כשוורן באפט נשאל מה לדעתו החוק החשוב ביותר להצלחה עסקית? הוא אמר שיש שניים. חוק מס' 1 - לעסק אסור להפסיד כסף. החוק השני - לעולם לא לשכוח את חוק מס' 1.
עסקים רבים פועלים מכוח האינרציה ואינם מגבשים את דרך הפעולה הטובה ביותר עבורן, חמור מכך, בעלי עסקים נוספים מנהלים את העסק בהפסד ואינם עושים די לשינוי המגמה. בשנות ה-60 בדקו באוניברסיטת סטנפורד את סיבת כישלונן של התוכניות האסטרטגיות של חברות וארגונים רבים. באמצעות תוכנית פשוטה להפליא פותחה שיטת ה-SWOT ובתחילת שנות ה-70 אף אומצה ע"י המגזר העסקי. כוחה של השיטה בפשטותה וביכולתה ליצור שקיפות מיידית על מצב העסק.
השיטה עוזרת להציף באמצעות צעדים פשוטים את המידע החשוב ביותר הנמצא בידכם ולאתר נקודות משמעותיות הנחוצות להצלחה.
צעד ראשון - אבחון
בצעו אנליזה של העסק שלכם באמצעות 4 תכונות עיקריות, היזהרו מקלות ראש, פשטותה של השיטה יכולה להטעות.
חוזקות (Strength)
הגדירו את נקודות החוזק של העסק / הפעילות שלכם, כגון:
· מהם היתרונות הכלליים שלכם? (מוצרים, כוח אדם, שירות, ניהול, תנאי סביבה וכו')
· במה טובים המוצרים שלם מהמתחרים?
· האם יש לכם בידול מאחרים והאם תכונות המוצר או הפעילות אינן ניתנות להעתקה?
· למה הלקוחות הקבועים נאמנים לכם?
חולשות (Weaknesses)
הגדירו את נקודות החולשה שלכם, כגון:
מהם החולשות הכלליות שלכם (כמיוחס בסעיף הקודם)
מה יתרונות המתחרים עליכם?
מה מאפיין את סיבת העזיבה של הלקוחות שנטשו אתכם?
הזדמנויות (Opportunities)
הגדירו את הפרמטרים בעלי הפוטנציאל למינוף העסק שלכם, כגון:
אילו שיתופי פעולה ניתן לעשות?
מהם התרחישים הפועלים בסביבה שתגובה להם תיצור פוטנציאל?
לאלו מגזרים עדיין לא פניתם?
לאלו פלחי שוק עדיי לא נכנסתם?
על מנת "לעלות" על מגוון ההזדמנויות, טיפ קטן. דמינו לעצמכם שאתם מעמידים את העסק שלכם למכירה וברצונכם להסביר לקונה המיועד את הפוטנציאל הגלום בו ושעדיין לא מומש. מה הייתם אומרים?
איומים (Threats)
תגדירו את הפרמטרים העלולים לפגוע בפעילות שלכם, כגון:
· האם חלים שינויים בסביבה העסקית היכולים לפגוע בכם? (כניסת מתחרה, חוק חדש, טכנולוגיה חדשה וכו')
· האם יש קושי כספי נראה לעיין היכול לפגוע במצבת כוח האדם, פעולות השיווק וכו'?
צעד שני - לבחור
בשלב ראשון בחרו מכל תכונה את הנקודה המשפיעה ביותר או בעלת הפוטנציאל להשפעה הגדולה ביותר על העסק שלכם. אל תבחרו הכל תתחילו בתכונה אחת בלבד.
צעד שלישי - לפעול
א. חזקו את החזק ובידקו אם ניתן להעצים ולחשוף את החוזקה בעלת הערך השיווקי הרב ביותר בפני הלקוחות .
ב. אתרו את החולשה הפוגעת בכם ביותר, קבעו לוח זמנים ותוכנית ביצוע לניטרולה.
ג. בחרו הזדמנות אחת בעלת פוטנציאל רווחיות גבוהה ושניתן ליישמה בזמן קצר.
ד. בחנו היטב מהם האיומים בעלי יכולת הפגיעה המיידית ושעדיין הם בראשיתה. כדאי ל"הרוג" אותם כשהם עדיין קטנים.
לעיתים כשתוהים טועים, ל-swot פתרונים
עסקים רבים פועלים מכוח האינרציה ואינם מגבשים את דרך הפעולה הטובה ביותר עבורן, חמור מכך, בעלי עסקים נוספים מנהלים את העסק בהפסד ואינם עושים די לשינוי המגמה. בשנות ה-60 בדקו באוניברסיטת סטנפורד את סיבת כישלונן של התוכניות האסטרטגיות של חברות וארגונים רבים. באמצעות תוכנית פשוטה להפליא פותחה שיטת ה-SWOT ובתחילת שנות ה-70 אף אומצה ע"י המגזר העסקי. כוחה של השיטה בפשטותה וביכולתה ליצור שקיפות מיידית על מצב העסק.
השיטה עוזרת להציף באמצעות צעדים פשוטים את המידע החשוב ביותר הנמצא בידכם ולאתר נקודות משמעותיות הנחוצות להצלחה.
צעד ראשון - אבחון
בצעו אנליזה של העסק שלכם באמצעות 4 תכונות עיקריות, היזהרו מקלות ראש, פשטותה של השיטה יכולה להטעות.
חוזקות (Strength)
הגדירו את נקודות החוזק של העסק / הפעילות שלכם, כגון:
· מהם היתרונות הכלליים שלכם? (מוצרים, כוח אדם, שירות, ניהול, תנאי סביבה וכו')
· במה טובים המוצרים שלם מהמתחרים?
· האם יש לכם בידול מאחרים והאם תכונות המוצר או הפעילות אינן ניתנות להעתקה?
· למה הלקוחות הקבועים נאמנים לכם?
חולשות (Weaknesses)
הגדירו את נקודות החולשה שלכם, כגון:
מהם החולשות הכלליות שלכם (כמיוחס בסעיף הקודם)
מה יתרונות המתחרים עליכם?
מה מאפיין את סיבת העזיבה של הלקוחות שנטשו אתכם?
הזדמנויות (Opportunities)
הגדירו את הפרמטרים בעלי הפוטנציאל למינוף העסק שלכם, כגון:
אילו שיתופי פעולה ניתן לעשות?
מהם התרחישים הפועלים בסביבה שתגובה להם תיצור פוטנציאל?
לאלו מגזרים עדיין לא פניתם?
לאלו פלחי שוק עדיי לא נכנסתם?
על מנת "לעלות" על מגוון ההזדמנויות, טיפ קטן. דמינו לעצמכם שאתם מעמידים את העסק שלכם למכירה וברצונכם להסביר לקונה המיועד את הפוטנציאל הגלום בו ושעדיין לא מומש. מה הייתם אומרים?
איומים (Threats)
תגדירו את הפרמטרים העלולים לפגוע בפעילות שלכם, כגון:
· האם חלים שינויים בסביבה העסקית היכולים לפגוע בכם? (כניסת מתחרה, חוק חדש, טכנולוגיה חדשה וכו')
· האם יש קושי כספי נראה לעיין היכול לפגוע במצבת כוח האדם, פעולות השיווק וכו'?
צעד שני - לבחור
בשלב ראשון בחרו מכל תכונה את הנקודה המשפיעה ביותר או בעלת הפוטנציאל להשפעה הגדולה ביותר על העסק שלכם. אל תבחרו הכל תתחילו בתכונה אחת בלבד.
צעד שלישי - לפעול
א. חזקו את החזק ובידקו אם ניתן להעצים ולחשוף את החוזקה בעלת הערך השיווקי הרב ביותר בפני הלקוחות .
ב. אתרו את החולשה הפוגעת בכם ביותר, קבעו לוח זמנים ותוכנית ביצוע לניטרולה.
ג. בחרו הזדמנות אחת בעלת פוטנציאל רווחיות גבוהה ושניתן ליישמה בזמן קצר.
ד. בחנו היטב מהם האיומים בעלי יכולת הפגיעה המיידית ושעדיין הם בראשיתה. כדאי ל"הרוג" אותם כשהם עדיין קטנים.
לעיתים כשתוהים טועים, ל-swot פתרונים
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il