אסטרטגיית אוקיינוס אדום : מאת דורון קריספין "מדיה 10 הוצאה לאור" בע"מ
האוקיינוס האדום מייצג את השוק בו פועלת החברה, השוק היום יומי,עם הלקוחות הספקים והמתחרים מהמוכרים לחברה. השוק בו היא מנסה בכל כוחה לנגוס ולהתחרות על נתח מתוך העוגה. "המשחק" באוקיינוס האדום הוא על שוק אחד שכל חברה בשוק נוגסת בנתח של החברה המתחרה. כל חברה תוך שהיא מנסה לקדם את עצמה , בשיווק אגרסיבי ומנסה למכור יותר מוצרים מתוצרתה בעצם נוגסת פוצעת פוגעת במתחרות שלה{כמו מלחמה של כרישים בתוך הים} לכן האוקיינוס אדום. אסטרטגיית אוקיינוס כחול: באוקיינוס הכחול - החברה יוצרת שווקים חדשים על ידי חשיבה מחוץ לקופסה חשיבה על משהו שלא קיים יצירת מוצר או שרות שלא קיימים עדיין . בשוק זה יש לחברה הזדמנות להוביל את השוק ולהוביל מהלכים,כיוון שהיא בעצם המציאה אותו .זה שוק נקי מתחרות בו הלקוח פוגש בפעם הראשונה בחיו את המוצר או השרות החדש ומתעניין בו לראשונה,אם הוא מרוצה ועוניין בו הוא יהיה מוכן לשלם בעדו את המחיר המתבקש . בשוק כזה המשמעות למחיר פחותה כי אין מתחרים מי שמעוניין במוצר או שרות כזה ישלם את המחיר שהחברה תבקש. יש בדיחה שמסבירה את החשיבה מחוץ לקופסה:אספן אומנות הולך ברחוב ,פתאום מבחין בחתול מטונף שמלקק חלב מקערה יפה בכניסה לאחת החנויות. האספן מעיף מבט נוסף ומגלה שמדובר בקערה עתיקה ונדירה שכנראה שווה הון. הוא ניגש לחנות שבפתחה נמצא החתול ואומר למוכר :"שמע ,אני רוצה לקנות את החתול הזה .תמכור לי אותו תמורת חמישה דולרים? אני מצטער עונה המוכר,החתול הזה לא למכירה עשה טובה מפציר בו האספן יש לי בעית עכברים בבית ואני חייב חתול שיטפל לי בזה.מה אתה אומר על מאה דולר? בשביל מאה דולר אה יכול לקבל אותו עונה המוכר.האספן אוסף את החתול בידיו,ופונה שוב אל המוכר" שמע,החתול התרגל לקערה הזאת , אין לך התנגדות שה מאה דולר יכללו גם אותה נכון? מצטער עונה המוכר זאת קערת המזל שלי .רק בשנה מכרתי 200 חתולים בזכותה. לכן לפני שנוגסים בכל הכוח במתחרים שלנו ולפני שמנסים לתפוס עוד נתח בעוגה הקיימת אולי נאפה עוגה אחרת שונה מהעוגה הקיימת שמי שירצה אותה יפנה רק אלנו ויהיה מוכן לשלם את המחיר שביקשנו כך נוכל להיות ייחודיים, אטרקטיביים,מובילים ומרוויחים הרבה יותר מבעבר.
דורון קריספין "מדיה 10 הוצאה לאור" WWW.MEDIA-10.CO.IL מתוך הלימודים באוניברסיטת דרבי