגיד חיקויים) הכן אותו מראש ונסה לעשות אותו. (אבל לא בכל מחיר - אל תדחוף את זה אם לא צריך).
הבע הסכמה והתלהבות (אך לא יותר מדי) עם כל בקשות הבמאי - גם אם הוא רוצה לעשות חזרות כל יום במשך החודשיים הקרובים.
אם מבקשים ממך לעשות אימפרוביזציה לסצינה - נסה בכל זאת לדעת כמה שיותר פרטים כדי לדעת מה מחפשים.
הקשב היטב לכל מילה שאומר הבמאי.
אם אתה משחק באודישן מול פרטנר - דע הכל על מערכת היחסים בין הדמויות ואל תתבייש לשאול.
אם קיבלת את הטקסט הביתה - חובה לדעת אותו בע"פ.
נסה להפתיע את הבמאי במחווה ייחודית כלשהי הקשורה לדמות.
אם הבמאי אמר "אקשן" ואתה עוד לא מוכן - מותר לבקש עוד רגע להתארגן.
אם יש לך עוד משהו להראות - מותר לבקש עוד הזדמנות.
אם אתה מתרגש - אל תעבוד חזק מדי על להסתיר את זה. לפעמים אפילו אפשר לשתף את הבמאי בהתרגשות.
אם מדובר באודישנים של כמה ימים, נסה להשתבץ לתחילת היום השני. אז הבמאי עוד לא עייף מדי אבל כבר רגיל לתהליך ויודע מה הוא רוצה.
עשית אודישן לא טוב - חפש מייד אודישן חדש ונסה להצליח בו, כדי לא להישאר בתחושה של החמצה.
הצלחת באודישן - זכור מה עשית, רשום הכל ותשתמש בזה באודישנים הבאים.
והכי חשוב:
תנסה להנות באודישן ואל תרגיש שאתה עומד למבחן. גם אם לא תקבל את התפקיד, לפחות הרווחת חוויה בחיים.
זהו, מקווים שעזרנו ובפעם הבאה שתגיעו לאודישן לא תאחרו, תבואו עם סנדוויץ', תפהקו כל הזמן, תלכלכו על כל העולם, תשתפו את הבמאי בבעיות עם אימא ותתנו לו עצות לשיפור התסריט, כמו שעשיתם פעם שעברה.
מאמר זה מנסה לבוא לעזרתכם ולתת לכם מספר עצות, שאם לא יעזרו לכם לקבל את התפקיד, לפחות יעזרו לכם לעבור את האודישן בשלום ולהיות קצת יותר רגועים. העצות אמנם כתובות בלשון זכר אך הן פונות, כמובן, גם לשחקניות שביניכם.
אתם מוזמנים לקרוא את העצות, להפנים, ולהשתמש רק במה שנראה לכם נכון ונוגע לאודישן הספציפי אותו אתם צריכים לעבור. לא בטוח שתעשו אודישן מושלם, כי בכל זאת מה שקובע בסוף הוא הכישרון, אבל אם לפחות הצלחנו לעזור לכם להיות קצת פחות לחוצים - דיינו.
סדר הכל לקראת יום האודישן ואל תשאיר שום דבר לרגע האחרון.
שים לב- גם במאי יכול להיות לחוץ או חסר ביטחון עצמי. תהיה נחמד אליו, תקסים אותו ותן לו תחושה שיהיה כיף לעבוד איתך.
אל תשב בתנוחה מזלזלת. לפעמים מספיקה תנוחת הישיבה כדי לפסול אותך.
אל תשלב ידיך - זה נותן לבמאי תחושה שאתה נסגר או גרוע מכך, מעמיד אותו במבחן.
הכי טוב לשבת ב"תנוחת נתינה" - בית החזה חשוף והרגליים משוכלות או בפיסוק, אך לא רחב מדי.
היזהר מלהיתקע בתנוחת גוף סטאטית שתראה לך מראה מפוחד ונוקשה. הקפד על טבעיות.
שנה את צורת הישיבה וההבעה שלך בהתאם למידע שאתה מקבל במהלך האודישן על הדמות.
אל תפהק.
אל תאחר.
היה מנומס תמיד.
אל תשאל מה תאריכי הצילום לפני שקיבלת את התפקיד.
אל תדליק סיגריה, תשתה או תאכל ללא רשות הבמאי.
אל תשתף את הבמאי בבעיות אישיות.
אל תיתן עצות איך לשפר את התסריט.
אל תזלזל באף אודישן. אם תיתן הופעה רעה המלהקת עשויה לזכור זאת ולא להזמין אותך לכל שאר הפרויקטים שתלהק בעתיד.
הכר את הדמות אליה אתה נבחן והתלבש בצורה דומה לזו בה הייתה מתלבשת הדמות לדעתך.
אם אינך מכיר את הדמות - שאל את הסוכנות שלך בזכות איזו מתמונותיך קיבלת את האודישן, כדי לדעת איך להתלבש - אל תיראה מחויט אם אהבו את תמונת הערס שלך ואל תבואי סקסית אם אהבו את תמונת ה"ילדה טובה" שלך.
תגיע לאודישן לפני השעה היעודה כדי לברר כמה שיותר פרטים על התפקיד מכל מי שרק אפשר.
קח איתך תיק עם פריטים שונים (משקפיים, כובע וכו...) בהם תוכל להשתמש בהתאם למידע אותו תגלה על הדמות.
נסה להראות מראה נוסף שלך במהלך האודישן. נשים יכולות לאסוף או לפזר את שיערן, גברים מזוקנים יכולים להראות תמונה בלי זקן.
אם חשוב לך לציין שאתה יכול להיראות אחרת - אמור זאת, אל תתבייש.
אם הוזמנת לאודישן שני - תגיע בדיוק כמו שנראית באודישן הראשון, אלא אם הודיעו לך אחרת.
כשמבקשים ממך לספר על עצמך, כדאי להתחיל בסיפור מרתק על משהו שקרה לך/עשית בזמן האחרון. אבל אם אין לך סיפור ממש טוב - עבור מייד לקורות החיים.
זכור את קורות החיים שלך בע"פ.
התחל לספר את קורות החיים שלך מהתפקיד המשמעותי ביותר שעשית, בסדר יורד אל הפחות משמעותי. ציין בסוף היכן למדת משחק.
אם זכית בפרסים כלשהם או מלגות - ציין זאת.
אם אין לך ניסיון בתחום (נגיד קולנוע) תגיד שעד עכשיו עסקת בטלוויזיה אבל כעת אתה רוצה לעבור לקולנוע.
אף פעם אל תגיד שעשית תפקיד קטן או לא חשוב - כל תפקיד הוא חשוב.
זכור את שמות הבמאים איתם עבדת.
אל תלכלך על אף אחד - אף פעם אי אפשר לדעת מי חבר של מי ומי מכיר את מי.
אם התחלת לדבר והבמאי קוטע אותך - הפסק מייד. זה סימן שהוא שמע מספיק או שהוא לחוץ בזמן.
תבהיר לבמאי שאתה מוכן, ואף נלהב ללמוד דברים חדשים הדרושים לצורך התפקיד.
תכין רפרטואר של שירים, למקרה שיבקשו ממך לשיר.
תכין סיפר מצחיק או בדיחה טובה למקרה שיבקשו ממך להצחיק.
אם יש משהו שאתה יודע לעשות טוב במיוחד (נגיד חיקויים) הכן אותו מראש ונסה לעשות אותו. (אבל לא בכל מחיר - אל תדחוף את זה אם לא צריך).
הבע הסכמה והתלהבות (אך לא יותר מדי) עם כל בקשות הבמאי - גם אם הוא רוצה לעשות חזרות כל יום במשך החודשיים הקרובים.
אם מבקשים ממך לעשות אימפרוביזציה לסצינה - נסה בכל זאת לדעת כמה שיותר פרטים כדי לדעת מה מחפשים.
הקשב היטב לכל מילה שאומר הבמאי.
אם אתה משחק באודישן מול פרטנר - דע הכל על מערכת היחסים בין הדמויות ואל תתבייש לשאול.
אם קיבלת את הטקסט הביתה - חובה לדעת אותו בע"פ.
נסה להפתיע את הבמאי במחווה ייחודית כלשהי הקשורה לדמות.
אם הבמאי אמר "אקשן" ואתה עוד לא מוכן - מותר לבקש עוד רגע להתארגן.
אם יש לך עוד משהו להראות - מותר לבקש עוד הזדמנות.
אם אתה מתרגש - אל תעבוד חזק מדי על להסתיר את זה. לפעמים אפילו אפשר לשתף את הבמאי בהתרגשות.
אם מדובר באודישנים של כמה ימים, נסה להשתבץ לתחילת היום השני. אז הבמאי עוד לא עייף מדי אבל כבר רגיל לתהליך ויודע מה הוא רוצה.
עשית אודישן לא טוב - חפש מייד אודישן חדש ונסה להצליח בו, כדי לא להישאר בתחושה של החמצה.
הצלחת באודישן - זכור מה עשית, רשום הכל ותשתמש בזה באודישנים הבאים.
והכי חשוב:
תנסה להנות באודישן ואל תרגיש שאתה עומד למבחן. גם אם לא תקבל את התפקיד, לפחות הרווחת חוויה בחיים.
זהו, מקווים שעזרנו ובפעם הבאה שתגיעו לאודישן לא תאחרו, תבואו עם סנדוויץ', תפהקו כל הזמן, תלכלכו על כל העולם, תשתפו את הבמאי בבעיות עם אימא ותתנו לו עצות לשיפור התסריט, כמו שעשיתם פעם שעברה.
הכותב הנו עורך התוכן של אינדקס בידור ובמה, פורטל הבידור המוביל בישראל הכולל את כל הגורמים הרלוונטיים בתחום הבידור והבמה בארץ. http://bidur.index.co.il/