בס"ד
כיצד לראיין?
לראיון אנשים יש מקום מכובד וראוי בעשייתנו החינוכית, המנהל שהוא מנהיג מראיין כל הזמן, מורים, תלמידים, הורים, חברי רשות, מדריכים, מנהלי מתנסים, מדריכי תנועת נוער.
המנהיג בראיון - אוסף מידע מהאדם.
• היכול לסייע לו בקבלת החלטות.
• דרכי שיבוץ, האם לקבלו לעבודה במוסד החינוכי?
• לאיזה תפקיד? לטפח יחסי עבודה עם הסביבה.
• לתכנון עתידי.
• לבניית תהליכי שינוי מתמידים.
• להקניית תחושת בטחון, שייכות, שיתפויות, חיי חברה, קירבה, אנושיות.
• להגברת הדימוי העצמי.
• לפירגון ועידוד.
• מגלה בעיות נסתרות.
• מוסיף אופטימיות, שמחה ומוטיבציה.
• מגלה כך חוזק וכישורים נסתרים.
• משפר יכולות וכישורים.
הראיון דורש הכנה:
• בהצטיידות - דפים, כלי כתיבה, רשמקול.
• בתקשורת - תיאום.
• לוח זמנים - תכנון מכובד.
• חשיבה על התכנים
• הכנה של שאלות ורעיונות.
• תיעוד - כתיבה, הקלטה, צילום.
• לבוש - צורה.
• פנים מחייכות
• דיבור - רגוע, שקט
כלים והנחיות לעריכת ריאיון
•
לגבי כל מרואיין - חשוב והחלט מה ברצונך לשאול?
•
איזה מידע ברצונך לאסוף?
•
התאם השאלות, המשימות, הקשיים לגבי כל מרואיין.
•
הכן לך כמראיין - 3-5 שאלות מרכזיות ו - 10-15 שאלות קצרות הקשורות לשאלות המרכזיות.
•
בדוק היטב:
•
האם השאלות קשורות למרואיין?
•
האם הן מובילות למידע שאותו אתה מחפש?
•
האם הן קשורות לתפקיד המיועד?
•
האם השאלות מתאימות לגיל המרואיין? להשכלתו לתפקידו.
•
ארגן את השאלות לפי נושאים מרכזיים משותפים ולפי סדר הגיוני.
•
שאל - בניחותא, ברגיעה מתוך כבוד ויחס הוגן.
•
דאג לראיון - סימפטי, נחמד וחביב.
•
חשוב לתת למרואיין לסיים דבריו ולא להתפרץ באמצע שיחתו.
•
הקשבה אמיתית ונכונה הופכת הריאיון למשהו נחמד ולא מאיים.
•
הסתכל בפניו, בעיניו של המרואיין.
•
מותר שאלות ביניים קצרות.
•
השאלות צריכות להיות קצרות ברורות בהירות ומתוכננות.רק לא שאלות ארוכות ומסובכות.
•
הסתכל בראי על פניך טרם הריאיון, שהרי המה מסגירות את התנהגותך, אופייך ומצב הרגיעה שלך.
•
תכנן מראש האם המידע ייאסף: בשיחה, ברישום קצר, בהקלטה, בכתיבה ארוכה, בצילום.
•
ראוי לפנות למרואיין מראש לתאום פגישה תאום בע"פ טלפוני או בכתב.
•
הצג תמיד את בקשתך, את תפקיד הראיון, את המקום, המסגרת, הזמן הדרוש ותמיד תמיד הודה לו מראש.
•
הקפד על קשר עין עם המרואיין - כל הזמן.
•
התרכז בתשובות, אם לא הובנת שאל שוב בנחת ציין במדוייק מה לא הובן.
•
מרואיין שסוטה מהנושא, כוון אותו בעדינות וברוגע.
•
השתדל לא להתווכח, הבע כל הזמן התענינות.
•
מותר לשאול שאלות הבהרה אך קצרות וקשורות.
•
התבונן היטב "בשפת הגוף, של המרואיין.
•
האם הוא מביע ניחוחות?
•
האם הוא מתוח?
•
האם הוא בטוח בעצמו?
•
האם דבריו נאמרים מתוך אמונתו שלו.
•
רצוי לשמור על לוח זמן - מסגרת זמן לראיון.
•
אם תבחר להקליט הראיון - בקש אישורו - הסכמתו של המרואיין. כמובן אם תרצה לצלם הראיון.
•
עבור מדי פעם על שאלותיך שהכינותה, אם קיבלת התשובות, ההתיחסויות - נסה לסיים הראיון.
•
תן למרואיין אופציה לשאול שאלות. תמיד שאל אותו אם יש לו שאלות.
•
האם ברצונו להוסיף משהו שנשכח ממנו?
•
היש לו רצון להדגיש נקודות נוספות?
•
בתום הראיון - לעולם עלינו להודות למרואיין לסיים בחיוך ברוגע ובדברי ברכה.
•
מותר לך לשאול גם שאלות כלליות המדגישים השכלתו הכללית של המרואיין.
•
אפשר לשאול על ספר טוב שקרא, או המלצתו על מאמר מענין.
•
חשוב לשאול, היש למרואיין רעיונות חדשניים, יוזמות ופעילויות שהוא מבצע ועל תחביבים הקיימים בו.
•
ברר היש לו נק' חולשה שראוי לתקנם.
•
שאל, מהם נקודות החוזק של המרואיין, תכונות מנהגותיות שאותם הוא מסוגל להוביל.
מותר, ראוי וחשב, לתרגל במשחקי סימולציה ריאיון אנשים, אף רצוי להתבונן בראיונות של אחרים "מכל מלמדי השכלתי", שים לב תמיד על צורת ישיבה נוחה, ניחוחה, רגועה, הקפד על הקשבה אמיתית, סובלנות, לסיום משפטים, בדוק פני המראיין - האם הוא מפגין שמחה, אמפתיה וחיוך.
חשוב לזכור !
חלק ניכר מראיון מוצלח תלוי במראיין.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.