במסגרת הרצאותי בנושא המנהיגות בקורסים להכשרת מנהלים ולסטודנטיות מצטיינות במכללות ,נשאלתי לא אחת על ההבדל בין מנהיג בעסקים , בתעשיה,בהיי טק לעומת מנהיג בחינוך.האם המנהיג המוביל המשפיע והמנווט בעסקים שונה ממנהיג חינוכי? חלק ניכר מתכונות המנהיגות אכן זהות בתעשיה בעסקים בחינוך וביהדות,היושר ,אומץ הלב,הדוגמא האישית הלהיטות,השיתופיות,עבודתהצוות,העצמת עובדים,הקשבה,אופטימיות,ודיאלוג,תכנון,חלום,ועוד...הם חלק מהמושגים המנהיגותיים המוקנים והמתאימים למשה רבנו מחד ומאידך למנהלי בתי"ס ולראשי התעשיה. אך למושגים משמעות שונה ואחרת כאשר הינך עוסק בחינוך.בהעצמת מורים שצריכים לעצב פני הדור,שעוסקים בחיי אדם ולא ברווח והפסד כספי.בחינוך אסור להיכשל,התהליך החינוכי שונה לגמרי מתהליך עיסקי,שם מטפלים בדומם אנו בהצלת נפשות,בחינוך להקניית ערכי תורה דרך ארץ אהבת אדם אמונה בקב"ה . בעסקים העיקר הוא הרווח הכספי ןלא התהליך לעיצוב העובדים באהבת הרע.
מזה חודשים רבים אני מנסה להבין משמעות עמידתם של אנשי עסקים בוועדה זו-ואינני מבין.האם דברת וחבריו מבינים מהו נפש האדם?מהי אינטלגנציה ריגשית המשולבת באינטלגנציה שיכלית האם הם מבינים כיצד מקנים תורה ומדע לילדים בני 3 , 13 , ו-23? האם הם קראו ספרות פדגוגית המכשירה אותם לעמוד בראש וועדה לחינוך?
בידי מסמך נפלא מכנס חינוכי שנערך ב-1981-בקליפורניה בו נאם לי אייקוקה תעשיין מצליח מאוד בפני אנשי חינוך. תעשיין זה שאל שאלות נהדרות חכמות ונוקבות את אנשי החינוך .האם הוצע לו לעמוד בראש וועדה חינוכית?שהרי היה הוא איש עסקים גדול מדברת. האם פסו אנשי חינוך מהאקדמיה ומהשדה?
שלחתי לשרת החינוך ולמנכלי"ת מאמר קצר על "יועצים אירגוניים" שמונו לייעל התזמורת הפילהרמונית בארה"ב , משהו כמו דברת בארץ המנסה לייעל החינוך ברוח עיסקית. היועצים למדו על התזמורת וכליה והמליצו למשל שדי ב-4- כינורות במקום -12- המנגנים אותה מנגינה,אם צריך הד גבוה שישתמשו במגבר ,כן המליצו על ביטול כלים לא משמעותיים, המלצותיהם היו יעילות מאוד שבהם הסתיים הקונצרט ב-40- דקות במקום בשעתיים-מבחינה עיסקית הם עשו עבודה נהדרת.
זו היא תחושתי הקשה בקוראי הדו"ח ובמיוחד משיחותי הרבים עם מפקחים מנהלים ומורים המגיעים לשמוע את דברת וחבריו. בזמנו שלחתי חומר רב לועדת דברת לידי חגית בו הדגשתי כי בהיותי מפקח מחוזי הגעתי להישגים הטובים ביותר בארץ,הן במיצ"ב והן בבחינות הבגרות.ללא אלימות ועם המון דיאלוג ,כבוד,חיי חברה,אהבת אדם ועזרה לזולת..עשינו זאת ללא יועצים אירגוניים וללא התערבות של אנשי עסקים שאינם מבינים בחינוך ובמנהיגות מנהלים ומורים בעיצוב פני הדור.הגענו להישגים הטובים ביותר ללא מהפכות אך עם חזון ודרך נכונה.פיתחנו צוות מפקחים מנהלים ומורים משכילים ומנהיגים.דאגנו שכל המפקחים והמנהלים יהיו בעלי תואר שני לפחות,רבים מן המורים אף הם רכשו תארים בזכומנו ועידדונו.נכון המורים רכשו גמולי השתלמות וגורם זה דירבן אותם ללמוד יותר. העצמת המורה והמנהל והפיכתם למנהיגים היתה גולת הכותרת בעמלנו החינוכי.פיתחנו לעומק חיי חברה ומנהיגות נוער שהובילו אותנו לפסגות .
היתכן שדברת וחבריו מתכוונים לבטל גמולי ההשתלמות?נורא נורא.אין להם מושג מהי חשיבות ההשתלמות המתמדת כל הזמן כדי להגיע לפסגה..הם שעיצבו המנהל כמנהיג. האם דברת יודע זאת? האין חשש שהרשויות הפוליטיות לא ינהגו ביושר?האם דברת יודע שרבים מבתי הספר היו מזה מספר שנים בניהול עצמי?אך עם עורף פדגוגי של מפקחים שבדקו אך היו שותפים מלאים לתכנון ולהצלחה. אינני בטוח האם דברת מבין בהעצמת מנהלים ומורים לעשיה בחינוך חי נושם ולא דומם עיסקי כספי..אומרים לי כי וועדת דברת שומעת שאילתות ותלונות המה שומעים אך אינם מקשיבים,האם הם יודעים מהי הקשבה אמיתית בחינוך?
היתכן שמוסד חינוכי שרוב מוריו ותיקים ומשכילים בעלי תואר שני יתקשה לשלם .היתכן שמנהל יעדיף מורים צעירים רק בעלי תואר ראשון? הרווח בחינוך אינו עיסקי , הרווח הוא חינוך מצויין המשלב ערכים לאומיים הסטוריים חברתיים ולימודיים , כן כן ואמוניים הקשורים לאהבת הארץ .כדי שהצנחנים הנשבעים בכותל המערבי לא ידגישו כי זו להם הפעם הראשונה לבקר בשריד בית מקדשנו.
מזה חודשים רבים אני מנסה להבין משמעות עמידתם של אנשי עסקים בוועדה זו-ואינני מבין.האם דברת וחבריו מבינים מהו נפש האדם?מהי אינטלגנציה ריגשית המשולבת באינטלגנציה שיכלית האם הם מבינים כיצד מקנים תורה ומדע לילדים בני 3 , 13 , ו-23? האם הם קראו ספרות פדגוגית המכשירה אותם לעמוד בראש וועדה לחינוך?
בידי מסמך נפלא מכנס חינוכי שנערך ב-1981-בקליפורניה בו נאם לי אייקוקה תעשיין מצליח מאוד בפני אנשי חינוך. תעשיין זה שאל שאלות נהדרות חכמות ונוקבות את אנשי החינוך .האם הוצע לו לעמוד בראש וועדה חינוכית?שהרי היה הוא איש עסקים גדול מדברת. האם פסו אנשי חינוך מהאקדמיה ומהשדה?
שלחתי לשרת החינוך ולמנכלי"ת מאמר קצר על "יועצים אירגוניים" שמונו לייעל התזמורת הפילהרמונית בארה"ב , משהו כמו דברת בארץ המנסה לייעל החינוך ברוח עיסקית. היועצים למדו על התזמורת וכליה והמליצו למשל שדי ב-4- כינורות במקום -12- המנגנים אותה מנגינה,אם צריך הד גבוה שישתמשו במגבר ,כן המליצו על ביטול כלים לא משמעותיים, המלצותיהם היו יעילות מאוד שבהם הסתיים הקונצרט ב-40- דקות במקום בשעתיים-מבחינה עיסקית הם עשו עבודה נהדרת.
זו היא תחושתי הקשה בקוראי הדו"ח ובמיוחד משיחותי הרבים עם מפקחים מנהלים ומורים המגיעים לשמוע את דברת וחבריו. בזמנו שלחתי חומר רב לועדת דברת לידי חגית בו הדגשתי כי בהיותי מפקח מחוזי הגעתי להישגים הטובים ביותר בארץ,הן במיצ"ב והן בבחינות הבגרות.ללא אלימות ועם המון דיאלוג ,כבוד,חיי חברה,אהבת אדם ועזרה לזולת..עשינו זאת ללא יועצים אירגוניים וללא התערבות של אנשי עסקים שאינם מבינים בחינוך ובמנהיגות מנהלים ומורים בעיצוב פני הדור.הגענו להישגים הטובים ביותר ללא מהפכות אך עם חזון ודרך נכונה.פיתחנו צוות מפקחים מנהלים ומורים משכילים ומנהיגים.דאגנו שכל המפקחים והמנהלים יהיו בעלי תואר שני לפחות,רבים מן המורים אף הם רכשו תארים בזכומנו ועידדונו.נכון המורים רכשו גמולי השתלמות וגורם זה דירבן אותם ללמוד יותר. העצמת המורה והמנהל והפיכתם למנהיגים היתה גולת הכותרת בעמלנו החינוכי.פיתחנו לעומק חיי חברה ומנהיגות נוער שהובילו אותנו לפסגות .
היתכן שדברת וחבריו מתכוונים לבטל גמולי ההשתלמות?נורא נורא.אין להם מושג מהי חשיבות ההשתלמות המתמדת כל הזמן כדי להגיע לפסגה..הם שעיצבו המנהל כמנהיג. האם דברת יודע זאת? האין חשש שהרשויות הפוליטיות לא ינהגו ביושר?האם דברת יודע שרבים מבתי הספר היו מזה מספר שנים בניהול עצמי?אך עם עורף פדגוגי של מפקחים שבדקו אך היו שותפים מלאים לתכנון ולהצלחה. אינני בטוח האם דברת מבין בהעצמת מנהלים ומורים לעשיה בחינוך חי נושם ולא דומם עיסקי כספי..אומרים לי כי וועדת דברת שומעת שאילתות ותלונות המה שומעים אך אינם מקשיבים,האם הם יודעים מהי הקשבה אמיתית בחינוך?
היתכן שמוסד חינוכי שרוב מוריו ותיקים ומשכילים בעלי תואר שני יתקשה לשלם .היתכן שמנהל יעדיף מורים צעירים רק בעלי תואר ראשון? הרווח בחינוך אינו עיסקי , הרווח הוא חינוך מצויין המשלב ערכים לאומיים הסטוריים חברתיים ולימודיים , כן כן ואמוניים הקשורים לאהבת הארץ .כדי שהצנחנים הנשבעים בכותל המערבי לא ידגישו כי זו להם הפעם הראשונה לבקר בשריד בית מקדשנו.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.