בעידן הנוכחי אין עיסוק שלא חל בו שינוי בתקופה האחרונה ואין תחום שלא התפתח בו עסק. העולם הפך להיות כפר גלובלי המאפשר למידע להיות זמין בכל מקום ועל כל דבר. עובדה זו וההתקדמות הטכנולגית מאפשרים לנו ליצור דברים חדשים שבעבר לא התאפשרו.
לחשיבה היצירתית יש ערך רב בעסקים, חברות רבות הצליחו לגרוף רווחים גדולים עקב שינויים קיצוניים שחוללו, טעויות שהפכו להצלחה ומתן פתרונות לבעיות באמצעות שיטות שבראשית הדרך נראו הזויים ובלתי אפשריים .
הלקוח החדש מוכן לשלם בעבור שירות טוב יותר, מוצר איכותי יותר ואף יהיה מוכן להקצות סכומים לא מבוטלים לחוויה שנעניק לו, במכירה, בשירות או כחלק מהמוצר הנרכש. מצב זה מחייב אותנו להיות יצירתיים ולגלות חדשנות וחשיבה מקורית, צורת חשיבה זו תבטיח התייעלות ועלייה בתפוקות.
האוייבים הגדולים של החשיבה היצירתית הם השמרנות, החשש משינוי ואי הרצון להתאמץ ביישום דברים חדשים. אע"פ שליצירתיות אין גיל, ככל שהאדם צעיר יותר חוסר נסיונו וידיעותיו מאפשרים לו לחשוב על מהלכים חדשים שוותיק ממנו יזנח אותם מיד.יכולת היצירתיות הגבוהה של הילד בשילוב ניסיונו של המבוגר מובילים למהלכים חדשים, אך מבוקרים. אלו הם פעילויות יוצאות דופן אך נמדדות בקפידה. אם כך ניתן לומר- חשוב כמו ילד, בדוק כמו מבוגר ודאג לבצע כמו מקצוען.
כוחה של החשיבה היצירתית בעסקים ב-4 פרמטרים עיקריים:
שיפור - חשיבה יצירתית מאפשרת להשיג שיפור כמעט בכל תחום שבו נתמקד: הורדת עלויות כספיות, קיצור זמנים, התייעלות בכוח-אדם, שיפור המוצרים ועוד.
פתרון בעיה - החשיבה היצירתית מאפשרת לנו לקחת קושי או בעיה נתונה ולהתמודד איתה בדרך לא שגרתית שלא נוסתה עד עכשיו, פתרונות שעל פניהן נראו כבלתי ניתנים לביצוע מתגלים לא פעם כפעולה כה מוצלחת הגורמת לחיקוי ולנטישת הפתרונות הקודמים.
ערך והזדמנות - החשיבה היצירתית מאפשרת לנו להשיג יתרון על המתחרים שלנו ולהעניק ערך גבוה ליכולת האישית של האדם או העסק, דבר שיעניק ערך מוסף בתפיסת האיכות.
חשיבה לעתיד - החשיבה היצירתית גורמת למפנה בסדר הפעולות , ממצב שבו הגבנו למתרחש אנו יוזמים ומעודדים עשייה, דבר המעניק חשיבות רבה לרוח הצוות והעסק.
גם אם הסכמת לדברים בוודאי מנקרת במוחך שאלת המיליון דולר: איך עושים את זה?
איך מצליחים להיות יצירתיים?
הרי לא בכל רגע, יום, שבוע או חודש מובטחת ההברקה הגדולה.
מתברר שהיצירתיות אינה נחלתם של גדולי הממציאים בלבד, באמצעות מודלים שונים שפותחו על ידי פסיכולוגים רבי שם ואנשי מחקר נפתחה הדרך לחשיבה שיטתית המצאתית שכל אחד מאיתנו יכול ליישם.
המפורסם ומוכר בינהם הוא מיודענו אדווארד דה בונו.
להלן מס' טכניקות בסיסיות:
טכניקת המיקוד
פתרון נקודתי לבעיה קיימת.
התעסקות בבעיה אחת מהכלל מגבירה את האפשרויות, נסיון לסגל יצירתיות למשהו לא ממוקד ינחל כשלון.
טכניקת האיתגור
למה זה נראה /מתבצע /עובד בצורה זו?
לא לקחת דבר כמובן מאליו. סקרנות טבעית ובדיקת כל תהליך הקשור לעסק שלך יגבירו את ההבנה אך גם יעלו תהיות מדוע לא ניתן לבצע את הדברים אחרת.
טכניקת החלופות
האם קיימת דרך אחרת? מה עוד ניתן לעשות?
לאלץ את מוחנו בחיפוש אלטרנטיבה לפעילות הנוכחית, להתייחס למצב הנוכחי כבלתי אפשרי ואז לשאול את השאלה, מה הייתי עושה עכשיו?
טכניקת הפרובוקציה
באמצעות הגזמה / עיוות /משאלה...
לעיתים נמצאים פתרונות טובים כאשר אנו מקצינים את הבעיה למצבים אבסורדים או נותנים פתרונות מוקצנים לאותה בעיה, לא פעם מגלים שפתרון מוקצן נותן מענה ומפתח יתרונות נוספים.
טכניקת התשומה האקראית
בחירת מילה אקראית כלשהיא המתחברת לנושא.
רושמים את הנושא או התחום שבו מעוניינים לבצע שינוי וזורקים לחלל האויר מילים שונות ללא קשר ביניהן, חיבורן לנושא יוצר סיטואציות חדשות המאלצות אותנו לחשוב מה ניתן לעשות עם זה. חדשנות רבה מושגת בעסקים באמצעות טכניקה זו.
לחשיבה היצירתית יש ערך רב בעסקים, חברות רבות הצליחו לגרוף רווחים גדולים עקב שינויים קיצוניים שחוללו, טעויות שהפכו להצלחה ומתן פתרונות לבעיות באמצעות שיטות שבראשית הדרך נראו הזויים ובלתי אפשריים .
הלקוח החדש מוכן לשלם בעבור שירות טוב יותר, מוצר איכותי יותר ואף יהיה מוכן להקצות סכומים לא מבוטלים לחוויה שנעניק לו, במכירה, בשירות או כחלק מהמוצר הנרכש. מצב זה מחייב אותנו להיות יצירתיים ולגלות חדשנות וחשיבה מקורית, צורת חשיבה זו תבטיח התייעלות ועלייה בתפוקות.
האוייבים הגדולים של החשיבה היצירתית הם השמרנות, החשש משינוי ואי הרצון להתאמץ ביישום דברים חדשים. אע"פ שליצירתיות אין גיל, ככל שהאדם צעיר יותר חוסר נסיונו וידיעותיו מאפשרים לו לחשוב על מהלכים חדשים שוותיק ממנו יזנח אותם מיד.יכולת היצירתיות הגבוהה של הילד בשילוב ניסיונו של המבוגר מובילים למהלכים חדשים, אך מבוקרים. אלו הם פעילויות יוצאות דופן אך נמדדות בקפידה. אם כך ניתן לומר- חשוב כמו ילד, בדוק כמו מבוגר ודאג לבצע כמו מקצוען.
כוחה של החשיבה היצירתית בעסקים ב-4 פרמטרים עיקריים:
שיפור - חשיבה יצירתית מאפשרת להשיג שיפור כמעט בכל תחום שבו נתמקד: הורדת עלויות כספיות, קיצור זמנים, התייעלות בכוח-אדם, שיפור המוצרים ועוד.
פתרון בעיה - החשיבה היצירתית מאפשרת לנו לקחת קושי או בעיה נתונה ולהתמודד איתה בדרך לא שגרתית שלא נוסתה עד עכשיו, פתרונות שעל פניהן נראו כבלתי ניתנים לביצוע מתגלים לא פעם כפעולה כה מוצלחת הגורמת לחיקוי ולנטישת הפתרונות הקודמים.
ערך והזדמנות - החשיבה היצירתית מאפשרת לנו להשיג יתרון על המתחרים שלנו ולהעניק ערך גבוה ליכולת האישית של האדם או העסק, דבר שיעניק ערך מוסף בתפיסת האיכות.
חשיבה לעתיד - החשיבה היצירתית גורמת למפנה בסדר הפעולות , ממצב שבו הגבנו למתרחש אנו יוזמים ומעודדים עשייה, דבר המעניק חשיבות רבה לרוח הצוות והעסק.
גם אם הסכמת לדברים בוודאי מנקרת במוחך שאלת המיליון דולר: איך עושים את זה?
איך מצליחים להיות יצירתיים?
הרי לא בכל רגע, יום, שבוע או חודש מובטחת ההברקה הגדולה.
מתברר שהיצירתיות אינה נחלתם של גדולי הממציאים בלבד, באמצעות מודלים שונים שפותחו על ידי פסיכולוגים רבי שם ואנשי מחקר נפתחה הדרך לחשיבה שיטתית המצאתית שכל אחד מאיתנו יכול ליישם.
המפורסם ומוכר בינהם הוא מיודענו אדווארד דה בונו.
להלן מס' טכניקות בסיסיות:
טכניקת המיקוד
פתרון נקודתי לבעיה קיימת.
התעסקות בבעיה אחת מהכלל מגבירה את האפשרויות, נסיון לסגל יצירתיות למשהו לא ממוקד ינחל כשלון.
טכניקת האיתגור
למה זה נראה /מתבצע /עובד בצורה זו?
לא לקחת דבר כמובן מאליו. סקרנות טבעית ובדיקת כל תהליך הקשור לעסק שלך יגבירו את ההבנה אך גם יעלו תהיות מדוע לא ניתן לבצע את הדברים אחרת.
טכניקת החלופות
האם קיימת דרך אחרת? מה עוד ניתן לעשות?
לאלץ את מוחנו בחיפוש אלטרנטיבה לפעילות הנוכחית, להתייחס למצב הנוכחי כבלתי אפשרי ואז לשאול את השאלה, מה הייתי עושה עכשיו?
טכניקת הפרובוקציה
באמצעות הגזמה / עיוות /משאלה...
לעיתים נמצאים פתרונות טובים כאשר אנו מקצינים את הבעיה למצבים אבסורדים או נותנים פתרונות מוקצנים לאותה בעיה, לא פעם מגלים שפתרון מוקצן נותן מענה ומפתח יתרונות נוספים.
טכניקת התשומה האקראית
בחירת מילה אקראית כלשהיא המתחברת לנושא.
רושמים את הנושא או התחום שבו מעוניינים לבצע שינוי וזורקים לחלל האויר מילים שונות ללא קשר ביניהן, חיבורן לנושא יוצר סיטואציות חדשות המאלצות אותנו לחשוב מה ניתן לעשות עם זה. חדשנות רבה מושגת בעסקים באמצעות טכניקה זו.
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il