אווירת המשבר הפיננסי הנוכחי מותירה תחושת חוסר אונים. הפרשנים מדווחים על ההאטה הממשמשת ובאה (לעיתים נדמה שרק הדיבורים על כך יכולים ליצור מצב שכזה) ואנו רואים בדמיוננו את גלי האבטלה מתגברים, משחירים ומתקדמים אלינו בהתמדה.
לפני שנחסיר פעימה נחשוב רגע אחד נוסף. כשאמרו לנו שהמצב טוב מאי פעם, התנפצה בועת ההייטק, שהבורסה תמשיך לעלות היא צנחה, כשאמרו לנו שהדולר יעלה הוא נפל, שהדולר ימשיך ליפול דווקא אז הוא התחיל לעלות ושהנפט ירקיע ל-200 דולר הוא נחת ל1/3 מהתחזית...
בניתוח מדוקדק של משרד האוצר ע"י אגף כלכלה ומחקר שנערך ביוני 2008, תחזית האבטלה ב - 2009 אמורה הייתה לרדת מ6.3% ל-5.9%. הגיע המשבר הפיננסי הנוכחי ועתה מלשכת התעסוקה נמסרים הנתונים הבאים: בשנת 2009 צפויים בין 40,000-10,000 עובדים להצטרף למעגל האבטלה. שוד ושבר, שוב התחזיות מתנפצות.
איני יודע אם הפעם החוזים, הפרשנים, הנביאים, יודעי דבר, האנליסטים, מביני העניין, המקורבים, המרוחקים, וכל מי שביניהם אכן יודע על מה הוא מדבר ובעל יכול חיזוי ראויה, אבל כך או אחרת כדאי לזכור את הקלישאה הידועה גם אם הדברים אכן התממשו: כל משבר הוא הזדמנות.
ארה"ב ואיטליה הן דוגמאות נהדרות למדינות שיצאו מהמיתון העמוק ע"י יזמות עסקית שהתפתחה באמצעות מאות אלפי אנשים פרטיים שהחליטו לעשות מעשה ולדאוג לפרנסתם. כשאין ברירה, קם האדם הפשוט, מחליט לקחת את גורלו בידו ופותח עסק. הוא אינו יכול להמשיך ולהיות נתמך על שולחן הביטוח הלאומי והוא יוצר לעצמו הזדמנות נפלאה להגשמה עצמית ולטיפוח חלום ישן..
איני מעודד אתכם לפתוח עסק, אך כשיודעים שאופציה זו קיימת הדברים נראים קצת אחרת. כשהפסימיסט רואה עננים שחורים ונבהל, האופטימיסט מאמין שהם בדרכם למקום אחר, הריאליסט מכוון את המפרש. הוא נוקט פעולה
ומוביל את עצמו למקום טוב יותר. להלן 3 כללי זהב ביזמות עסקית שכדאי לדעת טרם פונים להקמת עסק פרטי:
הרעיון
· לא חייבים להמציא את הגלגל אבל חייבים לוודא שהוא מושך תשומת לב, מרי קיי האש (מייסדת חברת הקוסמטיקה מרי קיי) השכילה לומר "רעיון בינוני שמייצר התלהבות ילך רחוק יותר מרעיון גדול שלא מלהיב אף-אחד."
· גם אם אינכם בטוחים שברצונכם להקים עסק לימדו יזמות עסקית (זוכרים את אבא עשיר אבא עני?) לעיתים הלימוד מייצר במוחנו את הרעיון.
· אל תחששו ללכת נגד העדר. עם העדר רואים רק את הגב, כשהולכים נגדו מבחינים בתווי הפנים. מעתה יהיה לכם מידע שלכל העדר אין.
הניסיון
· לעיתים קרובות אנו לא בעלי היוזמה הראשונים. הדברים כבר עלו ונוסו במתכונת כזו או אחרת. בדקו היטב מה נעשה בתחום זה. מה דומה ומה שונה ממה שתכננתם. ללא כל שינוי, ניסיון העבר הוא תמונה מדויקת של העתיד הצפוי לכם.
· היזהרו מהחיפזון. יזמים חדשים שבויים בחלום שנרקם במוחם. החישובים השיווקיים והפיננסיים אינם עולים בקנה אחד עם תמונת המציאות. שמרו את ראשכם בעננים אך קחו לכם יועצים שישמרו להציב את רגליכם על הקרקע.
יועצים
על 3 אל תתפשרו:
· ההיבט הפיננסי - קחו יועץ כלכלי (לדוגמא: רואה החשבון שלכם...) שילווה אתכם בכל קבלת החלטה פיננסית.
· ההיבט המשפטי - בחרו עו"ד טוב שיציג בפניכם את המשמעות החוקית, ההגבלות והסיכונים שאתם עומדים בפניהם.
· ההיבט השיווקי - עיבדו עם יועץ שיווק המכיר היטב את תחום עיסוקכם ויכול לתרום מניסיונו למיתוג העסק ולהגדלת מספר הלקוחות.
בשפה העברית משבר הוא יצועה של היולדת, המקום שבו יפרצו חיים חדשים לאוויר העולם. המשבר שלפנינו יוביל ליוזמות עסקיות שיפיחו חיים חדשים ועולם שלם של חידושים, האם גם אתם תהיו נמנים עליהם?
לפני שנחסיר פעימה נחשוב רגע אחד נוסף. כשאמרו לנו שהמצב טוב מאי פעם, התנפצה בועת ההייטק, שהבורסה תמשיך לעלות היא צנחה, כשאמרו לנו שהדולר יעלה הוא נפל, שהדולר ימשיך ליפול דווקא אז הוא התחיל לעלות ושהנפט ירקיע ל-200 דולר הוא נחת ל1/3 מהתחזית...
בניתוח מדוקדק של משרד האוצר ע"י אגף כלכלה ומחקר שנערך ביוני 2008, תחזית האבטלה ב - 2009 אמורה הייתה לרדת מ6.3% ל-5.9%. הגיע המשבר הפיננסי הנוכחי ועתה מלשכת התעסוקה נמסרים הנתונים הבאים: בשנת 2009 צפויים בין 40,000-10,000 עובדים להצטרף למעגל האבטלה. שוד ושבר, שוב התחזיות מתנפצות.
איני יודע אם הפעם החוזים, הפרשנים, הנביאים, יודעי דבר, האנליסטים, מביני העניין, המקורבים, המרוחקים, וכל מי שביניהם אכן יודע על מה הוא מדבר ובעל יכול חיזוי ראויה, אבל כך או אחרת כדאי לזכור את הקלישאה הידועה גם אם הדברים אכן התממשו: כל משבר הוא הזדמנות.
ארה"ב ואיטליה הן דוגמאות נהדרות למדינות שיצאו מהמיתון העמוק ע"י יזמות עסקית שהתפתחה באמצעות מאות אלפי אנשים פרטיים שהחליטו לעשות מעשה ולדאוג לפרנסתם. כשאין ברירה, קם האדם הפשוט, מחליט לקחת את גורלו בידו ופותח עסק. הוא אינו יכול להמשיך ולהיות נתמך על שולחן הביטוח הלאומי והוא יוצר לעצמו הזדמנות נפלאה להגשמה עצמית ולטיפוח חלום ישן..
איני מעודד אתכם לפתוח עסק, אך כשיודעים שאופציה זו קיימת הדברים נראים קצת אחרת. כשהפסימיסט רואה עננים שחורים ונבהל, האופטימיסט מאמין שהם בדרכם למקום אחר, הריאליסט מכוון את המפרש. הוא נוקט פעולה
ומוביל את עצמו למקום טוב יותר. להלן 3 כללי זהב ביזמות עסקית שכדאי לדעת טרם פונים להקמת עסק פרטי:
הרעיון
· לא חייבים להמציא את הגלגל אבל חייבים לוודא שהוא מושך תשומת לב, מרי קיי האש (מייסדת חברת הקוסמטיקה מרי קיי) השכילה לומר "רעיון בינוני שמייצר התלהבות ילך רחוק יותר מרעיון גדול שלא מלהיב אף-אחד."
· גם אם אינכם בטוחים שברצונכם להקים עסק לימדו יזמות עסקית (זוכרים את אבא עשיר אבא עני?) לעיתים הלימוד מייצר במוחנו את הרעיון.
· אל תחששו ללכת נגד העדר. עם העדר רואים רק את הגב, כשהולכים נגדו מבחינים בתווי הפנים. מעתה יהיה לכם מידע שלכל העדר אין.
הניסיון
· לעיתים קרובות אנו לא בעלי היוזמה הראשונים. הדברים כבר עלו ונוסו במתכונת כזו או אחרת. בדקו היטב מה נעשה בתחום זה. מה דומה ומה שונה ממה שתכננתם. ללא כל שינוי, ניסיון העבר הוא תמונה מדויקת של העתיד הצפוי לכם.
· היזהרו מהחיפזון. יזמים חדשים שבויים בחלום שנרקם במוחם. החישובים השיווקיים והפיננסיים אינם עולים בקנה אחד עם תמונת המציאות. שמרו את ראשכם בעננים אך קחו לכם יועצים שישמרו להציב את רגליכם על הקרקע.
יועצים
על 3 אל תתפשרו:
· ההיבט הפיננסי - קחו יועץ כלכלי (לדוגמא: רואה החשבון שלכם...) שילווה אתכם בכל קבלת החלטה פיננסית.
· ההיבט המשפטי - בחרו עו"ד טוב שיציג בפניכם את המשמעות החוקית, ההגבלות והסיכונים שאתם עומדים בפניהם.
· ההיבט השיווקי - עיבדו עם יועץ שיווק המכיר היטב את תחום עיסוקכם ויכול לתרום מניסיונו למיתוג העסק ולהגדלת מספר הלקוחות.
בשפה העברית משבר הוא יצועה של היולדת, המקום שבו יפרצו חיים חדשים לאוויר העולם. המשבר שלפנינו יוביל ליוזמות עסקיות שיפיחו חיים חדשים ועולם שלם של חידושים, האם גם אתם תהיו נמנים עליהם?
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il