1. נושא
כאשר אתה מצלם תמונה, זהה מהו הנושא שאתה מצלם. התשובה "אדם", או "הר" היא אינה מספיקה. אתה צריך להעמיק את תשובתך כגון "הקמטים שעל פני האדם" או "הצבע המתקלף שעל הקיר", משהו המפעיל את החושים, דבר שתוכל לגעת בו, לטעום אותו, להריח אותו. אמנם זה מפתה לצלם תמונה ולהמשיך במהירות הלאה, אולם לעיתים כדאי להתעמק במושא הצילום עוד לפני הצילום, לנתח אותו ולגלות מה הופך אותו למושך בעיניך. שאל את עצמך: "מה המטרה בצילום הזה?" וכמו כן "מהי התגובה שברצוני שהצופה בתמונה זו יקבל מן הצפייה?". הנושא בצילום הוא נקודת עניין מרכזית בצילום ובדרך כלל ממוקם בקדמת הצילום.
2. הקשר, קונטקסט. לאחר שמצאת את נושא הצילום שלך, מצא את ההקשר בו הוא מצולם. ההקשר הוא בדרך כלל הרקע של הצילום. דבר זה מוסיף רלוונטיות, ניגוד ו/או מיקום לנושא הצילום. זהו השילוב של שני האלמנטים- נושא והקשר, קדמת הצילום והרקע שלו, שמעביר מסר. אתה יכול הוסיף עומק לצילום על ידי מציאת הקשר במישור חללי שונה מן האובייקט המרכזי בצילום. למשל, אם הנושא הוא בניין המצולם ברקע, מצא הקשר כמו פרח או אדם, בחלק הקדמי של הפריים.
3. כעת, שלב בין הנושא להקשר, כפי שהם מפורטים לעיל והסר מן הפריים כל דבר אחר. הסר כל הסחות דעת מן המסר שברצונך להעביר. התקרב למושא הצילום שלך, על ידי הזום למשל, וצלם את הצילום בצורה ההדוקה ביותר. כל דבר שהוא אינו הנושא או חלק מן ההקשר הוא הסחת דעת, מעמיס על התמונה ומעמעם את המסר.
4. מיקום הנושא. מיקומו של נושא הצילום במסגרת התמונה מצביע על הרלוונטיות שלו להקשר התמונה. מרכז התמונה הוא המקום החלש ביותר כיוון שזהו מקום סטטי, משעמם. טכניקה טובה היא לחלק באופן דמיוני את התמונה לשלוש, הן אנכית והן מאוזן. המקום בו קווי החיתוך הדמיוניים מצטלבים הוא המקום האידיאלי למיקום אובייקט הצילום. על ידי הצבת האובייקט באחד ממקומות אלו, אתה מדגיש אותו. ראו "קומפוזיציה בצילום".
5. קווים מנחים. עליך ליצור עוצמה לתמונה על ידי שימוש בקווים אשר מנחים את עינו של המתבונן אל תוך ומסביב לתמונה. ניתן להשתמש בחוק הקווים המנחים על מנת לכוון את העין עמוק יותר אל תוך התמונה ובדרך כלל גם אל הנושא המרכזי. קווים מנחים אלו יכולים להיות דרכים, נהרות, ענפי עצים, גדרות או אפילו גשרים.
לקווים מנחים יש אפקטים מאוד עדינים:
· קווים אופקיים משרים שלווה.
· קווים אלכסוניים הם דינאמיים ומתוחים. קווים כאלה יכולים להפוך תמונה לדינאמית יותר.
· קווים מתעקלים הם פעילים.
· ניתן כמו כן ניתן לחבר קווים בצורה מסוימת, כגון משולש.
כאשר אתה מצלם תמונה, זהה מהו הנושא שאתה מצלם. התשובה "אדם", או "הר" היא אינה מספיקה. אתה צריך להעמיק את תשובתך כגון "הקמטים שעל פני האדם" או "הצבע המתקלף שעל הקיר", משהו המפעיל את החושים, דבר שתוכל לגעת בו, לטעום אותו, להריח אותו. אמנם זה מפתה לצלם תמונה ולהמשיך במהירות הלאה, אולם לעיתים כדאי להתעמק במושא הצילום עוד לפני הצילום, לנתח אותו ולגלות מה הופך אותו למושך בעיניך. שאל את עצמך: "מה המטרה בצילום הזה?" וכמו כן "מהי התגובה שברצוני שהצופה בתמונה זו יקבל מן הצפייה?". הנושא בצילום הוא נקודת עניין מרכזית בצילום ובדרך כלל ממוקם בקדמת הצילום.
2. הקשר, קונטקסט. לאחר שמצאת את נושא הצילום שלך, מצא את ההקשר בו הוא מצולם. ההקשר הוא בדרך כלל הרקע של הצילום. דבר זה מוסיף רלוונטיות, ניגוד ו/או מיקום לנושא הצילום. זהו השילוב של שני האלמנטים- נושא והקשר, קדמת הצילום והרקע שלו, שמעביר מסר. אתה יכול הוסיף עומק לצילום על ידי מציאת הקשר במישור חללי שונה מן האובייקט המרכזי בצילום. למשל, אם הנושא הוא בניין המצולם ברקע, מצא הקשר כמו פרח או אדם, בחלק הקדמי של הפריים.
3. כעת, שלב בין הנושא להקשר, כפי שהם מפורטים לעיל והסר מן הפריים כל דבר אחר. הסר כל הסחות דעת מן המסר שברצונך להעביר. התקרב למושא הצילום שלך, על ידי הזום למשל, וצלם את הצילום בצורה ההדוקה ביותר. כל דבר שהוא אינו הנושא או חלק מן ההקשר הוא הסחת דעת, מעמיס על התמונה ומעמעם את המסר.
4. מיקום הנושא. מיקומו של נושא הצילום במסגרת התמונה מצביע על הרלוונטיות שלו להקשר התמונה. מרכז התמונה הוא המקום החלש ביותר כיוון שזהו מקום סטטי, משעמם. טכניקה טובה היא לחלק באופן דמיוני את התמונה לשלוש, הן אנכית והן מאוזן. המקום בו קווי החיתוך הדמיוניים מצטלבים הוא המקום האידיאלי למיקום אובייקט הצילום. על ידי הצבת האובייקט באחד ממקומות אלו, אתה מדגיש אותו. ראו "קומפוזיציה בצילום".
5. קווים מנחים. עליך ליצור עוצמה לתמונה על ידי שימוש בקווים אשר מנחים את עינו של המתבונן אל תוך ומסביב לתמונה. ניתן להשתמש בחוק הקווים המנחים על מנת לכוון את העין עמוק יותר אל תוך התמונה ובדרך כלל גם אל הנושא המרכזי. קווים מנחים אלו יכולים להיות דרכים, נהרות, ענפי עצים, גדרות או אפילו גשרים.
לקווים מנחים יש אפקטים מאוד עדינים:
· קווים אופקיים משרים שלווה.
· קווים אלכסוניים הם דינאמיים ומתוחים. קווים כאלה יכולים להפוך תמונה לדינאמית יותר.
· קווים מתעקלים הם פעילים.
· ניתן כמו כן ניתן לחבר קווים בצורה מסוימת, כגון משולש.