אבטחת ובקרת איכות
המשותף לתחום הרפואה והבניה
בשנים האחרונות אני מלווה את ענף הבניה מזה ואת ענף הרפואה מזה בהקמת מערכות לניהול איכות בענפים אלו.
נתחיל במשותף
בשניהם לא ניתן לבצע בקרת איכות צמודה במהלך הטיפול/הבניה, והדבר היחיד שיש בידינו הינו מבחן התוצאה:
בענף הבניה לא ניתן לבצע בקרת איכות על המלאכות השונות והתוצאה: רטיבות/אי רטיבות, סדקים/לא סדקים וכדומה.
בענף הרפואה: אין אפשרות לבקר את עבודת הרופא/המטפל אלא על פי מבחן התוצאה,.
וכאשר מצטברות תוצאות טובות - רמת שביעות רצון הלקוחות תגדל וההמלצות יתרחבו.
ע"מ להבטיח תוצאה טובה ומתאימה לציפיות עלינו לטפל בתיקוף התהליכיםתומכי הטיפול/ הביצוע:
- הסמכה והתמקצעות העובדים במקצוע.
- שימוש בחומרים תקינים / ברי תוקף ומתאימים לייעודם.
- הדרכות והשתלמויות.
- בקרה שוטפת על תקינות ודיוק מכשירי הניטור והעבודה.
- לגבש מדדי איכות הניתנים לכימות ע"מ לאפשר ניתוח אירועים ולהשקיע משאבים לשיפור מתמיד של התוצאות.
הצורך באבטחת איכות וניהול האיכות ברפואה
בתחום הרפואי והטיפולי יש להציב במרכז את הלקוח המרוצה ולעשות כל מאמץ שאכן יקבל הטיפול המושלם.
ברפואה: למרות שהטיפול הרפואי הצליח, אינני בטוח שהלקוח ימליץ על רופא שיחסו ואדיבותו למטופל גרועה, הקליניקה וסביבת העבודה מוזנחות והיה עליו להמתין זמן לבוא הרופא.
בתחום הרפואי והטיפולי מבחן התוצאה הינו קריטי ולא תמיד ניתן לתקן את התקלה כתוצאה מהטיפול.
במסגרת המאמר, אציע מספר נושאים בהם רצוי לטפל (לא לפי סדר עדיפויות):
- קביעת נהלי עבודה ודרכי תיעוד מבוקרים.
- בקרה וכיול מכשירים וחומרים - תיעוד שיטתי המוכיח ביצוע.
- הכשרה, הדרכה והשתלמויות מקצועיות.
- תיעוד אירועים חריגים, ניתוח התוצאות ובחינת אמצעים / משאבים למניעת הישנותם.
- קביעת מדדי איכות ומדדי הצלחה גם בנושאים תומכי הטיפול כגון: משך זמן המתנה, רמת שביעות רצון גם מסביבת העבודה ויחס המטפלים.
ע"מ לאזן את תחילת המאמר:
השוני הגדול בין שני התחומים:
- הגורם האנושי העוסק במקצוע שונה בתכלית.
- סביבת העבודה שונה לחלוטין (בענף הבניה מאוד קשה ליישם ההמלצות שמתאימות לענף הרפואה).
- פה מדובר בכסף גדול ופה מדובר בגוף עצמו, כך שהיחס שונה בתכלית.
- היישום חיוני יותר בתחום הרפואי אך מחייב שיתוף פעולה של כל הצוות:
? הרופאים / המטפלים.
? הכוח המסייע/הסיעודי.
? התמיכה הטכנית (הנדסה רפואית).
המשותף לתחום הרפואה והבניה
בשנים האחרונות אני מלווה את ענף הבניה מזה ואת ענף הרפואה מזה בהקמת מערכות לניהול איכות בענפים אלו.
נתחיל במשותף
בשניהם לא ניתן לבצע בקרת איכות צמודה במהלך הטיפול/הבניה, והדבר היחיד שיש בידינו הינו מבחן התוצאה:
בענף הבניה לא ניתן לבצע בקרת איכות על המלאכות השונות והתוצאה: רטיבות/אי רטיבות, סדקים/לא סדקים וכדומה.
בענף הרפואה: אין אפשרות לבקר את עבודת הרופא/המטפל אלא על פי מבחן התוצאה,.
וכאשר מצטברות תוצאות טובות - רמת שביעות רצון הלקוחות תגדל וההמלצות יתרחבו.
ע"מ להבטיח תוצאה טובה ומתאימה לציפיות עלינו לטפל בתיקוף התהליכיםתומכי הטיפול/ הביצוע:
- הסמכה והתמקצעות העובדים במקצוע.
- שימוש בחומרים תקינים / ברי תוקף ומתאימים לייעודם.
- הדרכות והשתלמויות.
- בקרה שוטפת על תקינות ודיוק מכשירי הניטור והעבודה.
- לגבש מדדי איכות הניתנים לכימות ע"מ לאפשר ניתוח אירועים ולהשקיע משאבים לשיפור מתמיד של התוצאות.
הצורך באבטחת איכות וניהול האיכות ברפואה
בתחום הרפואי והטיפולי יש להציב במרכז את הלקוח המרוצה ולעשות כל מאמץ שאכן יקבל הטיפול המושלם.
ברפואה: למרות שהטיפול הרפואי הצליח, אינני בטוח שהלקוח ימליץ על רופא שיחסו ואדיבותו למטופל גרועה, הקליניקה וסביבת העבודה מוזנחות והיה עליו להמתין זמן לבוא הרופא.
בתחום הרפואי והטיפולי מבחן התוצאה הינו קריטי ולא תמיד ניתן לתקן את התקלה כתוצאה מהטיפול.
במסגרת המאמר, אציע מספר נושאים בהם רצוי לטפל (לא לפי סדר עדיפויות):
- קביעת נהלי עבודה ודרכי תיעוד מבוקרים.
- בקרה וכיול מכשירים וחומרים - תיעוד שיטתי המוכיח ביצוע.
- הכשרה, הדרכה והשתלמויות מקצועיות.
- תיעוד אירועים חריגים, ניתוח התוצאות ובחינת אמצעים / משאבים למניעת הישנותם.
- קביעת מדדי איכות ומדדי הצלחה גם בנושאים תומכי הטיפול כגון: משך זמן המתנה, רמת שביעות רצון גם מסביבת העבודה ויחס המטפלים.
ע"מ לאזן את תחילת המאמר:
השוני הגדול בין שני התחומים:
- הגורם האנושי העוסק במקצוע שונה בתכלית.
- סביבת העבודה שונה לחלוטין (בענף הבניה מאוד קשה ליישם ההמלצות שמתאימות לענף הרפואה).
- פה מדובר בכסף גדול ופה מדובר בגוף עצמו, כך שהיחס שונה בתכלית.
- היישום חיוני יותר בתחום הרפואי אך מחייב שיתוף פעולה של כל הצוות:
? הרופאים / המטפלים.
? הכוח המסייע/הסיעודי.
? התמיכה הטכנית (הנדסה רפואית).
יעקב אגוזי יועץ ארגוני www.y-a.biz להקמת מערכות ניהול איכות להסמכה לתקן
ISO 9000 בתחום הבניה ,שרותים ורפואה
ISO 9000 בתחום הבניה ,שרותים ורפואה